Typologie nákupního chování při výběru mobilního telefonu nAutoři ( bude v anglické verzi ) > Cíle a zdroje : Ø ØCílem této práce je vytvořit typologii lidí podle toho, co je ovlivňuje při výběru mobilního telefonu Ø ØTato analýza je určena pro výrobce a prodejce mobilních telefonů, aby věděli, na který typ lidí má být jejich marketingová strategie zacílena Ø ØVycházíme z dat získaných při dotazování Market & Media & Lifestyle z roku 2004, které nám byli poskytnuty společností Median > Vytvoření typologie Ø ØNaši typologii jsme vytvořili pomocí faktorové analýzy Ø ØPomocí rotace VARIMAX, jsme vygenerovali jednotlivé skupiny, ve kterých měli respondenti tendenci odpovídat stejným způsobem Ø ØVzniklo nám tak 5 skupin s jasně vymezenými charakteristikami a s poměrně homogenním zastoupením Ø n > praktici 18,6% značka 20,3% cena 19,9% technici 20,4% design 20,8% > Vývoj trhu s mobilními telefony > Design > Design Ø ØLidé preferující krásné věci, mají oblibu v luxusu a při výběru výrobku jejich pozornost upoutá zboží s moderním a atraktivním vzhledem Ø ØV módě bývají krok před ostatními, více inklinují k zahraničním výrobkům Ø ØZa kvalitu jsou ochotni si připlatit Ø ØZáleží jim na značce, ale nezůstávají pouze u jedné, rádi zkouší nové značky i nové výrobky 20,8% 232 tis. obyvatel > Design Ø ØNákupní chování : Ø ØNevyužívají příliš slev ani akčních nabídek ØČasto si koupí věc, kterou ve skutečnosti nepotřebují ØSnadno ovlivnitelní reklamou ØNení jim líto utratit peníze ØPočet reklam v televizi je podle nich adekvátní n 20,8% 232 tis. obyvatel > Design Ø ØDemografická charakteristika : Ø ØDospívající, mladí , střední mladá léta ( věk do 40 let ) ØPřevažují svobodní ØČistý měsíční příjem do 4 až 5 000 a skupina kolem 15 000 měsíčně ØAvšak měsíční příjem celé domácnosti 30 000 až 75 000 ØVzdělání : všeobecně vyšší ( střední s maturitou ) ØDesign preferují především ženy – ze 77 % ØNízký index racionality oproti ostatním skupinám Ø 20,8% 232 tis. obyvatel > Design > Značkaři > Značkaři n ØLidé preferující značkové zboží, značka je pro ně zárukou kvality Ø ØMají rádi luxus a zboží, které vypadá moderně a atraktivně, ale nesmí to být na úkor kvality Ø ØPreferují zahraniční výrobky, myslí si, že české výrobky nemají tak dobrou kvalitu Ø ØRádi zkouší nové značky, ale když najdou jednu, která jim vyhovuje, většinou u ní zůstanou Ø n 20,3% 223 tis. obyvatel > Značkaři Ø ØNákupní chování : Ø ØNení jim líto utratit za značkové zboží více peníze ØNevyužívají příliš slev ani akčních nabídek ØObčas si koupí věc, kterou ve skutečnosti nepotřebují nebo kterou nikdy předtím nekoupili ØSnadno ovlivnitelní reklamou ØV televizi by mohlo být podle nich i více reklam 20,3% 223 tis. obyvatel > Značkaři Ø ØDemografická charakteristika : Ø ØDospívající a mladí ( do 30 let ) ØPřevažují svobodní ØČistý měsíční příjem 15 000 až 40 000 Kč ØZnačku spíše preferují muži – ze 60 % Ø Ø n 20,3% 223 tis. obyvatel > Značkaři > Cenaři > Cenaři n ØLidé preferující nejnižší možnou cenu. Ø ØV rámci nejnižší cenové kategorie pak volí výrobek, který je nejlepší. Ø ØČasto volí tuzemské výrobky a nebojí se nakupovat neznačkové či neznámé zboží. Ø ØVyužívají všech možných slev. Ty zjišťují častým čtením propagačních materiálů. Ø n 19,9% 218 tis. obyvatel > Cenaři Ø ØNákupní chování : Ø ØUtratit více peněz je jim líto, i když se jedná o kvalitní výrobek ØVyužívají slev a akčních nabídek ØZásadně nekupují nové věci, když ty staré ještě fungují ØSledují reklamy a propagační materiály, aby mohli srovnat ceny 19,9% 218 tis. obyvatel > Cenaři Ø ØDemografická charakteristika : Ø ØManželé a osaměle žijící ( od 55 let ) ØNejčastěji se vzděláním bez maturity ØČistý měsíční příjem 6 000 až 8 000 Kč n Ø Ø n 19,9% 218 tis. obyvatel > Cenaři > Praktici > Praktici n ØLidé preferující užitečnost zakoupeného zboží. Ø ØZnačka nebo design jsou pro ně vedlejší. Mají rádi tradiční a konzervativní výrobky. Ø ØNeradi se seznamují s technikou. Ø ØNáplní jejich života je starat se o rodinu. Ø ØReklama je pro ně manipulací a nedůvěryhodným zdrojem informací. Ø n 18,6% 204 tis. obyvatel > Praktici Ø ØNákupní chování : Ø ØNejlepší vlastností u výrobku je jeho snadná obsluha, spolehlivost a optimální cena. ØTrh je podle této skupiny lidí velmi dobře zásoben zbožím = spokojí se s tím co je jim nabízeno. ØPraktici se často zajímají také o to jestli je daný výrobek ekologický ØLuxusní výrobky je nezajímají. Nežijí proto, aby si užili, ale jejich prioritou je zabezpečení rodiny a výchova dětí. 18,6% 204 tis. obyvatel > Praktici Ø ØDemografická charakteristika : Ø ØManželé s dětmi (35 – 54 let ) ØNejčastěji se vzděláním středoškolským s maturitou a bez maturity ØČistý měsíční příjem 6 000 až 10 000 Kč ØVíce ženy 60% n Ø Ø n 18,6% 204 tis. obyvatel > Praktici > Technici > Technici Ø ØLidé kteří se chovají nejen při nakupování chovají racionálněji a záleží jim především na technické vyspělosti a dokonalosti jejich telefonu n ØRádi se seznamují z technikou a přijímají snáze nové věci přičemž značka ani design pro ně není rozhodující n ØJe pro ně důležité dožít se vysokého věku, žít v dobré rodině a mít dostatek peněz n ØJsou spokojeni se svou životní úrovní a svou prácí, méně však s politickou situací a náladami ve společnosti, přičemž si myslí, že se nezmění n n 20,4% 226 tis. obyvatel > Technici Ø ØNákupní chování Ø ØZajímají se o vývoj nových výrobků, a jsou ochotni si za ně připlatit ØUtrácení za dokonalejší přístroje a kupování doplňků je jejich zálibou přičemž jsou ochotni si připlatit ØVětšinou nehledí na původ výrobku, ale na jeho parametry ØKupují pouze kvalitní výrobky, přičemž rádi využívají slev a absolvují uživatelské soutěže Ø n 20,4% 226 tis. obyvatel > Technici Ø ØDemografická charakteristika n ØPředevším mladší lidé a lidé v produktivním věku ØPřevažují lidé se středním a nižším vzděláním ØLidé mající většinou střední příjem ØVelmi často lidé žijící v úplných rodinách, především ve městě ØJedná se převážně o muže n 20,4% 226 tis. obyvatel > Technici > Grafy, tabulky a trocha statistiky > > n prislusnost * Věk respondenta (R) Crosstabulation 474 625 501 491 432 283 115 2921 439 740 577 465 378 283 91 2973 138 417 429 445 560 412 266 2667 383 648 525 467 423 308 148 2902 188 383 343 458 549 531 401 2853 1622 2813 2375 2326 2342 1817 1021 14316 16,2% 21,4% 17,2% 16,8% 14,8% 9,7% 3,9% 100,0% 14,8% 24,9% 19,4% 15,6% 12,7% 9,5% 3,1% 100,0% 5,2% 15,6% 16,1% 16,7% 21,0% 15,4% 10,0% 100,0% 13,2% 22,3% 18,1% 16,1% 14,6% 10,6% 5,1% 100,0% 6,6% 13,4% 12,0% 16,1% 19,2% 18,6% 14,1% 100,0% 11,3% 19,6% 16,6% 16,2% 16,4% 12,7% 7,1% 100,0% 29,2% 22,2% 21,1% 21,1% 18,4% 15,6% 11,3% 20,4% 27,1% 26,3% 24,3% 20,0% 16,1% 15,6% 8,9% 20,8% 8,5% 14,8% 18,1% 19,1% 23,9% 22,7% 26,1% 18,6% 23,6% 23,0% 22,1% 20,1% 18,1% 17,0% 14,5% 20,3% 11,6% 13,6% 14,4% 19,7% 23,4% 29,2% 39,3% 19,9% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% +++ ++ o o - --- --- +++ +++ +++ o --- --- --- --- --- o o +++ +++ +++ +++ +++ + o -- --- --- --- --- --- o +++ +++ +++ technici design praktici značka cena prislusnost Total technici design praktici značka cena prislusnost Total technici design praktici značka cena prislusnost Total technici design praktici značka cena prislusnost Count % within prislusnost % within Věk respondenta (R) Adjusted Residual 12-19 let 20-29 let 30-39 let 40-49 let 50-59 let 60-69 let 70-79 let Věk respondenta (R) Total > Děkujeme za pozornost … n n n >