Metody personální práce 1. setkání 1 Základní informace lVyučující: lMgr. et. Bc. Ludvík Ducháček (lduchacek@gmail.com lMgr. et. Mgr. Ladislav Koubek (l.koubek@gmail.com) l lZákladní požadavky: lčetba povinné literatury labsolvování testu lnapsání případové studie (bonusový úkol): 3 členné týmy 2 Informační zdroje lARMSTRONG, M.: Řízení lidských zdrojů. Praha, Grada 2002. lBEDRNOVÁ, E., NOVÝ, I. a kol.: Psychologie a sociologie řízení. Praha, Management Press 2002 lHRONÍK, F.: Jak se nespálit podruhé. Brno : Motiv Press 2007 lHRONÍK, F.: Poznejte své zaměstnance: Vše o Assessment Centre. Brno, ERA Group, 2005. lLUKÁŠOVÁ, R.: Organizační kultura. Praha, Grada, 2004. lNAKONEČNÝ, M.: Motivace pracovního jednání a její řízení. Praha, Management Press, 1992. lKOUBEK, J.: Řízení lidských zdrojů - Základy moderní personalistiky, Praha, Management Press 2001. lKOUBEK, J.: Řízení pracovního výkonu. Praha : Management Press, 2004. lVYBÍRAL Z.: Psychologie lidské komunikace, Praha, Portál 2000 3 Osnova dnešního setkání lOrganizace a její zdroje lVýznam personální práce lKoncepce personální práce lVývoj koncepcí lKoncepce řízení lidských zdrojů lZákladní personální činnosti lSoučasné trendy v HR 4 Předmět personální práce l lRozvoj sociálních organizací lstruktura – hledání nejlepšího uspořádání ldynamika (vztahy) a chování lProblém: vzájemná potřeba X odlišnost zájmů jednotlivce a organizace lCíl: hledání rovnováhy 5 Jaký její zájmy mají organizace a jaké jejich členové ? Organizace lZnaky organizace podle Scheina (1969) lracionální koordinace lspolečný cíl ldělba práce a funkcí lhierarchie autority a odpovědnosti l 6 Může existovat organizace (ve smyslu firma, společnost) bez hierarchie ? ORGANIZACE Základní zdroje organizace LIDÉ MATERIÁL INFORMACE PENÍZE 7 Otázka č. 1: klíčový zdroj lKterý zdrojů je pro úspěšné fungování organizací rozhodující? l lCo zásadního přináší? 8 Klíčový zdroj – lidé lOstatní zdroje lSnadněji přístupné lZískávaný prostřednictvím lidí lKvalita lidí - určuje účinnost využívání ostatních zdrojů. l lZadání pro personalistu: lZískávat co nejlepších lidí pro budoucnost organizace lPracovat společně s manažery na jejich rozvoji 9 Otázka č. 2: „Kvalitní pracovník“ lPopište, jaké charakteristiky/vlastnosti by měl mít pravdu kvalitní pracovník? l 10 Návrh charakteristik kvalitních pracovníků lZájem o práci – motivovanost lOchota učit se – otevřenost a sebereflexe lRealistické sebevědomí – skromnost lSpolehlivost – dodržování termínů, dohod lVyrovnanost – emoční stabilita lOdolnost a vytrvalost - frustrační tolerance lSrozumitelnost – stručné a věcné vyjadřování 11 Význam personální práce z pohledu organizace a pracovníků 12 Personální práce lZákladní oblasti lPersonální plánování lNábor a výběr lZapracování, vzdělávání a rozvoj lHodnocení a odměňování pracovníků lPéče o zaměstnance – zdraví lPersonální administrativa l 13 Otázka č. 3: Přínosy personální práce l lCo může dobře fungující personální práce organizaci přinést? 14 Přínosy efektivní PP pro organizaci lzvyšování produktivity práce lúčinnější koordinace - rychlejší reakce lefektivní přenos informací lvysoká míra bezpečnosti a ochrany zdraví 15 Proč je vlastně personální práce užitečná ? Přínosy efektivní PP pro pracovníka lpocit patření (identity) lblízké interpersonální vztahy lpocit kompetence – self-efficasy losobnostní rozvoj: schopnosti, dovednosti luspokojování řady potřeb na různých úrovních l 16 Schéma pracovní činnosti l l l l l lPracovní prostředí > > > motivace Pracovník pracovní výkon cíle a aspirace Řídící pracovník hodnocení rozvoj 17 Vliv a význam pracovní činnosti l lidentita - role spojené s prací lpozice v hodnotové „hierarchii“ lobjekt aspirací a cílů – něco dokázat l 18 - připomenout vazby na sociální psychologii Koncepce personální práce Historie Řízení lidských zdrojů Aktuální trendy 19 Vývoj přístupů k personální práci l1.personální administrativa ladministrativní služba - získání, uchování a správa dokumentů lpasivní přístup l2.personální řízení (před 1. sv.) lreflexe významnosti lidských zdrojů - aktivnost loperativní a vnitro-organizační charakter l3.řízení lidských zdrojů (poč. 50. a 60. lét) l 20 Řízení lidských zdrojů l Charakteristika Cíle § Integrace – propojenost § Lidé – klíčový zdroj § Unitarismus – stejné zájmy § Personální práci vykonávají manažeři § Zabezpečení pracovníků § Rozvoj a motivace § Zvyšování výkonnosti § Kvalitní mezilidské vztahy 21 Kritika koncepce ŘLZ lNedostatky v teorii: lrozpory lvágnost ltendence k simplifikacím lRozdíly mezi proklamacemi a praxí lObtížná realizovatelnost některých konceptů lSofistikovaný manipulativní charakter l l 22 Měl bych najít nějaké příklady Moderní trendy v HR lVyužití IT lZaměření se na práci s informacemi/ znalostmi lKomplexní řešení lHledání vhodných způsobů/metod komunikace lRovné postavení mužů a žen lFlexibilita pracovní síly lAudity - zjišťování stavu práce s lidmi 23