Rizika v kontextu používání internetu Psychologie internetu 2012 Lenka Dědková Model rizik ØNegativní nebo pozitivní zkušenosti jsou důsledkem interakce mezi motivacemi rizik/příležitostí a rolí dítěte ØRole dítěte lObsah (content) – dítě je příjemce (masové komunikace) lKontakt (contact) – dítě je účastník (komunikace) lChování (conduct) – dítě je aktér (nabízí obsah) Ø Riziko x újma Kyberšikana ØRysy (kyber)šikany lAgresivní chování nebo způsobení poškození lÚmyslné lOpakování lNepoměr sil lVnímáno jako obtěžující l lKyber – děje se za použití informačních a komunikačních technologií Další specifika CB ØNeomezenost v prostoru a času, nemožnost utéct (Smith & Slonje, 2007) ØCB probíhá i za nepřítomnosti oběti (přidávání komentářů, maily..) ØŠiroké publikum ØSoukromý charakter online komunikace (žádný dohled dospělých nad tím, co dospívající na internetu píší a dělají) Ø Ø Oběti šikany a CB ØOběťmi nemusejí být jen děti, i když se nich mluví nejvíce Ø ØUčitelé ØPracovníci (mobbing, bossing) ØV uzavřených institucích – vojna, vězení, ústavy, internáty Prevalence CB – problém s definicí ØVandebosch & Cleemput (2008): 2 základní přístupy k definování CB ve výzkumech: lOtázka typu „Zažil jsi šikanu / kyberšikanu?“ lMěření zkušeností s konkrétními projevy CB („Dostal jsem urážlivé emaily“, „někdo mi na internetu vyhrožoval“, „Někdo mi na email poslal virus“) l lProblémy obou přístupů? l lNapříč různými výzkumy se výskyt CB pohybuje od 5 – 60 % Definice CB v projektu COST ØNěkdy se stává, že lidé využívají internet nebo mobil k tomu, aby někomu úmyslně ublížili a způsobili mu nepříjemnosti. Mohou například rozesílat urážlivé a sprosté emaily, SMS zprávy nebo zprávy na ICQ či chatu, mohou zveřejnit nebo rozeslat něčí nelichotivou nebo upravenou fotku a někomu se posmívat, mohou se za někoho vydávat a jeho jménem psát dalším lidem a zesměšňovat ho, vyhrožovat mu, pomlouvat ho a podobně. Ø ØToto jsou jen příklady toho, jak se mohou lidé prostřednictvím internetu nebo mobilních telefonů k sobě chovat způsobem, který má druhému ublížit. Takové chování se někdy může označovat jako kyberšikana. Ø ØStalo se někdy, že by se takovým způsobem někdo choval k Tobě? Mohlo jít o jednorázovou událost nebo o sérii podobných událostí, které trvaly delší dobu. Mohl to udělat cizí člověk nebo i někdo známý. Kyberšikana x online obtěžování ØVůbec: 8% ØTrochu: 34% Ø ØDost: 40% ØOpravdu hodně: 17% Ø Když se to dělo, jak moc Tě to trápilo? Oběti ØOsobnostní charakteristiky: ldepresivita, úzkostnost, nízké sebehodnocení, chudé sociální dovednosti, vyhýbání se konfliktům, nízká úroveň schopností ØČastěji lti, co více používají internet lti, co používají IM a webkameru lproblémové chování offline (problémy ve škole, napadání druhých, zneužívání návykových látek) – jsou častější oběti i agresoři Agresoři ØVysoká míra hněvu ØAgrese ØStresu ØObranného egoismu ØSlabé ovládání hněvu a dalších emocí – impulzitivita Ø ØKolář (2001) – „morální slepota“ – agresor myslí na sebe, neuvědomuje si dopady chování na druhé Ø ØChudé vztahy s rodiči, zneužívání návykových látek, delikventní chování Dopady CB ØVztek, smutek, úzkost, strach, sebeobviňování, trapnost, pocity ohrožení vlastního bezpečí, bezmoc ØZhoršení koncentrace, školních výsledků, absence ve škole ØInternalizace - stres, snížené sebehodnocení, osamělost ØExternalizace – hněv, agrese, podrážděnost, rizikové chování (návykové látky) ØZhoršení vztahů – s kamarády, v rodině ØChlapci x dívky – dívky více negativních dopadů než chlapci (Price a Dalgleish, 2010) Ø Meeting strangers ØEUKO II (2010), 9-16 let Ø Újma ze setkání s cizím z internetu ØOsobní setkání s lidmi, které poprvé potkáš na internetu, mohou a nemusí být správné. Když jsi se s někým takto NAPOSLEDY setkal/a, obtěžovalo tě to nějak? Např. cítil/a jsi se rozrušený/rozrušená, naštvaný/naštvaná nebo jsi měl/a pocit, že bys tam neměl/a být? Ø ØZ těch, co byli rozrušení (1 %) zhruba polovina říká, že „hodně“ nebo „docela“ Sexuálně explicitní materiály - děti ØMůže narušit jejich vnímání sexu ØOvlivnit postoje k sexu lNormalizací chování lnapř. sex jako běžná, nezávazná forma zábavy – větší promiskuita, sex.harašení lnásilné SEM – časté sledování může zvyšovat toleranci vůči sexuálnímu násilí ØPeter & Valkenburg (2008) lVětší sledování SEM vede k vyšší nejistotě v sexualitě (zvláště u dívek) ØLam a Chan (2007) lSledování SEM spojeno s negativními postoji vůči manželství, rodině a monogamii Ø Rizikové online komunity ØNejvíce medializované:emo, gothic (sebepoškozování), pro-ana (poruchy příjmu potravy) ØProč jsou rizikové lPotenciální spouštěče rizikového chování •Získání informací •Upevňování již započatého rizikového chování •Postoj k odborné pomoci – často vnímána velmi negativně •Pocit „normálnosti“ jednání •Sociální nákaza Literatura ØAnderson et al. (2010). Violent Video Game Effects on Aggression, Empathy, and Prosocial Behavior in Eastern and Western Countries: A Meta-Analytic Review. Psychological Bulletin, 136(2), 151-173. ØDivínová, R. (2005): Cybersex – forma internetové komunikace. Praha: Triton. ØGuan, S.A. & Subrahmanyam, K. (2009) Youth Internet use: risks and opportunities. Current Opinion in Psychiatry, 22, 351–356. ØLivingstone, S. & Haddon, L. (2009). EU Kids Online: Final report. LSE, London: EU Kids Online. ØSubrahmanyam, K., & Šmahel, D. (2011). Digital Youth: The Role of Media in Development. New York : Springer. ØValkenburg, P.M. & Soeters, K.E. (2001). Children's Positive and Negative Experiences With the Internet: An Exploratory Survey. Communication Research, 28, 652-675. ØVandebosch, H. & Cleemput, K. Van (2008). Defining Cyberbullying: A Qualitative Research into the Perceptions of Youngsters. CyberPsychology & Behavior, 11(4). ØWolak, J., Finkelhor, D., Mitchell, K. & Ybarra, M.L. (2008). Online “Predators” and Their Victims: Myths, Realities, and Implications for Prevention and Treatment. American Psychologist. Vol. 63, No. 2, 111-128. Ø Ø Ø