Služby, projekty a práce s nezaměstnanými Soudobá politika trhu práce Evropský kontext politik pracovního trhu SPP124, SPP125, SPR125, VPL124 – jaro 2012 Markéta Horáková Struktura tématu 1. Politika trhu práce, její cíle a nástroje 2. EES – kontext vzniku 3. EES jako klíčová součást Lisabonské strategie 4. EES jako klíčová součást strategie Evropa 2020 5. Charakteristiky řízení EES - otevřená metoda koordinace 6. Diskuse - dosahování cílů EES na úrovni členských zemí EU 1. Cíle politiky pracovního trhu osnížení U (přizpůsobení Ls a Ld, flexibilita – obecné, méně cílené programy: strukturální hledisko, hledisko kvality lidského kapitálu) o oredistribuce U (rizikové/znevýhodněné skupiny – cílená opatření, „tailor-made“) o oudržení či rozvoj lidského kapitálu o osociální cíle: motivace, prevence marginalizace, chudoby a soc. vyloučení o o= AP vs. PP (řeší strukturální nezaměstnanost, tlumí inflaci) o 2. Kontext vzniku Evropské strategie zaměstnanosti (EES) 90. léta a potřeba realizace společné evropské strategie boje s nezaměstnaností 3 problémy, kterým čelí Evropa na počátku 90. let: ovysoká a rostoucí nezaměstnanost (tabulka 1) onízká míra zaměstnanosti (tabulka 2) orostoucí dlouhodobá nezaměstnanost (tabulka 3) Ideologická, politická a analytická základna pro vznik budoucí EES = Bílá kniha – růst, konkurenceschopnost, zaměstnanost (1993) Tabulka 1 Míra nezaměstnanosti v zemích EU (1) Tabulka 1 Míra nezaměstnanosti v zemích EU (2-pokračování) Tabulka 2 Míra zaměstnanosti v zemích EU (1) Tabulka 2 Míra zaměstnanosti v zemích EU (2-pokračování) Tabulka 3 Dlouhodobá nezaměstnanost v zemích OECD (podíl osob nezaměstnaných déle jak 12 měsíců na celkovém počtu nezaměstnaných 3. EES jako klíčová součást Lisabonské strategie Březen 2000 – vznik tzv. Lisabonské strategie, EES její součástí – přijetí strategického cíle dalšího rozvoje EU pro časový horizont 10 let (2000-2010): „Stát se do roku 2010 celosvětově nejsoutěživější a nejdynamičtější ekonomikou založenou na znalostech, schopnou trvalého růstu s větším počtem kvalitních pracovních míst a větší sociální kohezí.“ EES jako klíčová součást Lisabonské strategie Cíle Lisabonské strategie vytýčeny v pěti oblastech: 1.Zaměstnanost – posílení aktivních a preventivních opatření, větší motivace ke vstupu nebo návratu na trh práce (kvantitativní cíle do roku 2010: 70% celková míra zaměstnanosti, 60% míra zaměstnanosti žen, 50% míra zaměstnanosti osob ve věku 55-64 let) 2.Znalosti, inovace a dynamika podnikání – kvalitní vzdělání bude prevencí před nezaměstnaností, chudobou a sociálním vyloučením a kvalifikovaná pracovní síla podpoří ekonomický růst a tvorbu nových pracovních míst (důraz na rozvoj lidských zdrojů, zvýšení dostupnosti vzdělání, tvorba a šíření strategií celoživotního vzdělávání, důraz na vzájemnou provázanost vzdělávacích systémů a trhu práce, vytvoření prostředí příznivého pro rozvoj inovací) EES jako klíčová součást Lisabonské strategie 3.Ekonomická reforma (reforma trhů zboží, služeb a kapitálu) – rozvoj dopravy, energetiky, služeb (obzvláště finančních), sladění daňových politik členských zemí 4.Sociální soudržnost – podporovat zaměstnanost těch, kteří jsou schopni pracovat a zajistit přiměřenou sociální ochranu těm, kteří pracovat nemohou (podpora opatření politiky pracovního trhu a reforma systémů sociální ochrany) 5.Environmentální dimenze udržitelného rozvoje – vyšší ekonomický růst není z dlouhodobého hlediska udržitelný, jestliže není doprovázen přijímáním odpovídajících opatření ve prospěch životního prostředí a zachování přírodních zdrojů (tato dimenze přiřazena v červnu 2001 v Goteborgu) Rok 2010 – bilancování v rámci EES oKvantifikované míry zaměstnanosti o -Celková zam. 70%: vysoká míra zaměstnanosti v severských zemích a VB (Dánsko 77,4%), nejnižší Maďarsko (57,1%), ČR 67% - -Zam. žen 60%: severské země a Nizozemí překročili 70% hranici zaměstnanosti žen, velmi nízká zůstává na Maltě, v Itálii a Řecku (méně než 50%), ČR 58% o -Zam. osob 55-64 let 50%: severské a baltské země 50% hranici překročily, mnoho zemí však na nebo pod úrovní 30% (Malta, Polsko, Lucembursko, Slovinsko, Itálie, Maďarsko), ČR cca 47% Rok 2010 – bilancování v rámci EES o Nedostatky v systému zvyšování investic do lidského kapitálu o o- programy celoživotního učení: průměrná účast na CŽV = 10,2%, méně než 5,5% = EL, IT, PT a většina „východních“ zemí (snaha dosáhnout 12,5% do 2010); chybí ucelené koncepce CŽV, účast osob nad 45 let nízká - -předčasné odchody ze vzdělávacího systému: (1) podíl mladých předčasně opouštějících vzdělávání ve věku 18-24 let = 15,1% (tento podíl narůstá v CY, ES, FR, IT, NL, UK, nejvyšší je v CY, IT, MT, PT, ES, EL, LV); (2) míra dokončení SŠ vzdělání u osob 20-24 let = 77% (snaha dosáhnout 85% do roku 2010), nejnižší v MT, PT, ES - -slabá vazba vzdělávacích systémů a trhu práce: rychlejší reakce vzdělávacích systémů na aktuální potřeby TP, zapojení zaměstnavatelů do odborné přípravy, např. pomocí finančních příspěvků (AT) - -nízké veřejné i soukromé finanční investice do vzdělávání 4. EES jako klíčová součást strategie Evropa 2020 oVýchozí předpoklady onenaplnění požadovaných cílů do roku 2010 o„…krize znehodnotila léta hospodářského a sociálního pokroku a odhalila strukturální nedostatky evropského hospodářství…“, dlouhodobé problémy se prohlubují o„Evropa se musí znovu postavit na nohy a poté udržet tempo…“ oEU musí vycházet ze svých silných stránek: talentovaná pracovní síla, silná technologická a průmyslová základna, pozitiva vnitřního trhu s jednotnou měnou, fungující sociálně tržní hosp. Priority strategie Evropa 2020 o„…učinit z EU inteligentní a udržitelnou ekonomiku podporující začlenění a vykazující vysokou úroveň zaměstnanosti, produktivity a sociální soudržnosti…“ o oPriority: oInteligentní růst – rozvíjet ekonomiku založenou na znalostech oUdržitelný růst – podporovat konkurenceschopnější a ekologičtější ekonomiku méně náročnou na zdroje oRůst podporující začlenění – podporovat ekonomiku s vysokou zaměstnaností, jež se bude vyznačovat sociální a územní soudržností Cíle strategie Evropa 2020 Oblast Kvantifikovaný cíl pro země EU do roku 2020 Zaměstnanost ·zvýšit míru zaměstnanosti obyvatel EU ve věku 20-64 let minimálně na 75 % Výzkum a inovace ·investovat 3 % HDP EU do výzkumu a vývoje Změna klimatu a energie ·snížit energetickou náročnost ekonomiky nejméně o 20 % ·zvýšit podíl energie z obnovitelných zdrojů v energetickém mixu na 20 % ·snížit emise CO2 o 20 % (případně 30 %) Vzdělávání ·snížit podíl dětí předčasně opouštějících vzdělávací systém pod 10 % ·zvýšit podíl mladých lidí ve věku 30-34 let s dokončeným vysokoškolským vzděláním nejméně na 40 % Boj proti chudobě ·snížit počet osob ohrožených chudobou nejméně o 20 milionů Iniciativy strategie Evropa 2020 Inteligentní růst Udržitelný růst Růst podporující začlenění INOVACE Stěžejní iniciativa EU „Inovace v Unii“ – zlepšení rámcových podmínek a přístupu k financování výzkumu a inovací, čímž by se posílil inovativní řetězec a zvýšil objem investic v celé Unii. KLIMA, ENERGIE A MOBILITA Stěžejní iniciativa EU „Evropa méně náročná na zdroje“ – podpora oddělování hospodářského růstu od využívání zdrojů, a to pomocí snížení uhlíku v naší ekonomice, většího využívání obnovitelných zdrojů energie, modernizace dopravního odvětví a podpory energetické účinnosti ZAMĚSTNANOST A DOVEDNOSTI Stěžejní iniciativa EU „Program pro nové dovednosti a pracovní místa“ – modernizace pracovních trhů prostřednictvím usnadnění mobility pracovních sil a rozvoj dovedností v průběhu celého života za účelem zvýšení účasti na trhu práce a lepšího vyrovnání nabídky a poptávky na trhu práce. VZDĚLÁVÁNÍ Stěžejní iniciativa EU „Mládež v pohybu“ – zlepšení výsledků vzdělávacích systémů a zvýšení mezinárodní atraktivity evropských vysokoškolských institucí. KONKURENCESCHOPNOST Stěžejní iniciativa EU „Průmyslová politika pro éru globalizace“ – zlepšení podnikatelského prostředí, zejména pro malé a střední podniky, a podpora rozvoje silné a udržitelné průmyslové základny, která by byla v celosvětovém měřítku konkurenceschopná. BOJ PROTI CHUDOBĚ Stěžejní iniciativa EU „Evropská platforma pro boj proti chudobě“ – posílení sociální a územní soudržnosti tak, aby výhody vyplývající z růstu a zaměstnanosti byly ve velkém měřítku sdíleny a lidem postiženým chudobou a sociálním vyloučením bylo umožněno žít důstojně a aktivně se zapojovat do společnosti. DIGITÁLNÍ SPOLEČNOST Stěžejní iniciativa EU „Digitální program pro Evropu“ – urychlení rozvoje vysokorychlostního internetu a využití výhod jednotného digitálního trhu domácnostmi i podniky. Inteligentní růst oProblémové oblasti: inovace: investice do výzkumu v EU méně než 2% HDP X USA 2,6%, Japonsko 3,4%; vzdělávání: 1 ze 7 mladých předčasně opouští vzd. systém; méně než třetina osob 25-34 v EU má vš vzdělání X USA 40% vš, Japonsko více než 50% vš; digitální společnost: celosvětová poptávka po ICT představuje trh v hodnotě 2 bilionů eur, jen čtvrtina pochází z evropských podniků. o oCíle: posilování znalostí a inovací jako stimulů budoucího růstu: zlepšení kvality vzdělávání, posílení výzkumného úsilí, podpora předávání inovací a znalostí, plné využívání ICT (to vše kombinovat s podnikáním a dostatečnými finančními prostředky). o oNavržené kroky – stěžejní iniciativy: Inovace v Unii, Mládež v pohybu, Digitální program pro Evropu. Růst podporující začlenění oProblémové oblasti: zaměstnanost: v EU pouze dvě třetiny ekonomicky aktivních X USA a Japonsko více než 70%, nízká zaměstnanost žen, starších osob a také mladých lidí (nyní více než 21%); dovednosti: 80 mil. Evropanů má nízké nebo základní dovednosti, do roku 2020 poptávka po nízkokv. klesne o 12 mil., počet vysoce kval. míst vzroste o 16 mil.; boj proti chudobě: počet ohrožených chudobou = 80 mil., z toho 19 mil. dětí, dalších 8% populace na hranici o oCíle: posílit úlohu občanů prostřednictvím vysoké úrovně zaměstnanosti, investovat do získávání dovedností, bojovat proti chudobě, modernizovat pracovní trh, odbornou přípravu a systémy sociálního zabezpečení (zajištění přístupu a příležitostí pro všechny v průběhu celého života) o oNavržené kroky – stěžejní iniciativy: Program pro nové dovednosti a pracovní místa, Evropská platforma pro boj proti chudobě Integrované hlavní směry zemí EU 1.Zajistit kvalitu a udržitelnost veřejných financí 2.Vyřešit makroekonomické nerovnováhy 3.Snižovat nerovnováhy v eurozóně 4.Optimalizovat podporu výzkumu, vývoje a inovací, posílit znalostní trojúhelník a rozvinout potenciál digitální ekonomiky 5.Zlepšit účinnost zdrojů a snížit emise skleníkových plynů 6.Zlepšit prostředí pro podnikatele a spotřebitele a modernizovat průmyslovou základnu 7.Zvýšit účast na trhu práce a snížit strukturální nezaměstnanost 8.Vytvořit dovednostmi vybavenou a odborně připravenou pracovní sílu, podporovat kvalitu pracovních míst a celoživotní učení 9.Zlepšit výkonnost systémů vzdělávání a odborné přípravy na všech úrovních a zvýšit účast na terciárním vzdělávání 10.Podpořit sociální začleňování a boj proti chudobě. o ohttp://ec.europa.eu/eu2020/pdf/Brochure%20Integrated%20Guidelines.pdf 5. Charakteristiky řízení EES Charakteristické rysy vzniklé EES: oKonvergence politik trhu práce členských zemích EU – vytvoření jednotného evropského pracovního trhu oKomplexnost politik trhu práce členských zemí EU – snaha propojovat politiku trhu práce s politikou vzdělávací, sociální, daňovou, regionální, makro i mikroekonomickou oKoordinace politik trhu práce členských zemí (tzv. otevřená metoda koordinace, Open Method of Coordination) Otevřená metoda koordinace (OMC) oNezavazuje, umožňuje definovat společné cíle a sdílet co nejlepší praxi při jejich dosahování (sledování a hodnocení pokroku, porovnávání států) o o5 principů: osubsidiarita (rovnováha rozhodování mezi úrovní EU a čl zemí) okonvergence (jednání ve vzájemné shodě, národní strategie se sbližují) ovzájemné učení (výměna příkladů dobré praxe) ointegrovaný přístup (strukturální reformy i v dalších soc pol, daň pol, podnikových a regionálních strategiích) ořízení podle cílů (přístup tzv. nového veřejného managementu) Otevřená metoda koordinace 1.vypracování a přijetí společně dohodnutých cílů politiky pracovního trhu na úrovni EU (cíle obsaženy v evropských směrnicích zaměstnanosti, Employment Guidelines, ty součástí integrovaných směrů) 2. 2.na základě evropských směrnic zpracovány dílčí plány členských zemí EU (Národní programy reforem) a další strategické dokumenty (např. strategie konkurenceschopnosti, strategie CŽV, strategie sociálního začleňování ad.) – obsahují konkrétní opatření a nástroje, kterými členské země přispějí k dosažení cílů EES Otevřená metoda koordinace 3.pravidelné vyhodnocování účinnosti přijatých opatření (kontrolní mechanismus EU, nyní každoroční) – ověření dosažených (ne)úspěchů, přezkoumání cílů a priorit evropské politiky pracovního trhu + podpora vzájemné výměny zkušeností o účinnosti opatření (příklady dobré praxe) 4. 4.v současné době důraz na benchmarking v sociální oblasti (hodnocení a srovnávání sociálních institucí na podkladě indikátorů výsledků, srovnávání výsledků mezi projekty nebo mezi zeměmi) 6. Diskuse oVýznam EES (resp. strategie Evropa 2020) a její vazba na ostatní politiky (zejména hospodářská politika, politika aktivního stárnutí a politika sociálního začleňování) oNové způsoby řízení politiky pracovního trhu – otevřená metoda koordinace (absence kontrolních přinucujících mechanismů → rozpor mezi ekonomickou agendou „formování společného trhu“ (Kodaňská kritéria pro přijetí eura) a agendou sociální ochrany „korigující tržní mechanismus“ (sociální začleňování a politika zaměstnanosti)), posílení přístupu „evidence based“ oInterakce národních priorit, cílů a opatření politiky pracovního trhu členských zemí EU a agendy zaměstnanosti na úrovni EU Domácí úkol (na 22.3.2012) oPřečíst Národní program reforem ČR 2011 (NPR) a zodpovědět tyto dotazy: o 1)Jaké kvantitativní cíle si klade ČR k naplnění strategie Evropa 2020? 2)Vyberte jednu z klíčových oblastí (fungující trh práce, vzdělání jako cesta ke konkurenceschopnosti, podpora růstu založeného na výzkumu a inovacích) a dohledejte pro ni relevantní navrhovaná opatření, jimiž se ČR pokusí naplnit cíle strategie Evropa 2020, respektive NPR. 3)Jakým způsobem se do realizace cílů strategie Evropa 2020 a NPR ČR promítá řízení prostřednictvím otevřené metody koordinace? Ukažte na konkrétních příkladech z NPR ČR 2011.