Praktikum marketingového výzkumu 1 Petr Pakosta •Dříve: •Tambor (statistika ve výzkumu trhu) •OgilvyOne (marketingové analýzy pro reklamní agenturu) • •Nyní: •2006> Fakulta sociálních studií MU Brno (populační studia, výzkum veřejného mínění, metodologie) •SurveySimply.cz (online výzkum) • •Kontakt: pakosta@fss.muni.cz 2 Seminář: Výzkum veřejného mínění Formální požadavky •Dílčí úkoly z každého semináře •Závěrečná prezentace 3 Seminář výzkumu veřejného mínění Základní úlohy výzkumu trhu •1) Zmapování trhu •U&A (usage & attitude) •Segmentace • •2) Test výrobků, služeb •Test konceptu •Pre-test •Post-test •Cenový test • 4 Seminář výzkumu veřejného mínění Základní úlohy výzkumu trhu •3) Komunikace a reklama •Test konceptu •Pre-test •Post-test •Sledování úspěšnosti reklamy (monitoring reklamy) •Umístění značky na trhu • 5 Seminář výzkumu veřejného mínění Základní úlohy výzkumu trhu •4) Spokojenostní studie •Spokojenost zákazníků •Spokojenost zaměstnanců •Spokojenost distribučního řetězce • •5) Výzkumy zaměřené na spotřební chování •Spotřební deníky •Peoplemetry •„Media“ projekty • 6 Seminář výzkumu veřejného mínění Nejčastější obory •FMCG (Fast Moving Consumer Goods) •Bankovnictví •Telekomunikace •Automobilový průmysl •Maloobchod •Média •B2B výzkumy (Bussiness to Bussiness) • 7 Seminář výzkumu veřejného mínění Úvodem: trochu skepse 8 Seminář: Výzkum veřejného mínění Omezení kvantitativního výzkumu •Komplexnost problémů •Redukce informací •Výzkum děláme pro lidi, na lidech a s lidmi •Nemožnost některé problémy kvantifikovat • • 9 Seminář: Výzkum veřejného mínění Nakupování je komplexní činnost Největší omezení spočívá v komplexnosti problému a nutnosti převést jej na jednoduchá čísla Nákup jogurtu je poměrně banální věc, ale ani tak není jednoduché jej zkoumat: Nákup jogurtu Reklama Image Značka Výzkumem zachytíme jenom některé motivátory nákupu Respondenti si je nemusí ani uvědomovat (rozhodují se nejen racionálně, ale i nevědomě) Odpověď proto ani neznají a na místě si ji „vymyslí“ 10 Seminář: Výzkum veřejného mínění Redukce informace •Převedení zkoumaného problému vede k redukci původní informace •Bohužel nevíme, jak velká tato redukce je 11 Seminář: Výzkum veřejného mínění Výzkum děláme na lidech •Vždy jsme závislí na odpovědích reálných lidí (tedy většinou:-) • •KTEŘÍ se stydí odpovědět po pravdě •KTEŘÍ nepochopí otázky (zbytečně dlouhé, komplikované, nejednoznačné otázky…) •KTEŘÍ se bojí odpovědět (např. příjem) nebo ji nepřiznají •KTEŘÍ záměrně zkreslují svoje odpovědi •KTEŘÍ nedokáží svoji odpověď zobecnit •KTEŘÍ si s tazatelem „hrají“ a dělají si z výzkumu legraci •KTEŘÍ se snaží předvést se před tazatelem v tom, co „znají“ •KTEŘÍ neznají odpověď a vymyslí si ji (jsou k tomu vlastně přinuceni) • 12 Seminář: Výzkum veřejného mínění Výzkum děláme s lidmi •Vždy jsme závislí na práci třetí strany (tazatelů, agentury, atd.): • •KTEŘÍ (tazatelé) si ulehčují práci a pochopí dotazník „po svém“ •KTEŘÍ porušují předepsané kvóty •KTEŘÍ si z vlastní aktivity upravují otázky •KTEŘÍ dotazníky rovnou falšují •KTEŘÍ navštěvují opakovaně stejné respondenty, příbuzné, známé • •KTERÁ (agentura) sleduje při sběru i své vlastní cíle (rychlost, nákladovost, potvrzení předchozích výzkumů, vytvoření potenciálu pro prodej dalších výzkumů) •KTERÁ nemusí přesně pochopit cíl výzkumu •KTERÁ se nesnaží najít v sebraných datech souvislosti a výsledky interpretuje mechanicky •KTERÁ nekontroluje tazatele vždy důsledně 13 Seminář: Výzkum veřejného mínění Nemožnost kvantifikace •Lze měřit korupci? •Samotné měření ovlivňuje výsledky (např. kriminalita) • 14 Seminář: Výzkum veřejného mínění Příklad špatného pochopení možností výzkumu veřejného mínění •Idnes.cz: Česko opět kleslo na žebříčku korupce, je prohnilé jako jih Afriky • •Česko si vysloužilo známku 4,6. Na stupnici od 0 do 10 přitom hodnocení blížící se nule znamená vyšší míru korupce, naopak, čím je známka vyšší, tím je země méně zkorumpovaná. • •Situace s korupcí je v Česku rok od roku horší. Podle mezinárodní organizace Transparency International je na 53. místě ze 178 zemí. Oproti loňsku si tak o jedno místo pohoršilo. Lépe jsou na tom třeba Bahrajn, Malta a Jordánsko. • •Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/cesko-opet-kleslo-na-zebricku-korupce-je-prohnile-jako-jih-afriky-ph8-/domac i.aspx?c=A101026_102728_domaci_js Index vnímání korupce: TI Logo wide ppt 15 Seminář: Výzkum veřejného mínění Souhrn možných chyb •Výběrová chyba (viz dále) •Chyba měření – naše měření přímo ovlivňuje realitu •Chyba měřícího nástroje (dotazníku) – žádné měřidlo neměří přesně •Chyba zpracování výsledků •Chyba interpretace výsledků • •Má takový výzkum smysl? Aneb je lepší NĚCO než NIC? •(Je lepší když letíme do Španělska a pilot má mapu Portugalska? Tedy má alespoň nějakou mapu:)) • • • 16 Seminář: Výzkum veřejného mínění Postup výzkumu •Po zvážení, zda má tento výzkum smysl: –Navrhněte vzorek –Udělejte pilotní test dotazníku –Vymyslete metodu sběru dat –Vytvořte finální verzi dotazníku –Sbírejte data –Vyhodnoťte výsledky – – 17 Seminář: Výzkum veřejného mínění Vzorek 18 Seminář: Výzkum veřejného mínění Vzorek •Vzorek je klíč ke správným výsledkům! • •Všichni by měli mít stejnou šanci účastnit se výzkumu •Všichni respondenti musí mít ve vzorku stejnou váhu (viz dále) •O své účasti by neměli rozhodovat respondenti sami •Ptejte se těch správných lidí a ostatních si nevšímejte •Věnujte pozornost tomu, s kým výzkum děláte: –Rozumí respondent vašemu tématu? –Může znát odpověď? • 19 Seminář: Výzkum veřejného mínění Vzorek •Výběr zkoumaných jednotek – náhodný, kvótní •Proč náhodný? –Kvalita vzorku (náhodnost všech ostatních proměnných, které nejsou předmětem zkoumání) –Statistické techniky, které náhodný výběr předpokládají •Proč kvótní? –Nízká návratnost náhodných výběrů –Chybí opora pro náhodný výběr –U malých vzorků! –Problém specifických oborů 20 Seminář: Výzkum veřejného mínění Velikost vzorku •Zvažujte k čemu data použijete •Jak se budou zpracovávat? •Do jakých podrobností hodláte v analýze zajít? • •Orientační minima: reprezentativní vzorek ČR 500-600 respondentů •Nereprezentativní výzkumy cca 100 respondentů •Velikost jedné podskupiny alespoň 20 respondentů 21 Seminář: Výzkum veřejného mínění Je velký vzorek zárukou kvality výsledků? •Časopis Digest v roce 1936 v amerických volbách s velkým odstupem předpověděl vítězství Alfa Landona •Vzorek 2,6 miliónu respondentů • •Vyhrál však demokrat Roosevelt •Vzorek byl opřen o telefonní čísla a registrační značky aut a v době končící krize toto představovalo systematické zkreslení vzorku • 22 Seminář: Výzkum veřejného mínění Výběrová chyba •Základní soubor (populace, z níž vybíráme) •Výběrový soubor (náš sebraný soubor) • •Nikdy nevybereme stejný soubor => výsledky se budou při každém měření lišit •Výběrová chyba (parametr, který nám udává, v jakém intervalu se naše výsledky pohybují) 23 Seminář: Výzkum veřejného mínění Výběrová chyba 24 Seminář: Výzkum veřejného mínění Různá povaha měřených jevů Pramen: Statistics Online Computational Resource, http://www.socr.ucla.edu/ N lidí = 3141 Průměr = 172,1841 cm průměr 25 Seminář: Výzkum veřejného mínění Normální (Gaussovo) rozdělení Průměr, medián, modus Směrodatná odchylka http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8c/Standard_deviation_diagram.svg/2000px-Stan dard_deviation_diagram.svg.png 26 Seminář: Výzkum veřejného mínění Vzorky s nestejnou vahou respondentů 27 Seminář: Výzkum veřejného mínění Různá povaha měřených jevů Pramen: Statistics Online Computational Resource, http://www.socr.ucla.edu/ N lidí = 3141 Průměr = 172,1841 cm Součet = 540 628 cm průměr Co se stane, když přidáme jednoho člověka s extrémní výškou 260 cm? Průměr se zvýší na 172,2120 cm Součet se zvýší na 540 888 cm (o 0,048%) 28 Seminář: Výzkum veřejného mínění Různá povaha měřených jevů průměr medián N lidí = 1000 Průměr = 23,54 tis. Kč Součet = 23 535 000 Kč Přidáme p. Bakalu (80 mil. Kč měsíčně) N lidí = 1001 Průměr = 103 tis. Kč Součet = 23,535 Kč + 80 mil. Součet vzrostl o 349 % 29 Seminář: Výzkum veřejného mínění Jak špatné vzorky opravit •Pečlivě tyto zásahy uvážit •Dovážit (tj. spočítat váhu podle známých parametrů a respondentům ji přiřadit) •Dovýběr •Kontrolní vzorek (snažit se posbírat další menší vzorek, nejlépe jiným postupem a výsledky ověřit) 30 Seminář: Výzkum veřejného mínění Konstrukce dotazníku 31 Seminář: Výzkum veřejného mínění Konstrukce dotazníku •Dotazník dominuje výzkumu v ČR •Dotazníku se věnuje neúměrná pozornost: –Dotazník neovlivní nevhodně nastavenou cílovou skupinu –Dotazník nezajistí dobrou práci tazatelů –Nezajistí ochotu respondentů odpovídat správně –Většinou nezvýší míru návratnosti –… • 32 Seminář: Výzkum veřejného mínění Jak dotazník editovat •MS Word a spol. •Prefabrikované dotazníky agentur •Elektronické dotazníky •Online dotazníky • •Dotazníky pro tazatele •Samovyplňovací dotazníky 33 Seminář: Výzkum veřejného mínění Délka dotazníku •Ovlivňuje ji typ výzkumu, způsob sběru dat, rozpočet, téma a cílová skupina •V ČR zhruba 20 až 40 minut •Maximální délka v našich podmínkách max. 1 hodina • •Zvažujte pečlivě nezbytnost každé otázky! • 34 Seminář: Výzkum veřejného mínění Tvorba dotazníku •Respektujte pravidla •Vyčleňte si na dotazník co nejvíce času •Dotazník strukturujte do logických celků •Všechny prvky v dotazníku musí být jednotné (graficky i textově) •Uvádějte maximum pokynů tazatelům (všichni tazatelé musí pracovat s dotazníkem stejně) •V co nejmenší míře používejte komplikovaných filtrů, logických vazeb, apod. 35 Seminář: Výzkum veřejného mínění Tvorba dotazníku •Střídejte několik typů otázek •Buďte struční, přesní, věcní x nenudní •Demografické a jiné identifikační otázky si nechte až na konec •První otázka musí být „otevírací“, musí přitáhnout pozornost •Respondentům poděkujte •Pilotní test! • • 36 Seminář: Výzkum veřejného mínění Typy otázek •Pro velké výzkumy preferujte uzavřené otázky testované pilotním výzkumem •Pro malé vzorky naopak otevřené otázky, které vám poskytnou maximum informací •Přemýšlejte nad tím, zda respondent může znát odpověď •Dávejte možnosti úniku z otázky (odpovědi „nevím“, apod.) •Pokud je to potřeba nabízejte odpověď „jiné“ 37 Seminář: Výzkum veřejného mínění Typy otázek •Češi mají tendenci držet se ve středu a odpovídat středními hodnotami => vynechávejte střední hodnoty škál •Umí otázka „rozdělit“ respondenty? •Problematické jsou otázky na minulost, obecná hodnocení, představy o budoucnosti… •Ptejte se vždy na jednu věc • 38 Seminář: Výzkum veřejného mínění Typy otázek •Škály – 1 až 10 (100) 39 Seminář: Výzkum veřejného mínění Typy otázek •Škály – 1 až 10 (100) 40 Seminář: Výzkum veřejného mínění Typy otázek •Škály – 1 až 10 (100) 41 Seminář: Výzkum veřejného mínění Value of Children, 2006 42 Seminář: Výzkum veřejného mínění Typy otázek •Sémantický diferenciál 43 Seminář: Výzkum veřejného mínění Příklad 44 Seminář: Výzkum veřejného mínění graf Lék 1 Lek2 Lék 3 Slabý Rychlý Kvalitní Moderní Dlouhotrvající účinek Levný Lék 4 Bezpečný Silný Škodlivý Pomalý Nekvalitní Tradiční Krátkodobý účinek Drahý Typy otázek •Otázky s více odpověďmi •Pořadí •Důležitost x spokojenost • 45 Seminář: Výzkum veřejného mínění 46 Seminář: Výzkum veřejného mínění Důležitost x spokojenost (kvadrantní analýza) Metody sběru dat 47 Seminář: Výzkum veřejného mínění Metody sběru dat •Dotazníkové šetření (papírový dotazník, počítač) •Telefonický výzkum (CATI – Computer Assisted Telephonic Interviewing) •Internetové výzkumy (CAWI - Computer Assisted Web Interviewing) •Anketa 48 Seminář: Výzkum veřejného mínění Dotazníkové šetření •Sběr dat probíhá v terénu pomocí papírových dotazníků nebo přenosných počítačů prostřednictvím tazatelské sítě agentury •Hodí se i pro delší dotazníky •Často velké vzorky •Lepší pro neutrální témata výzkumu 49 Seminář: Výzkum veřejného mínění Dotazníkové šetření •Výhody •Respondent v přirozeném prostředí •Je čas a klid na delší výzkumy, možnost „objektivního“ posouzení domácnosti tazatelem • •Nevýhody •Tazatelé prakticky bez kontroly •Neochota respondentů účastnit se výzkumu •Nemožnost zastihnout některé typy respondentů v domácnosti (vyšší příjmové skupiny, apod.), strach z cizích osob (tazatelů) •Neanonymita výzkumu •Sběr dat trvá většinou déle • 50 Seminář: Výzkum veřejného mínění CATI •Telefonický výzkum •Sběr dat probíhá v telefonickém studiu agentury nebo jejího dodavatele CATI služeb •Vhodné pro kratší dotazníky, pro nekomplikované výzkumy, které se obejdou bez pomůcek, karet, grafiky, apod.) 51 Seminář: Výzkum veřejného mínění CATI •Výhody •Rychlé, levné, přesné •Možnost získat odpovědi respondentů, kteří jsou jinak těžko dosažitelní •Přímá kontrola práce tazatelů • •Nevýhody •Není vhodné pro složitější výzkumy, pro výzkumy, které pracují s obrázky, apod. •CATI „snese“ pouze krátké dotazníky •Velký podíl lidí odmítajících odpověd •Nízká motivace respondentů, někteří respondenti končí rozhovor předčasně •Nemožnost oslovit respondenty bez telefonu 52 Seminář: Výzkum veřejného mínění CAWI – online výzkumy •Výhody •rychlost a láce •možnost ptát se na věci, které člověk běžně není ochoten sdělovat (zdání anonymity výzkumu) •data jsou již pořízena • •Nevýhody •kvalita dat odpovídající použité metodologii – anketě (tzv. samovýběr respondentů) •autocenzura odpovědí •možnost zasáhnout jenom ty, kteří mají internet • 53 Seminář: Výzkum veřejného mínění Výhody a nevýhody online výzkumu •Čas – dotazníky musí být krátké! Max. 15 minut. (pro vybrané skupiny nebo specifické výzkumy samozřejmě více) •V údaji o čase neklamat! •Myslete na samovyplňování (komentáře, atd.) •Nižší návratnost •Možnost ušít dotazník respondentům na míru (pro mnoho z nich tak dotazník výrazně zkrátit) •„Anonymita“ (citlivá témata, apod.) •Precizní kontrola správnosti odpovědí •Data jsou pořízena samotnými respondenty •Online výsledky v tabulkách nebo grafech • • 54 Seminář: Výzkum veřejného mínění Anketa •Porušuje všechna pravidla správné metodologie: –samovýběr (respondent se sám aktivně účastní) –respondenti nemají stejnou pravděpodobnost se výzkumu účastnit –možnost opakované účasti (manipulace se vzorkem) – 55 Seminář: Výzkum veřejného mínění Zpracování výsledků a jejich interpretace 56 Seminář: Výzkum veřejného mínění Zpracování výsledků •Zdravý selský rozum:) •Pamatujete na pravidlo „Garbage in, garbage out“ •U anket, kvótních výběrů nepracujeme s výběrovou chybou a statistickou spolehlivostí výsledků •Pamatujme na problematickou možnost zobecňování u anket a podobně problematických výzkumů • 57 Seminář: Výzkum veřejného mínění Zpracování výsledků •Datová matice •Pořízení dat (Excel, online nástroje) •Čištění a kontrola logických vazeb •Analýza: Excel, SPSS 58 Seminář: Výzkum veřejného mínění Zpracování výsledků •Kontingenční tabulka: • • • • • •Sloupcová a řádková % •Demografické a identifikační otázky vždy ve sloupcích! 59 Seminář: Výzkum veřejného mínění Textové proměnné •Filtry v MS Excel •Kódování odpovědí •Klíčová slova 60 Seminář: Výzkum veřejného mínění Nejčastější chyby •Ignorování N souboru a výběrové chyby •Neuvedení zkoumané populace •Neuvedení výzkumné metody •Neuvedení přesného znění položené otázky •Odvážné zobecňování •Interpretace „jednoprocentních“ rozdílů • 61 Seminář: Výzkum veřejného mínění Vytváření zpráv a prezentací 62 Seminář: Výzkum veřejného mínění Koláčový graf 63 Seminář: Výzkum veřejného mínění 100% graf x spojnicový 64 Seminář: Výzkum veřejného mínění Muži Ženy 3D graf 65 Seminář: Výzkum veřejného mínění Muži Ženy Kdy graf a kdy tabulku? •Zvažte obsah prezentace •Publikum, hloubku a šíři informací •Délku prezentace, atd. • •Propojujte text s grafy a tabulkami (zároveň každý graf a tabulka musí být pochopitelný samostatně i bez textu) • 66 Seminář: Výzkum veřejného mínění Některá základní pravidla •Jednotnost grafických prvků v celé prezentaci! –Corporate Identity (CI) –Písmo (pro komentáře, hlavní sdělení, poznámky, dodatky) –Pozor na přespříliš kurzívy, tučného písma, různých velikostí a barev! –Barvy (zelená, červená, šedá, atd.) –Typy grafů (ne co „jiná ves, to jiný pes“, i když by se měly střídat a kombinovat s textem a tabulkami) 67 Seminář: Výzkum veřejného mínění Některá základní pravidla •Tabulky a grafy řadit •Zdůrazňovat trendy •Škály a indexy orientovat stejným směrem (nejlépe „čím více tím lépe“ •Pozitivní grafy musí růst •Zajímavá třídění dopředu, nudná nakonec •Odpovědi „nevím“, „celkem“, „ostatní“ by měly být v grafech i tabulkách odděleně •Uvádějte přesné znění otázky, bázi respondentů, případné filtry • 68 Seminář: Výzkum veřejného mínění Příklad 69 Seminář: Výzkum veřejného mínění Co byste na veřejných prostranstvích ve vašem okolí změnil/a? Příklad 70 Seminář: Výzkum veřejného mínění Co byste na veřejných prostranstvích ve vašem okolí změnil/a? Příklad 71 Seminář: Výzkum veřejného mínění Některá základní pravidla •Uvádět N celého vzorku •Někde na začátku naznačit rozsah výběrové chyby •Procenta uvádět max. na 1 desetinné místo (v řádu desítek i na celá čísla) •Průměry max. dvě desetinná místa •Na konci nabídnout shrnutí a doporučení 72 Seminář: Výzkum veřejného mínění Ukázky grafů a tabulek graf Lék 1 Lek2 Lék 3 Slabý Rychlý Kvalitní Moderní Dlouhotrvající účinek Levný Lék 4 Bezpečný Silný Škodlivý Pomalý Nekvalitní Tradiční Krátkodobý účinek Drahý 73 Seminář: Výzkum veřejného mínění Ukázky grafů a tabulek 74 Seminář: Výzkum veřejného mínění Uvádějte srovnání 75 Seminář: Výzkum veřejného mínění