Školní psycholog „v praxi“ Pedagogická a školní psychologie Psychologové na školách  Žádaná profese?  Problémy s financováním (proč se bavíme o projektech?)  Zaměření projektů (i nejčastější „práce“ školních psychologů) – žáci a studenti s SVP (specifické vzdělávací potřeby) či PPO? (žáci s potřebou podpůrných opatření)  Problémy spojené s kompetencemi (psycholog vs. ředitel?);  Problémy ve vztazích na škole (psycholog vs. pedagog?);  Problémy při vzdělávání školních psychologů (+ metodické vedení?) Projekt C P I V Centra podpory inkluzivního vzdělávání Profesní obsazení CPIV Brno  Koordinátor CPIV  Pedagog-didaktik  Psycholog  Speciální pedagog (3)  Sociální pracovník  Kulturní antropolog  Projektový manažer pro školy Cíle projektu  nastavení a ověření podmínek pro inkluzivní vzdělávání  podpora a rozvoj vzdělávacího a podpůrného poradenského systému  vytváření a ověřování Školních podpůrných programů  ustavení sítě spolupracujících škol a dalších vzdělávacích i jiných institucí – výměna příkladů „dobré praxe“  příprava podkladů k legislativním změnám, usnadňujícím práci škol v tomto modelu vzdělávání Cílové skupiny projektu  pedagogičtí pracovníci škol a školských zařízení (PPP, SPC, SVP, DVPP)  vedoucí pracovníci škol a školských zařízení  pracovníci NNO pracující s dětmi a mládeží  děti a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (včetně přípravných tříd a MŠ) a žáci ohrožení předčasným odchodem ze vzdělávání Školní podpůrný program Jde o plán inkluzivního rozvoje školy, který:  zahrnuje a zohledňuje výstupy z mapování školy (v něm nalezené možné klíčové oblasti podpory školy);  strukturuje vzdělávání žáků s potřebou podpůrných opatření (žáků se speciálními vzdělávacími potřebami);  vždy vzniká v součinnosti školy a CPIV, tak aby zohledňoval potřeby školy, učitelů i dětí, ale zároveň případné potřeby, vyplývající z mapování prostředí školy a nastavení projektu. Metodická podpora a poradenství  Zprostředkování vzdělávání pedagogických sborů;  odborná pomoc při podávání projektů či při vytváření IVP;  průběžná konzultační a poradenská pomoc (poskytování psychologických a speciálně-pedagogických služeb a sociálního poradenství)  podpora ze strany psycholožky (+ spec. pedagožky projektu) – práce s třídním kolektivem (diagnostika), skupinové řešení problémů s učiteli (balint), otázky šikany ve škole, diagnostika vztahů ve škole (učitelé-ředitel)…  + aktuální problémy: např. poradenství nové školní psycholožce; spolupráce se ŠPP na konkrétním případu Projekty VIP Kariéra, VIP II, VIP III  Pod NÚV (dříve IPPP ČR)  Vytváření a rozvoj Školních poradenských pracovišť – psycholog a/nebo speciální pedagog + metodik prevence + výchovný poradce;  Pozice „školní psycholog“ + školní spec. pedagog;  Cílová skupina – žáci (a učitelé);  Co dělá ŠPP a hlavně psycholog: včasná diagnostika a intervence, diagnostika třídních kolektivů, prevence (a řešení) sociálně patologických jevů (šikana), řešení výukových problémů (souvislost se styly učení), kariérové poradenství.  více příště  Projekt Centrum Korálek (ZŠ Smíškova, Tišnov)  Projekt Pedagogicko-psychologického centra (obdoba Školního poradenského pracoviště – školní psycholog, školní speciální pedagog + asistenti pedagoga);  Cílová skupina: děti s SVP + rodiče + pedagogové  Co dělá Centrum Korálek: řešení výukových, výchovných, adaptačních či vztahových problémů; práce se třídami; krizová intervence; kariérové poradenství…  Navíc – součástí asistent pedagoga http://www.centrumkoralek.cz/ Obdobné centrum jsme pomohli vytvořit např. na základní škole v Pozořicích – centrum Čtyřlístek