MĚSTSKÝ O ŘAD © Zábřeh - podatelna Č. QOpOf I Městskému úřadu Zábřeh, došlo: 0 9 -09- 2008 Masarykovo nám. 6 ukl. zn&K od C.j----4- Listy:_. _ Pfílohy: Pavel Trhal - zmocněnec Přípravného výboru, V Zábřeze 8. 9. 2008 Na Výsluní 38, Zábřeh 789 01 Návrh přípravného výboru na konání místního referenda o prodeji městských pozemků pro firmu Wanemi CZ a.s. a) označení území: Místní referendum se bude konat na území města Zábřeha včetně místních částí: Hněvkova, Pivonína a Václavova. b) znění otázky navržené k rozhodnutí v místním referendu: ,JSouhlasíte s tím, aby město Zábřeh prodalo svoje pozemky za účelem vybudování energetického zdroje a papírny podle záměru firmy WANEMI CZ a.s. ?" c) odůvodnění návrhu: I. Občané mají právo rozhodovat o podobě svého města sami, svým vlastním hlasováním. 12.12. 2007 přijalo Zastupitelstvo města Zábřeh usnesení: ZM schvaluje vyhlášení místního referenda ve věci investiční akce „ Využití obnovitelných zdrojů energie a druhotných surovin při výrobě papíru v průmyslové zóně v Zábřehu " na území města Zábřeh. " 12.12. 2007 přijalo Zastupitelstvo města Zábřeh usnesení, ve kterém se mj. praví, že záměr Wanemi CZ a.s. je projekt: „ ...jehož rozsah a možné pozitivní a zejména negativní dopady na město, jeho obyvatele a okolí nebyly v době schvalování smlouvy o budoucí kupní smlouvě o prodeji pozemků investorovi zastupitelstvem města (11.10.2006), kterou je v současné době město vázáno, občanům ani zastupitelům známy." Výše uvedená usnesení (č. 07/013/009/02/02 + č. 07/013/009/02/04) jsou platná - nebyla naplněna ani revokována. ve dnech 17.10. a 18.10. 2008 dle §10 zákona č. 22/2004 Sb. Stránka 1 z 4 Záměr firmyWanemi CZ a.s. je v přímém rozporu: 1. s Uzemní energetickou koncepcí Mikroregionu Zábřežsko 2. s Integrovanou strategií rozvoje regionu Zábřežsko pro roky 2007 - 2013 3. se Strategií rozvoje Zábřeha §2 (2) zákona o obcích: Obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem. Důvodem požadovaného vyhlášení referenda s termínem konání ve dnech 17. a 18. října - současně s volbami do Senátu Parlamentu ČR a Krajského zastupitelstva, je rovněž povinnost Města podle §38 (1) zák. o obcích: Majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti. Obec je povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. Správnost našeho požadavku na uspořádání místního referenda byla mohutně deklarována i značnou podporou občanů, neboť během pouhých dvou týdnů bylo nashromážděno přes 2.500 podpisů , podporovatelů referenda! Připomínáme, že právo občanů rozhodnout v referendu patří mezi základní práva v demokratické společnosti, jak vyplývá z čl. 21 odst. 1 Listiny základních práv a svobod {2/1993 Sb.), či. 3 odst. 2 Evropské charty místní samosprávy {181/1999 Sb.) a čl. 25 Mezinárodního paktu o občanských a politických právech {12n/1976 Sb.). II. Otázka uvedená v bodě b) je přípustná ve smyslu zákona o místním referendu: Otázka navržená k rozhodnutí v referendu zohledňuje všechny požadavky zákona 22/2004 Sb., o místním referendu (dále jen zákon). Především plně respektuje § 6 zákona, neboť při prodeji pozemků vystupuje město jako subjekt práv a povinností. Zákon o obcích stanovuje podle § 35 odst. 1 ve spojení s § 85 písm. a), že převod nemovitostí patří do samostatné působnosti obce. Jelikož otázka nepožaduje rozhodnout ani o jedné ze záležitostí vyjmenovaných v §7 zákona o místním referendu (záležitosti, o kterých referendum konat nelze), je v souladu i s touto zákonnou podmínkou. Navíc je otázka položena zcela jednoznačně a lze na ni odpovědět slovem "ano", nebo slovem "ne". Tudíž je v souladu též s §8 odst. 3 zákona o místním referendu. III. Přípravný výbor navrhuje z důvodu účelnosti a hospodárnosti nakládání s veřejnými prostředky, aby termín konání místního referenda byl spojen s termínem voleb do Senátu Parlamentu ČR a Krajského zastupitelstva ve dnech 17. a 18. října 2008. Zvláštní upozornění pro Radu Města Zábřeha: Rada Města se sice může fakultativně k tomuto návrhu vyjádřit, avšak obligatórne jej vždy musí postoupit zastupitelstvu obce - města tak, aby jej mohlo zastupitelstvo obce projednat na svém nejbližším zasedání. Lze tedy dovodit, že pokud by rada obce - města neměla již žádné ze svých jednání naplánováno před svoláním zastupitelstva, byl by zde dán důvod ke svolání „mimořádného" jednání rady, neboť zákon stanoví povinnost radě obce - města předložit návrh přípravného výboru na nejbližší zasedání zastupitelstva obce - města bez výjimky! Stránka 2 z 4 d) odhad nákladu: 1. náklady na technické provedení míst. referenda: Jelikož přípravný výbor žádá tímto i o vypsání termínu míst. referenda na dny 17. a 18. října současně s volbami do Senátu Parlamentu ČR a volbami do Krajského zastupitelstva, budou náklady pouze na zhotovení dalších (třetích, barevně jinak označených volebních lístků) a na výdaje za případné navýšení pracovní doby úředníků a členů volebních komisí jmenovaných městem. Přípravný výbor je ochoten zajistit své vlastní zástupce ve volebních komisích na své vlastní náklady v souladu s § 9 a § 21 zák. o míst. referendu. Výše uvedené náklady odhadujeme na zhruba 50.000 - 70.000 Kč. 2. náklady spojené s realizací rozhodnutí přijatého v místním referendu: Výsledky referenda jsou závazné a město Zábřeh bude muset postupovat podle přání občanů, protože tak to stanoví zákon o místním referendu. Za takové situace nemůže být město povinné k náhradě škody a Wanemi CZ a.s. sejí u soudu nedomůže. Město bude muset uhradit smluvní pokutu ve výši ■max. 500 000,- Kč (toto je ve smlouvě o smlouvě budoucí mezi městem Zábřeh a Wanemi CZ jediná vyčíslená suma). Situace vyhlášení místního referenda z vůle samotných svobodných občanů není ve smlouvě o smlouvě budoucí mezi Městem Zábřeh a právnickou osobou Wanemi CZ a.s. nijak ošetřena a případná žaloba o náhradě škody je tedy bezpředmětná. Výše uvedené náklady (celkově zhruba 550.000 - 570.000 Kč) může Město Zábřeh uhradit např. z příjmové kapitoly R01 - Navýšení daně z příjmů právnických osob za obce z důvodů vyššího plnění. Obecně z rozpočtu města na rok 2008 (případně dalších) a zapojení zůstatku z minulých let. Viz analogie platného usnesení č. 07/013/009/02/06, Že: ZM schvaluje zařazení nákladů spojených s provedením místního referenda v částce 755.000,- Kč do výdajů rozpočtu města na rok 2008 s tím, že tato částka bude kryta navýšením zapojení zůstatků minulých let. e) označení zmocněnce: Zmocněncem členů Přípravného výboruje : Pavel Trhal, narozený 16.10.1974, trvale bytem Na Výsluní 38, Zábřeh f) členové Přípravného výboru (jméno, příjmení, datum narození, místo trvalého pobytu - adresa + vlastnoruční podpisy): MUDr. Jiří Černý, nar.: 31.1.1955, adresa: Na Vyhlídce 24, Zábřeh, RNDr. JaroslavJfajtmar, nar.: 19.8.1964, ackeša: Skalická 48A, Zábřeh, MUDr. Eliška Mikovcová, nar.: 12.6.1955, adresa: Postřelmovská 5, Zábřeh, podpis: Stránka 3 z 4 Ing. Otakar Srovnal, nar.: 31.3.1975, adresa: B. Němcové 28, Zábřeh, podpis: MUDr. Václav Svoboda, nar.: 31.12.1951, adresa: Sušilova 10, Zábřeh, podpis: MUDr. Anna Svobodová, nar.: 22.9.1951, adresa: Sušilova 10, Zábřeh, podpis: Trhal, nať.: ib.lUT! Pavel Trhal, naj1.: 16,1(^1974, adresa: Na Výslúhí 38, Zábřeh, podpis: Ing. arch. Petr Wolf, nar.: 23.1.1965, adresa: Na Nové 15, Zábřeh, podpis: Jaroslava Wolna, nar.: 12.4.1953, adresa: Vodní 3, Zábřeh, Stránka 4 z 4