> PICT2246 STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH PICT2323 význam skss •SKSS – standardy kvality v sociálních službách • •v ČR se o SKSS začalo vážně hovořit +/- v roce 2002 •závazně je poskytovatelé musí naplňovat od 2007 s platností zákona o sociálních službách IMG_1130 význam skss každá služba je jiná •standard kvality znamená NAPLŇOVÁNÍ MINIMÁLNÍ ÚROVNĚ SOCIÁLNÍ SLUŽBY, musí naplňovat obecné cíle sociální služby – zapojování do společnosti, důstojné zacházení • •každý standard je rozpracován do jednotlivých kritérií (SMART) – naplňování SKSS je tedy +/- jednotně hodnotitelé PICT2231 co skss přináší? •požadavky na kvalitu sociálních služeb stanovené MPSV •jak má vypadat kvalitní sociální služba •standardy jsou formulovány obecně, protože se týkají všech sociálních služeb = nutno si je specifikovat •soubor ověřitelných kritérií k posouzení kvality dané služby PICT2429 význam skss i my máme slovo • •návaznost na projekty, dotace • •přínos SKSS – zapojení uživatelů do poskytování služeb (plánování, stížnosti, aktivní přístup) • •zadavatel – poskytovatel - uživatel PICT2376 principy skss •prevence sociálního vyloučení • •podpora života v přirozeném prostředí • •ochrana zranitelných skupin obyvatelstva před porušováním jejich občanských práv a před neodborným poskytováním služeb struktura standardů PROCEDURÁLNÍ STANDARDY PERSONÁLNÍ STANDARDY PROVOZNÍ STANDARDY PICT2022 pilíře standardů •dříve bylo 17 standardů, nyní je 15 standardů • •Procedurální standardy •základní strategická východiska: standardy 1 + 2, základ všech standardů •práce s klientem: standardy 3 – 8 • •Personální standardy •personální zajištění služeb – složení pracovního týmu, kompetence, profesní rozvoj • •Provozní standardy •technické a materiální zajištění •nouzové a havarijní situace •zvyšování kvality služeb PICT2234 kritéria •Zásadní: •ANO x NE • •Bodové hodnocení: •3 body – výborně •2 body – dobré (splňuje s drobnými výhradami) •1 bod – dostatečně (kritérium není naplněno, ale již je částečně zpracováno) •0 bodů – nesplňuje • •Zásadní kritéria musí být ohodnocena minimálně 2 body, aby byl standard splněn. Nezásadní kritéria také musí být zpracována, ale počet bodů nemá takový vliv jako bodové hodnocení zásadních kritérií. •Pokud organizace naplní všechna kritéria výborně, pouze v jednom zásadním kritériu získá 1 bod, poskytovatel neprojde inspekcí. PICT2547 inspekce •Typ A – ohlášená předem, v plném rozsahu •Typ B – kontrolní, není v plném rozsahu, jen na nápravné opatření •Typ C – náhodná (na podnět, stížnost), není v plném rozsahu, jen oblast stížnosti • •Tým 3 lidí (min. 1 je zástupce kraje), na 3 dny. Poté zpracují inspekční zprávu. •Hovoří s vedoucími pracovníky, s pracovníky TSP, s klienty. • •Sledují: •metodiky •dokumenty •směrnice poskytovatele •materiály pro klienty •praxi (rozhovory s klienty) • PICT2397 • •Proces naplňování standardů v praxi •