ENS238 Zakládání firmy Ladislav Šiška Ladislav.siska@econ.muni.cz konzultační hodiny dle dohody e-mailem Obsah prezentace lPředmět a podmínky ukončení lPodnikání lStrategie vlastního podnikání lkoncept strategické mapy lpřevedení strategických cílů do operativní roviny lPodnikatelský záměr Předmět ENS238 Zakládání firmy a podmínky jeho ukončení ENS238 Zakládání firmy lHlavní cíle: losvojit si základy podnikání vč. jeho strategie a právního rámce ldokázat sestavit podnikatelský plán l lZákladní literatura: lprezentace z přednášek (IS) lVEBER, Jaromír, SRPOVÁ, Jitka a kolektiv. Podnikání malé a střední firmy. 1. vyd. Praha : Grada, 2005. 304 s. lKRÁL, Bohumil. Manažerské účetnictví. 2. rozš. vyd. Praha : Management Press, 2005. 475 s. – kapitola o rozpočtech lKAPLAN, Robert S., NORTON, David P. Strategy maps : converting intangible assets into tangible outcomes. Boston : Harvard Business School Press, 2004.xviii, 454 s. l l l l ENS238 Zakládání firmy l7 setkání jednou za 14 dnů (viz níže) lPředpokládaná témata: l22.2. Šiška - úvod, podnikatelský záměr, strategie vlastního podnikání l7. 3. Šiška - podnikání fyzické osoby živnostníka, finanční stránka vlastního podnikání l21.3. Kožiak - druhy obchodních společností (základní informace a srovnání z hlediska použitelnosti pro podnikání) l4.4. Kožiak - založení a vznik obchodních společností - proces založení (společenská smlouva, vklady, podnikatelské oprávnění, zápis do OR), praktické ukázky l18.4. Sochor - exkurze do Jihomoravského inovačního centra l2. 5. Šiška - procvičení - strategické úvahy o předmětu podnikání a konkurenci - jaké trhy a produkty, jaké procesy, s jakými lidmi? l16. 5. Šiška - procvičení - finanční stránka projektu - ocenění produktů a spotřebovaných zdrojů do peněz, vývoj peněžních prostředků v prvních měsících l l ENS238 Zakládání firmy lZkouška lzpracování semestrální práce v podobě malého vlastního podnikatelského záměru lcca 5 stran představení záměru a jeho věcné podstaty lcca 10 stran finanční část vč. zdůvodnění hlavních rozpočtovaných položek ltermíny v IS, na které se bude přihlašovat lzpracovaná semestrální práce alespoň 3 dny před obhajobou vložena do Odevzdávárny ve studijních materiálech předmětu l Podnikání a podnik Podnikání l§2 odst. 1 z.č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v platném znění (dále „ObchZ“): l„Podnikáním se rozumí soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku.“ lforma podnikání: lfyzická osoba - např. na základě živnostenského oprávnění, nebo podle zvláštních předpisů (svobodná povolání) lobchodní společnosti – zejména kapitálové (jejich struktura a základní úprava jednání a rozhodování ObchZ, rovněž živnostenské oprávnění apod. jako fyzické osoby) l Podnik l§6 odst. 1 z.č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, v platném znění (dále „ObchZ“): l„Podnikem se pro účely tohoto zákona rozumí soubor hmotných, jakož i osobních a nehmotných složek podnikání. K podniku náleží věci, práva a jiné majetkové hodnoty, které patří podnikateli a slouží k provozování podniku nebo vzhledem k své povaze mají tomuto účelu sloužit.“ l l l l Systémový přístup k podniku struktura podniku Systémový přístup k podniku Chování podniku Výkonnost podniku l= úspěšnost podnikového procesu při dosahování hlavního cíle podniku, jenž je možné nahlížet minimálně ze dvou pohledů: lvěcně (naturálně): ltvorba výkonů v podobě výrobků, prací a služeb prospěšných pro zákazníky podniku, a to při co nejmenší spotřebě výrobních faktorů nutných pro činnost podniku lekonomicky (hodnotově, peněžně, finančně) lhospodářský princip vyjádřený dlouhodobou ziskovostí podniku §nestačí účetní zisk, ale ekonomický zisk (nadzisk), tj. po snížení o zhodnocení, jaké by přinesla alternativní varianta z investování podnikového kapitálu jinam než do podnikání daného podniku l Řídicí proces v podnikovém systému Strategie vlastního podnikání Koncepty strategická mapa, Balanced Scorecard Poslání – Vize - Strategie lPoslání (mise) podniku lzpravidla odpovídá na otázky lProč podnik existuje? lKdo jsou hlavní stakeholdeři podniku? lJaké hodnoty vyznává podnik? lčasto jen krédo, či motto §(GE: „Pokrok je náš nejdůležitější výrobek“) lVize podniku ldoplňuje misi specifikací určitého stavu, tj. situace, jak by podnik měl v budoucnu vypadat lStrategie podniku lsoubor kroků, kterými chceme naplnit misi a zejména vizi l Nástroje k prosazování strategie Finanční perspektiva Zákaznická perspektiva Perspektiva interních procesů Perspektiva učení se a růstu Mapa strategie, BSC, Iniciativy Compound annual growth rate (CAGR) is an average growth rate over a period of several years. It is a geometric average of annual growth rates: CAGR = (ending value ÷starting value)^1/(number of years - 1 If a company had sales of £10m in 2000 and £15m in 2005 then the CAGR of its sales is: (15 ÷10)^1/5 - 1 = .084 = 8.4% If percentage growth rates are used it is important to remember to add one to each of them before calculating the geometric average. For example, the CAGR over two years of 10% one year and 20% the next is (1.1 ×1.2)^1/2 - 1. Although no historical data is a substitute for a forecast, the CAGR over a number of years (typically the last five) is a better indication of a trend than a single year's growth which may be atypically good or bad. CAGR should be used because arithmetic averaging of growth numbers gives incorrect results. For example, if a company's sales rose from £10m in year one to £15m in year two and then fell back to £10m in year three, then there has been a 50% increase (year-on-year) followed by a 33% decrease (year-on-year). Adding these up would give 17% and therefore an arithmetic mean of 8.5%, whereas it is obvious that the average growth has been 0%. A geometric average gives the correct answer. Podnikatelský plán (=Podnikatelský záměr, Business plan) aneb nástroj pro sdělení mé představy o mém podnikání budoucím investorům, partnerům, ... Podnikatelský plán lHlavní komunikační nástroj směrem k potenciálním investorům a stakeholderům obecně lPříklad doporuč. struktury (dle Srpová: Podnikatelský plán, 2007, s. 11) lShrnutí lProfesní a osobní údaje o podnikateli(ích) lPopis podnikatelské příležitosti lMajetkoprávní vztahy lTechnicko-technologická část projektu, materiálové a energetické vstupy lPostavení na trhu, konkurence, marketing, způsob prodeje lFinanční plán – očekávané zisky, příjmy/výdaje, majetek a jeho financování lPředpoklady úspěchu vs. rizika projektu Finanční část podnikatelského záměru ldoporučená struktura lziskovost projektu (rozpočtová výsledovka) ljednorázové náklady na zřízení mého podniku lprovozní výnosy, náklady (fixní, variabilní) => zisky lrozpočet příjmů a výdajů => potřeba financování ljednorázové výdaje na zřízení mého podniku lprovozní příjmy, výdaje lzdroje financování l3F = family-friends-fools ldotace, podpora z veřejných rozpočtů (také JIC) lbanky lrizikový kapitál (totéž private equity/venture capital) §Czech Private Equity and Venture Capital Association http://www.cvca.cz/cs lvýkazy majetku a závazků (rozpočtová rozvaha) l l l l l l l l ... nějaké nezodpovězené dotazy??? (No Questions? => No Answers!)