Terapie jak® dialogická konverzace Dialog... je přesně to, co nás osvobozuje od autoritativních tvrzení těch, kteří jsou v pozici vedoucích. G. 8. McMj'son Dialogická mysl se může zhroutit, pokud se pokouší o dialogický tanec s monologickým rozumem. Ste;: i Bra Transformativní povaha dialogické konverzace Mým dlouholetým zájmem je snaha o porozumění a zároveň utváření horizontu, na kterém by bylo možné zachytit povahu a podstatu terapeutických konverzací a konverzací o terapii, do kterých jsem zapojena. Domnívám se, že konverzace je nejdůležitějším nástrojem pro utváření významu; postupně jsem však zjistila, že ne všechny konverzace vedou ke vzniku nových významů. Proto mě zajímalo, co je na konverzaci, která má potenciál pro rozvoj nového významu, tak mimořádného? Dávám svým studentům úkol, aby se zamysleli nad svým každodenním životem a vybavili si takové momenty, kdy jim rozhovor s někým pomohl vidět určitou situaci v jiném světle, přinesl novou myšlenku nebo jim dal pocit svobody či naděje; jak se tyto konverzace lišily od jiných, které nápomocné nebyly? Z postmoderního hlediska má veškeré lidské jednání záměr a je zasazené do sociohistorické reality, která je utvářena a přetvářena jazykem a prostřednictvím jazyka ji také můžeme poznávat. Nejsme pouze pasivními příjemci požadavků psychické nebo biologické struktury, nejsme ani pouhým výsledkem vnějších omezení daného kontextu nebo zpětnovazebních mechanismů. Lidské systémy, ať už jednoduché či komplexní, nemají podobu neměnné mechanické struktury. Jsme záměrně jednající osoby, které vytvářejí samy sebe a své okolní prostředí v ustavičné komunikativní interakci s ostatními. Tato nikdy nekončící evoluce významu a reality spočívá především v dialogu a symbolické interakci. Veškeré sociální jednání si můžeme představit jako důsledek systému jednajících osob, které koordinují - zasazují do sebe a propojují - vlastní chování a chování k druhým skrze interpretativní a narativní procesy. Žijeme vzájemně vyprávěné životy. Z tohoto postmoderního, interpretativního a naratívního pohledu je konverzace lingvistický fenomén: proces tvorby významu. Její transformativní povaha1 spočívá v dialogickém způsobu konverzace a v její schopnosti obnovit spojení mezi různými událostmi našich životů pod vlivem nového a odlišného významu. Prostřednictvím konverzace vzniká význam, který jé jedinečný a relevantní pro danou situaci a pro lidi, kteří jsou v ní zapojeni. To znamená, že změna vzniká uvnitř a s pomocí nových popisů situace, které jsou důsledkem vyprávění a převyprávění známých příběhů. Toto vyprávania převyprávění nevede pouze ke vzniku nových příběhů, ale samotný člověk se ve vztahu k nim mění: mění se jeho vyprávějící íangl. narrating) self. Terapii můžeme charakterizovat jako konverzací/dialog odehrávající se (nahlas) mezi klientem a terapeutem a (potichu] uvnitř klienta a terapeuta. Nazývám tento proces dialogickou konverzací; dialogická konverzace je tvůrčí proces, při němž vznikají nové významy - různé způsoby porozumění, nalézání smyslu, vyjádření žité zkušenosti - a jsou tímto procesem vzájemně vytvářeny. Současně vede terapeutická konverzace (nevyhnutelně spjatá s konverzacemi « 096» odehrávajícími se mimo terapeutickou místnost) a ona nová kvalita, která z ní vyplývá, k vlastní síle jednat a rozpuštění problému. Principem terapie je nalézání nových způsobů jak vést dialog o takových úsecích příběhů klientů -tj. jejich životů -, které jsou zdrojem obav nebo neklidu. Cílem potom není najít nové poznání nebo informace, ale společně zformovat nové významy a způsoby porozumění. Úspěšná terapie pro mě znamená odhalení konstruované historie a autobiografie prostřednictvím společného zkoumání známých, již vyprávěných příběhů a zároveň spolu-vytváření nových, dosud nevyprávěných příběhů (Anderson and Goolishian, 1988b, 1990a; Goolishian and Anderson, 1987a). Tato rozvíjející se a společně utvářená osobní vyprávění o identitě míří k novému významu, nové historii, novému "dialogu, a tudíž i k nové budoucnosti. Konverzace musí umožnit transformaci vyprávějícího self klienta právě v tomto smyslu. Jak píše Shotter (1994): Terapie spočívá v tom, že získáváme přístup k jazyku, v němž se můžeme za sebe sami sobě zodpovídat......Terapie" tohoto druhu není nikdy u konce; pořád budou existovat další možná „propojení" mezi prvky naší minulosti, která budou odkryta našimi budoucími projekty jako nám dosud neznámá. Ale klíčový je právě ten způsob, jakým si lidé vybavují svoji minulost jako výsledek potřeby kráčet „vstříc" zájmu o budoucnost, a tím „přebudovat" to, co bylo - nikoli způsob, jakým musí kráčet „ven z" neměnné minulosti -, a to nejen v psychoterapii, ale í v jiných situacích, kdy se setkáváme s tím, co Wittgenstein chápal jako nemoc dnešní doby. Základní aspekt této choroby je podle něj ukryt v naší neschopnosti žasnout, ... v naší neschopnosti poznat, že to zvláštní, jedinečné, nové, neznámé a neobyčejné leží skryto přímo uvnitř naší každodenní světské činnosti, (s.11-12] V terapeutické konverzaci, interpretativním procesu, jehož přirozeným a spontánním důsledkem je změna, podstupují jak klient, tak terapeut riziko, ze se změní. Oba riskují transformaci vlastních self. Jinak řečeno, není možné, aby se terapeut nezměnil. Lorraine Code (1988) tvrdí: „Na rozdíl od zdvořilé konverzace či nepřátelské konfrontace se v přirozeném dialogu mění oba účastníci." (s. 188] Co je potom přesně dialogická konverzace? Jaká je podstata její transformativní povahy? Jak se tento způsob terapeutické konverzace liší od té, ve které se nic nového neobjevuje? Jak se člověk, jeho vyprávějící self, proměňuje ve vztahu k příběhu? Jak to vypadá a jaké to je, když člověk vede dialogickou konverzaci s druhým člověkem nebo sám se sebou? Jaký, pokud vůbec nějaký, je rozdíl mezi konverzací s přítelem a terapeutem? Čím to bylo, že rozhovory mezi Sabrinou a Jane byly tak přínosné? Nejdříve se ale obrátíme k obecnému pojetí konverzace: Co je to tedy konverzace? Konverzace Konverzace je víc než pouhé povídání. Ve svém nejhlubším smyslu může být považována za samu podstatu naší existence. Pro Roma Harrého je „primární lidskou realitou osoba v konverzaci" (1983, s. 58]. Podobně o tom píše Shotter (1993a): Život ve své vlastni podstatě je dialogický. Žít znamená účastnit se dialogu: klást otázky, věnovat druhému pozornost, odpovídat, souhlasit, a tak dále... Od těch, kterým je tato možnost odepřena, můžeme přinejmenším očekávat pocity ponížení a zlobu. (s. 62! «097 » ialaqická kur jednoduše definovat konverzaci není možné, protože konverzace neexistuje jako věc sama o sobě {SearLe, 1992). Každá konverzace vzniká a utváří se na okamžité bázi, krok za krokem, a dá se pokaždé charakterizovat jen vzhledem ke kontextu, účastníkům a okolnostem. Přesto však nabízím ...zákla.dnLcharakteristiky.všech konverzací: .............................-------- 1. Všichni účastníci vstupují do konverzace s určitým rámcem, který zahrnuje to, co si přinášejí ze svých každodenních životů, například osobní identitu. 2. Každá konverzace se odehrává uvnitř určitého kontextu, například aktuálního (bezprostředního osobního) nebo všeobecného [kulturního, sociálního, historického). 3. Každá konverzace je zasazena do celého spektra dalších konverzací, minulých i budoucích, stává se jejich součástí, je jimi ovlivněna a sama je také ovlivňuje - žádná konverzace není jednotlivou událostí. l*. Každá konverzace má záměr, očekávání a úmysly, k nimž přispívají všichni účastníci. 5. Každá vnější, hlasitá konverzace mezi účastníky zahrnuje i vnitřní, tiché konverzace uvnitř účastníků. Přestože tyto charakteristiky platí pro více typů konverzací, abychom porozuměli transformativnímu potenciálu konverzace obecně a specificky potom terapeutické konverzaci, zdá se mi užitečné rozlišovat mezi dvěma typy konverzací: těmi, při nichž vzniká nový význam, a těmi, při nichž nevzniká. Nazývám je dialogickými a monologickými konverzacemi. Začněme s dialogickými konverzacemi. Jaká je jejich podstata? Dialogická konverzace: sdílené zkoumání Dialogická konverzace - v terapii i v jiných kontextech - se vyznačuje sdíleným zkoumáním [shared inquiry): koordinovaným jednáním, při kterém na sebe neustále reagujeme a vzájemně se ovlivňujeme; vyměňujeme si názory, myšlenky, předsudky, vzpomínky, postřehy, pocity, emoce... a diskutujeme o nich. Sdílené zkoumání je proces, jehož účastníci se ocitají v proměnlivém režimu, který vystihují termíny jako: uvnitř a spolu, oboustrannost, vzájemný vztah dávat-brát (Anderson and Goolishian, 1988b; Goolishian and Anderson, 1987a). To je charakteristické pro konverzaci, v níž lidé mluví jeden s druhým, spíše než jeden ke druhému. V tomto konverzačním uspořádání účastníci netvrdí, že vědí přesně, co druhá osoba říká, co má na mysli nebo co si přeje; každý se spíše cítí zavázán k tomu, aby to zjistil a aby zkusil druhému porozumět tím, že se s ním domlouvá o významech pomocí jazyka. Jazyk ožívá v momentě, kdy se účastníci zapojují do přirozené reciproční výměny vzájemných úhlů pohledu, aby porozuměli tématům, o kterých se mluví, a aby s ostatními dosáhli nějakého záměru [Gadamer, 1975|. Hledat porozumění a utvářet význam skrze sdílené zkoumání je podstatou dialogického procesu i přístupu spolupracujících jazykových systémů. Sdílené zkoumání má několik základních rysů: dialogický prostor, vzájemné objevování a rozvoj, porozumění z nitra konverzace, vnitřní dialog, rozvíjení a mluvení o dosud nevyřčeném, konverzační pozadí, příslušnost ke konverzaci a sdílenou záměrnost. Dialogický prostor Jednou z podmínek sdíleného zkoumání je dialogický prostor (dialogical space) - metaforicky myšlený prostor mezi účastníky konverzace a uvnitř nich (Anderson and Goolishian, 1988b; Goolishian and Anderson, 1987a). Dialogický prostor označuje místo uvnitř myšlenek jedince, kde lerafiic jako dialogická k