PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Mediální právo XII. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právo na odpověď vzniká, došlo-li k uveřejnění: 2 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 3 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled n30 Cdo 861/2005 n npro realizaci práva na odpověď je především nezbytné zjištění, že bylo uveřejněno sdělení obsahující tvrzení, které se dotýká cti, důstojnosti nebo soukromí určité fyzické osoby (anebo jména nebo dobré pověsti určité právnické osoby). To předpokládá v prvé řadě porovnání obsahu uveřejněného sdělení s možnou složkou osobnosti fyzické osoby, jež má být takovým sdělením dotčena. nV konkrétním případě je proto vždy nezbytné zkoumat míru (intenzitu) tvrzeného porušení základního práva na ochranu osobnosti (osobní cti a dobré pověsti), a to právě v kontextu se svobodou projevu a s právem na informace a se zřetelem na požadavek proporcionality uplatňování těchto práv (a jejich ochrany). Zároveň je nutné, aby příslušný zásah bezprostředně souvisel s porušením chráněného základního práva, tj. aby zde existovala příčinná souvislost mezi nimi. 4 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 5 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 6 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 7 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vydavatel není povinen uveřejnit odpověď nebo dodatečné sdělení, jestliže > > > > > uveřejněním navrženého textu by byl spáchán trestný čin nebo správní delikt, uveřejnění navrženého textu by bylo v rozporu s dobrými mravy, napadené sdělení, popřípadě jeho napadená část, je citací sdělení třetí osoby určeného pro veřejnost nebo jeho pravdivou interpretací a jako takové bylo označeno nebo prezentováno. žádost o její uveřejnění směřuje vůči sdělení uveřejněnému na základě prokazatelného předchozího souhlasu dotčené osoby uveřejnil sdělení odpovídající dodatečnému sdělení z vlastního podnětu a dodržel přitom podmínky stanovené tímto zákonem. 8 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 9 Volební zpravodajství nVol 15/2006-20 nNa různé druhy médií dopadají v předvolebním období zejména tři povinnosti: všechna média, regulovaná zákonem o provozování rozhlasového a televizního vysílání, podléhají trvalému požadavku objektivnosti a vyváženosti vysílání; všechna veřejnoprávní a veřejnoprávními korporacemi provozovaná média podléhají zásadě vyváženosti a rovného přístupu kandidujících subjektů v období volební kampaně; Česká televize a Český rozhlas pak nadto plní ještě specifický úkol svěřený jim v § 16 odst. 4 zákona č. 247/1995 Sb. , o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, poskytnout bezplatně 14 hodin vysílacího času, jenž se rozdělí rovným dílem mezi kandidující subjekty. nVyváženost a rovný přístup do veřejnoprávních médií nelze chápat mechanicky jako absolutní rovnost kandidujících subjektů, nýbrž pohledem tzv. odstupňované rovnosti. To znamená, že jednak musí každý kandidující subjekt dostat alespoň určitou minimální šanci ke své prezentaci tak, aby byl naplněn požadavek jejich plurality; nad tuto minimální úroveň musí být zastoupení kandidujících subjektů ve vysílání, zejména v pořadech zpravodajských či v publicistických debatách, přiměřené jejich politickému a společenskému významu. nUstanovení § 16 odst. 4 cit. zákona zakotvuje rovnost mezi jednotlivými kandidujícími subjekty z hlediska času, který je vyhrazen pro jimi prováděnou agitaci, nikoli z hlediska času, který je vyhrazen pro agitaci v jejich prospěch. Je tedy rozhodné, kdo agitaci provádí, nikoli v čí prospěch. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 10 Česká tisková kancelář nZřízena zákonem (zákon č. 517/1992 Sb., o České tiskové kanceláři) nZanikne převodem všech majetkových práv na jiný právní subjekt zvláštním zákonem nebo postupem podle zvláštního zákona nZvláštní právnická osoba nEkonomicky nezávislá na státu nMůže podnikat, pokud to neohrozí její činnost nStatutárním orgánem je ředitel CTK II Tisková kancelář může dostat účelovou dotaci ze státního rozpočtu České republiky, která však nemůže být poskytnuta na krytí ztráty z hospodaření. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 11 nPOSLÁNÍ: poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů nPoskytuje službu veřejnosti šířením slovního a obrazového zpravodajství z České republiky a ze zahraničí (i do zahraničí) nZa úplatu poskytuje slovní a obrazové zpravodajství ostatním hromadným sdělovacím prostředkům i jiným právnickým a fyzickým osobám nIII. ÚS 433/2000 nVeřejná informační služba je jednou z forem podnikatelské činnosti, kterou je ČTK oprávněna vykonávat. Nejde tedy o poskytování objektivních a všestranných informací podle § 2 zákona č. 517/1992 Sb. , ale o činnost jiného charakteru. […] Ze žádného zákona se přitom nedá vyvodit, že by ČTK v rámci své podnikatelské činnosti byla povinna zveřejnit jakoukoli informaci, kterou jí ke zveřejnění někdo předloží. Povinnost ČTK zveřejnit určitou informaci v rámci podnikatelské činnosti vzniká na základě smlouvy, která byla uzavřena mezi ČTK a konkrétním subjektem. Skutečnost, že ČTK někde (např. formou informační brožury) zveřejnila nabídku svých podnikatelských služeb, nelze rovněž považovat za nabídku k uzavření konkrétní smlouvy (ofertu) o zveřejnění určitých informací. Za této situace má ČTK jako podnikatelský subjekt právo nabídku k poskytnutí služby, kterou jí někdo učinil, odmítnout, a takové odmítnutí nelze považovat za porušení základních práv oferenta. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 12 Rada tiskové kanceláře n7 členů nVolí a odvolává Poslanecká sněmovna nFunkční období 5 let (nejvíce 2x) nRada volí předsedu nDbá na důsledné plnění poslání tiskové kanceláře nJmenuje a odvolává generálního ředitele nRozhoduje o stížnostech týkajících se ředitele nRozhoduje o stížnostech týkajících se činnosti tiskové kanceláře, nDohlíží na využití účelových dotací (ze státního rozpočtu, nesmí být použita na krytí ztrát) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 13 Český rozhlas, Česká televize nZvláštní subjekty zřízené zákonem (zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi a zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu) nNezávislé na státu nPoskytují službu veřejnosti tvorbou a šířením televizních (rozhlasových) programů www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 14 Česká televize nÚčelem existence televize veřejné služby je zajistit veřejnosti zdroj informací, kritické reflexe, umělecké tvorby a zábavy, které jsou chráněny před lobbyistickými tlaky. Česká televize přispívá k vytváření prostoru svobody slova, myšlení a tvorby, v němž může vyrůstat demokracie. Informuje, poskytuje kritickou reflexi událostí, vzdělává a baví v ovzduší úcty k člověku, k jeho dílu i ke všem formám existence. (Kodex ČT) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 15 nÚkoly veřejné služby v oblasti televizního (rozhlasového): nposkytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů, npřispívání k právnímu vědomí obyvatel České republiky, nvytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny skupiny obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, kulturu, etnický nebo národnostní původ, národní totožnost, sociální původ, věk nebo pohlaví tak, aby tyto programy a pořady odrážely rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti, nrozvíjení kulturní identity obyvatel České republiky včetně příslušníků národnostních nebo etnických menšin, nvýroba a vysílání zejména zpravodajských, publicistických, dokumentárních, uměleckých, dramatických, sportovních, zábavných a vzdělávacích pořadů a pořadů pro děti a mládež. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 16 7 – As 38/2004-58 nJak na to správně poukázal městský soud, požadavek respektování zásad objektivity a vyváženosti a zejména nepřípustnost jednostranného zvýhodňování některé politické strany nebo hnutí, popřípadě jejich názorů nebo názorů jednotlivých skupin veřejnosti, je stanoven výlučně ve vztahu k pořadům zpravodajským a politicko-publicistickým. Proto bylo pro uložení pokuty podle § 60 odst. 1 písm. b) zákona o vysílání stěžejní, zda se jednalo o tento druh pořadu. Stěžovatel tedy měl především věcně definovat, co se rozumí pořadem zpravodajským, resp. politicko-publicistickým a poté uvést, zda pořad „České hlasování“ těmto znakům odpovídá či nikoliv, jak to také důvodně vytýká stěžovateli městský soud v napadeném rozsudku. Stěžovatel se však omezil na citaci vlastního obsahu pořadu na webových stránkách ČT a na základě toho konstatoval, že pořad lze považovat za publicistický. Z informace uveřejněné na webových stránkách ČT však takový závěr sám o sobě vůbec nevyplývá. Navíc stěžovatel v této souvislosti činí zcela nekonkrétní závěry, že ve vztahu k § 31 odst. 2 zákona o vysílání „vyvstalo vážné podezření“ a že „lze vyslovit podezření i z porušení § 31 odst. 33 zákona o vysílání“, což potvrzuje závěr o neujasněnosti jeho názoru při posuzování věci. Je-li nepřezkoumatelné, zda se jednalo o pořad, na který lze uplatnit požadavek obsažený v § 31 odst. 2, 3 zákona o vysílání, je nepřezkoumatelné celé správní rozhodnutí. Pokud za této situace městský soud zrušil napadené rozhodnutí stěžovatele jako nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů, nelze mu vytýkat nesprávné posouzené právní otázky. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 17 Rada České televize (Rada Českého rozhlasu) nprávo veřejnosti na kontrolu činnosti Českého rozhlasu (České televize) nRada ČT – 15 členů nRada ČRo – 9 členů nČleny Rady volí a odvolává Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky nNávrhy kandidátů PS PČR organizace a sdružení představující kulturní, regionální, sociální, odborové, zaměstnavatelské, náboženské, vzdělávací, vědecké, ekologické a národnostní zájmy. Ve lhůtě 15 dnů ode dne zveřejnění výzvy předsedy PS PČR k předložení návrhů. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 18 nfunkční období 6 let, přičemž každé 2 roky je volena jedna třetina členů nRada je ze své činnosti odpovědna Poslanecké sněmovně nČlen Rady nesmí zastávat žádnou funkci v politických stranách, politických hnutích nebo občanských sdruženích, ani nesmí při výkonu své funkce v Radě jejich jménem vystupovat nebo působit v jejich prospěch nebo ve prospěch jiných skupinových zájmů; dále se nesmí podílet na podnikání v oblasti hromadných sdělovacích prostředků. nJednání Rady je veřejné. nPl. ÚS 24/01 nZnovu je třeba připomenout zřejmý záměr Poslanecké sněmovny o vytvoření svého orgánu (s respektováním zásady poměrného zastoupení), který zjevně vytvořil podmínky pro zefektivnění činnosti Poslanecké sněmovny při volbě členů Rady České televize. Zachování rovných podmínek občanů z hlediska přístupu k veřejným funkcím je nutno spatřovat v jejich rovné možnosti prostřednictvím návrhů oprávněných subjektů ucházet se o funkci člena Rady České televize, a to i z hlediska existence a kompetencí Poslaneckou sněmovnou ustaveného volebního výboru na zásadě poměrného zastoupení. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 19 nDo působnosti Rady náleží: njmenovat a odvolávat generálního ředitele a na jeho návrh ředitele rozhlasových studií (a na jeho návrh ředitele televizních studií) nschvalovat rozpočet a závěrečný účet a kontrolovat plnění rozpočtu nkontrolovat účelné a hospodárné využívání finančních zdrojů a majetku České televize podle schváleného rozpočtu a na zjištěné nedostatky písemně upozorňovat generálního ředitele (ČT) nschvalovat na návrh generálního ředitele Statut npředkládat Poslanecké sněmovně ke schválení Kodex, který stanoví zásady naplňování veřejné služby; porušení Kodexu je kvalifikováno jako porušení pracovní kázně nschvalovat návrhy generálního ředitele na zřizování nebo zrušení rozhlasových (televizních) studií nrozhodovat o stížnostech týkajících se generálního ředitele, ndohlížet na plnění úkolů veřejné služby v oblasti rozhlasového (televizního) vysílání a na naplňování zásad vyplývajících z Kodexu a za tím účelem vydávat doporučení týkající se programové nabídky, nurčovat mzdu generálního ředitele. Nesmí přímo zasahovat do výroby a vysílání pořadů. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 20 Generální ředitel nstatutární orgán nodpovědný Radě ns předchozím souhlasem Rady zřizuje a zrušuje rozhlasová studia s výjimkou zrušení rozhlasových studií v sídlech krajů ns předchozím souhlasem Rady zřizuje a zrušuje Televizní studia, s výjimkou Televizního studia Brno a Televizního studia Ostrava www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 21 Financování nFinančními zdroji jsou zejména: nrozhlasové poplatky vybírané podle zvláštního právního předpisu npříjem z vlastní podnikatelské činnosti nnáklady spojené s vysíláním ČRo do zahraničí hradí ČR ze státního rozpočtu n Mohou využívat svoji technickou a výrobní základnu pouze v souladu s tímto zákonem www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 22 Rozhlasová a televizní studia nSoučástí ČRo jsou zejména rozhlasová studia v sídlech krajů, případně rozhlasová studia zřízená generálním ředitelem. nPodíl vysílání všech rozhlasových studií na celostátních vysílacích okruzích, vyjma okruhů zpravodajsko-publicistických, musí činit minimálně 30 % celkového vysílacího času v měsíčním úhrnu. nSoučástí ČT jsou Televizní studio Brno, Televizní studio Ostrava a televizní studia zřízená generálním ředitelem. nPodíl vysílání televizních studií na celostátních vysílacích okruzích musí činit minimálně 20 % celkového vysílacího času České televize v měsíčním úhrnu. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 23 Rozhlasový a televizní poplatek nRozhlasový poplatek se platí ze zařízení technicky způsobilého k individuálně volitelné reprodukci rozhlasového vysílání bez ohledu na způsob příjmu nTelevizní poplatek se platí ze zařízení technicky způsobilého k individuálně volitelné reprodukci televizního vysílání bez ohledu na způsob příjmu. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 24 nPoplatníkem poplatku je fyzická osoba nebo právnická osoba, která vlastní přijímač. Jestliže drží nebo z jiného právního důvodu alespoň 1 měsíc užívá rozhlasový přijímač fyzická osoba nebo právnická osoba, která není jeho vlastníkem, je poplatníkem tato osoba. nJestliže je fyzická osoba nebo právnická osoba, která není přihlášena v evidenci poplatníků rozhlasového poplatku nebo v evidenci poplatníků televizního poplatku, odběratelem elektřiny připojeným k distribuční soustavě, považuje se za poplatníka s povinností platit, pokud provozovateli vysílání ze zákona po jejich písemné výzvě neoznámí písemným čestným prohlášením opak, a to s účinností od marného uplynutí lhůty 30 dnů ode dne doručení této výzvy. Součástí výzvy musí být poučení o následcích neprokázání opaku v takto stanovené lhůtě.