PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Mediální právo VII www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 2 Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ I. prvotní šíření původních rozhlasových a televizních programů a služeb přímo souvisejících s programy, (včetně teletextu v analogovém televizním vysílání), II. určených k příjmu veřejností, III. v podobě chráněné nebo nechráněné systémem podmíněného přístupu prostřednictvím sítí elektronických komunikací PŘEVZATÉ ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ I. příjem vysílání původních rozhlasových a televizních programů nebo jejich podstatných částí, II. a jejich současné, úplné a nezměněné šíření, III. pro veřejnost, IV. prostřednictvím sítí elektronických komunikací. Zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích), Zákon č. 206/2005 Sb., o ochraně některých služeb v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a služeb informační společnosti. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 3 celoplošné vysílání: vysílání, které může ve vymezeném územním rozsahu přijímat alespoň 70 % obyvatel České republiky počítaných podle údajů vyplývajících z posledního sčítání lidu, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak, regionální vysílání: vysílání, které může ve vymezeném územním rozsahu přijímat více než 1 % a méně než 70 % obyvatel ČR místní vysílání: vysílání programu určeného svým dosahem pro místně vymezenou oblast a pro tuto oblast vytvářeného; místně vymezená územní oblast nesmí zahrnovat více než 1 % obyvatel ČR www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 4 Provozovatel r. a tv. vysílání: právnická nebo fyzická osoba, která sestavuje program, včetně služeb přímo souvisejících s programem, je odpovědná za jejich obsah a pod zvukovým nebo obrazovým označením, jež program i služby přímo související s programem nezaměnitelně identifikuje, tento program a služby přímo související s programem šíří nebo prostřednictvím třetích osob nechává šířit. FTV Prima, spol. s r.o., CET 21, spol. s r.o., … Pořad: obsahově souvislá, celistvá a časově ohraničená část rozhlasového nebo televizního vysílání; v rozhlasovém vysílání se pořadem rozumí i programový prvek www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 5 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 6 ndohlíží na dodržování právních předpisů v oblasti rozhlasového a televizního vysílání a podmínek stanovených v rozhodnutí o udělení licence či v rozhodnutí o registraci, nuděluje, mění a odnímá licence k provozování rozhlasového a televizního vysílání, nvydává, mění a zrušuje rozhodnutí o registraci k provozování převzatého vysílání, nmonitoruje obsah rozhlasového a televizního vysílání, nzveřejňuje usnesení Rady, výroční zprávu Rady, zápisy z jednání Rady, nebrání-li tomu zvláštní právní předpisy, a případně další informace způsobem umožňujícím dálkový přístup, nzveřejňuje rozhodnutí soudu o opravném prostředku a žalobě proti rozhodnutí Rady. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 7 n13 členů nČleny jmenuje předseda vlády na návrh Poslanecké sněmovny nOdvolání navrhuje Poslanecká sněmovna předsedovi vlády nFunkční období je 6 let nVolí předsedu a tři místopředsedy nZasedání se konají bez účasti veřejnosti nV licenčním řízení jsou tzv. „veřejná slyšení“ www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 8 nŘízení o udělení licence (licenční řízení) nNa udělení licence není právní nárok nLicence je nepřevoditelná nUdělena na nejvíce 8 (r. vysílání) resp. 12 let (tv. vysílání) – 1x lze prodloužit n n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 9 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 10 nekonomická, organizační a technická připravenost žadatele k zajištění vysílání, ntransparentnost vlastnických vztahů ve společnosti žadatele, npřínos programové skladby navrhované žadatelem o licenci k rozmanitosti stávající nabídky programů r. nebo tv. vysílání na území, které by mělo být pokryto, nzastoupení evropské tvorby, tvorby evropských nezávislých producentů a současné tvorby v navrhované programové skladbě, npřínos uchazeče pro rozvoj původní tvorby, nv tv. vysílání připravenost žadatele opatřit určité procento vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro sluchově postižené, npřínos žadatele k zajištění rozvoje kultury národnostních, etnických a jiných menšin v České republice. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 11 nVýrok o udělení licence jednomu ze žadatelů o licenci nZamítnutí žádostí ostatních žadatelů nPodrobné odůvodnění (obsahuje kritéria, na základě kterých byla licence udělena žadateli o licenci a zamítnuty žádosti všech ostatních účastníků řízení) nPoučení o opravném prostředku nČasový rozsah vysílání, územní rozsah vysílání nDobu, na kterou byla licence udělena, nZákladní programovou specifikaci a další programové podmínky, včetně uvedení údaje, zda se jedná o plnoformátový program;, nÚzemní rozsah vysílání u kabelových systémů. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 12 nK provozování převzatého vysílání prostřednictvím sítě elektronických komunikací nJsou–li splněny podmínky, je na ni právní nárok - Přihláška k registraci se podává nejméně 60 dnů před zamýšleným zahájením převzatého vysílání www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 13 nKde je to proveditelné, vyhradit pro evropská díla nadpoloviční podíl celkového vysílacího času každého svého programu. nDo celkového vysílacího času programu se nezapočítává čas určený vysílání zpravodajských pořadů, sportovních událostí, soutěží, teletextu, reklamy a teleshoppingu. nPro evropská díla vyrobená nezávislými výrobci alespoň 10 % celkového vysílacího času každého svého programu www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 14 n nJestliže provozovatel vysílání a provozovatel převzatého vysílání porušuje povinnosti stanovené tímto zákonem nebo podmínky udělené licence, upozorní jej Rada na porušení tohoto zákona a stanoví mu lhůtu k nápravě. nStanoví přiměřenou délku lhůty nDojde-li k nápravě ve stanovené lhůtě, Rada sankci neuloží. nNepoužije se v případě: npodněcování k nenávisti z důvodů rasy, pohlaví, náboženství, národnosti nebo příslušnosti k určité skupině obyvatelstva, npokud vysílané pořady obsahují podprahová sdělení, nvysílání pořadů, které mohou vážně narušit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých zejména tím, že obsahují pornografii a hrubé samoúčelné násilí, www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 15 nSměrnice Rady o koordinaci některých právních a správních předpisů členských států upravujících provozování televizního vysílání (89/552/EHS) – směrnice „Televize bez hranic“ nRozhodnutí ESD C – 89/04 (2001/31/ES - o některých právních aspektech služeb informační společnosti, zejména elektronického obchodu, na vnitřním trhu a 98/34/ES - o postupu při poskytování informací v oblasti norem a technických předpisů) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 16 nEvropská úmluva o přeshraniční televizi (57/2004 Sb.m.s.) núčelem je usnadnit smluvním stranám vysílání a převzaté vysílání televizních programů přesahující hranice. nudálosti zvýšeného zájmu veřejnosti: nzávod královny Alžběty (Belgie) nNovoroční koncert Ples v opeře (Rakousko) nhudební festival San Remo (Itálie) nmistrovství světa a Evropy v házené (Norsko) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 17 Práva a povinnosti vysílatelů – obsah programů nPrávo: nmá právo vysílat programy svobodně a nezávisle. Do jejich obsahu lze zasahovat pouze na základě zákona a v jeho mezích. nPovinnosti: nposkytuje objektivní a vyvážené informace nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny od informací zpravodajského charakteru. nje povinen zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 18 nprovozovat vysílání vlastním jménem, na vlastní účet a na vlastní odpovědnost a nést odpovědnost za obsah programů, nzajistit, aby vysílané pořady nepropagovaly válku nebo nelíčily krutá nebo jinak nelidská jednání takovým způsobem, který je jejich zlehčováním, omlouváním nebo schvalováním, nzajistit, aby vysílané pořady nepodněcovaly k nenávisti z důvodů rasy, pohlaví, náboženství, národnosti nebo příslušnosti k určité skupině obyvatelstva, nzajistit, aby vysílané pořady neobsahovaly podprahová sdělení, nnezařazovat do vysílání pořady, které mohou vážně narušit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých zejména tím, že obsahují pornografii a hrubé samoúčelné násilí, nbezdůvodně nezobrazovat osoby umírající nebo vystavené těžkému tělesnému nebo duševnímu utrpení způsobem snižujícím lidskou důstojnost, nnezařazovat v době od 06.00 hodin do 22.00 hodin pořady a upoutávky, které by mohly ohrozit fyzický, psychický nebo mravní vývoj dětí a mladistvých, www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 19 nnezařazovat do programů pořady, které mohou utvrzovat stereotypní předsudky týkající se etnických, náboženských nebo rasových menšin, nnezařazovat do programů pořady a reklamy, které obsahují vulgarismy a nadávky, kromě uměleckých děl, v nichž je to z hlediska líčeného kontextu nutné; taková díla je však možné vysílat pouze v době od 22.00 hodin do 06.00 hodin druhého dne, nuvádět označení televizního programu (logo) v televizním vysílání, s výjimkou vysílání reklamy a teleshoppingu, nidentifikovat rozhlasový program alespoň jedenkrát za hodinu, nenaruší-li tím celistvost vysílaného pořadu, nprovozovatel celoplošného televizního vysílání s licencí je povinen opatřit minimálně 15 % vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro sluchově postižené a provozovatel celoplošného televizního vysílání ze zákona je povinen opatřit 70 % vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro sluchově postižené, pokud www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Právo na odpověď vzniká, došlo-li k uveřejnění: 20 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 21 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled n30 Cdo 861/2005 n npro realizaci práva na odpověď je především nezbytné zjištění, že bylo uveřejněno sdělení obsahující tvrzení, které se dotýká cti, důstojnosti nebo soukromí určité fyzické osoby (anebo jména nebo dobré pověsti určité právnické osoby). To předpokládá v prvé řadě porovnání obsahu uveřejněného sdělení s možnou složkou osobnosti fyzické osoby, jež má být takovým sdělením dotčena. nV konkrétním případě je proto vždy nezbytné zkoumat míru (intenzitu) tvrzeného porušení základního práva na ochranu osobnosti (osobní cti a dobré pověsti), a to právě v kontextu se svobodou projevu a s právem na informace a se zřetelem na požadavek proporcionality uplatňování těchto práv (a jejich ochrany). Zároveň je nutné, aby příslušný zásah bezprostředně souvisel s porušením chráněného základního práva, tj. aby zde existovala příčinná souvislost mezi nimi. 22 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 23 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 24 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 25 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Vydavatel není povinen uveřejnit odpověď nebo dodatečné sdělení, jestliže > > > > > uveřejněním navrženého textu by byl spáchán trestný čin nebo správní delikt, uveřejnění navrženého textu by bylo v rozporu s dobrými mravy, napadené sdělení, popřípadě jeho napadená část, je citací sdělení třetí osoby určeného pro veřejnost nebo jeho pravdivou interpretací a jako takové bylo označeno nebo prezentováno. žádost o její uveřejnění směřuje vůči sdělení uveřejněnému na základě prokazatelného předchozího souhlasu dotčené osoby uveřejnil sdělení odpovídající dodatečnému sdělení z vlastního podnětu a dodržel přitom podmínky stanovené tímto zákonem. 26 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 27 Události značného společenského významu nLetní olympijské hry, nZimní olympijské hry, nMistrovství světa ve fotbalu v rozsahu nvšech utkání reprezentačního družstva České republiky, nsemifinálových utkání a finálového utkání, nMistrovství Evropy ve fotbalu v rozsahu nvšech utkání reprezentačního družstva České republiky, nsemifinálových utkání a finálového utkání, nMistrovství světa v ledním hokeji v rozsahu nvšech utkání reprezentačního družstva České republiky, nsemifinálových utkání a finálového utkání, n Mistrovství světa v lehké atletice. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 28 Podpora evropské tvorby a evropské nezávislé a současné tvorby nKde je to proveditelné, vyhradit pro evropská díla nadpoloviční podíl celkového vysílacího času každého svého programu. nDo celkového vysílacího času programu se nezapočítává čas určený vysílání zpravodajských pořadů, sportovních událostí, soutěží, teletextu, reklamy a teleshoppingu. nPro evropská díla vyrobená nezávislými výrobci alespoň 10 % celkového vysílacího času každého svého programu www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 29 Volební zpravodajství nVol 15/2006-20 nNa různé druhy médií dopadají v předvolebním období zejména tři povinnosti: všechna média, regulovaná zákonem o provozování rozhlasového a televizního vysílání, podléhají trvalému požadavku objektivnosti a vyváženosti vysílání; všechna veřejnoprávní a veřejnoprávními korporacemi provozovaná média podléhají zásadě vyváženosti a rovného přístupu kandidujících subjektů v období volební kampaně; Česká televize a Český rozhlas pak nadto plní ještě specifický úkol svěřený jim v § 16 odst. 4 zákona č. 247/1995 Sb. , o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, poskytnout bezplatně 14 hodin vysílacího času, jenž se rozdělí rovným dílem mezi kandidující subjekty. nVyváženost a rovný přístup do veřejnoprávních médií nelze chápat mechanicky jako absolutní rovnost kandidujících subjektů, nýbrž pohledem tzv. odstupňované rovnosti. To znamená, že jednak musí každý kandidující subjekt dostat alespoň určitou minimální šanci ke své prezentaci tak, aby byl naplněn požadavek jejich plurality; nad tuto minimální úroveň musí být zastoupení kandidujících subjektů ve vysílání, zejména v pořadech zpravodajských či v publicistických debatách, přiměřené jejich politickému a společenskému významu. nUstanovení § 16 odst. 4 cit. zákona zakotvuje rovnost mezi jednotlivými kandidujícími subjekty z hlediska času, který je vyhrazen pro jimi prováděnou agitaci, nikoli z hlediska času, který je vyhrazen pro agitaci v jejich prospěch. Je tedy rozhodné, kdo agitaci provádí, nikoli v čí prospěch. n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 30 Česká tisková kancelář nZřízena zákonem (zákon č. 517/1992 Sb., o České tiskové kanceláři) nZanikne převodem všech majetkových práv na jiný právní subjekt zvláštním zákonem nebo postupem podle zvláštního zákona nZvláštní právnická osoba nEkonomicky nezávislá na státu nMůže podnikat, pokud to neohrozí její činnost nStatutárním orgánem je ředitel CTK II Tisková kancelář může dostat účelovou dotaci ze státního rozpočtu České republiky, která však nemůže být poskytnuta na krytí ztráty z hospodaření. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 31 nPOSLÁNÍ: poskytovat objektivní a všestranné informace pro svobodné vytváření názorů nPoskytuje službu veřejnosti šířením slovního a obrazového zpravodajství z České republiky a ze zahraničí (i do zahraničí) nZa úplatu poskytuje slovní a obrazové zpravodajství ostatním hromadným sdělovacím prostředkům i jiným právnickým a fyzickým osobám nIII. ÚS 433/2000 nVeřejná informační služba je jednou z forem podnikatelské činnosti, kterou je ČTK oprávněna vykonávat. Nejde tedy o poskytování objektivních a všestranných informací podle § 2 zákona č. 517/1992 Sb. , ale o činnost jiného charakteru. […] Ze žádného zákona se přitom nedá vyvodit, že by ČTK v rámci své podnikatelské činnosti byla povinna zveřejnit jakoukoli informaci, kterou jí ke zveřejnění někdo předloží. Povinnost ČTK zveřejnit určitou informaci v rámci podnikatelské činnosti vzniká na základě smlouvy, která byla uzavřena mezi ČTK a konkrétním subjektem. Skutečnost, že ČTK někde (např. formou informační brožury) zveřejnila nabídku svých podnikatelských služeb, nelze rovněž považovat za nabídku k uzavření konkrétní smlouvy (ofertu) o zveřejnění určitých informací. Za této situace má ČTK jako podnikatelský subjekt právo nabídku k poskytnutí služby, kterou jí někdo učinil, odmítnout, a takové odmítnutí nelze považovat za porušení základních práv oferenta. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 32 Rada tiskové kanceláře n7 členů nVolí a odvolává Poslanecká sněmovna nFunkční období 5 let (nejvíce 2x) nRada volí předsedu nDbá na důsledné plnění poslání tiskové kanceláře nJmenuje a odvolává generálního ředitele nRozhoduje o stížnostech týkajících se ředitele nRozhoduje o stížnostech týkajících se činnosti tiskové kanceláře, nDohlíží na využití účelových dotací (ze státního rozpočtu, nesmí být použita na krytí ztrát) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 33 Český rozhlas, Česká televize nZvláštní subjekty zřízené zákonem (zákon č. 483/1991 Sb., o České televizi a zákon č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu) nNezávislé na státu nPoskytují službu veřejnosti tvorbou a šířením televizních (rozhlasových) programů www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 34 Česká televize nÚčelem existence televize veřejné služby je zajistit veřejnosti zdroj informací, kritické reflexe, umělecké tvorby a zábavy, které jsou chráněny před lobbyistickými tlaky. Česká televize přispívá k vytváření prostoru svobody slova, myšlení a tvorby, v němž může vyrůstat demokracie. Informuje, poskytuje kritickou reflexi událostí, vzdělává a baví v ovzduší úcty k člověku, k jeho dílu i ke všem formám existence. (Kodex ČT) www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 35 nÚkoly veřejné služby v oblasti televizního (rozhlasového): nposkytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření názorů, npřispívání k právnímu vědomí obyvatel České republiky, nvytváření a šíření programů a poskytování vyvážené nabídky pořadů pro všechny skupiny obyvatel se zřetelem na svobodu jejich náboženské víry a přesvědčení, kulturu, etnický nebo národnostní původ, národní totožnost, sociální původ, věk nebo pohlaví tak, aby tyto programy a pořady odrážely rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti, nrozvíjení kulturní identity obyvatel České republiky včetně příslušníků národnostních nebo etnických menšin, nvýroba a vysílání zejména zpravodajských, publicistických, dokumentárních, uměleckých, dramatických, sportovních, zábavných a vzdělávacích pořadů a pořadů pro děti a mládež. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 36 7 – As 38/2004-58 nJak na to správně poukázal městský soud, požadavek respektování zásad objektivity a vyváženosti a zejména nepřípustnost jednostranného zvýhodňování některé politické strany nebo hnutí, popřípadě jejich názorů nebo názorů jednotlivých skupin veřejnosti, je stanoven výlučně ve vztahu k pořadům zpravodajským a politicko-publicistickým. Proto bylo pro uložení pokuty podle § 60 odst. 1 písm. b) zákona o vysílání stěžejní, zda se jednalo o tento druh pořadu. Stěžovatel tedy měl především věcně definovat, co se rozumí pořadem zpravodajským, resp. politicko-publicistickým a poté uvést, zda pořad „České hlasování“ těmto znakům odpovídá či nikoliv, jak to také důvodně vytýká stěžovateli městský soud v napadeném rozsudku. Stěžovatel se však omezil na citaci vlastního obsahu pořadu na webových stránkách ČT a na základě toho konstatoval, že pořad lze považovat za publicistický. Z informace uveřejněné na webových stránkách ČT však takový závěr sám o sobě vůbec nevyplývá. Navíc stěžovatel v této souvislosti činí zcela nekonkrétní závěry, že ve vztahu k § 31 odst. 2 zákona o vysílání „vyvstalo vážné podezření“ a že „lze vyslovit podezření i z porušení § 31 odst. 33 zákona o vysílání“, což potvrzuje závěr o neujasněnosti jeho názoru při posuzování věci. Je-li nepřezkoumatelné, zda se jednalo o pořad, na který lze uplatnit požadavek obsažený v § 31 odst. 2, 3 zákona o vysílání, je nepřezkoumatelné celé správní rozhodnutí. Pokud za této situace městský soud zrušil napadené rozhodnutí stěžovatele jako nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů, nelze mu vytýkat nesprávné posouzené právní otázky. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 37 Objektivní a vyvážené n8 Ca 379/2006 nhttp://www.ceskatelevize.cz/vysilani/25.06.2006/206411000100625-19:15-1-udalosti.html?index=36177 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 38 Rada České televize (Rada Českého rozhlasu) nprávo veřejnosti na kontrolu činnosti Českého rozhlasu (České televize) nRada ČT – 15 členů nRada ČRo – 9 členů nČleny Rady volí a odvolává Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky nNávrhy kandidátů PS PČR organizace a sdružení představující kulturní, regionální, sociální, odborové, zaměstnavatelské, náboženské, vzdělávací, vědecké, ekologické a národnostní zájmy. Ve lhůtě 15 dnů ode dne zveřejnění výzvy předsedy PS PČR k předložení návrhů. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 39 nfunkční období 6 let, přičemž každé 2 roky je volena jedna třetina členů nRada je ze své činnosti odpovědna Poslanecké sněmovně nČlen Rady nesmí zastávat žádnou funkci v politických stranách, politických hnutích nebo občanských sdruženích, ani nesmí při výkonu své funkce v Radě jejich jménem vystupovat nebo působit v jejich prospěch nebo ve prospěch jiných skupinových zájmů; dále se nesmí podílet na podnikání v oblasti hromadných sdělovacích prostředků. nJednání Rady je veřejné. nPl. ÚS 24/01 nZnovu je třeba připomenout zřejmý záměr Poslanecké sněmovny o vytvoření svého orgánu (s respektováním zásady poměrného zastoupení), který zjevně vytvořil podmínky pro zefektivnění činnosti Poslanecké sněmovny při volbě členů Rady České televize. Zachování rovných podmínek občanů z hlediska přístupu k veřejným funkcím je nutno spatřovat v jejich rovné možnosti prostřednictvím návrhů oprávněných subjektů ucházet se o funkci člena Rady České televize, a to i z hlediska existence a kompetencí Poslaneckou sněmovnou ustaveného volebního výboru na zásadě poměrného zastoupení. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 40 nDo působnosti Rady náleží: njmenovat a odvolávat generálního ředitele a na jeho návrh ředitele rozhlasových studií (a na jeho návrh ředitele televizních studií) nschvalovat rozpočet a závěrečný účet a kontrolovat plnění rozpočtu nkontrolovat účelné a hospodárné využívání finančních zdrojů a majetku České televize podle schváleného rozpočtu a na zjištěné nedostatky písemně upozorňovat generálního ředitele (ČT) nschvalovat na návrh generálního ředitele Statut npředkládat Poslanecké sněmovně ke schválení Kodex, který stanoví zásady naplňování veřejné služby; porušení Kodexu je kvalifikováno jako porušení pracovní kázně nschvalovat návrhy generálního ředitele na zřizování nebo zrušení rozhlasových (televizních) studií nrozhodovat o stížnostech týkajících se generálního ředitele, ndohlížet na plnění úkolů veřejné služby v oblasti rozhlasového (televizního) vysílání a na naplňování zásad vyplývajících z Kodexu a za tím účelem vydávat doporučení týkající se programové nabídky, nurčovat mzdu generálního ředitele. Nesmí přímo zasahovat do výroby a vysílání pořadů. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 41 Generální ředitel nstatutární orgán nodpovědný Radě ns předchozím souhlasem Rady zřizuje a zrušuje rozhlasová studia s výjimkou zrušení rozhlasových studií v sídlech krajů ns předchozím souhlasem Rady zřizuje a zrušuje Televizní studia, s výjimkou Televizního studia Brno a Televizního studia Ostrava www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 42 Financování nFinančními zdroji jsou zejména: nrozhlasové poplatky vybírané podle zvláštního právního předpisu npříjem z vlastní podnikatelské činnosti nnáklady spojené s vysíláním ČRo do zahraničí hradí ČR ze státního rozpočtu n Mohou využívat svoji technickou a výrobní základnu pouze v souladu s tímto zákonem www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 43 Rozhlasová a televizní studia nSoučástí ČRo jsou zejména rozhlasová studia v sídlech krajů, případně rozhlasová studia zřízená generálním ředitelem. nPodíl vysílání všech rozhlasových studií na celostátních vysílacích okruzích, vyjma okruhů zpravodajsko-publicistických, musí činit minimálně 30 % celkového vysílacího času v měsíčním úhrnu. nSoučástí ČT jsou Televizní studio Brno, Televizní studio Ostrava a televizní studia zřízená generálním ředitelem. nPodíl vysílání televizních studií na celostátních vysílacích okruzích musí činit minimálně 20 % celkového vysílacího času České televize v měsíčním úhrnu. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 44 Rozhlasový a televizní poplatek nRozhlasový poplatek se platí ze zařízení technicky způsobilého k individuálně volitelné reprodukci rozhlasového vysílání bez ohledu na způsob příjmu nTelevizní poplatek se platí ze zařízení technicky způsobilého k individuálně volitelné reprodukci televizního vysílání bez ohledu na způsob příjmu. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled 45 nPoplatníkem poplatku je fyzická osoba nebo právnická osoba, která vlastní přijímač. Jestliže drží nebo z jiného právního důvodu alespoň 1 měsíc užívá rozhlasový přijímač fyzická osoba nebo právnická osoba, která není jeho vlastníkem, je poplatníkem tato osoba. nJestliže je fyzická osoba nebo právnická osoba, která není přihlášena v evidenci poplatníků rozhlasového poplatku nebo v evidenci poplatníků televizního poplatku, odběratelem elektřiny připojeným k distribuční soustavě, považuje se za poplatníka s povinností platit, pokud provozovateli vysílání ze zákona po jejich písemné výzvě neoznámí písemným čestným prohlášením opak, a to s účinností od marného uplynutí lhůty 30 dnů ode dne doručení této výzvy. Součástí výzvy musí být poučení o následcích neprokázání opaku v takto stanovené lhůtě.