Týden 1 - Sylabus, osnova výuky, požadavky
Sylabus e-kurzu Gender v mediální praxi (GEN 133)
charakteristika a cíle e-kurzu
E-learningový kurz Gender v mediální praxi si klade za cíl zdůraznit genderový aspekt soudobých mediálních diskurzů, doložit mediálně užívané strategie na praktických příkladech a poukázat na alternativní možnosti tvorby mediálních obsahů. Pomocí teoretických a praktických nástrojů budou studující rozkrývat genderové aspekty analyzovaných mediálních produktů a sami utvářet genderově korektní modely jednotlivých žánrů či typů mediálních pořadů. V hodinách se seznámí se základními východisky feministické literární a filmové teorie a s některými aspekty feministické kritiky médií, jež jim tak poskytnou možné nástroje de-konstrukce vlastních i cizích (žurnalistických) textů. V rovině praxe má e-kurz rozvíjet nejen schopnost vnímání mediálních obsahů z genderového hlediska, ale také obecné zcitlivění na přítomnost genderové tematiky v širších oblastech každodennosti. Východiskem kurzu je předpoklad, že symbolická rovina zacházení s genderovými kategoriemi, jak ji prezentují soudobá média, se zásadním způsobem podílí na formování pozic žen a mužů v konkrétních sférách soudobé společnosti a je potenciálním zdrojem sociální nerovnosti. Právě analýza symbolických forem reprezentace je pak jedním ze způsobů rozrušování společenských struktur nerovnosti.
E-kurz se věnuje základním teoretickým konceptům (genderové aspekty literární, filmové či televizní tvorby, mediální stereotypizace, tzv. femininní televizní žánry), jež se následně pokouší aplikovat na konkrétních žánrech a produktech. Studující tak postupně přejdou od analýzy k vlastní tvorbě a vyzkouší si své žurnalistické schopnosti v oblasti zavedených žánrů (filmová recenze, slovníkové heslo ad.), ale i svou (nejen sociologickou) imaginaci a nápaditost ve volněji zadaných úkolech směřujících k uvědomování si a případnému nabourávání genderových stereotypů. V jednotlivých sekcích se kurz věnuje oblastem, v nichž je dle názoru jeho garantek genderová problematika významně zneviditelňovaná, avšak v případě de-konstruujícího pohledu se zároveň ukazuje jako nejviditelnější – reklamě či pohádce. Některé z výstupů naleznou své praktické uplatnění: v internetové encyklopedii Wikipedie, v internetovém periodiku MU Stisk nebo na stránkách Katedry genderových studií, kde tak budou zpřístupněna širší veřejnosti.
komu je e-kurz určen
E-kurz je určen především studujícím Genderových studií, doporučujeme ho také studujícím oboru Mediální studia a žurnalistika. Studující by měli být ve třetím a vyšším roce studia. Maximální počet zapsaných v jarním semestru 2012 je 26, o přijetí do kurzu rozhoduje nutnost absolvování kurzu pro ukončení studia, rychlost při zápisu a studijní zaměření zájemců a zájemkyň.
udělení zápočtu a hodnocení kurzu
Vyučující budou hodnotit splnění úkolů v jednotlivých týdnech. Pro udělení zápočtu je nutné získat 80 z 90 povinných bodů (tj. splnit 8 z 9 úkolů). Bonusové body pak určí hodnocení (stupnice A-F) (viz tabulka na závěr sylabu).
doplňující organizační informace
- kurz vede v příslušném týdnu vždy jedna z tutorek, obracejte se na ni; v případě obecných otázek k průběhu kurzu směřujte dotazy na obě tutorky (v kopii); v obou případech platí, že nejlepší cestou je komunikace prostřednictvím diskuzního fóra předmětu!
- většina povinné i část volitelné literatury je dostupná v elektronické podobě ve Studijních materiálech IS MUNI
- v rámci výuky není respektován studijní týden; tento čas využíváme na základě předchozích zkušeností k rozložení ostatních úkolů do delšího časového období
Osnova výuky
1. Úvodní hodina
tutorka: Pavlína Binková
termín: 20.-26.2.
zadání a nároky:
- seznámení s průběhem a podmínkami ukončení kurzu
- četba povinné literatury
- individuální práce, bez požadavku pravidelného přístupu k internetu
seznámení se sylabem a kurzem, s e-learningovou formou výuky
povinná literatura:
Baslarová, J.: „Ženám jejich šminky, mužům jejich fotbal? aneb Gender a (česká) média: úvod do problematiky.“ In: Tamara Nováková a Magdalena Hort (eds.) Gita černá na bílé. Genderová a informační agentura GITA, Praha, 2008, s. 9-13.
Binková, P.: „Feministická perspektiva v mediálních studiích.“ Revue pro média, č. 9 / 2004, s. 2-9.
2. Feminismus a umění; feministická literární a filmová teorie
tutorka: Pavlína Binková
termín: 27.2.-4.3.
zadání a nároky:
- příprava podkladů k utvoření/přepracování slovníkového hesla dle zadání
- komunikace ve skupinách; včasné přihlášení se k zadání; přístup na internet v průběhu celého týdne
povinná literatura:
Pachmanová, M. (ed.): Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. One Woman Press 2002 (vybraná kapitola).
doporučená literatura:
Moi, T.: „Marginality and Subversion: Julia Kristeva“. In Sexual/Textual Politics: Feminist Literary Theory. Routledge 1995, s. 150-173.
Mulvey, L.: „Vizuální slast a narativní film“. In Dívčí válka s ideologií. Sociologické nakladatelství, Praha 1998, s. 115-131.
www.wikipedia.com
doporučená literatura k formální stránce textu:
Maggio, R.: Talking about People: A Guide to Fair and Accurate Language. Phoenix: Oryx Press, 1997, s. 1-27.
Culler, J.: „Reading as a Woman.“ In: Warhol Robyn a Diane Price Herndl, eds. An Anhology of Literary Theory and Criticism. New Brunswick: Rutgers University Press, s. 509-524.
Valdrová, J.: „Rovné pojednávání žen a mužů v jazyce a řeči.“ In: Tamara Nováková a Magdalena Hort (eds.) Gita černá na bílé. Genderová a informační agentura GITA, Praha, 2008, s. 20-24.
3. Reprodukce genderových rolí v médiích: genderované televizní žánry
tutorka: Iva Baslarová
termín: 5.3.-11.3.
zadání a nároky:
- kreativní tvorba komixu prostřednictvím specifického rozhraní
- práce výhradně ve skupině; přístup na internet vyžadován dle domluvy ve skupině
povinná literatura:
Robert C. Allen, Introduction. In: To be continued... Soap operas around the world. Robert C. Allen (ed.). London: Routledge. 1995, s. 1-24.
Zoonen, L.: Feminist Media Studies. London, Sage, 1994, s. 113 – 122.
doporučená literatura:
Baslarová, I.: „Pro samé slzy uvidět. ,Femininní‘ televizní žánr soap opera a jeho publikum v procesu uvědomování si genderových identifikací.“ Iluminace, Praha : Národní filmových archiv, 20/2008, 4, od s. 65-83.
Iva Baslarová: Chlebíčková Anna, vagínová Gita. Konvence a emancipace zobrazování žen v (česko)slovenských seriálech. Cinepur, č. 69, květen 2010.
4. Genderové nerovnosti v mediálním průmyslu a jejich vliv na mediální obsahy; politická ekonomie médií z genderového hlediska
tutorka: Pavlína Binková
termín: 12.3.-21.3. (středa!)
zadání a nároky:
- práce s mediální databází Anopress, mediální rešerše vybrané organizace dle zadání
- individuální práce; plnění úkolu zcela závislé na práci s internetovými zdroji; po seznámení s mediální databází lze plnění úkolu rozvrhnout do 10 dnů dle svých potřeb
povinná literatura:
Tuchman, G.: „Women’s Depiction by Mass Media“. Signs, 4 (3), 1979, s. 528-542.
doporučená literatura:
Modleski, T.: „Femininity as Mas(s)quarade. A Feminist Approach to Mass Culture“. In C. Mc Gabe High Theory/Low Culture. Analysing Popular TV and Film. Manchester 1986.
5. Genderové nerovnosti v mediálním průmyslu a jejich vliv na mediální obsahy; politická ekonomie médií z pohledu gender – hodnocení
tutorka: Pavlína Binková
termín: 22.3.-28.3. (středa!)
zadání a nároky:
- práce s mediální databází Anopress, mediální rešerše vybrané organizace dle zadání
- individuální práce; plnění úkolu zcela závislé na práci s internetovými zdroji; po seznámení s mediální databází lze plnění úkolu rozvrhnout do 7 dnů dle svých potřeb
6. Praktická cvičení – filmová recenze
tutorka: Iva Baslarová
termín: 29.3.-8.4.
zadání a nároky:
- zpracování filmové recenze
- nutnost shlédnutí vybraného snímku v kině; individuální práce, přístup k internetu a plnění úkolu lze rozvrhnout do 10 dnů dle svých potřeb
povinná literatura:
Humm, M.: „Practising Feminist Theory.“ In: Feminism and Film. Edinburgh Univesity Press, 1997, s. 179-195.
Bendová, H.: „Omyly kritiky.“ Cinepur , č. 31, leden 2004.
doporučená literatura:
Gmiterková, Š.: Spodní tóny pianistky. In: Sborník Oboru genderových studií FHS UK Praha.
Bláhová, J.: Víš, jak vím, že jsi gay? / Hrdí outsideři v éře ponížení: specifika mužské genderové identity ve filmech 'skupiny' Judda Apatowa. Cinepur č. 61, leden 2009.
Baslarová, I.: Cococodák! Cinepur č. 6, září 2009.
Kaplan, E. Ann: Hollywod, Science and Cinema: the Imperial and the Male Gaze in Classic Film. In Looking for the other: feminism, film, and the imperial gaze. New York, Routledge, 1997, s. 56 – 98.
Wood, R.: Responsibilities of a Gay Film Critic. In: Gay, Lesbian, and Queer Essays on Popular Culture. London, Duke University Press, 1995.
7. Praktická cvičení – filmová recenze – hodnocení
tutorka: Iva Baslarová
termín: 9.4.-18.4. (středa!)
zadání a nároky:
- zhodnocení dvou recenzí dle zadání
- bez specifických nároků na spolupráci a pravidelnost přístupu k internetu
8. Reprodukce genderových rolí v médiích: socializace, dětství a queerness
tutorka: Iva Baslarová
termín: 19.4.-25.4. (středa!)
zadání a nároky:
- vytvoření literárního textu dle zadání
- individuální práce bez specifických nároků na spolupráci a přístup k internetu
povinná literatura:
Rich, A.: „Compulsory Heterosexuality and Lesbian Existence.“ In: Powers of Desire. The Politics of Sexuality. Snitow, A., Stansell, Chr. (eds). New York, Monthly Review Press, 1983.
Renzetti, C. M., Curran, D. J.: Ženy, muži, společnost. Praha, Karolinum, 2003. s. 106-120.
9. Praktická cvičení – Televizní dramatická a zábavní tvorba pro genderované publikum
tutorka: Pavlína Binková
termín: 26.4.-6.5. (opět neděle!)
zadání a nároky:
- vytvoření odborného textu
- práce ve skupinách vyžadující vzájemnou domluvu a koordinaci
- nutnost shlédnout několik dílů pořadu dostupného na internetu
povinná literatura:
Binková P.: „Vlasta, všechny stránky ženy.“ Média a realita 2000, MU Brno 2000, s. 121-144.
Řeháčková D.: „Konstruování maskulinity v časopisech životního stylu pro muže.“ Sociologický časopis, Sociologický ústav AV ČR, Vol. 42/2006, No. 2, s. 291-306.
doporučená literatura:
Brunsdon Ch.: „Identity in Feminist Television Criticism“, In: Feminist Television Criticism, Oxford: Clarendon Press, 1997, s. 114-125.
William Body: „Amatér, hospodyňka a prodejna. Propagace poválečné americké televize.“ Iluminace 4/2005, s. 27-38.
Klodová, L.: „Ženin“. In Rozrazil. 2006.
10. Praktická cvičení – mýtus krásy a fat studies
tutorka: Iva Baslarová
termín: 7.5.-13.5.
zadání a nároky:
- vedení diskuze prostřednictvím internetového fóra
- pravidelný přístup na internet v průběhu celého týdne
povinná literatura:
Wolf, N.: Mýtus krásy. Aspekt, Bratislava, 2000.
Millman, M.: „Set Apart: The Fat Person as an Antisocial Figure.“ In: Such a Pretty Face. Being Fat in America. New York, W. W. Norton & Company, 1997.
doporučená literatura:
Bordo, S.: „Hunger as Ideology.“ In: Unbearable Weight. Feminism, Western Culture, and the Body. Los Angeles, University of California Press, 1993.
11. uzavření kurzu – vyplnění hodnotícího dotazníku
tutorka: Iva Baslarová
termín: 14.5.-20.5.
zadání a nároky:
- vyplnění dotazníku, bez omezení
nároky na studium – stručný přehled
* (minimální nároky, samostatná práce/práce dle vlastního časového rozvrhu) – ***** (maximální nároky, nutná spolupráce/přístup k internetu)
hodina
|
termín |
míra nutné spolupráce |
míry nutného pravidelného přístupu |
další požadavky |
1 úvodní hodina |
20.-26.2. |
* |
* |
|
2 feministická literární a filmová teorie |
27.2-4.3. |
*** |
*** |
práce s internetovými obsahy |
3 reprodukce genderových rolí v médiích – tzv. femininní televizní žánry |
5.3.-11.3. |
***** |
***** |
osvojení nové aplikace |
4-5 politická ekonomie médií z pohledu gender |
12.3-28.3. |
* |
***** |
osvojení práce s mediální databází |
6 praktická cvičení – filmová recenze |
29.3.-8.4. |
* |
* |
zhlédnutí vybraného snímku |
7 praktická cvičení – filmová recenze: hodnocení |
9.4-18.4. |
* |
* |
|
8 reprodukce genderových rolí v médiích – média a socializace |
19.4.-25.4. |
* |
* |
|
9 praktická cvičení – televizní dramatická a zábavní tvorba pro genderované publikum |
26.4.-6.5. |
***** |
***** |
zhlédnutí určených pořadů dostupných na internetu |
10 praktická cvičení – reklamní jazyk a gender |
7.5.-13.5. |
***** |
***** |
práce s internetovými obsahy |
11 hodnocení kurzu |
14.5.-20.5. |
* |
* |
|
hodnocení kurzu
hodina
|
počet povinných bodů |
počet bonusových bodů |
celkem (maximum) |
feministická literární a filmová teorie |
10 |
30 |
40 |
reprodukce genderových rolí v médiích – tzv. femininní televizní žánry |
10 |
20 |
30 |
politická ekonomie médií z pohledu gender |
10 |
30 |
40 |
praktická cvičení – filmová recenze |
10 |
30 |
40 |
praktická cvičení – filmová recenze: hodnocení |
10 |
20 |
30 |
reprodukce genderových rolí v médiích – média a socializace |
10 |
30 |
40 |
praktická cvičení – televizní dramatická a zábavní tvorba pro genderované publikum |
10 |
30 |
40 |
praktická cvičení – mýtus krásy a fat studies |
10 |
20 |
40 |
hodnocení kurzu |
10 |
0 |
10 |
celkem |
90 |
|
300 |
K udělení zápočtu je nutné získat 80 z celkových 90 povinných bodů.
hodnocení |
počet bodů |
A |
260 – 300 |
B |
220 – 259 |
C |
180 – 219 |
D |
130 – 179 |
E |
90 – 130 |
F |
0 – 90 |
Sylabus ke stažení ve formátu word