Využití techniky skupinového řešení problémů na ZŠ Příklad praxe CPIV Brno Mapování potřeb školy  Zcela jednoznačně převládající výchovná tematika nad vzdělávací  Velmi časté zakázky typu Jak zvládnout…, Jak vyřešit…, Co mám dělat, když…  Poptávka univerzálních návodů pro práci s žáky – tzv. „kuchařky“ Výchovná tematika – výstupy z pozorování, diskuze s vyučujícími  Nejistota, obavy ze selhání, strach, zoufalství, apatie, únava…  Tendence vyučujících zbavovat se zodpovědnosti za dění ve třídě  Hledání viníků na straně žáka a jeho rodiny  Upevňování negativních vztahů mezi učitelem a jeho žáky  Profesní frustrace, syndrom vyhoření Překážky  Limity nabízeného DVPP – témata, formy, dostupnost, cena, přínos a využití  Nedostatečné využívání potenciálu učitelů pomáhat si navzájem v dalším rozvoji  Minimum příležitostí pro vzájemné poskytování zpětné vazby a sdílení poznatků Nabízené možnosti řešení  Individuální konzultace  Návštěva ve vyučování, poskytnutí zpětné vazby  Celkově málo využívané  Řada bariér – ohrožení, nedůvěra… Nabízené možnosti řešení  Skupinové řešení problému – inspirace bálintovskými skupinami  Struktura a řád na rozdíl od neformálního „tlachání“ ve sborovně  Větší pocit bezpečí, sounáležitosti, spolupráce Nezbytné předpoklady pro zahájení podpůrné skupiny;  Důvěra k pracovníkům CPIV  Otevřenost vyučujících  Dobrovolná účast vyučujících a chuť se zapojit  Prožívaný problematický profesní vztah (učitel – žák) Výhody techniky  Bezpečná a neohrožující atmosféra  Vlastní hodnocení učiteli  Bezprostřední zpětná vazba  Zúčastění si vybírají ze spektra možných řešení a námětů takové, které sami považují za nosné Průběh  Nabídnutí případu profesního vztahu, který prožívají jako problematický a s nímž by chtěli pomoci.  První fáze – tzv. expozice případu a definování otázky  Druhá fáze –doplňující otázky  Třetí fáze –účastníci sdělují svoje pocity, představy, fantazie, týkající se případu a jeho aktérů  Čtvrtá fáze – praktické na řešení, tj. jak by daný problém řešili na místě předkladatele.  Pátá fáze – zpětná vazba předkladatele  Cílem není najít objektivní pravdu, ale nabídnout předkládajícímu spektrum možných řešení a námětů, ze kterých si vybere ty, které pro sebe považuje za nosné. Výstupy  Napomáhá v řešení náročných situacích, ve složité výchovné a vztahové situaci s konkrétním žákem  Pochopení osobního podílu na profesním problému  Pro většinu pedagogů zcela nová zkušenost, velmi pozitivně hodnocená Děkujeme za pozornost