1) účast občanů EU - v místním referendu je klíčovým pojmem "oprávněná osoba", přičemž zákon říká, že to je ten, kdo může volit v obecních volbách. Počítají se tedy občané jiných států EU zapsaní v dodatku stálého seznamu voličů do počtu oprávněných osob a může být takový občan jiného státu EU členem přípravného výboru? Je to přesně tak - oprávněná osoba se odvíjí od voliče do zastupitelstva. Takže přestože tu unijní právo nemá dosah, národní úprava toto právo dává i EU rezidentům. Existuje dokonce několik států, které toto právo přiznávají všem usedlíkům a o občanství jim vůbec nejde. 2) překážky ve výkonu práva hlasovat - pochopil jsem správně, že do počtu oprávněných osob se počítají i ti, kteří pak nebudou mít právo hlasovat v referendu, protože u nich je překážka ve výkonu práva? To je asi také pravda. Překážky jsou totiž dočasného charakteru (tj. nedá se vědět, kdy pominou). Navíc seznam oprávněných osob se vedle dle zákona o volbách do zastupitelstev obcí, který nemůže s překážkami dle zákona o místním referendu počítat. 3) vyhodnocení výsledků při oddělení části obce - pochopil jsem správně, že pokud by se chtěly Řečkovice oddělit od Brna, je potřeba pro platnost referenda 35 % oprávněných osob v celém Brně, kdežto pro závaznost nadpoloviční většina oprávněných osob v Řečkovicích? To ne. V případě oddělovacího referenda se hlasování koná jen na té části obce (která splní podmínky dle obecního zřízení), která se chce oddělit. Nepočítá se tu pak platnost a závaznost, ale zákon operuje s výrazem "rozhodnutí bylo přijato", tj. je v těch Řečkovicích potřeba dosáhnout 50 % ze všech místních pro variantu "ANO", aby došlo k oddělení. 4) stanovení termínu - je nějaká obrana proti tomu, když zastupitelstvo (nenakloněné referendu) stanoví termín konání na nějaký "lukrativní termín" typu Velký pátek nebo finále MS ve fotbale? Tuhle obranu zákon výslovně nedává, nicméně existuje jedno rozhodnutí (tuším, že šlo o Krajský soud v Praze, ale na spisovku si nevzpomenu), které dospělo k závěru, že pokud zastupitelstvo stanoví termín zcela v rozporu s návrhem přípravného výboru a není pro to důvod (naopak jde o obstrukci), pak jde o nesprávné vyhlášení referenda a přípravný výbor se může obrátit s návrhem na soud, aby vyhlásil referendum na navrhovaný termín.