Gender v mediální praxi

Gender a umění - gender v literární a filmové teorii

Vážení/é a milí/é studující,

vítáme Vás  v první hodině kurzu, v němž s Vámi chceme tvořivým způsobem přemýšlet nad funkcí genderu v široké a vlivné oblasti médií. Prostřednictvím našich zadání si v devíti týdnech budete moci vyzkoušet tvorbu různých mediálních (či blízkých) žánrů, nebo se obecněji zamyslet nad aplikací genderových konceptů v mediálních výstupech. Naší snahou je propojit teoretické poznatky s praktickými úkoly, jejichž plnění Vás bude bavit a motivovat k dalšímu studiu. Snad bude takový i první úkol, v němž budete mít za úkol napsat slovníkové heslo. A to nikoli samoúčelně.

Když jsme před šesti lety koncipovaly náš kurz, byly jsme, stejně jako dnes, přesvědčeny, že reflektující a poučené zvládnutí praxe není možné bez teoretického zázemí. Proto představovala prvního hodina obecnější uvedení do oblasti feministické literární a filmové teorie. Výstupem ze čtení klasických textů J. Kristevy či L. Mulvey pak byla hesla v české verzi internetové Wikipedie. Při přemýšlení nad tím, jak nově pojmout toto zadání (zachovat praktické uplatnění i propojení teorie s praxí), jsme v předchozích dvou letech začaly v rámci kurzu doplňovat Wikipedii hesly představující výrazné osobnosti kulturního či společenského života, především ženy, jejichž dílo vybízí k rozboru také z genderového aspektu. Jaká hesla na Wikipedii díky kurzu vznikla nebo byla rozšířena můžete najít níže.

Přečtěte si prosím nyní Váš úkol celý a důkladně. Sestává ze dvou částí. Pokud budete mít nejasnosti, obracejte se na nás se svými dotazy prostřednictvím příslušného vlákna Diskusního fóra (vlákno Hodina 2). Tutorkou této hodiny je Pavlína Binková.

Termíny: do 1. 3. (čtvrtek, půlnoc) se přihlásit k tématu; do 11. 3. (neděle, půlnoc) odevzdat reflexi hesla; do 29. 4. (neděle, půlnoc) odevzdat heslo


Zadání úkolu

Tento úkol má dvě nedílné části. Za splnění první části získáte 5 povinných a maximálně 30 bonusových bodů. Za splnění druhé části získáte 5 povinných bodů.

Část první: Vaším úkolem bude vytvoření slovníkového hesla a jeho umístění do internetové encyklopedie Wikipedie. Tento úkol je rozložen do téměř celého semestru. V sekci „Přihlašování se k tématům/variantám z balíků témat“, balík „Hodina 2: Hesla ve Wikipedii“ v ISu zvolte heslo, které chcete v průběhu semestru vytvořit nebo upravit. „Své“ heslo zvolte nejpozději do čtvrtka 1. března do půlnoci; po tomto datu už přihlášení nebude možné a Váš úkol by byl již předem hodnocený jako nesplněný.

Heslo nebudete tvořit sami, ale ve skupinách: k jednomu se mohou přihlásit až 4 osoby. Vaším úkolem tedy není jen samostatně zpracovat zadání, ale především rozdělit si ve spolupráci s ostatními úkoly a kompetence a domluvit se na společné koncepci a způsobu práce. (Tj. zda využijete osobní setkání nebo práci na dálku - nástroje ISu, chaty nebo třeba sdílenou editaci dokumentů apod.)

Hotový text máte za úkol vložit nejpozději do neděle 29. dubna 2012 (půlnoc) do internetové encyklopedie Wikipedie – pouze heslo ve Wikipedii znamená splněný úkol. Přesto Vás prosíme i o uložení kopie ve formátu Word do Odevzdávárny. Minimální rozsah hesla či úprav činí 3 000 znaků s mezerami. Nezapomeňte uvést seznam literatury, včetně všech použitých internetových odkazů. Nepřepisujte anglické verze hesel (pokud existují), případně hesel z jiných forem encyklopedií a databází (například CSFD.cz), takovou práci bychom nemohly přijmout.

A nyní již od formálních aspektů zadání k jeho obsahu. Máte na výběr celkem ze čtyř jmen žen-umělkyň, které svou tvorbou vnášely/vnáší do umění nový, jiný pohled, proměňující a často narušující převládající (patriarchální) řád, a to v rovině nejen obsahové, ale především formální. POuze jedno z hesel má svou českou verzi ve Wikipedii, ostatní budete muset vytvořit nově. Heslo by mělo splňovat formální požadavky kladené Wikipedií, tj. mělo by být vhodně členěné, neměly by chybět základní biografické údaje, přehled děl, případně i fotografie apod. Výsledkem by měl být souvislý, jasně strukturovaný text. Hlavním cílem zadání však není pouze dohledávat a seskupit biografické údaje (ty mohou doplnit Vaši následovníci), ale svou energii byste měli soustředit především na to, proč a jak zvolené osobnosti uplatnily ve svém životě a díle genderové hledisko, jak případně ovlivnily feministickou teorii či (z pohledu genderu) obohatily příslušný obor (literatura, film, výtvarné umění). Tj. gender by měl být pro Vás vodítkem reflexe jejich díla (a/nebo života). 

Část druhá: Abyste se na svou práci odborně připravili, budete mít za úkol během tohoto týdne poskytnout stručnou reflexi jednoho ze zbývajících hesel, v podobě, v níž je nyní ve Wikipedii uveřejněno (ve většině případů půjde o anglickou verzi hesel). Pracovat budete rovněž ve skupině. Heslo Vám bude přiděleno na základě jednoduchého klíče: podle toho, které heslo budete sami tvořit/upravovat. Reflexi pak poskytnete k heslu, které je v seznamu na konci tohoto zadání uvedeno bezprostředně po Vámi vybraném heslu. Tj. pokud se rozhodnete pro tvrobu hesla režisérky Jane Campion, budete psát reflexi k heslu Barbara Kruger.

Ve své reflexi byste se měli soustředit především na to, zda a proč si existující anglická hesla všímají genderového aspektu tvorby daných osobností a zda jsou uspořádána a napsána genderově korektně, tj. zaměřte se na reflexi zvoleného hesla především z pohledu genderu. V této souvislosti se můžete zamyslet nad tím, co heslu chybí, jak a proč by bylo vhodné ho rozšířit apod. Můžete doplnit také shrnutí toho, zda je heslo přehledné a srozumitelné po jazykové stránce.

Vaše poznámky mohou mít podobu souvislého textu, může však jít i o reflexi v bodech – vzhledem ke krátkému času určenému na vypracování. Důležité jsou tentokrát konstruktivní podněty, ne literární vytříbenost. Rozsah je min. 1000, max. 2500 znaků. Své hodnocení vložte do 11. 3. (půlnoc) do Odevzdávárny; viz příslušná složka. Vaše práce nebude samoúčelná. Reflexe poslouží kolegům a kolegyním, kteří/é mají za úkol příslušné heslo v průběhu semestru vytvořit, jako jeden z výchozích bodů pro jejich práci.

Povinná literatura

Jako teoretické východisko a inspirace Vám mohou sloužit povinné texty k této hodině. Jde o předmluvu a jednu esej z výboru Neviditelná žena, který sestavila Martina Pachmanová a který v roce 2002 vydalo nakladatelství One Woman Press. Kromě tohoto textu ovšem předpokládáme, že využijete i jiné, Vámi vyhledané zdroje, v ideálním případě byste se měli seznámit i se samotnými díly vybraných autorek (i proto pracujete ve skupině).

Od nás máte za úkol přečíst „Předmluvu“ k výboru Neviditelná žena  Martiny Pachmanové a podle toho, kterou z osobností si zvolíte, jeden z následujících textů:

text: Linda Nochlin: Proč neexistovaly žádné velké umělkyně?

Jane Campion - anglická verze hesla
Maya Deren - anglická verze hesla

text: Mira Schor: Otcovská žíla dějin

Věra Linhartová - česká verze hesla
Barbara Kruger - anglická verze hesla

Heslo by mělo být přehledně strukturované, výstižné, psané srozumitelným jazykem (bez dlouhých souvětí, nadužívání akademických pojmů apod.). Inspiraci pro tvorbu hesla můžete kromě Wikipedie, Sociologického slovníku či řady dalších zdrojů najít i v práci Vašich kolegyň a kolegů v hesláři již zaniklého časopisu Revue pro média: http://fss.muni.cz/rpm/heslar.htm

Inspirovat se můžete i dalšími hesly v české verzi Wikipedie, které vznikly nebo byly upraveny v rámci tohoto kurzu v předchozích letech:

Julia Kristeva
Laura Mulvey
Agnes Varda
Simone de Beauvoir
Elfride Jelinek
Věra Chytilová
Toyen
Adriena Šimotová
Virgina Wolf
, Emily Brönte, Gertrude Stein, Frida Kahlo, Guerrila Girls (texty Wikipedie jsou živé, je tedy možné, že již došlo k obměně hesel vytvořených v rámci kurzu; úzus Wikipedie také bohužel vynucuje přechylování ženských tvarů jmen, na což asi brzy narazíte i Vy).


Základní kritéria hodnocení

Deset bodů za splnění obou částí úkolu (tj. za včasné přihlášení se k příslušnému heslu a za včasné umístění reflexe hesla do odevzdárny do 11. 3.  a hesla do Wikipedie do 29. 4.), dalších až 30 bodů za kvalitu provedení (hodnotíme využití odpovídající literatury, odbornost zpracování hesla, koherenci textu, formální stánku textu). Za pozdní odevzdání -5 bodů za každý promeškaný den (počítá se od půlnoci).

Přejeme Vám hodně úspěchů i zábavy při plnění prvního úkolu.

Klíč pro výběr hesla k reflexi:
(reflexi tvoříte vždy k heslu, které bezprostředně následuje po heslu, které budete tvořit/upravovat)

Jane Campion
Barbara Kruger
Věra Linhartová
Maya Deren
Jane Campion


Doplňující literatura - klíčová díla feministické literární a filmové teorie

Za klíčové představitelky feministické literární a filmové teorie považujeme Julii Kristevu a Lauru Mulvey.

K důležitým momentům rozvoje feministického myšlení patřilo rozvíjení binární opozice subjekt/objekt a s ním spojený obrat k subjektu. Sémiotická reflexe ženy jako subjektu jazykové výpovědi inspirovaná strukturalismem a psychoanalýzou je jedním z východisek díla Julie Kristevy. Téma ženského subjektu, vedoucí k definici tzv. ženského psaní (l'ecriture féminine, u Kristevy úzce spojené s prožitkem mateřství a tělesnosti) bude svým způsobem prolínat celým kurzem – kromě toho, že se ho můžete pokoušet teoreticky (a kriticky) reflektovat na příkladě tvorby jiných, jste ve svých reflexích sami jako autoři a autorky (nejen mediálních) textů v pozici subjektů, jež podléhají pevné struktuře jazyka, jež ji však ve svých jednotlivých výpovědích a užitích mají též možnost proměňovat, a to (také) z pozice svého mužství či ženství. Popisy světa (diskurzy) se v této perspektivě rovnají samotné existenci světa, možné právě pouze skrze výpovědi jeho aktérů; zároveň jsou určovány přináležitostí ke genderovým kategoriím.

Jestliže Roland Barthes nazval Julii Kristevu „cizinkou“, jak se dočtete hned v úvodu prvního povinného textu, šlo o metaforu širokého rozsahu. Autorka často zpochybňuje samotné základy zažitých způsobů práce s jazykem. Zároveň vychází z celého spektra teoretických přístupů, z nichž těmi nejdůležitějšími jsou post-strukturalismus a (Lacanova) psychoanalýza. Není tedy vždy snadné, se v celé škále konceptů, inovativních výrazů a filosofických aluzí zorientovat. Na druhou stranu pokus Toril Moi zasadit Kristevu do kontextu anglo-americké literární tradice je jedním z přístupnějších úvodů do díla J. Kristevy.

Toril Moi: „Marginality and Subversion: Julia Kristeva“. In Sexual/Textual Politics: Feminist Literary Theory. Routledge 1995, s. 150-173.

Způsobům vizualizace genderu ve veřejném mediálním prostoru se věnuje klíčový text Laury Mulvey, v němž tato autorka kriticky reflektuje dosavadní tradici filmové tvorby a teorie. Stejně jako Kristeva se silně inspiruje psychoanalýzou a vychází z odlišení pozice objektu (pasivního, žena; objekt pohledu) a subjektu (aktivního, muž, dívající se). Mulvey ukazuje, jak filmový jazyk zvěcňuje ženské tělo a objektifikuje ženské hrdinky (detail, postavení kamery apod.) a přispívá tak k upevňování falocentrického (vizuálního) řádu.

Mulvey, L.: „Vizuální slast a narativní film“. In Dívčí válka s ideologií. Sociologické nakladatelství, Praha 1998, s. 115-131. (Originál viz: „Visual Pleasure and Narrative Cinema“. Screen. 16 (3), 1975.)