ZUR138 Úvod do studia kultury

7. Pracovní týden/setkání

Kultura antiky

Základní pracovní témata
  1. Krétsko-mykénské kultury
  2. Řecké městské státy, římská říše, správa a ekonomika, občané a otroci
  3. Antické mýty a rituály
  4. Filozofie, věda a umění
  5. Manželství a rodina, láska a erotika
  6. Římané, barbaři a křesťané
  7. Antické základy euroamerické kultury (antropocentrismus, logocentrismus, senzocentrismus, falocentrismus) a křesťanské základy euroamerické kultury (teocentrismus)
  8. Byzantská kultura jako syntéza antického a křesťanského v konceptu kultury
  9. Východ a západ jako koncepty kultury

Studijní texty
  • Pavelka, Jiří - Pospíšil, Ivo: Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno : Nakladatelství Georgetown, 1993 (hesla související se Základními pracovními tématy ).
  • Gombrich, Ernst Hans: Příběh umění. Praha : Argo : Mladá fronta, 1995, s. 15-37.
  • Pavelka, Jiří: Sex, manželství a láska v antické a středověké literatuře. Příspěvek k paradigmatu intimity evropského kulturního okruhu. In Chocholáč, Bronislav - Jan, Libor - Knoz, Tomáš, ed.: Nový Mars Moravicus aneb sborník příspěvků, jež věnovali prof. dr. Josefu Válkovi jeho žáci a přátelé k šedesátinám. Brno : Matice moravská, 1999, s. 209-224.
  • Debicki, Jacek - Favre, Jean-François - Grünewald, Dietrich - Pimentel, Antonio Filipe: Dějiny umění. Malířství. Sochařství. Architektura. Praha : Argo, 1998. Viz Téma č. 4.

Doporučená četba
  • Gombrich, Ernst Hans: Příběh umění. Praha : Argo : Mladá fronta, 1995, s. 41-131.
  • Hošek, Radislav: Země bohů a lidí. Pohledy do řeckého dávnověku. Praha : Svoboda, 1972, 247 s. (Zejména témata: kapitoly Řecký stát, Zaměstnání, práce, dům, Svět bohů, Žena.)
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2011/ZUR138/um/ZUR138-06_07.pdf

Zadání písemného úkolu č. 3 (seminární práce)
Název práce: [ZDE uvést název slovesného díla, které budete interpretovat] jako výraz hodnotové orientace dobového paradigmatického systému kultury
Žánr: seminární práce
Počet znaků: cca 25 000
Maximální počet bonusových bodů: 15

Pracovní hypotézy:

Román je kulturním produktem – komunikátem spadajícím do oblasti umělecké komunikace. Slouží jako nástroj dorozumívání i paměťové médium, které zachycuje, ale také vyjadřuje a formuje dobové vědění příslušných komunit. Román je paměťové médium nadané nejen značnou informační nasyceností, ale také epistemologickou a konceptuální silou. Má schopnost zachytit, formulovat a uspořádat zevrubněji, komplexněji a v širších souvislostech, než jak to činí jiné druhy a žánry krásné literatury, ale také jiné komunikační oblasti, např. vědecká komunikace, a jiná komunikační média, např. divadlo, výtvarné umění, film a televize.

Román bez ohledu na téma, které zpracovává, absorbuje informace o konkrétním sociálně kulturním časoprostoru, v němž vznikl. Prezentuje dobové hodnoty a normy, sociálně kulturní paradigma doby, ve které vznikl. Je prostorem, v němž se provozuje a uskutečňuje dorozumívání jednotlivců i publik. a je tudíž je zdrojem kulturologického a mediologického výzkumu a poznání.

Román zachycuje konflikty a dynamiku vztahů mezi základními sférami sociálně kulturní reality: jednak mezi mýty a rituály, jednak mezi jejími produkčními, distribučními a konzumačními systémy, jednak mezi jejími subkulturami. Podstatnou vlastností románové a obecně umělecké tvorby a komunikace je, že přináší svědectví o napětí, rozporech a posunech mezi hodnotami a normami prosazujícími v rámci daných kulturních oblastí a konkrétním, reálným lidským, komunikativním jednáním. Hodnoty a normy jsou fixovány zejména v literárních komunikátech – náboženských a etických kodexech, filozofických dílech, receptech, manuálech, předpisech a prováděcích protokolech anebo smlouvách regulujících chod institucí a fungování produkčních systémů, legislativě, politických programech a rovněž v uměleckých dílech jako (komunikačně pragmatických) diskursivních oblastech, komunikační jednání je zobrazeno v narativních (vypravěčských) strukturách románu.

Román (kontext/diskurz literárního umění) zachycuje a vytváří svébytný obraz sociálně kulturní reality (kontext/diskurz mediální konstrukce sociálně kulturní reality). Tento obraz je artikulován v procesech umělecké literární komunikace (kontext/diskurz literární komunikace) jako jedné z forem masové komunikace (kontext/diskurz masové komunikace). Svébytný obraz sociálně kulturní reality zachycují a vytvářejí a jiné hodnoty a normy publiku nabízejí kulturní produkty vázané na jiné mediální formy žánry – např. na zpravodajství, publicistiku nebo literární kritiku (zpravodajský, publicistický, literárně kritický kontext/diskurz), na náboženská díla (náboženský kontext/diskurz), na legislativní texty a právní výklady (kontext/diskurz právní), na politické texty a dokumenty, zejména programy, stanovy, manifesty, protokoly (politický kontext/diskurz), na filozofická díla (filozofický kontext/diskurz) nebo na historiografické práce (kontext/diskurz historiografický).

„Historie“, čili sociálně kulturní jednání komunit je předmětem výzkumu historiografie. „Románem psaná historie“ (včetně hodnot a norem, které jsou dílem proklamovány) je naopak výsledkem manipulativních procesů masové komunikace směřujících k vytváření preferovaného obrazu historie jako „mediální reality“, a tudíž se stává předmětem výzkumu kulturních a mediálních studií.


Cíl:

Cílem seminární práce je jednak odhalit a vyhodnotit hodnoty a normy vyjádřené dílem, jednak srovnat tyto (prezentované, obhajované, prosazované) hodnoty a normy s mocensky a kulturně dominantními hodnotami a normami platnými v době vzniku literárního díla. Práce má na konkrétním případě doložit, rozvinout či vyvrátit tezi, podle které slovesné dílo syntetickým způsobem odráží stav, proměny, střety a vývoj dobových systémů kultury.

Pokud dílo bylo kladně přijato, znamená to, že autor proklamoval hodnoty, které respektovala a vyžadovala dobová společnost (její mocensky nejsilnější složky či dominantní subkultury). Autor tak vyjádřil, prosazoval, obhajoval dominantní dobový systém kultury. Pokud dílo naopak bylo odsouzeno a jejich autor byl dokonce diskriminován, znamená to, že mezi hodnotami a normami obhajovanými dílem a dobově dominantními společenskými hodnotami a normami jsou rozdíly, neshody a rozpory. Autor tak vyjádřil, prosazoval, obhajoval submisivní dobový  systém kultury.

Při vymezování tématu a cílů seminární práce je třeba si uvědomit, že předmětem výzkumu nejsou primárně autorské, literární, literárně historické a estetické aspekty románu, ale jeho aspekty axiologické, normativní, kulturní a mediálně vědné. Předmětem výzkumu jsou komunikačně pragmatické kontexty románu a s nimi spjaté diskurzy (pravidla-návody), které určují, co je v daném kontextu možné, žádoucí, nutné, a tudíž i zakázáno udělat a říci a jak je to možné, žádoucí a nutné udělat a říci.

 

Základní výzkumné otázky:

  • Jaké mýty a rituály a jaké hodnoty a normy jsou produkovány, obhajovány a legitimizovány v rámci románového díla?
  • Jaké hodnoty a normy jsou produkovány, obhajovány a legitimizovány v komunikačních kontextech a interpretačních diskurzech, do nichž se román dostává? Jde zejména o kontext/diskurz náboženský, etický, filozofický, právní, ekonomický, politický, historiografický, kulturní, sociální, literární, literárně kritický.
  • Jaký je vztah románového díla – mediálních obrazů, které vytváří – k dobovým mocensky dominantním kontextům/diskurzům? Zaujímá vztah závislosti, rozvíjení tradice, polemický, konfrontační, negativistický…?
  • A jde-li o moderní román, jakým způsobem byl tento obraz ovlivňován mediálními kontexty a interpretačními diskurzy utvářenými v rámci jiných forem masové komunikace, např. v rámci denního periodického tisku.

 

Metoda:

Textová analýza (interpretace obsahu) a srovnávací (komparatistická) metoda.

Doporučený postup práce:

1/ Zvolte si a přečtěte některé z děl uvedených v Seznamu slovesných děl.

2/ Vyhledejte základní odbornou literaturu, která pojednává

  • jednak o zvoleném díle a jeho autorovi (historický literárně kulturní, sociální a politický rámec),
  • jednak o době, ve které zvolené dílo vyšlo (historický kulturní, sociální a politický rámec),
  • jednak obecně o hodnotách a normách (teoretický konceptuální rámec).

Seznamte se výběrově s relevantními díly z oblasti odborné literatury:

  • s dějinami dané národní literatury (zejména s pasážemi, které pojednávají o autorovi zvoleného díla a zejména o díle samotném);
  • s historiografickými pracemi zachycujícími politickou a sociálně kulturní situaci, v níž se nacházela komunita (národ, stát), které zvolený autor své dílo adresoval (zejména s pasážemi, které souvisejí s tématem práce);
  • s monografiemi věnovanými příslušnému autorovi (zejména s pasážemi, které souvisejí s tématem práce);
  • se slovníky slovesných tvůrců (heslem věnovaným příslušnému autorovi);
  • se slovníky literárních děl (hesly věnovanými dílům příslušného autora);
  • s doslovy publikovanými v literárních dílech příslušného autora;
  • s odbornými studiemi zabývajícími se tvorbou příslušného autora;
  • s encyklopediemi definujícími hodnoty a normy (politické, náboženské, etické, ekonomické, estetické).

3/ Formulujte cíle práce a pracovní hypotézy.

4/ Interpretujte (pomocí standardních nástrojů textové analýzy) obsah díla, vypravěčské postupy a autorské strategie a identifikujte a vyložte hodnoty a normy vyjádřené dílem. Je třeba si uvědomit, že vypravěč nepředstavuje reálného autora, ale nástroj – jednu z konstrukčních položek díla, a že vypravěč, hrdina, postavy a reálný autor díla mohou zaujímat (a často také zaujímají) odlišné pozice a hodnotové orientace.

5/ Zjistěte, jaké hodnoty a normy zaujímala společnost, ve které autor žil. Vyložte je. Ukažte, zdali a jak se tyto hodnoty a normy zobrazují v samotném díle. Zjistěte, se kterými subkulturami se autor sblížil či ztotožnit a vůči kterým kriticky vystupoval. Dejte do relací hodnoty autorské a společenské.

 6/ Shrňte výsledky výzkumu: dosažené cíle, verifikace či falzifikace hypotéz. Zobecněte výsledky své práce. Vymezte limity a problémy stávajícího a perspektivy dalšího výzkumu zaměřeného na oblast sociálně kulturních hodnot a norem.

Doporučená struktura práce:

Titulní list:

Obsah práce:

Úvod: Stanovte hlavní cíle práce, formulujte hypotézy, vymezte použitou metodu interpretace literárního textu. Specifikujte blíže cíle a téma své práce, tzn. uveďte, kterými segmenty sociálně kulturní reality se budete zabývat, čili kterými hodnotami a normami, a co bude hlavním cílem vaší práce a co cíli vedlejšími.

Analytická část: Interpretace díla.

Závěr: Shrnutí dosažených výsledků a další směry či perspektivy studia daného tématu.

Seznam použité literatury: Podle citačních norem (v jednotlivých oddílech této „čítanky“ jsou použity některé současné citační normy).

Upozornění: Vyžaduje se práce se sekundární literaturou (citace, polemiky, poznámky pod čarou).

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2011/ZUR138/op/ZUR138-tema-seminarni.doc
Odevzdávárny
Domácí úkoly, sběr souborů.