PSY411 PEDAGOGICKÁ A ŠKOLNÍ PSYCHOLOGIE Úvodem… Kontakt ¨Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. ¤jmares@fss.muni.cz ¤konzultační hodiny: nčtvrtek 14:30-15:30; njindy pouze po předchozí domluvě n Prosím, uvádějte v předmětu zprávy kód předmětu a v textu mailu učo, kód předmětu n Pro obecné dotazy, prosím, využívejte diskusní fórum kurzu v ISu Další vyučující ¨PhDr. Josef Lukas ¤CPIV Brno; inkluzivní vzdělávání; kazuistický seminář ¨ ¨Mgr. Alexandra Kecová ¤Školní psychologie; kazuistický seminář ¤ ¨ Pedagogická a školní psychologie ¨Požadavky: ¨Aktivní účast na seminářích núčast v diskusích a cvičeních; ndocházka více jak 66% ¨jeden krátký průběžný test (65% bodů – 5.4. ráno) ¨Poster (5. 4. a 3. 5. – rozdělení do skupin – první seminář) nsamostatně vybrané téma zpracované formou posteru a prezentované na semináři nzákladní informace a doporučení pro praxi nvarianty pro výběr tématu – kazuistika / empirická ministudie nanotaci (název, odstavec, literatura) odevzdat do ISu (22.3.) ¨Písemná zkouška Poster ¨Anotace ¤název, 250 slov, do 22.3. do ISu ¨Téma ¤Dle vlastního výběru s ohledem na vlastní odborný zájem ¤Možná skupinová práce (do tří osob) – s ohledem na téma ¨Poster ¤A1, název, autor(ři), literatura, dobrá čitelnost, není nutné DTP zpracování ¤ ¨ Pedagogická a školní psychologie ¨Zkouška ¤Písemný test; cca 20 otázek: npojmy, aplikace, problémové otázky; nuzavřené i volné odpovědi ¤Možno zkoušet ve speciálních případech i ústně Pedagogická a školní psychologie ¤Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. Studenti získají vhled do současných teorií v rámci okruhů a dovednost je prakticky aplikovat. Na konci kurzu budou studenti: ¤umět chápat a umět vysvětlit systém poradenské péče v oblasti výchovy a vzdělávání ¤umět aplikovat současné teoretické koncepty v konkrétních modelových situacích ¤umět aplikovat na modelových případech své znalosti přípravy na práci s klienty, základy diagnostiky i intervenčních strategií vč. etických aspektů činnosti psychologa v dané oblasti ¤budou umět interpretovat výsledky modelových diagnostických situací ¤budou se orientovat v legislativním rámci upravujícím činnost psychologa v oblasti ¤budou se orientovat v profesní nabídce možných odborných specializacích v oblasti 1./2. setkání ¤Pedagogická i školní psychologie v souvislostech (specializace a možnosti uplatnění absolventů, etické kodexy, platná legislativa, odborné společnosti, trendy v oboru – RVP, evaluace atp.) ¤Žák v procesu učení (úvod) ¤Informace k vytváření posterů ¤Žák v procesu učení (učení, chyba a učení, styly učení, elektronické učení, autoregulace učení; psychologický pohled na učivo: žákovské pojetí učiva, strukturování učiva, akademické aspirace, inkluze, rizikové chování atp.) ¤Inkluzivní vzdělávání a praxe (JL) ¤Řešení modelových situací ¤První část posterové minikonference ¤ ¨ 3. setkání ¤průběžný test (úroveň znalostí témat předchozího bloku) ¤Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.) ¤Prezentace posterů formou posterové minikonference (druhá polovina) ¤Škola jako sociální prostředí (klima školní třídy a školy, stres a zvládání školní zátěže žáky, sociální opora u dětí a dospívajících atd.) ¤Školní psycholog, škola, lidé v ní a kolem ní (LP) ¤Řešení modelových situací ¨ Pedagogická a školní psychologie ¨Literatura ¨FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 2011. ¨BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5. ¨ŠEĎOVÁ, K. a kol. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál 2012. ¨PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004. 141 s. ISBN 80-7178-977-1. ¨opakování ¨ČÁP, J. - MAREŠ, J..[. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-. ¨FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4 ¨a další - viz sylabus kurzu ¨rozšiřující ¨VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. 88 s. ISBN 80-7184-487-. ¨Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda - Dana Krejčířová - Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 791 s. ISBN 80-7178-545-8. ¨Psychologie handicapu. Edited by Marie Vágnerová - Zuzana Hadj-Moussová - Stanislav Štech. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. 230 s. ISBN 80-7184-929-4. ¨VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995. 108 s. ¨(…) Pedagogická a školní psychologie ¨Odborná periodika ¤Pedagogika; Čs. Psychologie; Studia Padeagogica; Orbis Scholae; Pedagogika.sk atp. ¨Populární periodika ¤Moderní vyučování; Učitelské noviny (...) Pedagogická a školní psychologie ¨Internetové zdroje ¤Ebrary education - http://site.ebrary.com/lib/masaryk/ ¤Elektronické zdroje na MU i na PedF MU nhttp://library.muni.cz/ezdroje/ nBlackwell, Cambridge Press nDatabáze (ERIC, JSTOR) ¤Stránky nMŠMT www.msmt.cz nDále např. www.ceskaskola.cz; www.studovna.cz atd. ¤Svépomocné skupiny (www.nadanedeti.cz/, ¤Internetové prezentace škol (ŠVP, výroční zprávy atp.) ¤Denní tisk (informace o školství) ¨ PEDAGOGICKÁ A ŠKOLNÍ PSYCHOLOGIE Úvod Pedagogická psychologie ¨ ¨patří mezi vědní obory, které mají relativně dlouhou historii; vznikla už na přelomu 19. a 20. století. Zařazení pedagogické psychologie. ¨Situování pedagogické psychologie v rámci humanitních věd je ovlivněno historickou tradicí, v různých zemích se liší. ¤ve většině evropských států, v USA, Kanadě, Austrálii je řazena mezi psychologické vědy ¤v Německu a ve skandinávských zemích bývá počítána mezi vědy pedagogické. Vymezení pedagogické psychologie ¨je nesnadné, neboť se odvíjí od názoru na její zařazení do soustavy vědních oborů, od její vývojové etapy (proměňovalo se v čase), od zastávané koncepce oboru. ¤Americká tradice: npedagogická psychologie je obor, který aplikuje vědecké metody při studiu chování lidí v pedagogických podmínkách (Berliner, 1982) nje to obor, který shromažďuje psychologické poznatky, které jsou relevantní pro výchovu a vzdělávání a aplikuje je tak, aby zlepšil kvalitu edukačního procesu a jeho výsledků (Sternberg, Williams, 2002). njde o obor, který se systematicky věnuje zkoumání jedince v kontextu výchovy a vzdělávání (Berliner, Calfee, 1996; Reynolds, Miller, 2003). Vymezení pedagogické psychologie (2) ¨Česká a slovenská tradice: ¤Neakcentuje aplikační charakter oboru, nýbrž chápe obor jako svébytný. ¤Souvisí to se specifickou situací v ČR (první země s VŠ požadavkem na vzdělávání učitele) ¤V. Příhoda (1956) vymezuje pedagogickou psychologii jako soustavu poznatků o vnitřních zákonitostech změn, navozených v chování člověka. Od psychologie se liší specifickým zaměřením na jevy sociálně a výchovně formující, od pedagogiky pak neuropsychickým pohledem na učební a výchovně vlivy působící na člověka. ¤věda o psychologických zákonitostech výchovně-vzdělávacího procesu ve škole i v mimoškolních zařízeních (Ďurič, 1974). ¤V. Kulič a J. Mareš (1992) vymezili pedagogickou psychologii jako relativně samostatný psychologický obor, který sice přijímá podněty od mnoha dalších psychologických i nepsychologických disciplin, ale integruje je, rekonstruuje je a využívá v situacích pedagogického typu. Pedagogické psychologii jde o psychologický pohled na předpoklady, průběh a výsledky: a) rozvoje jednotlivce (zvláště jeho osobnosti), b) rozvoje skupin (žáků, učitelů, vychovatelů, rodin, týmů apod.) v situacích pedagogického typu. Pedagogická psychologie jako vyučovací předmět. ¨V SŠ výuce součást všeobecného základu; více na pedagogických a uměleckých školách ¨V učitelské přípravě patří k základním psychologickým předmětům ¨Semiprofese „učitelství psychologie“ pro SŠ ¨V přípravě odborných psychologů patří pedagogická psychologie k předmětům rozšiřujícím tradiční základ. ¤ Profesní uplatnění absolventů ¨Více jak 1/3 absolventů FSS začíná profesní dráhu v oblasti školství a vzdělávání ¨ Jak je to s Vámi? ¨ Možnosti profesního uplatnění ¨Psycholog v PPP ¨ ¨Školní psycholog ¨ ¨Výzkumník; student DSP ¨ ¨Učitel psychologie ¨ ¨Další možnosti? ;) V Evropě... ¨Europsycholog ¤ucelený soubor požadavků, které musí splňovat pregraduální a postgraduální příprava psychologů v dané zemi, aby absolventům tohoto studia byl nejen uznán psychologický diplom v jiných evropských zemích, ale mohli také v těchto zemích vykonávat profesi psychologa. ¤Předpokládá se, že psychologické studium bude sestávat ze tří stupňů: n3 roky bakalářského studia, n2 roky navazujícího magisterského studia nnejméně 1 rok praxe pod supervizí po absolvování vysoké školy. ¤Jedním ze čtyř profesních oborů, v nichž se absolvent může po promoci specializovat, je také pedagogická a školní psychologie, tedy oblast edukace – education (EuroPsy, 2005). Historie oboru ve světě. ¨Pedagogická psychologie patří mezi nejstarší psychologické obory, neboť začala se rozvíjet už ke konci 19. století. Mezi její zakladatele patřili přední psychologové své doby. Tradice pokračuje dosud. ¨Americká psychologická asociace zpracovala publikaci věnovanou stoleté existenci oboru pedagogické psychologie (Zimmermann, Schunk, 2003). ¨První z řady monografií pod supervizi APA. ¤jednoduchá periodizaci do tří velkých, mírně se překrývajících vývojových etap: n1890-1920, n1920-1960, nod r. 1960 do současnosti. První období ¨Nejstarší vývojové období (1890-1920) reprezentuje šest osobností: W. James, A. Binet, J. Dewey, E.L. Thorndike, L.M. Terman, M. Montessoriová. Připomeňme zde výběrově alespoň první dvě zakladatelské osobnosti. ¤Americký psycholog W. James, který je pokládán za jednoho ze zakladatelů vědecké psychologie, už v r. 1899 napsal Rozpravy s učiteli o psychologii a se studenty o životních ideálech. Upozorňoval, že sama psychologie jako věda nemůže zajistit efektivní výuku žáků, neboť vyučovací činnost učitele je tvořivou záležitostí, je tedy spíše uměním. Byl jeden z prvních, který zdůrazňoval, že je třeba přihlížet k individuálním zvláštnostem žáků a založil tak v pedagogické psychologii linii zaměřenou na dítě a jeho potřeby (child-centered psychology). ¤Francouzský lékař a psycholog A. Binet vnesl do pedagogické psychologie metodu experimentálního zkoumání lidského učení (při výzkumech používal i kontrolní skupiny) a studoval podmínky, za nichž učení ve škole probíhá. Zpočátku se zajímal o psychopatologii, zejména o tzv. abnormální děti. Pro zkoumání jejich kognitivních schopností vypracoval speciální zkoušky a tím se zařadil mezi zakladatele psychologického testování. Nešlo mu však o identifikaci mentálně znevýhodněných dětí proto, aby mohly být separovány od běžné populace. Naopak: snažil se je identifikovat proto, aby jim mohla být poskytnuta zvýšené péče s přihlédnutím k jejich potřebám. Výrazně ovlivnil hnutí moderní výchovy tím, že studoval zvláštnosti dětí; vyvracel představu, že dítě je pouhá zmenšenina dospělého člověka. ¨ Druhé období, třetí období ¨Střední vývojové období (1920 – 1960) ovlivnilo pět osobností: L.S. Vygotskij, B.F. Skinner, J. Piaget, L.J. Cronbach, R.M. Gagné. ¨Nejmladší vývojové období (od r. 1960 do současnosti) reprezentují: B.S. Bloom, N.L. Gage, J. Bruner, A. Bandura, A.L. Brownová. Přínos ped. psy. pro další obory - Aster (1990) uvádí: ¨regresní analýzu (R.T. Thorndike), ¨analýzu kovariance (A. Porter), ¨zjišťování reliability testů a dotazníků (L. Cronbach), ¨multivariační metody později zužitkované ve statistických počítačových programech typu SPSS - Statistical Programs for Social Scienes (B. Cooley, P. Lohnes) ¨meta-analýzu výsledků empirických výzkumů (G. Glass, I.V. Hedges). ¨ ¨jedná se ale i např. o action research, practice based research... Současné trendy v oboru ¨Kognitivistický přístup (pokračování „revoluce“) – srv. RVP ¨Konstruktivistický pohled na učení a vyučování v praxi (Piaget) ¨Učení se přestalo chápat jako ryze individuální záležitost a stoupá zájem o jeho sociální a kulturní determinanty (Vygotskij) ¨V pedagogické psychologii se pozornost badatelů nezaměřuje jen na učení a vyučování lidí, ale též na problémy výchovné. Badatelé zkoumají vývoj morálního usuzování dětí, dospívajících a dospělých a souběžně s tím i jejich morální či nemorální jednání v konkrétních situacích. ¨Psychologie motivace (Weiner, Ames, Dwecková, Deci...) ¨Rozdíly mezi lidmi (inteligence...) Sternberg, Gardner ¨Psychologický pohled na učivo (žákovo pojetí učiva, záměrná konceptuální změna - Sinatra, Pintrich, 2003) ¨Učitelovy postoje vůči jednotlivým žákům (postoje kladné, neutrální, záporné) i učitelovy postoje k celým třídám (Good, Nichols, 2001). ¨Technická edukační média (Hadwin et al., 2005) ¨„Evidence based education“ Kritika pedagogické psychologie ¨Kritika přichází ze tří zdrojů: od laické veřejnosti, od učitelské veřejnosti, od přestavitelů jiných psychologických oborů. ¨Laická veřejnost (a zčásti i učitelská veřejnost) tvrdí, že obor toho málo nabízí reálné praxi. ¤Veřejnost očekává, že dostane jednoduché návody typu: jak nejlépe postupovat, když… Protože je nedostává (a nemůže v této podobě dostat), mívá výhrady. Někteří učitelé (i někteří rodiče) zase v diskusích s odborníky argumentují jednotlivými „případy ze života“, které znají a současně se odvolávají na své osobní pedagogické zkušenostmi s dětmi a dospívajícími. ¤Good a Levin (2001), když je příběh ze života použit jako náhražka za seriózní výzkum, když je kasuistikou argumentováno místo teoretického rozboru a zobecnění empirických nálezů, vzbuzuje to vážné odborné výhrady. ¨Někteří představitelé jiných psychologických oborů se domnívají, že pedagogická psychologie je aplikační obor, který jen „převádí“ poznatky jiných psychologických disciplin do oblasti učení, vzdělávání, výchovy a výcviku lidí. ¤Kritizují pedagogickou psychologii za to, že se málo zabývá laboratorním výzkumem, tedy výzkumem za přísně kontrolovatelných podmínek. ¤Neuvědomují si, že psychické procesy jsou spoluurčovány obsahem (např. zvláštnostmi učiva), zaměřeností (např. výchovně-vzdělávacími cíli školy, osobními cíli učícího se jedince), způsobem řízení (nelze přenášet poznatky získané např. spontánním učení na situace pedagogického typu), sociálním kontextem, v němž se vše odehrává. ¨ Kritika pedagogické psychologie „zevnitř“ ¨Obor si jasně nevymezil svůj vztah k jiným psychologickým oborům, zejména k základním. Pedagogická psychologie je příkladem aplikačního oboru, který používá psychologické pojmy a psychologickou metodologii k hlubšímu poznávání edukačních jevů, ale musí doložit svoji svébytnost (Wittrock, 1992). ¨Vztah oboru a pedagogické reality není vztahem vnějším, nejde o jeden z mnoha „aplikačních terénů“ psychologického přístupu. Sama edukace a její jevy obsahují svébytné procesy a specifické zákonitosti. Odtud plyne, že si vynucují svébytnou výzkumnou metodologii a kategoriální aparát; nevystačíme s jednoduchou aplikací či „přetlumočením“ poznatků psychologických věd pro potřeby edukace (Štech, 2000). ¨Obor si jasně nevymezil svou podstatu. Stále existuje napětí mezi linií vědeckou, rigorózní, ryze badatelskou a linií praktickou, jejíž výsledky slouží výchovně-vzdělávací praxi (Berliner, 1992, Mayer, 1992, Wittrock, 1992). Obor nemá jasný společný základ (Grinnder, 1989). ¨Svébytnost oboru lze nejlépe doložit jeho vědeckostí. Badatelé musí důkladněji poznat podstatu edukačních jevů a dospět k jejich hlubšímu vysvětlení. Proto se musí orientovat především na experimenty, na zjednodušení složitých vztahů; musí jevy zkoumat za přísně kontrolovaných podmínek (Wittrock, 1992). ¨ ¨Příklon oboru k přírodním vědám a tzv. tvrdým datům má svá vážná rizika, neboť logicky vede ke dvěma důsledkům: máme-li složité edukační jevy přesněji měřit a sledovat jejich vztahovou strukturu, musíme je zjednodušit, tedy zredukovat na vybrané, odlišitelné, izolované složky; má-li zkoumání probíhat za přísně kontrolovatelných podmínek, je třeba kontext, v němž lidé žijí, učí se a pracují, značně zjednodušit. To vše vzdaluje naše poznání realitě, vede k vážným zkreslením a zabraňuje využití výsledků v praxi (Salomon, 2000). ¨Obor, ve snaze o přesnost, převzal z kognitivní psychologie řadu nových pojmů a postupů, např. pojem „informace“ a „zpracování informací“. Tím ovšem zbavil jedince reálných kontextů, rezignoval na typicky lidské kategorie typu „význam“, „smysl“, „konstruování poznatků“. Obor se nejen vystavil riziku technizace, ale též trivializace (Bruner, 1991). ¨Obor příliš nezkoumá, jak skutečně probíhá edukace ve škole i mimo školu; soustřeďuje se na problémy, které jsou okrajové, drobné a pro praxi irelevantní (Grinnder, 1989). Je třeba obor „vrátit do školy“, zkoumat reálný kontext, rozvíjet strategii akčních výzkumů. ¨Vidět a zkoumat jedince v kontextu má přinejmenším dva významy. První upozorňuje na vzájemné působení sociálních, kulturních, etnických systémů a jedince, který v jejich rámci žije a funguje. Druhý říká, že dovednosti, strategie, procesy učení nejsou něčím „neutrálním“, obecně psychologickým, obecně použitelným, ale jsou vázány na historický kontext, na sociální kontext, na učivo a jeho zvláštnosti, jsou tedy „situované“. Přesněji řečeno: některé učení a poznávání je za určitých okolností situované, je řízeno více aktuální situací, než tradičně zkoumanými proměnnými, je ovlivněno sociálně či technicky. Právě poznání těchto souvislostí je důležité pro edukaci a přispívá též k ekologické validitě výsledků výzkumu (Salomon, 2000). ¨Obor by si měl přesněji definovat vhodnou jednotku analýzy edukační reality. Jinak hrozí nebezpečí, že se buď budou zkoumat přílišné detaily či naopak příliš rozsáhlé, nedostatečně diferencované celky. Možný řešením jsou tzv. kompozitní proměnné (Salomon, 2000). Jde o to nalézt vhodnou úroveň zkoumání problému: pod ní, ale ani nad ní už nejde o pedagogicko-psychologické téma. Někdy je zdrojem chyb už nevhodné, zavádějící pojmenování zkoumaných proměnných, která pak badatele směřuje do jiné úrovně, do jiného vědního oboru (Štech, 2000). ¨Poznatky, jež pedagogická psychologie předkládá veřejnosti, nejsou ovlivněny pouze zvoleným výzkumným paradigmatem či epistemologickým přístupem. Způsob zkoumání je výrazně determinován metodologickými postupy, které jsou v daném období dostupné i diagnostickými metodami, které jsou na trhu k dispozici. Zatím chybí nástroje, které by dovolovaly zkoumání edukačních jevů v přirozených kontextech, tedy zkoumání tzv. kompozitních proměnných (Salomon, 2000). ¨Pedagogická psychologie má plnit tři funkce: 1. explanační, tedy vysvětlující i predikční, dovolující hlouběji porozumět edukačním jevům (Salomon, 2000), 2. usměrňující, tedy ovlivňující stávající praxi (Berliner, 1992), 3. projektující, navrhující a výzkumně ověřující vhodné projekty (Salomon, 2000). ¨Výsledky bádání nejsou příliš akceptovány ze strany klíčových uživatelů (učitelů, rodičů, žáků, pracovníků školské správy), neboť vznikají zjednodušení složitých dějů, jsou zbaveny přirozeného kontextu a jsou formulovány nesrozumitelným jazykem. Způsob prezentování výsledků se musí změnit. Vhodnější je spíše vyprávění; poznatky by měly být zasazeny do příběhů, které nesou prakticky využitelné poselství, srozumitelný význam a tím jsou snadněji využitelné (Berliner, 1992). ¨ Reakce na kritiku ¨Americká psychologická asociace (APA) začala vydávat novou ediční řadu s názvem Psychologie ve škole. (http://www.apa.org/) ¨Tým amerických expertů vypracoval pro praxi soubor psychologických principů, které akcentují roli žáka při učení a vzdělávání (Learner-Centered Psychological Principles, 1997). (http://www.apa.org/ed/lcp2/lcp14.html) ¨V Evropě vznikla a úspěšně funguje mezinárodní Asociace pro výzkum učení a výuky - EARLI (European Association for Learning and Instruction), která prostřednictvím vlastních časopisů a každoročních konferencí stimuluje rozvoj oboru v evropských zemích.(http://www.earli.org/) U nás ¨NÚV, divize IPPP ¨http://www.nuv.cz/ ¤http://www.ippp.cz/ ¨AŠP SR a ČR ¨Bez webu; studentský projekt PSY261 ¨Česká asociace pedagogického výzkumu ¤http://www.phil.muni.cz/wapv/ ¨Sekce pedagogické psychologie při ČMPS ¤http://cmps.ecn.cz/?page=pedagpsych ¨(...) Nejdůležitější časopisy ¨Journal of Educational Psychology (USA – vychází od r. 1910), ¨Conteporary Educational Psychology (USA – vychází od r. 1975), ¨Educational Psychologist (USA – vychází od r. 1976), ¨Educational Psychology Review (USA – vychází od r. 1989). ¨Review of Educational Research (USA – vychází od r. 1931) ¨American Educational Research Journal (USA – vychází od r. 1964). ¨ ¨British Journal of Educational Psychology (Velká Británie – vychází od r. 1931), ¨Educational Psychology in Practice (Velká Británie – vychází od r. 1985), ¨Psychologie in Erziehung und Unterricht (Německo – vychází od r. 1954, zpočátku pod názvem Schule und Psychologie), ¨Revue de psychologie de l’ éducation (Francie, vychází od r. 1996), ¨European Journal of Psychology in Education (Portugalsko, vychází od r. 1986). ¨ ¨ ¨Pedagogika (ČR – vychází od r. 1951) ¨někdy i Československá psychologie (ČR – vychází od r. 1957). ¨ ¨...a někdy i časopisech pedagogických ¤Pedagogika, Studia Paedagogica, Orbis Scholae, Pedagogika.sk, Pedagogiská orientace ¨ PEDAGOGICKÁ A ŠKOLNÍ PSYCHOLOGIE Normy upravující aktivity psychologů ve školství Legislativní předpisy důležité pro práci školního psychologa n1. Zákon č. 94/1993 Sb., o rodině, ve znění zák. č. 91/1998 Sb. a zák. 210/1998 n2. Zákon č.167/1998 Sb., o návykových látkách n3. Zákon č. 101/2000, o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění zákona nč.227/2000 Sb. n4. Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví n5. Zákon č. 109/2002, o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o npreventivně výchovné péči ve školských zařízeních n6. Zákon č. 218/2003, o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a no změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže) n7. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání n(školský zákon) n8. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů n9. Vyhláška č.72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských nzařízeních n10. Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami na dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných n11. Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé nspeciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků n12. Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a nkariérním systému pedagogických pracovníků Kde je hledat ¨Zákony, nařízení vlády v tištěných Sbírkách zákonů (vydává MV) a vyhlášky ¤http://www.mvcr.cz/sbirka ¨Směrnice, pokyny ¤v tištěném Věstníku MŠMT (vydává MŠMT) nhttp://www.msmt.cz ¤v tištěném Věstníku vlády pro orgány krajů, okresní úřady a orgány obcí (vydává MV) nhttp://www.mvcr.cz/vestnik