Uvod do politik harmonizace práce a rodiny a veřejná péče o děti Kurz SPP457 Blanka Plasová Definice harmonizace práce a rodiny □ Definice 1: V rámci harmonizace práce a rodiny jde v podstatě o nalezení a zajištění určitého stupně fungující a přijatelné kombinace placené (povinnosti v zaměstnání) a neplacené práce (práce v domácnosti společně spéčío závislé členy rodiny). □ Definice 2: Forma konfliktu rolí, kdy tlaky sfér rodiny a práce jsou v některých ohledech navzájem neslučitelné. Pro slaďování pracovních a rodinných povinností rodičům napomáhá rozsah formálních opatření (například opatření rodinné politiky, zaměstnavatele) i neformálních opatření (například výpomoc partnera při zajištění domácích pracích), které přispívají pracujícím rodičům k tomu, aby naplnili očekávání zaměstna vatele, stejně tak jako po třeby členů rodiny. To znamená, že balancování práce a rodiny je spoluutvářeno příležitostmi, které jsou rodičům dostupné a jejich schopnostmi je využít. Dále také shodou mezi těmito nabízenými příležitostmi a preferencemi či očekáváním rodin s dětmi vůči nim. Paradigmata/diskurzy nerovnováhy mezi prací a rodinou v evropské politice □ 3 odlišné racionální principy — odlišné typy opatření/instrumentů □ Odklon od ,čistého' principu rovných příležitostí k agendě ekonomického růstu X Právo dávat /přijímat péči + snaha o tzv. de-genderování péče = nižší priority 1. Paradigma státu sociálních investic (social investment state) 2. Model tranzicí/přechodů na trhu práce (transitional labour market model) 3. Paradigma osobní/individuální zodpovědnosti (personal responsibility perspective) KNIJN, T.; SMIT, A. 2009. The Relationship between Family and Work: Tensions, Paradigma and Directives. REC_WP 11/2009. Edinburg: RECWOWE Publications, Dissemination and Dialogue Centre. Aktéři a legitimita problému z různých úhlů pohledu I. 1. Stát □ Demografické důvody □ Udržitelnost sociálního systému □ Spoluzodpovědnost při výchově dětí □ Snížení rizika nezaměstnanosti žen s dětmi Aktéři a legitimita problému z různých úhlů pohledu II. 2. Rodiny □ Změny rodinného chování □ Změny hodnotového systému □ Nutnost dvou příjmů □ Nároky trhu práce Aktéři a legitimita problému z různých úhlů pohledu III. 3. Zaměstnavatelé □ Požadavky zaměstnanců □ Legislativní závazky □ Hodnotová východiska □ Ekonomické důvody Role sociální politiky □ Cílem RP je „usnadnit sladění pracovního a rodinného života". □ Otázky: 1. Jakým způsobem? 2. Na koho jsou opatření zaměřena? 3. Existuje provázanost mezi jednotlivými opatřeními? Familialismus vs. de-familialismus I. □ Typologie sociálního státu dle Esping- Andersena (liberální, konzervativní a sociálnědemokratický model) □ Familialistický model - klade na rodinu maximální sociální závazky a zdůrazňuje samostatnost rodin a princip subsidiarity (konzervativně-korporativní model). □ De-familialistický model - maximálně individuální získávání zdrojů nezávisle na rodinné či manželské reciprocitě, což zmírňuje závislost individua na rodině (sociálně-demokratický a liberální model) Familialismus vs. de-familialismus II. □ Typologie dle S. Leitner - zdůrazňuje pečovatelskou funkci rodiny □ Nástroje a indikátory (mateřská a rodičovská dovolená, přímé a nepřímé transfery pečovatelům, jiná sociální práva vztahující se k pečovatelům, možnosti péče o dítě mimo rodinu) □ Explicitní familialismus posiluje zodpovědnost rodiny za své závislé členy, což prosazuje zejména tím, že stát nepodporuje žádnéjinéalternativníformy péče. (Rakousko, Německo, Itálie, Nizozemsko). □ Volitelný familialismus (optional familalism) podporuje zodpovědnost rodiny za své členy, ale zároveň rodinám nabízí a respektuje i jiné alternativní způsoby péče o závislé členy. Hlavním rozdílem vůči explicitnímu familialismu je, že oba dva typy garantují právo pečovat, ale pouze v rámci volitelného familialismu se toto oRrávo nerovná povinnosti (Belgie, Dánsko, Francie, Švédsko a částečně Finsko). □ Implicitní familialismus neposkytuje ani programy podporující rodinnou péči ani žádné jiné programy alternativní péče. Rodiny pečují o své členy prostě proto, protože žádný jiný způsob není „po ruce" (Řecko, Portugalsko, španělsko). □ De-familialismus je charakteristický zajištěním služeb formální péče o děti prostřednictvím bud trhu nebo státu, ale právo rodiny se sama starat o své členy, není nikde vyjádřeno Varianty familialismu dle Leitnerové Silná podpora poskytování péče mimo rodinu Slabá podpora poskytován í péče mimo rodinu Silná podpora péče uvnitř rodiny Volitelný famMiaNsmus Gender i de-gender varianta Explicitní familialismus Gender i de-gender varianta Slabá podpora péče uvnitř rodiny De-familialismus Implicitní familialismus Základní nástroje HPR Základní dělení: Opatření umožňující opuštění trhu práce z důvodu rodičovství - jde zejména o finanční dávky a daňové úlevy, které kompenzují ztrátu příjmu v době péče o dítě a náklady na péči o dítě. A dále existence schémat mateřské, rodičovské, případně otcovské dovolené. (přednáška 9) Flexibilní opatření v zaměstnání - zejména flexibilní uspořádání pracovní doby, dny pracovního volna pro rodinné účely. (přednáška 12) Služby zajištění péče o dítě - zejména pro děti od 0 do 6 let, které umožňuji návrat na trh práce. (dnes) + Legislativní ochrana rodičů na TP (služební cesty, úprava pracovní doby, ošetřena možná rizika některých zaměstnání pro těhotné a kojící matky apod.) (dnes) Politiky zaměstnanosti zohledňující zhoršené postavení pečujících rodičů na TP (dnes) Legislativní ochrana □ Opatření na státní úrovni, které chrání rodiče na trhu práce a jsou směřovány k zaměstnavatelům (Zákoník práce, obligatorní opatření vs. dobrovolná) □ Možnosti „úniku" z povinnosti dodržovat daná opatření □ Zákaz diskriminace rodičů (žen) vs. Účinná kontrola □ Legislativní ochrana zaměstnanců (a tedy i rodičů) se více dodržuje, případně zvyšuje ve větších organizacích, kde existují odbory a probíhá koíektivní vyjednávání. Politika zaměstnanosti — APZ I. □ Zákon o ozaměstnanosti (od 2004) rozšiřuje okruh uchazečů o zaměstnání, kterým má být věnována zvýšená péče pri zprostředkování zaměstnání o matky do 9.měsice od porodu a občanům pečujících o dítě do 15ti let věku X explicitně se nesoustředí na ženy v průběhu či po rodičovské dovolené. □ Politika pracovního trhu se soustředí na rychlý návrat na TP X ke konci či po ukončení RD by se m ěla soustředit spíše na obnovení, podporu a rozvoj lidského kapitálu □ Vzdělávací a pracovní programy jsou zatím realizovány pouze v některých lokalitách (neexistuje celostátní program - dobrovolná aktivita některých UP a NGO) Politika zaměstnanosti — APZ II. □ Rodič na RD nemůže být uchazečem, ale pouze zájemcem o zaměstnání - nedostupnost klasických opatření APZ (kromě rekvalifikací od 2004) - nelze nezaměstnanosti předcházet. Problém zajištění péče o děti v průběhu APZ. Ženy se ýčastní programů APZ častěji než muži (jen o 1,1% oproti průměru). Ženy jsou zahrnuty v rekvalifikacích a ve SÚPM mírně častěji než muži (jen o 2%). Rekvalifikace pro ženy (nejvíce ze všech APZ - 31%) jsou spíše obnovovací a rozširovací kurzy (25%). Celkově APZ směřují méně k nezaměstnaným pečující o nezaopatřené děti (hlavně VPP a SUPM). Účinky rekvalifikace na snížení nezaměstnanosti jsou horší pro ženy. Efekty rekvalifikací se u žen objevují po delším období než u mužů. □ □ □ □ □ □ Služby péče o děti od 0 do 6 let Východiska hodnocení služeb péče o děti (OECD) □ Vztah mezi kvantitou a kvalitou péče a podporou státu vs. tržní poskytování □ Důraz na zajištění co nejširší dostupnosti □ A zlepšování kvality služeb péče Hlavně prostřednictvím: □ Zvyšováním veřejných investic a □ Podporou vzdělávání pracovníků v těchto službách Současné možnosti zajištění péče o děti v v České republice □ Soukromé hlídací agentury □ Jesle □ Mateřské školky (Firemní miniškolky) Soukromé hlídací agentury/ zajištění péče o dítě □ Zákon č. 455/1991 Sb. o žiynostenském podnikání - odpovědným orgánem je Ministerstvo průmyslu a obchodu bez vazby na jiné rezorty. 1. Volná živnost: „Poskytování služeb pro rodinu a domácnost" (většinou tzv. hlídací agentury) ■ Jde o poskytování služeb souvisejících s chodem domácnosti, jako je vaření, úklid, praní, žehlení, péče o zahradu, zajišťování nákupů, včetně individuální péče o děti nad tři roky věku v rodinách a pouze příležitostné krátkodobé hlídání dětí (včetně dětí do třílet věku), a zajištění péče o osoby vyžadující zvýšenou péči 2. Vázaná živnost: „Péče o děti do 3 let v denním režimu" ■ Není zdravotnické zařízení, ale podnikatel musí zajistit péči osobami splňujícími odbornou způsobilost. ■ Bylo požadováno zdravotnické vzdělání, ale od roku 2008 rozšířeno o sociální pracovníky a osoby v sociálních službách, sanitáře, porodní asistentky apod..... ■ Požadavky na hygienu, stravování, osvětlení, vytápění, mikroklimatické podmínky, na stravování □ Soukromé mateřské školky (podíl pouze 1,2% z celkového počtu MŠ v ČR) - musí splňovat podmínky vymezené školským zákonem a tedy i požadavky Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Problematické body soukromé péče o dítě □ Finanční a organizační náročnost vázané živnosti pro zřizovatele. □ Finanční náročnost/nedostupnost pro klienta. □ Prostorová nedostupnost služby (je rozšířenou pouze ve větších městech) □ Omezení možností zajištění hlídání dětí do 3 let věku. □ Problematické je dosažení a ověření kvality péče o děti. □ Častá nedůvěra rodičů - malá tradice soukromě poskytované péče o děti. Jesle Zvláštní dětské zdravotnické zařízení (resort Ministerstva zdravotnictví ČR) Určeno pro denní péči o dítě nejčastěji do 3 let věku - „léčebně výchovná funkce" □ □ □ □ □ □ ■ ■ „...poskytování péče o všestranný rozvoj dětí zpravidla ve věku do 3 let. Péče v jeslích navazuje na péči o děti v rodině „...v jeslích je poskytována dětem péče komplexní, jak z hlediska zdravotního, tak z hlediska výchovného jako nedělitelný celek, který ovlivňuje tělesný a duševní vývoj dětí. Péče o děti v jeslích je doplňkem péče rodinné, není jeho náhradou. Musí být cílevědomá a plánovitá a musí odpovídat věkovým a individuálním zvláštnostem dětí. Uspořádání života dětí je třeba co nejvíce přiblížit způsobu života dětí v rodině" Platná legislativa koncepce zařízení jeslí: pouze Metodické opatření č. 10 o provozu jeslí (MZ z roku 1968) + další navazující predpisy Zřizovatelem od roku 1991 není stát, ale v 95% případů je to obec a ve zbylých prípadech to je jiná právnická či fyzická osoba. Financování: „dvouzdrojové" - rozpočet zřizovatele a poplatky rodičů; není hrazeno z rozpočtu veřejného pojištění Pracovníci/ice jsou obvykle dětské zdravotní sestry + pěstounky Doporučení OECD k rozvoji péče o děti do 3 let (jeslí) Kamerman, Neuman, Waldfogel, Brooks-Gunn, 2003: □ Systematický a integrovaný přístup k rozvoji a realizaci služeb péče, □ Silné a rovnocenné partnerství v rámci vzdělávacího systému, □ Univerzální přístup, co se týče dostupnosti □ Významné množství veřejných dotací pro investice do rozvoje služeb péče a její infrastruktury, □ Participační přístup na zlepšování služeb jeslí (rodičů, dětí a personálu), □ Adekvátní vzdělávání personálu, □ Systematické monitorování a sběr dat o službách jeslí □ Agenda se zaměřením na longitudiální výzkum a evaluaci dopadů služeb péče na vývoj dítěte. Vývoj počtu jeslí rok 1980 1985 1990 1995 2000 počet zařízení 2 151 2 048 1 476 207 65 počet míst celkem 72 268 74 137 50 118 6 747 1 750 mezi roční pokles +2,6% -32,4% -86,5% -74,1% rok 2005 2006 2007 2008 2009 počet zařízení 56 49 47 47 46 počet míst celkem 1 579 1 480 1 495 1 413 1 419 mezi roční pokles - 9,8% -6,3% +1,0% -5,5% 0,4% ÚZIS 2011 Důležité aspekty a problematické body poskytování jeslí □ Finanční dostupnost - 2 složky (školné + stravné), poměrně nízká, výrazně vyšší poplatky než v MŠ, určuje zřizovatel, nejčastěji cca 2000 Kč □ Prostorová dostupnost - pokrytí cílové populace méně než 1%, více ve větších městech □ Kvalita - je pro rodiče na prvním místě při rozhodování o typu péče □ Provázanost s opatřeními harmonizace práce a rodiny - neprovázanost vzhledem k částečným úvazkům a rodičovskému příspěvku □ Současná mladá generace hodlá využívat kolektivní péči o děti do 3 let častěji zhruba ve 25% případů (zejména kvalifikovanějšípracovnísíla, samoživitelky) □ 25% dětí mladší 3 let v MŠ (Národní zpráva o rodině 2004) Mateřské školky □ □ □ □ □ □ ■ ■ ■ Předškolní zařízení (součást vzdělávacího systému - rezort MŠMT) Určeno dětem zpravidla od 3 let do 6(7) let věku. Osobnostní a všestranný rozvoj dítěte v návaznosti na výchovnou funkci rodiny. Cílem je získávání sociálních zkušeností, poznatků o světě a specifická příprava na pokračující vzdělávání prostřednictvím hry s ostatními dětmi. Představuje jednu z možností, jak dětem „vylepšit" rozvojové a vzdělávací podmínky a jak dětem, které jsou znevýhodněné, napomoci k vyrovnání jejich vzdělávacích a životních šancí. Legislativní ukotvení: Školský zákon (č.561/2004 Sb.) Zřizovatelem je zpravidla obec (+ soukromý zřizovatel či církev) Financování: „třízdrojové" (státní rozpočet, zřizovatel a poplatky rodičů) Pracovníci/ice jsou pedagogové. v Vývoj počtu MS Školní rok Počet MŠ Počet dětí Prům. dětí ve třídě 1990/91 7 335 352 139 21,7 1995/96 6 475 333 433 22,7 2000/01 5 776 279 838 22,2 2005/06 4 834 282 183 22,7 2006/07 4 815 285 419 22,8 2007/08 4 808 291 194 22,9 2008/09 4 809 301 620 23,1 Důležité aspekty a problematické body v poskytování MS □ Finanční dostupnost - většinou zohledněna sociální situace rodiny (ZM - poplatek odpuštěn úplně), školné (cca 200 - 500 Kč/měsíc -onesmí přesáhnout 50% průměrných neinvestičních nákladů) a stravné (cca 20 - 25 Kč/den), od 2005 neplatí školné děti v posledním roku - přeneseno na mladší ročníky (navýšení až o 2/3) □ Prostorová dostupnost - problém v menších lokalitách, poměrně velký podíl žádostí je odmítnut, pokrytí populace -85-86% dětí od 3 do 6 let □ Kvalita □ Problém s časovou flexibilitou - neprovázanost s podmínkami na TP (návrat po RD, pracovní doba) □ Provázanost s opatřeními harmonizace práce a rodiny - podjpora částečných úvazků během RD (možnost 4 hodiny denně při zachování příspěvku) X MŠ maji problém přijímat děti na částečný pobyt Aktuální novinky — „návrh prorodinného balíčku" □ Snaha o legislativní ukotvení vzájemné rodičovské svépomoci (poskytovánípéče o nevlastní dítě evidovaným poskytovatelem v jeho domácnosti za limitovanou úplatu.) □ Úprava živnostenského podnikání ve službách péče o děti (úprava: zmírnění požadavků na hygienické požadavky a požadavky na vzdělání pokud má podnikatel vlastní děti do 7 let a/nebo podniká ve vlastní domácnosti a pečuje max o 4 děti) □ Firemní miniškolky (podpora poskytování služeb na nekomerčním základě - miniškolka)