PSY261 Aplikovaná psychologie výchovy a vzdělávání Období: semestr jaro 2012 Učitelé: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918, garant, kontaktní osoba (jmares@fss.muni.cz) PhDr. Josef Lukas, Ph.D. (abs FSS MU), učo 17887, přednášející Ukončení: zkouška Prerekvizity: PSY110 Určeno pro: B Psychologie bc. prez. jednooborové (FSS, B-PS) Cíle předmětu: Cílem kurzu je doplnit teoretické znalosti z oblasti pedagogické psychologie o praktickou (sebe)zkušenost a dovednost. Na modelových příkladech jsou formou projektové výuky předváděny možnosti jednoduché diagnostiky, plánování intervence i praktických postupů při řešení problémů vznikajících při výchově a vzdělávání. Osnova: 1. Úvodní setkání - seznámení s předmětem (způsob výuky, kazuistiky, organizace týmových projektů, které budou studenti v průběhu semestru zpracovávat), teorie, legislativa a projekty týkající se edukace, její autoevaluace, inkluze a školní psychologie 2. Kazuistický seminář (s důrazem na metody individuální a skupinová diagnostiky) 3. Krátký test z teorie; konzultace týmových projektů témat; vystoupení odborníka z praxe 4. Studijní volno – realizace a zpracovávání výsledků projektů, příprava prezentace a zprávy 5. Konzultace projektů; vystoupení odborníka z praxe 6. Prezentace projektů; diskuse Hodnocení: · Průběžný test (60% min) · Skupinový projekt – sběr dat ve škole (přijetí) · zkouška - písemný test (70% minimum) Literatura (výběrově): BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5. BROPHY, J. a kol. (2005). Efektivní učení ve škole. Praha: Portál. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273. FISHER, R.(1997). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9. GAVORA, P. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1992. ISBN 80-08-00333-2. KŘIVOHLAVÝ, J. a J. MAREŠ. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-21854-7. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7. POL, M. a kol. (2005). Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita. SEIFERT, K. Educational Psychology. [online] Dostupné z Svoboda, M., Krejčířová, D. Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 791 s. ISBN 80-7178-545-8. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995. 108 s. VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. 88 s. ISBN 80-7184-487-. Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z. Štech, S. (Eds.) Psychologie handicapu. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. 230 s. ISBN 80-7184-929-4.