PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Mediální právo VII www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Investigativní žurnalistika nCUMPĂNĂ AND MAZĂRE v. RUMUNSKO nSoud chce zdůraznit, že rolí investigativní žurnalistiky je informovat a varovat veřejnost o takových nežádoucích jevech ve společnosti, jakmile tyto informace získají. nOmezení a tresty přehnaně odrazují média od plnění jejich role upozorňovat veřejnost na zjevné a podezřelé zneužití veřejné moci. nRUMYANA IVANOVA v. BULHARSKO n… stěžovatel si neověřil fakta z důvěryhodných zdrojů a tím pádem porušil zvyková pravidla spojená s investigativní žurnalistikou, neboť uveřejnil fakta, o kterých věděl, že jsou nespolehlivá. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Investigativní žurnalistika nNATVRDO: úplatný soudce a mlčící ministerstvo nObchod s kompromitujícími fotografiemi v politice nVýrobce pandurů si platil schůzky s politiky. Miliardovou zakázku získal n nVEŘEJNÝ ZÁJEM www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 4 nZákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), ve znění pozdějších právních předpisů. upravuje některá práva a povinnosti vydavatelů a dalších fyzických a právnických osob v souvislosti s vydáváním periodického tisku. (§ 1) noviny, časopisy a jiné tiskoviny vydávané pod stejným názvem, se stejným obsahovým zaměřením a v jednotné grafické úpravě nejméně dvakrát v kalendářním roce Neperiodické publikace: Rozmnoženiny literárních, vědeckých a uměleckých děl určené k veřejnému šíření, které jsou vydávány jednorázově, popřípadě nejvýše jednou ročně anebo po částech i častěji, tvoří-li obsahově jeden celek. Veřejným šířením se rozumí zpřístupnění neperiodické publikace individuálně neurčenému okruhu osob Zákon č. 35/1995 Sb., o neperiodických publikacích www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 5 nZa obsah periodického tisku odpovídá vydavatel. n„Rovněž podle názoru Ústavního soudu je nezbytné, aby obecné soudy ve věcech odpovědnosti vydavatele podle tiskového zákona převzatá tvrzení rozlišovaly na různé kategorie (např. kategorii tvrzení převzatých od zpravodajských agentur, sdělení o projevech státních a společenských činitelů, sdělení o činnosti orgánů veřejné moci i názory třetích osob apod.), a to bez ohledu na to, že současná právní úprava ochrany osobnosti podle tiskového zákona vykazuje v tomto směru závažné deficity - nerozlišuje převzatá tvrzení v závislosti na tom, z jakých zdrojů pochází, jak je tomu zvykem v jiných právních úpravách.“ (III. ÚS 73/02) nVydavatel neodpovídá podle tohoto zákona za pravdivost údajů obsažených v reklamě a v inzerci (§ 5) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 6 nVede Ministerstvo kultury npovinnost doručit ministerstvu nejpozději 30 dnů před zahájením vydávání periodického tisku písemné oznámení, které musí obsahovat: nnázev periodického tisku, njeho obsahové zaměření, nčetnost (periodicitu) jeho vydávání, núdaje o jeho regionálních mutacích, nspecifikaci vydavatele, nperiodický tisk se zapíše do evidence periodického tisku a do 15 dnů ode dne doručení oznámení stanovených údajů sdělí přidělené evidenční číslo periodického tisku. nKaždý má právo nahlížet do evidence periodického tisku a pořizovat si z ní výpisy nebo opisy. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nOdmítnutí registrace znamená zákaz publikace nNázev periodika není sdělení jako takové, protože jeho funkce je zejména identifikovat dané periodikum na tiskovém trhu pro současné a budoucí čtenáře. […] požadovat, aby název vyjadřoval pravdivé informace je […] nepatřičné z pohledu svobody projevu. n n 7 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 8 n n nPoskytnutí povinných výtisků není vyvlastněním, ale jde o určení vlastnického práva takové povahy, že obecně není nutné za ně poskytnout náhradu. Náhrada by byla nutná, kdyby závažně zasáhla do majetkového postavení vydavatele. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 9 nNení sporu o tom, že tiskoviny, vydávané jako obecní zpravodaje, tím, že jsou v rukou veřejné moci, musí zachovávat korektnost a neutralitu. (Pl. ÚS 73/04) nPravomoc jmenovat redakční radu zpravodaje má rada obce, neboť zabezpečuje rozhodování „ostatních“ záležitostí patřících do samostatné působnosti obce (jmenování redakční rady zpravodaje je věcí samostatné působnosti), pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu obce nebo pokud si je zastupitelstvo obce nevyhradilo. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 10 Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ I. prvotní šíření původních rozhlasových a televizních programů a služeb přímo souvisejících s programy, (včetně teletextu v analogovém televizním vysílání), II. určených k příjmu veřejností, III. v podobě chráněné nebo nechráněné systémem podmíněného přístupu prostřednictvím sítí elektronických komunikací PŘEVZATÉ ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ I. příjem vysílání původních rozhlasových a televizních programů nebo jejich podstatných částí, II. a jejich současné, úplné a nezměněné šíření, III. pro veřejnost, IV. prostřednictvím sítí elektronických komunikací. Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), Zákon č. 206/2005 Sb., o ochraně některých služeb v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a služeb informační společnosti. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 11 celoplošné vysílání: vysílání, které může ve vymezeném územním rozsahu přijímat alespoň 70 % obyvatel České republiky počítaných podle údajů vyplývajících z posledního sčítání lidu, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak, regionální vysílání: vysílání, které může ve vymezeném územním rozsahu přijímat více než 1 % a méně než 70 % obyvatel ČR místní vysílání: vysílání programu určeného svým dosahem pro místně vymezenou oblast a pro tuto oblast vytvářeného; místně vymezená územní oblast nesmí zahrnovat více než 1 % obyvatel ČR www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 12 Provozovatel r. a tv. vysílání: právnická nebo fyzická osoba, která sestavuje program, včetně služeb přímo souvisejících s programem, je odpovědná za jejich obsah a pod zvukovým nebo obrazovým označením, jež program i služby přímo související s programem nezaměnitelně identifikuje, tento program a služby přímo související s programem šíří nebo prostřednictvím třetích osob nechává šířit. FTV Prima, spol. s r.o., CET 21, spol. s r.o., … Pořad: obsahově souvislá, celistvá a časově ohraničená část rozhlasového nebo televizního vysílání; v rozhlasovém vysílání se pořadem rozumí i programový prvek www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 13 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 14 ndohlíží na dodržování právních předpisů v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a podmínek stanovených v rozhodnutí o udělení licence či v rozhodnutí o registraci, nuděluje, mění a odnímá licence k provozování rozhlasového a televizního vysílání, nvydává, mění a zrušuje rozhodnutí o registraci k provozování převzatého vysílání, nmonitoruje obsah rozhlasového a televizního vysílání, nzveřejňuje usnesení Rady, výroční zprávu Rady, zápisy z jednání Rady, nebrání-li tomu zvláštní právní předpisy, a případně další informace způsobem umožňujícím dálkový přístup, nzveřejňuje rozhodnutí soudu o opravném prostředku a žalobě proti rozhodnutí Rady. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 15 n13 členů nČleny jmenuje předseda vlády na návrh Poslanecké sněmovny nOdvolání navrhuje Poslanecká sněmovna předsedovi vlády nFunkční období je 6 let nVolí předsedu a tři místopředsedy nZasedání se konají bez účasti veřejnosti nV licenčním řízení jsou tzv. „veřejná slyšení“ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 16 nŘízení o udělení licence (licenční řízení) nNa udělení licence není právní nárok nLicence je nepřevoditelná nUdělena na nejvíce 8 (r. vysílání) resp. 12 let (tv. vysílání) – 1x lze prodloužit n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 17 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 18 nekonomická, organizační a technická připravenost žadatele k zajištění vysílání, ntransparentnost vlastnických vztahů ve společnosti žadatele, npřínos programové skladby navrhované žadatelem o licenci k rozmanitosti stávající nabídky programů r. nebo tv. vysílání na území, které by mělo být pokryto, nzastoupení evropské tvorby, tvorby evropských nezávislých producentů a současné tvorby v navrhované programové skladbě, npřínos uchazeče pro rozvoj původní tvorby, nv tv. vysílání připravenost žadatele opatřit určité procento vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro sluchově postižené, npřínos žadatele k zajištění rozvoje kultury národnostních, etnických a jiných menšin v České republice. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 19 nVýrok o udělení licence jednomu ze žadatelů o licenci nZamítnutí žádostí ostatních žadatelů nPodrobné odůvodnění (obsahuje kritéria, na základě kterých byla licence udělena žadateli o licenci a zamítnuty žádosti všech ostatních účastníků řízení) nPoučení o opravném prostředku nČasový rozsah vysílání, územní rozsah vysílání nDobu, na kterou byla licence udělena, nZákladní programovou specifikaci a další programové podmínky, včetně uvedení údaje, zda se jedná o plnoformátový program;, nÚzemní rozsah vysílání u kabelových systémů. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 20 nK provozování převzatého vysílání prostřednictvím sítě elektronických komunikací nJsou–li splněny podmínky, je na ni právní nárok - Přihláška k registraci se podává nejméně 60 dnů před zamýšleným zahájením převzatého vysílání www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 21 nKde je to proveditelné, vyhradit pro evropská díla nadpoloviční podíl celkového vysílacího času každého svého programu. nDo celkového vysílacího času programu se nezapočítává čas určený vysílání zpravodajských pořadů, sportovních událostí, soutěží, teletextu, reklamy a teleshoppingu. nPro evropská díla vyrobená nezávislými výrobci alespoň 10 % celkového vysílacího času každého svého programu www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 22 n nJestliže provozovatel vysílání a provozovatel převzatého vysílání porušuje povinnosti stanovené tímto zákonem nebo podmínky udělené licence, upozorní jej Rada na porušení tohoto zákona a stanoví mu lhůtu k nápravě. nStanoví přiměřenou délku lhůty nDojde-li k nápravě ve stanovené lhůtě, Rada sankci neuloží. nNepoužije se v případě: npodněcování k nenávisti z důvodů rasy, pohlaví, náboženství, národnosti nebo příslušnosti k určité skupině obyvatelstva, npokud vysílané pořady obsahují podprahová sdělení, nvysílání pořadů, které mohou vážně narušit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých zejména tím, že obsahují pornografii a hrubé samoúčelné násilí, www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 23 nSměrnice Rady o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících provozování televizního vysílání (89/552/EHS) – směrnice „Televize bez hranic“ nRozhodnutí ESD C – 89/04 (2001/31/ES - o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu a 98/34/ES - o postupu při poskytování informací v oblasti norem a technických předpisů) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 24 nEvropská úmluva o přeshraniční televizi (57/2004 Sb.m.s.) núčelem je usnadnit smluvním stranám vysílání a převzaté vysílání televizních programů přesahující hranice. nudálosti zvýšeného zájmu veřejnosti: nzávod královny Alžběty (Belgie) nNovoroční koncert Ples v opeře (Rakousko) nhudební festival San Remo (Itálie) nmistrovství světa a Evropy v házené (Norsko)