Vztahy mezi učiteli a řediteli - proč se o ně zajímat? Na rozdíl od vztahů vnímaných z hlediska školního managementu jde spíše o interakci a komunikaci (…především u nás chybí zkoumání v této oblasti…) Zaměřenost na učitele vs. vedení a řízení školy (chybějící podpora jedním z důvodů opouštění profese učitele!) Ředitel ovlivňuje vývoj učitele (profesní i psychický), má vliv na klima pedagogického sboru (školy) Hlavní aspekty: interpersonální komunikace ředitele a podoba ředitelova vedení a rozhodování Text k této problematice viz odkaz: http://www.jlukas.cz/doc/pedagogicka/vztahy_mezi_uciteli_a_rediteli.pdf Charakteristiky ředitele 1 Lze se zabývat charakteristickými způsoby chování, které u ředitele učitel oceňuje a které ovlivňují podobu jeho výuky (Blase; Blase, 2000) Ředitel by měl:  podporovat profesní růst učitelů a také jejich schopnost sebereflexe;  vytvořit pro učitele podnětné, neohrožující prostředí;  umět naslouchat, ponechávat učitelům možnost volby, sdílet jejich zážitky, podporovat u nich odpovědnost za vlastní rozhodnutí;  poskytovat konkrétnímu učiteli zpětnou vazbu. Charakteristiky ředitele 2 Richards (2003) identifikoval množství projevů ředitelova chování, usnadňujících „stávání se učitelem“, z nichž pak učitelé vybrali nejdůležitější: 1. respektuje a oceňuje učitele jakožto profesionála; 2. podporuje učitele v otázkách žákovské kázně; 3. uplatňuje „politiku otevřených dveří“ – je vstřícný, vždy k zastižení a ochotný naslouchat; 4. je spravedlivý, čestný a důvěryhodný; 5. stojí za svými učiteli i v případných sporech s rodiči žáků. Míra vlivu ředitele na učitele 1 Lze se také zaměřit na podobu a míru vlivu ředitele na různé aspekty učitelovy práce a jejího prožívání Spokojenost s prací u učitele je ovlivněna mj. ředitelovým stylem vedení (transformační x transakční) a jeho způsobem rozhodování (participativní x autokratické) „Ideální ředitel“ předkládá vize a cíle vývoje školy, individuálně podporuje podřízené při nalézání jejich vlastní cesty k dosažení těchto cílů a také se nebojí přenechat část rozhodování samotným učitelům Míra vlivu ředitele na učitele 2 Ředitel zaměřený na učitele (teacher-centred) – individuální přístup… Souvislost chování ředitele a self-efficacy (vnímané osobní zdatnosti) učitele – schopnost jít příkladem; podněcovat směřování ke sdíleným cílům; schopnost odměňovat učitele; očekávat od učitelů vysoký výkon a poskytovat jim podporu. Komunikace ředitele s učiteli Důležitost komunikace… Spokojenost s komunikací Učitelova spokojenost s prací – souvisí s ředitelovým interpersonálním chováním (interakčním stylem) Pro klima školy není důležitý jen ředitel jakožto schopný vedoucí (styl vedení), ale především vzájemné vztahy ředitele a učitelů (Kremer-Hayonová, Wubbels,1993) Dotazník interakčního stylu ředitele – zjišťuje mimo jiné míru podpory učitelů ze strany ředitele, jeho schopnost naslouchat jiným, míru jeho autoritativnosti či přísnosti. Systém interpersonálního chování ředitele Charakteristiky sektorů Organizátor – všímá si, co se děje; organizuje; dává jasná nařízení; určuje vývoj; vysvětluje; udržuje si pozornost Pomáhající – pomáhá; projevuje zájem; zapojuje se; chová se přátelsky; je všímavý; umí žertovat; snaží se získat důvěru Chápající – poslouchá se zájmem, je schopný empatie; jedná s důvěrou a pochopením; přijímá omluvy; snaží se dívat na věci jiným/novým způsobem; je trpělivý a otevřený směrem k učitelům Vede k zodpovědnosti – dává učitelům možnost pracovat samostatně; poskytuje čas pro jejich profesní rozvoj Nejistý – je nerozhodný, ostýchavý; není si jistý, co dělá Nespokojený – myslí si, že učitelé nepracují správně; kritizuje; neustále se ptá na důvody; je nedůvěřivý Kárající – často se rozzlobí; dívá se na učitele z vrchu, vyjadřuje nespokojenost; trestá (nepřiměřeně) Přísný – kontroluje; soudí/hodnotí; plně důvěřuje stanoveným pravidlům a nařízením; není příliš flexibilní Screeningový Dotazník interakčního stylu Celkem 62 otázek (7-8 ke každému sektoru), odpovídání na škále 1 (nikdy) až 5 (vždy) Příklady otázek: Dokáže udržet naši pozornost Pomáhá nám při plnění učitelských povinností Zdá se být nespokojený/á Je dobrý posluchač Je snadné ho/ji uvést do rozpaků Je lehké dostat se s ním/ní do sporu Musíme mít jeho/její souhlas pro jakékoliv neobvyklé aktivity Ukázka zpracování výsledků dotazníku Děkuji za pozornost Kontakt: mail@jlukas.cz www.cpiv.cz Texty k pedagogické psychologii viz www.jlukas.cz