Zamyšlení nad komunikováním statistiky v médiích Úvod Sedd h mmunikováním stat statistikou se setkáváme denně v tisku, televizi i na internetu. Většinu sdělení bereme jako samozřejmost. Pokud nás něco vyloženě nerozhodí, nepátráme po původu zprávy. Cílem této práce je dopátrat se původního zdroje zprávy a konfrontovat ji s původní studií. Může a nemusí dojít ke zkreslení v podání médií. Zcela jistě dojde ke zkrácení původní zprávy, což je dáno omezeným rozsahem zprávy v médiích a také cílem sdělení. Původní výzkumná zpráva Sex on the brain?: An examination of frequency of sexual cognitions as a function of gender, erotophilia, and social desirability. Výzkumná zpráva pracovníků Fischerové, Moora a Pittengerové (2012) se zaobírá otázkou, jak často myslí lidé na sex. Jako účastníci výzkumu byli vybráni mladí lidé s věkovým průměrem 19 let. Můžeme tedy výsledky vztáhnout pouze na tuto skupinu mladých lidí, věkové rozpětí bylo 18-25 let. Celkový počet účastníků byl 283, členové byli rozděleni do tří skupin. První si zaznamenávala myšlenky na sex, další dvě na jídlo a spánek. Skupiny, které zaznamenávaly spánek a jídlo byly ve výzkumu proto, aby nebyl odhalen výzkumný záměr. Každá skupina měla zaznamenávat každou jednu myšlenku na příruční počítadlo a na konci dne si zapsat počet myšlenek. Pro korelaci byly vybrány: sexuální naladění, potřeba spánku, jídelní návyky a sociální vhodnost[V1] . Před zahájením výzkumu byli účastníci požádáni, aby odhadli kolikrát denně myslí na sex, jídlo, spánek. Výsledky výzkumné studie ukazují, že průměrně myslí muži na sex téměř devatenáctkrát za den a ženy desetkrát (medián)[V2] . U obou pohlaví je tato hodnota vyšší než původně odhadovaná. Muži myslí častěji než ženy také na jídlo i spánek. Ovšem nejvýraznější je tento rozdíl právě u myšlenek na sex. Muži na něj myslí v dvakrát častěji než ženy. U žen i mužů, kterým vyšel průvodní test sexuality nadprůměrně, byly také vyšší hodnoty naměřených myšlenek na sex. Výsledek v testu sexuality se navíc ukázal jako lepší prediktor počtu myšlenek na sex než pohlaví. Novinky.cz Mladí muži myslí na jídlo stejně často jako na sex Článek uveřejněný na severu novinky.cz trpí určitou bulvarizací tématu. Obsahově se ovšem opírá o závěry studie a činí jí tak dobrou reklamu. Ačkoliv je jasné, že záměrem badatelů nebylo porovnat, jak často myslí muži na sex a jak často na jídlo, v titulku na to autor odkazuje[V3] . Výsledky skupiny mužů se zaměřením na počet myšlenek na sex a druhé skupiny mužů, která se zaměřovala na jídlo, byly porovnatelné. Článek vyvrací i dlouho tradovaný mýtus o tom, že průměrně muž myslí na sex každých sedm vteřin. Jako velmi pozitivní přínos vidím to, že se v textu autor zabývá také tím, co jsou hlavní důvody, toho jak často kdo myslí na sex. Shodně se závěry studie tvrdí, že záleží velmi na tom, jak je kdo vyrovnán se svou sexualitou. Pokud je sexualita vyrovnaná myslí jedinci na sex častěji. Stejně shodně se závěry studie, článek poukazuje na to, že sexuálně vyrovnaná identita je důležitější prediktor počtu myšlenek na sex, než pohlaví. Velmi oceňuji to, jak se autor článku vyrovnal také s myšlenkou studie, že rozdíly mezi počtem myšlenek na sex, jídlo a spánek jsou do jisté míry určeny také kulturním prostředím a výchovou dle genderu. Autoři výzkumné studie tuto teorii nabízejí a opírají se zejména o rozdíly mezi odhadovanými počty myšlenek a skutečným počtem myšlenek u žen. V článku chybí informace o tom, že se jednalo o studii, která se týkala pouze malého počtu studentů univerzity. Studii také mohlo ovlivnit již jen, to že účastníci mysleli na to, že myšlenky musí zaznamenávat. Za velmi podstatné zkreslení považuji titulek pod fotografií „Někteří muži upřednostňují jídlo před sexem“. Původní studie tento jev vůbec nesledovala a není možné z jejích výsledků toto tvrdit. Závěr Přestože články na serveru novinky.cz trpí rozkolísanou kvalitou, můžeme o tomto říci, že je v rámci možností v pořádku. Kromě výrazného prohřešku, který se ovšem nevyskytoval v textu, ale v popisku fotografie, se zdá článek vyrovnaný a seznámený s výsledky studie. Grafické znázornění v tabulkách, tak jak je uvedeno původní studii, je pro účely článku nevhodné a autor si vystačil pouze se slovním pojmenováním výsledků. V této podobě nemohu práci přijmout – 0 bodů. Chválím relativně velký prostor, který jste věnovala úvahám, i když i ten by mohl být větší (na popis článku i původní studia stačí cca třetina rozsahu). Bohužel neuvažujete o statistice, ale spíše o teoretickém základu práce nebo interpretace výsledků (příčiny myšlenek na sex, vliv prostředí a genderu). Na první pohled článek prezentuje v zásadě tatáž čísla jako původní studie. Nabízela by se např. úvaha zda čísla mluví sama za sebe. Nebo se můžete zamyslet nad tím, která čísla jsou skoro tatáž (např. 20 a 18 je skoro stejně viz „Mladí muži navíc myslí třeba i na jídlo stejně často jako na sex“) a která už jsou rozdílná. Na toto má statistika nástroje a v původní studii tyto údaje pravděpodobně jsou. Je tedy možné uvažovat nad oprávněností výroků v článku porovnávajících jednotlivé typy myšlenek mezi sebou či srovnání pohlaví („Ženy (myslí na jídlo) asi jen patnáctkrát (v porovnání s muži, kteří myslí osmnáctkrát) …“) Zdroje: Mladí muži myslí na jídlo stejně často jako na sex. Novinky.cz[online].[cit. 2012-05-01]. Dostupný z WWW: http://www.novinky.cz/zena/vztahy-a-sex/252023-mladi-muzi-mysli-na-jidlo-stejne-casto-jako-na-sex.h tml Fisher, T., Moore, Z., & Pittenger, M. (2012). Sex on the brain?: An examination of frequency of sexual cognitions as a function of gender, erotophilia, and social desirability. Journal of sex research, 49.69–77. Retrieved May 1,2012, from EBSCO at http://www.ebsco.com ________________________________ [V1]Pokud překládáte „social desirability“, pak to je „sociální žádoucnost“. [V2]Tak průměr nebo medián? [V3]Novinář nikdy nemůže postihnout celou výzkumnou studii, je tedy v pořádku, když si zvolí jen některé z výsledků a o těch píše. Důležité je, zda tyto výsledky podává v souladu se závěry původní studie.