Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Katedra mediálních studií a žurnalistiky Analýza telenovely Pomsta Markéta Chalupová Televize a její publikum v každodenní perspektivě jaro 2006 Obsah 1 Úvod.......................................................................................................................3 2 Základní žánrová charakteristika.......................................................................4 2.1 Mydlová opera.................................................................................................................4 2.2 Telenovela........................................................................................................................4 3 Funkce, které plní mýdlové narace ve vztahu publiku.............................................4 3.1 Zábava...................................................................................................................................5 3. 2 Získávání informací..............................................................................................................5 3. 3 Prožívání emocí.....................................................................................................................5 3.3.1 Emocionální realismus......................................................................................................5 3.3.2 Katarze....................................................................:.........................................................5 3.4 Únik........................................................................................................................................6 3.5 Socializační a identifikační funkce......................................................................................6 3.5.1 Socializační funkce...........................................................................................................6 3.5.2 Návod pro řešení mezilidských vztahů..............................................................................6 3.5.3 Uspokojení a zvýšení socioekonomického statu...............................................................6 3.5.4 Identifikace.......................................................................................................................6 4 Analýza telenovely Pomsta.......................................................................................7 4.1 Kritika vycházející z rodového (gender) principu..............................................................7 4.2 Primární charakteristika analyzované telenovely...............................................................7 4.2.1 Výchozí osa příběhu..........................................................................................................7 4.2.3 Znělka...............................................................................................................................8 4. 3 Aplikace teoretických tezí na konkrétní telenovelu...........................................................8 4.4 Postavy a mýty.......................................................................................................................9 4.1.2 Stereotypizace ženských postav......................................................................................10 4.4.2 Zobrazování mužských hrdinů........................................................................................11 5 Závěr........................................................................................................................13 6 Použitá literatura a prameny....................................................................................14 2 1 Úvod Tato práce má tři hlavní a jeden komplementární cíl. Nejdříve se pokusím identifikovat funkce, které plní mýdlová narace ve vztahu k publiku. Dále mám v úmyslu zkoumat teoretické koncepce a zjistit, zda analyzovaná telenovela Pomsta odpovídá žánrovému zařazení. Jako třetí úkol jsem si vytyčila analýzu telenovely z hlediska feministické kritiky vycházející z genderového principu a teorie hegemonie. Budu se zabývat problematikou mediální reprezentace žen a mužů a zaměřím se na mýty a stereotypy. Pokládám si otázku, zda telenovely skutečně podporují patriarchální diskurz a prozkoumám, jaké typické rysy mají postavy v telenovele Pomsta. Doplňujícím úkolem mé práce bude zjistit, jak se Uší tzv. divácké preference pod vlivem rozdílu věku, pohlaví a vzděláni. V příloze zdůvodním rezultáty za pomoci ratingové analýzy. 3 2 Základní žánrová charakteristika 2.1 Mydlová opera Soap opera jako žánr je vnitřně rodově formována jako ženské vyprávění, a to způsobem svých charakteristik, prostředí, dialogů a postavením mužských a ženských rolí.1 Charakteristické je soustředění na heterosexuální romanci.2 Příběh je většinou situován do prostředí rodiny, která je bohatá.3 Celý děj se odehrává v iluzi, že život je nešťastný a problémy jsou normou.4 Lze rozlišit čtyři základní konstitutivní znaky tohoto žánru. Mezi ně patří neuzavřená narace, orientace na současná témata, didaktismus a zaměření na cílovou skupinu, kterou tvoří především ženy v domácnosti. Rozlišujeme jednak dyadické, dynastické a komunitní soap opery, jednak prime-timové a day-timové mýdlové narace. Prime-timové jsou sledovanější, mají vyšší rozpočet, heterogénnejší publikum a rychlejší spád děje. Mýdlové opery vysílané v průběhu dne (day time) se orientují na ženy a mají pomalejší děj. 2.2 Telenovela Ze soap opery se vyčlenil subžánr latinsko americké provenience - telenovela. Jedná se o melodramatický příběh milostného páru. Teleno vely jsou emotívnejší než anglosaské soap opery a výrazněji v nich vystupuje hlavní ženská hrdinka, která reprezentuje ideál krásy.5 Tato dívka bývá chudá, mívá lehký zdravotní handicap nebo pochází z neúplné rodiny. Je proto zranitelná a ochranu nachází u zkušených a bohatých partnerů. Telenovela nesměřuje jasně ke konci. Publiku je neustále připomínána minulost.6 Telenovely prezentují čas cyklicky, což je spojuje s ženskou subjektivitou.7 3 Funkce ve vztahu k publiku Divák, který mýdlové narace nesleduje, se musí nutně ptát: proč jsou tak oblíbené? Tento 1 McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. 275. 2 Allen, R.(2004): Making Sense of Soaps. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, s. 242. 3 Press, A. L.(1991): Women Watching Television - Gender,Class, and Generation in the American Televison Experience. Philadelphia: Univerzity of Pennsylvania Press, s.67. 4 Volek, J.(1999): Televize jako spolutvůrce domova a extenze rodiny. In: Sociální studia, č. 4, s. 31. 5 Williams, C. T.(1992): "It's Time for My Story": soap opera sources, structure and response. New York: Praeger, s. 146. 6 Fiske J.(1987): Narrative. In: Television Culture. Routledge, s. 144. 7 Mattelart, M.(1986): Women and Cultural Industries. In: Media, Culture and Society, vol. 4, no. 2, s. 145. 4 žánr nabízí více než jen hezké tváře herců. Funkce, které může zaujímat mýdlová narace v životě recipientů, jsou rozmanité. 3.1 Zábava Kdyby produkt masové kultury nepřinášel potěšení, neměl by pro konzumenty hodnotu.8 Pro velkou většinu publika znamená sledování telenovely jediné - zábavu.9 Tento žánr je produkován s pomyslnou nálepkou „zdroj odpočinku a pobavení". 3. 2 Získávání informací Televize je prostředkem, který přináší okolní svět do domácností. Diváci telenovel poznávají exotické prostředí a produkty cizí kultury. I soap opera může naplnit touhu překonat vzdálenost. Realita telenovel je ovšem diskutabilní. Tyto mediální formáty se sice tváří, že divákovi ukazují „reálný život", ale to je jen iluze.10 Ani telenovela Pomsta není zrcadlem reality. 3. 3 Prožívání emocí Publikum je přitahováno emocionálně bouřlivými televizními obsahy.11 Pro diváka je jednoduší plakat kvůli zničenému životu seriálových postav, než se trápit vlastními problémy. 3.3.1 Emocionální realismus O emocionálním realismu v souvislosti se soap operou hovoří Angová. Podle ní řada lidí shledává seriály reálnými kvůli emocím, které v divácích vyvolávají. Na denotativní úrovni realistické nejsou, na konotativní ano.12 3.3.2 Katarze Tento termín se užívá ve významu citového uvolnění, které přináší úlevu.13 Divák při sledování telenovely ventiluje emoce jako například hněv, smutek nebo lítost.14 Katarze je ozdravný zážitek, při kterém se recipient osvobodí od vnitřního napětí. Ang, I. (1985): Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London: Methuen, s. 17. 9 Spiegel, L.(1998): Installing the Television Set. Popular Discources on Television and Domestic Space, 1948-1955. In: Camera Obscura, 16:1, s. 28. 10 Ang, I. (1985): Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London: Methuen, s. 39. 11 Kunczik, M.(1995): Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, s. 227. 12 Ang, I. (1985): Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London: Methuen, s. 43. 13 Jirák, J. - Kopplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál, s.183 14 Kunczik, M.(1995): Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, s.367. 5 3.4 Únik Podle výzkumu Radwayové poskytují ženám románky soukromý prostor, do něhož se uchylují, aby unikly nekonečným nárokům rodiny a práce.15 Ženy tak získají čas jen pro sebe.16 Podobně přemýšlí také ženské publikum soap oper.17 Diváčky mýdlových narací ví, že nakonec stejně všechno dobře dopadne a uvědomují si fíktivnost příběhu. Iluze reality nem totální a sledování telenovel je jen únikem do světa fantazie. 3.5 Socializační a identifikační funkce 3.5.1 Socializační funkce Společnost po svých členech vyžaduje, aby vystupovali v určitých sociálních rolích a očekává od nich určité chování.18 Rolím se člověk učí, a tak se stávají součástí jeho osobnosti.19 Televize povahu „Já" spoluutváří tím, že produkuje například obrazy domácího života.20 3.5.2 Návod pro řešení mezilidských vztahů Diváci soap oper se domnívají, že hrdinové řeší v televizi obdobné problémy jako oni ve svých rodinách. Proto se řídí „radami" svých filmových reků. Telenovely jim předkládají návody, jak se chovat.21 3.5.3 Zvýšení socioekonomického statusu Diváčky jsou uspokojeny, protože jsou „zviditelněny" jejich problémy. Domácí práce získávají najednou důležitost. Mýdlová opera se zabývá především hodnotami, které jsou 99 doménou ženského světa. 3.5.4 Identifikace Identifikace znamená ztotožnění se s někým, srovnávání se nebo přijetí určitého vzoru. Diváci se domnívají, že ví, jak se daná filmová postava právě cítí a na co myslí. Prožívají smutek a 15 Radway, J.(2004): Reading Romance. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge, s. 222. 16 Morley, D.(1986): Television in the Family. In: Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. Routledge, s. 37. 17 Morley, D.(1986): Television in the Family. In: Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. Routledge, s. 38. 18 Nakonečný, M.(1999): Sociální psychologie. Praha: Academia, s. 280. 19Nakonečný, M.(1999): Sociální psychologie. Praha: Academia, s. 154. 20 Volek, J.(1999): Televize jako spolutvůrce domova a extenze rodiny. In: Sociální studia, č. 4, s. 21. 21 Morley, D.(1986): Television in the Family. In: Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. Routledge, s. 39. 22 Mattelart, M.(1986): Women and Cultural Industries. In: Media, Culture and Society, vol. 4, no. 2, s. 69. 23 Nakonečný, M.(1999): Sociální psychologie. Praha: Academia, s. 65. 6 radost s hrdiny a dívají se na svět jejich očima. 4 Analýza teleno vely Pomsta 4.1 Teorie hegemonie a kritika vycházející z rodového (gender) principu Rozbor telenovely jsem založila na teorii hegemonie, podle níž média podporují stávající mocenské poměry tím, že je prezentují jako přirozené a naturalizují je.24 Soap opery udržují status quo a podporují dominanci „patriarchálního diskursu" a tomu odpovídající rozdělení roh. Pokud maskulinita funguje jako kulturní norma, masová média budou upřednostňovat mužskou perspektivu, která musí mít dopad na formy vyvinuté pro ženský trh: ženské stránky, ženské filmy a ženské televizní žánry (tedy i na telenovely).25 Ústředním bodem feministické kritické analýzy je široká otázka, jak texty „umísťují" ženský subjekt do svých struktur, a ve spolupráci s publikem přispíyají k definici feminity.26 4.2 Primární charakteristika analyzované telenovely Pomsta pochází z venezuelské produkce. Děj se odehrává především v interiérech. Kvalita Pomsty je poměrně nízká s ohledem na mnohdy nesmyslné dialogy, nekvalitní záběry a jednotvárnost ateliérových scén. Je však srovnatelná s obdobnými mýdlovými příběhy, které české stanice ve velkém Základní údaje Název: Pomsta (La Revancha) Země výroby: Venezuela TV Společnost: Fonovideo Rok výroby: 2000 Počet dílů: 151 skupují na mezinárodním trhu. 4.2.1 Výchozí osa příběhu Hlavními hrdiny příběhu, odehrávajícího se v Miami, jsou Soledad a Alejandro. Zatímco on je lékař a pochází ze zámožné rodiny, ona je nevzdělaná a chudá dívka. Základní komplikace příběhu je jednoduchá - ze vzpomínek vyplývá, že tátu Soledad zavraždil otec Alejandra a dívka tudíž nemůže nadále setrvat v milostném vztahu. Po pomstě (odtud název) touží spíše její sestra, se kterou se Alejandro kdysi rozešel. Podobné komplikace milostných poměrů jsou na denním pořádku, dvojice se neustále proměňují. V telenovelách však 24 McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. 214. 25 Hall, S. (1980): Representation: Cultural Representation and Signifying Practices. Genre and Gender - The Case of Soap Opera. London: Hutchison, s. 375. 26 McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s. 293. 7 zůstává ideálem pár „prince" a „princezny". Vše směřuje k usmíření znesvářených rodin a svatbě hlavních postav. Láska legitimně spojená v manželství je lepší než vášeň, která je vždy potrestána osudem. 4.2.3 Úvodní upoutávka , Když v televizi zazněla skladba Pabla Monatera „Vuelve junto a mi", diváci věděli, že přichází čas telenovely Pomsta. Pomalá, ale rytmická kytarová píseň zpívaná vysokým mužským hlasem doprovází záběry hrdinů. Hudba podporuje emocionální rovinu vnímání a publikum sleduje symboly konotující lásku a štěstí. V průběhu celé série se obrazový, grafický ani zvukový sektor znělky nemění. I „mrtví" (a v této telenovele jich není málo) zůstávají v upoutávce, jakoby měli znovu obživnout. Diváci jsou seznámeni s více než dvaceti herci, i s těmi, kteří hrají bezvýznamné role. Jen asi třicet procent upoutávky je věnováno prostorové lokalizaci. Diváka zaujme obrovská jachta plující oceánem, vila na pláži a moderní budovy, před nimiž parkují exkluzivní auta. Syntagmatická struktura je složena ze tří základních záběrů: pláže, města a sídla. Upoutávka zahrnuje expozici, peripetii i závěr. Posledním záběrem se vracíme k tomu prvnímu. Opět jsou spolu hlavní hrdinové, tentokrát ještě šťastnější než na začátku. Snímek kladných postav je vykompenzován záběrem „zloducha", který je symbolicky oblečen do černého. Nacházíme binární opozice žena - muž, soukromé - veřejné a domov - práce. Ženské postavy se objevují v přírodě, muži se vyskytují spíše v městském prostředí. identifikujeme znaky bohatství a moci jako šperky, drahá auta nebo značkové oblečení. Negativní postavy jsou zobrazovány se zamračenou tváří pijící alkohol nebo sedící v drahém autě. Výrazný je erotický kontext. Muži jsou plně odění, ženy se oblékají spoře. 4.3 Aplikace teoretických tezí na konkrétní telenovelu Zápletka se v latinsko-amerických soap operách odvíjí okolo komplikovaných milostných příběhů. Jedná se většinou o tzv. zakázanou lásku. Zamilují se do sebe lidé z odlišných společenských vrstev nebo rozdílného věku či je vazba problematická vzhledem k předchozím vztahům. V telenovele Pomsta sledujeme propojení všech faktorů. Soledad je chudá, nevzdělaná dívka z nižší společenské vrstvy, Alejandro je vystudovaný lékař a bohatý dědic. Je také starší než Soledad a má už syna z předchozího manželství. Jejich rodiny jsou navíc znepřátelené. Příběh telenovel se točí okolo velkého rodinného sídla. Geografické centrum je snadno 8 27 ■ 28 identifikovatelné. Rodinné sídlo je v tomto případě dům Alejandra. Seriály bývají poznamenány sexem a násilím, případně kombinací obou/B Pomsta je „krvavou" telenovelou. Hlavní negativní postava, Rodrigo (otec Alejandra), zavraždil několik Udí. Teprve až na konci telenovely je za své činy potrestán. Telenovela nesměřuje jasně ke konci.29Alejandro a Soledad se pořád dokola rozchází a zase,dávají dohromady. „Padouch" Rodrigo je donekonečna obviňován ze zločinů, i Telenovely neposkytují perspektivu, že by žena mohla vystoupit z role v patriarchální struktuře. Hrdinka Pomsty se o to ani nesnaží. Vykonává podřadné práce a nemá ambice se vzdělávat. Touží pouze stát se manželkou a matkou. V telenovelách nad akcí dominuje dialog.31 I y Pomstě se více mluví, než koná, ale na druhou stranu není v této telenovele nouze o akčm záběry. Pravděpodobně byla natočena s úmyslem zavděčit se pánskému publiku. Jak však doloží ratingová analýza, v České republice sledovaly Pomstu spíše ženy. 33 4.4 Postavy - mýty a stereotypizace Postavy jsou jednoduše stylizovány do ostrých typů.JJ Williamsová definuje základní čtyři role, vyskytující se ve zkoumanému žánru. První kategorií jsou romantičtí hrdinové(„princové") a hrdinky („ženy-Popelky"), druhou skupinou tvoří laskavé matky (chůvy, babičky...), třetí typ zastupují antihrdinové („zloduchové"), respektive ženy - potvory („Bitch"). Poslední kategorií jsou muži-profesionálové a ženy „kariéristky".34 Analyzované postavy Postava Herec Typ postavy Soledad Santader Danna Garcia Romantická hrdinka, „Popelka", žena-oběť Alejandro Arciniegas Jorge Reyes Romantický hrdina, muž-profesionál Izabela Ruiz Marcela Pezet Žena-intrikánka („Bitch") Rodrigo Arciniegas Jorge Martinez Zloduch Providencia Norma Zuniga Laskavá matka Press, A. L.(1991): Women Watching Television - Gender, Class, and Generation in the American Televíson Experience. Philadelphia: Univerzity of Pensylvania Press, s.60. 28 Mattelart, M.(1986): Women and Cultural Industries. Jn: Media, Culture and Society, vol. 4, no. 2, s. 69. 29 Fiske J.(1987): Narative. In: Television Culture. London: Routledge, s. 144. 30 Ellis, J.(1999): Television as Working - Through. In: Gripsrud, J. (ed): Television and Common Knowledge. Routledge, s. 58. 31 Ellis, J.(1999): Television as Working - Through. In: Gripsrud, J. (ed): Television and Common Knowledge. Routledge, s. 58. 32 Viz příloha. 33 Fiske J.(1987): Narative. In: Television Culture. London: Routledge, s.137 34 Williams, C. T.(1992): "It's Time for My Story": soap opera sources, structure and response. New York: Praeger, s. 139. 9 Hrdinové v telenovelách mění charakter. Sestra hlavní hrdinky Isabela se v prvních dílech jeví jako negativní hrdinka. Je panovačná, sobecká a posedlá touhou pomstít smrt otce. V průběhu děje se ale Isabela mění a na konci seriálu je divákům představena v tradiční stereotypní roh -poslušné manželky. Za své intriky byla ale potrestána - potratila. Je příznačné, že je chování neodpovídající tradičnímu patriarchálnímu modelu ztrestáno „osudem". Negativní hrdinové vždy nakonec skončí ve vězení, zemřou nebo změní charakter. 4.1.2 Stereotypizace ženských postav Žena je stereotypně představena buď jako osoba v domácnosti, manželka a matka nebo jako sexuální objekt.35 Ženy využívají daleko častěji sexu (negativní hrdinky), případně romantického šarmu (kladné postavy) k tomu, aby dosáhly svého. 4.4.1.1 Hlavní hrdinka - bezbranná a citlivá Hlavní kladou hrdinku Soledad hraje blondýnka Danna Garda. Její světlé vlasy a malá štíhlá postava konotují bezbrannost. V Pomstě je prvoplánově zužitkován mýtus bezbranné světlovlásky. Pokud plavovláska představuje negativní osobu, je vyzývavěji oblečena a silně namalována. Soledad má smutný osud, vyrůstala v chudobě bez rodičů. Hraje tedy typickou roli ženy - oběti, která je poněkud naivní a stále kvůli něčemu trpí. Zamiluje se a oddaně čeká na svého „prince". Nalezne sice i jiného partnera, ale kromě pusinek jako na základní škole s ním žádný intimnější kontakt neudržuje. Zato její filmový princ si vesele nachází nové a nové přítelkyně a žije s nimi bohatým sexuálním životem. Ženské postavy mají upřednostňovat hodnotu panenství, muži nemusí. Udržovat tento status quo je v zájmu patriarchálního systému. Pro telenovely je charakteristický mýtus bezbranné ženy. V jedné ze signifikantních scén je Soledad málem znásilněna. Hrdinka se nachází v druhořadé pozici bezbranné osoby, která se musí podvolit. Stereotypní je i zakončení scény. Objeví se „princ na bílém koni" - Alejandro a zachrání ji. Když mlátí násilníka, Soledad jen bezbranně pláče. Hrdinka telenovely Pomsta se stane obětí násilných činů hned několikrát a vždy ji zachrání muž. Mýtus bezbranné ženy souvisí s mýtem citlivé ženy. Soledad často pláče, dokonce v upoutávce je vidět slzící dívku. Williams, C. T.(1992): "It's Time for My Story": soap opera sources, structure and response. New York: Praeger, s. 148. 10 4.4.1.2 Laskavé matky, chůvy, babičky... Diváci jsou konfrontováni se vzorcem ideální matky. Je to žena, která vzorně pečuje o domácnost a děti. Nejdůležitější hodnotou je pro ni rodina. Jde o postavu, která je dokonalá. Diváčky pociťují vinu, že jejich vlasmi já neodpovídá nedosažitelnému vzoru. V telenovele Pomsta vystupuje Providencia, adoptivní matka Soledad, která je laskavá a moudrá. Sama nemá žádné nároky. Objevujeme mýtus obětavé ženy. 4.4.1.3 Negativní hrdinka - bezcitná intrikánka Negativní hrdinka vykompenzuje dokonalou matku a diváčkam se uleví. „Žena - potvora" (Bitch)38 bývá emancipovaná, sexuálně přitažlivá a inteligentní. Snaží se zvítězit nad svou protivnicí - bezbrannou „Popelkou". ! - V telenovele Pomsta lze takových žen identifikovat hned několik. Jedna z nich, psycholožka Daniela, se dokonce pokusila sokyni Soledad zabít. Je příznačné, že Daniela narozdíl od Soledad vystudovala vysokou školu. Inteligence žen je v telenovele představována v negativním smyslu „mazanosti". Na obrázku vidíme sestru Soledad - Isabelu. Fotografie pochází z období, kdy v telenovele představovala „ženu - potvoru". Mračí se, stojí dominantně a je přitažlivě oblečená. Žena intrikánka je alegorií pohádkových čarodějnic s tím rozdílem, že má příjemnější vzhled. Pro soap opery je charakteristický mýtus ženy posedlé svým vzhledem. Telenovela se snaží vsugerovat, že krásné ženy jsou úspěšnější než „šeredky". Mýtus krásy je nástrojem patriarchátu a právě na něm je vlastně celý žánr postaven. Pokud není hrdinka krásná, projde proměnou a z ošklivého káčátka se změní v labuť. 4.4.2 Zobrazování mužských hrdinů Zatímco život ženských postav se točí okolo domácnosti, muži mají pestřejší pole 36 Volek, J.(1999): Televize jako spolutvůrce domova a extenze rodiny. In: Sociální studia, č. 4, s. 32. 37 Volek, J.(1999): Televize jako spolutvůrce domova a extenze rodiny, rn: Sociální studia, č. 4, s. 32. 38 Williams, C. T.(1992): "It's Time for My Story": soap opera sources, structure and response. New York: Praeger, s. 146. 11 působnosti.39 Mohou vystupovat jako celebrity, schopní obchodníci nebo experti v jiném oboru. Mužský hrdina je nezávislý, agresivní, soutěživý a ambiciózní.40 4.4.2.1 Kladný hrdina - odvážný a hezký Hlavní hrdina Alejandro splňuje stereotypní kategorie Ý^:Č'&z£$jsk hrdiny: je to pohledný, bohatý a inteligentní lékař. Muži ~~^!3j v mýdlových naracích častěji než ženy užívají fyzické síly. Také Alejandro se několikrát popere a dokonce jde se zbraní ^ v ruce zachránit uneseného příbuzného. & Kromě mýtu odvážného muže ztělesňuje Alejandro mýtus „drsňáka". Zatímco muži citové pohnutí skrývají a snaží se tvářit důstojně, ženy pláčou. I když Alejandrovi zemře otec a bratr, netruchlí a nese to „statečně". Tím se dostáváme k genderovému stereotypu - muži nepláčou. 4.4.2.2 Zloduch Padouch je většinou nějak spřízněn s jedním z hlavních kladných hrdinů a bývá důležitým členem komunity.42 Jeho činy zůstávají dlouho nepotrestány a ničema v mýdlové naraci účinkuje až do samého konce. V teleno vele Pomsta je takovým negativním hrdinou Rodrigo, otec hlavní postavy - romantického prince Alejandra. 39 Oates-Lidiuchová L.(1998): Gender v médiích: nástin šíře problematiky. In: Společnost žen a mužů z aspektů gender. Praha: OSF, s. 137. 40 Williams, C. T.(1992): "It's Time for My Story": soap opera sources, structure and response. New York: Praeger, s. 150. 41 Renzetti, C. M., Curran, D. 1(2003): Ženy, muži a společnost, Praha, Karolinum, s. 193. 42 Ang, I. (1985): Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London: Methuen, s. 77. 12 5 Závěr , Seminární práci jsem rozdělila do sedmi kapitol, včetně úvodní a závěrečné části, seznamu pramenů, Hteratury a příloh. V první kapitole jsem charakterizovala znaky mýdlové opery a telenovely. V další části jsem identifikovala některé z funkcí, které plní mýdlové narace ve vztahu k publiku. Patří k nim zábava, získávání informací, emocionální realismus, katarze, únik a socializační a identifikační funkce. V rámci samotné analýzy telenovely Pomsta jsem ověřila některé teoretické koncepce na konkrétním produktu. Zjistila jsem, že Pomsta je klasickou ukázkou svého žánru. Příběh se točí okolo rodinného sídla a je poznamenán sexem a násilím. Zápletka je založena na komplikujícím se vztahu heterosexuální dvojice. Telenovela nesměřuje jasně ke konci, publiku je neustále připomínána minulost. ' Samotný rozbor jsem založila na soustavě poznatků teorie hegemonie a feministické kritiky. Jak dokazuji v kapitole „Postavy - mýty a stereotypizace", soap opery podporují dominanci „patriarchálního diskursu". I když se v průběhu posledních dvou desetiletí mnohé v televizním průmyslu změnilo, tvůrci telenovel postupující ženskou emancipaci ignorují. Poukazuji především na mýty a stereotypy a problematickou prezentaci ženských a mužských rolí. Příloha mé seminární práce obsahuje ratingovou analýzu, která se skládá ze čtyř částí. V úvodní kapitole analyzuji sledovanost telenovely, v dalších oddílech pak zkoumám rozdíly v konzumaci v závislosti na pohlaví, vzdělání a věku publika. Z rozboru vyplývá, že se na Pomstu dívaly nejvíce ženy, lidé se základním vzděláním a osoby starší padesáti pěti let. 13 6 Použitá literatura a prameny ■ Allen, R.(2004): Making Sense of Soaps. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge. ■ Ang, I. (1985): Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London: Methuen. ■ Brown, M.,A.(1990): Feminist cultural television criticism - Culture, theory and practice. In: Brown, M., A.: Television and Women's Culture: The Politics of the Popular. Sage. B Ellis, J.(1999): Television as Working - Through. In: Gripsrud, J. (ed): Television and Common Knowledge. Routledge. ■ Fiske J.(1987): Narrative. In: Television Culture. London: Routledge. ■ Gripsrud, J. (1995): The Dynasty Years. London: Routledge. ■ Hall, S. (1980): Representation: Cultural Representation and Signifying Practices. Genre ■ and Gender - The Case of Soap Opera. London: Hutchison. ■ Jirák, J. - Kopplová, B. (2003): Média a společnost. Praha: Portál ■ Kunczik, M.(1995): Základy masové komunikace. Praha: Karolinum. ■ Mattelart, M.(1986): Women and Cultural Industries. In: Media, Culture and Society,vol.4,no.2. ■ McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál. ■ Morley, D(1986): Television in the Family. In: Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. Routledge. ■ Nakonečný, M.(1999): Sociální psychologie. Praha: Academia. ■ Oates-Indruchová L.(1998): Gender v médiích: Nástin šíře problematiky. In: Společnost žen a mužů z aspektů gender. Praha: OSF. ■ Press, A. L.(1991): Women Watching Television - Gender, Class, and Generation in the American Televison Experience. Philadelphia: Univerzity of Pensylvania Press. ■ Radway, J.(2004): Reading Romance. In: Allen, R., Hill, A.: The Television Studies Reader. Routledge. ■ Renzetti, C. M.(2003), Curran, D. J.: Ženy, muži a společnost, Praha: Karolinum. ■ Spiegel, L.(1998): Installing the Television Set. Popular Discources on Television and 14 Domestic Space, 1948-1955. In: Camera Obsura, 16:1. ■ Volek, J.(1999): Televize jako spolutvůrce domova a extenze rodiny. In: Sociální studia, č.4. H Williams, C. T.(1992): "It's Time for My Story": Soap opera sources, structure and response. New York: Praeger. ■ http://www.telenovelas-latin.net ■ http://www.telenovely.cetelon.tk/cz H http://abctelenovely.phorum.cz 15 7 Příloha: Ratingová analýza Obsah přílohy 7.1 Vývoj sledovanosti Pomsty............................................................................17 7.2 Konzumace telenovely Pomsta s ohledem na věk..........................................21 7.3 Konzumace telenovely v závislosti na rodu (gendér).....................................22 7.3 Vliv vzdělání na sledovanost telenovely Pomsta............................................25 16 7.1 Vývoj sledovanosti Pomsty 7.1.1 Průměrná sledovanost Pomsty Ve skupině diváků starších patnácti let se rating43 se pohyboval mezi 3,1 a 4,8 procenty. Průměrný rating se vyšplhal na hodnotu 3,8 procent. Share44 Pomsty se v analyzovaném období45 pohyboval mezi 34 a 50 procenty. Průměrný share je tedy 42,3 procent. Pomstu v analyzovaných měsících sledovalo 264 tisíc až 404 tisíc diváků. Průměrně tedy 325 tisíc diváků. Vývoj sledovanosti telenovely Pomsta v měsících březen, červen a září Ukazatel: Rating, Share, Projekce Stanice: NOVA Pořady: Pomsta Cílová skupina 15+ Den: Po,Út,St,Čt,Pá,So,Ne Období: 1.3.2004-31.3.2004,1.6.2004-30.6.2004,1.9.2004-30.9.2004,1.12.2004-31.12.2004 NET/RAW: RAW Nákupní podmínky: Ceníkové Hosté: S hosty datum začátek konec Rating Projekce46 Share 5.3.2004 13:30:56 14:18:21 4,5 383 41,06 8.3.2004 13:07:39 13:53:37 4,8 404 44,45 9.3.2004 13:16:15 14:02:54 4,5 385 40,74 10.3.2004 13:04:48 13:54:21 3,7 315 35,16 11.3.2004 13:34:34 14:21:07 3,9 331 40,61 12.3.2004 13:34:50 14:22:57 4 342 41,56 15.3.2004 13:06:36 13:54:47 3,7 311 41,75 16.3.2004 13:06:06 13:52:13 3,5 293 41,07 17.3.2004 13:07:16 13:54:56 3,5 295 50,39 18.3.2004 13:21:50 14:10:53 3,5 295 50,25 19.3.2004 13:25:01 14:12:30 3,1 264 39,26 22.3.2004 13:08:43 13:55:50 3,5 296 41,82 23.3.2004 13:05:52 13:52:11 3,5 295 41,67 24.3.2004 13:05:32 13:53:39 4,2 353 44,94 25.3.2004 13:29:26 14:17:51 4,1 352 42,77 26.3.2004 13:06:09 13:53:17 4,1 344 38,01 29.3.2004 13:18:10 14:09:25 3,6 304 44,55 30.3.2004 13:02:05 13:49:56 3,3 280 41,53 31.3.2004 13:05:16 13:51:27 3,3 282 43,37 1.6.2004 13:15:39 14:03:36 3,9 330 42,48 2.6.2004 12:49:52 13:37:35 4,6 387 46,15 3.6.2004 13:12:38 14:00:37 4,1 346 41,83 4.6.2004 13:15:52 14:02:58 3,7 310 41,35 7.6.2004 13:09:00 13:56:29 3,5 300 41,49 8.6.2004 13:08:46 13:55:29 3,2 275 41,11 Rating představuje průměrnou sledovanost daného časového úseku (pořadu, spotu, upoutávky) na určité stanici v procentech zkoumané cílové skupiny. 44 Share představuje podíl sledovanosti určité stanice v procentech na celkové sledovanosti všech stanic v daném časovém úseku. 45 Analýza je založena na dostupných hodnotách z března, června a září. 46 Projekce představuje průměrnou sledovanost daného časového úseku ve zkoumané cílové skupině v populaci vyjádřenou v tisících osob. 17 9.6.2004 13:18:00 14:06:17 3,7 314 43,15 10.6.2004 13:15:11 14:01:53 3,5 295 42,07 11.6.2004 13:24:29 14:11:29 3,5 298 40,16 14.6.2004 12:56:27 13:43:42 3,6 307 48,7 15.6.2004 12:55:56 13:43:43 3,4 288 45,34 16.6.2004 13:08:26 13:54:50 3,4 290 38,28 17.6.2004 12:53:04 13:42:05 3,4 287 40,96 18.6.2004 13:10:50 13:58:11 3,6 304 36,28 21.6.2004 13:02:52 13:50:48 4,3 364 44,21 22.6.2004 13:01:58 13:50:08 3,9 331 43,4 23.6.2004 13:09:19 13:55:38 3,7 315 42,58 24.6.2004 13:25:30 14:14:24 3,5 299 39,19 25.6.2004 13:03:17 13:51:41 4,5 385 44,89 28.6.2004 13:15:16 14:04:04 3,9 333 42,9 29.6.2004 13:25:02 14:11:49 4,2 360 41,83 30.6.2004 13:15:20 14:03:03 4,6 389 43,54 1.9.2004 12:47:41 13:35:49 3,5 300 34,46 2.9.2004 12:57:30 13:47:00 4 342 50,2 3.9.2004 12:48:19 13:37:34 3,8 320 38,92 6.9.2004 12:37:53 13:26:40 3,5 295 40,02 7.9.2004 12:43:47 13:32:17 3,9 329 45,62 8.9.2004 12:33:25 , 13:21:14 3,8 322 45,03 9.9.2004 12:32:05 13:19:13 4 341 46,07 10.9.2004 12:27:30 13:13:02 3,9 331 44,16 13.9.2004 12:38:20 13:26:29 4,2 356 45,15 14.9.2004 12:40:53 13:27:45 3,4 292 42,34 15.9.2004 12:19:18 13:07:28 3,6 308 36,14 16.9.2004 12:30:36 13:19:05 3,5 299 45,78 17.9.2004 12:37:31 13:26:22 3,7 314 46,61 20.9.2004 12:26:32 13:14:27 4 340 45,61 21.9.2004 12:36:59 13:24:42 4,2 355 39,35 22.9.2004 12:34:56 13:22:37 4,3 363 41,95 23.9.2004 12:30:07 13:18:46 4,7 399 43,1 24.9.2004 12:21:38 13:10:20 4 338 39,6 27.9.2004 12:27:19 13:14:57 4,3 364 39,32 29.9.2004 12:24:13 13:13:16 3,7 313 40,54 30.9.2004 12:27:48 13:15:57 3,9 328 38,55 7.1.2 Vývoj sledovanosti v analyzovaném období 300 _ 250 3 200 I 150 - 100 'S 50 Vývoj sledovanosti Pomsty ■ŕ CO T^ ■diváci 15+ dny Nejvyšší sledovanost měla Pomsta v počátečním období. První díl sledovalo 383 tisíc, druhou epizodu 404 tisíc a třetí díl 385 tisíc diváků. Čísla jsou poměrně vysoká, když je srovnáme s průměrnou projekcí, která činí 265 tisíc diváků. 18 VO 1 (D 7T O CD počet diváků v tisícich aiociooiooioai OOOOOOOOOO 1.9.2004 3.9.2004 5.9.2004 7.9.2004 9.9.2004 11.9.2004 13.9.2004 g- 15.9.2004 17.9.2004 19.9.2004 21.9.2004 23.9.2004 25.9.2004 27.9.2004 29.9.2004 :'■•;. > < ><> < ':■ % ľ o ■p« CA ■í x O 3 \ CA \ < N ^ ai< 2< < > <1 l y f { 1 TD ,3 cd' ;*r o CD Počet diváků v tisícich -»■-»■N)N)COC04^4^ oiooioaiooiooi oooooooooo < < cn (D Q. O < BI 3 O CO rt; TJ O 3 (A J? < (D 3 3 C 1.6.2004 3.6.2004 5.6.2004 7.6.2004 9.6.2004 11.6.2004 13.6.2004 o 15.6.2004 17.6.2004 19.6.2004 21.6.2004 23.6.2004 25.6.2004 27.6.2004 29.6.2004 '■•s > / '■■■; i >\ - ._ j I i: N i! • / >■ í 7 ":--( ';:. '•:' \ počet diváků v tisícich *?!? -A-AMIOCOW^-li. ■»3 010Ü10Ü10Ü10CJ1 ^^2- OOOOOOOOOO %y • < (A (D Q. O < 0) 3 O CA ££ T3 O 3 CA p* •< < O-3' N 3 C TJ ^3 CD" TT O CD 1 %\ • *> - «3v ^ / í í; k N U) I. Sa a S 69 •í I" St. s. % ä« M py CO CĎ* CT CT- O t» o C/3 7.1.4 Přeliv posledního dílu Pomsty ^^^ NOVA Cflová skupina: 15+ Období: 30.9.2004 Typ aktivity: Živé sledování (Respondenti) Hosté: S hosty Tisíce z ČT 1 z ČT 2 z Prima z Ostat. stanice z Vypnuto NOVA na ČTI na ČT2 na Prim a na Ostat. stanice na Vypnuto 12:25 0 0 3 0 0 300 3 0 0 0 3 12:26 2 0 6 3 12 293 0 0 3 0 6 12:27 14 3 9 3 2 307 0 0 3 3 3 12:28 3 0 9 0 0 325 4 0 7 3 0 12:29 4 3 0 0 0 331 0 0 0 7 0 12:30 0 0 4 0 0 314 3 0 7 2 11 12:31 5 0 0 0 3 311 0 0 4 0 3 12:32 0 0 0 0 0 319 0 0 0 0 0 12:33 0 0 6 0 0 313 3 0 0 0 3 12:34 0 0 0 0 ' 0 315 0 0 0 0 4 12:35 3 0 0 0 7 311 0 0 0 0 4 12:36 0 2 14 3 0 315 0 0 0 0 6 12:37 3 0 3 0 5 318 4 0 6 0 5 12:38 0 0 0 0 0 325 0 0 0 0 4 12:39 7 0 0 0 0 308 3 0 7 3 5 12:40 8 0 0 3 0 309 0 0 3 0 3 12:41 0 3 0 0 0 318 0 0 3 0 0 12:42 8 0 4 0 0 311 0 0 8 0 2 12:43 0 0 3 0 3 318 0 0 4 0 0 12:44 4 0 4 7 0 317 0 0 3 0 4 12:45 3 0 3 0 2 323 6 0 0 0 3 12:46 0 3 0 0 0 325 0 6 0 0 0 12:47 0 3 0 0 2 322 3 0 0 0 3 12:48 0 3 0 0 5 320 3 0 0 0 4 12:49 0 0 0 0 3 321 0 3 4 0 0 12:50 0 0 4 0 0 320 0 0 0 0 4 12:51 0 0 0 0 0 291 5 6 11 0 11 12:52 0 3 0 0 0 271 9 5 4 3 0 12:53 8 6 0 0 3 271 0 0 0 0 3 12:54 3 0 6 2 9 285 0 0 0 0 2 12:55 8 0 8 3 6 293 9 0 0 0 3 12:56 4 0 0 0 5 311 0 0 4 0 4 12:57 4 0 6 0 3 320 0 0 0 0 0 12:58 0 0 2 0 0 330 0 0 0 0 3 12:59 0 0 0 0 4 323 0 0 4 0 6 13:00 5 0 0 5 0 327 0 0 0 0 0 13:01 3 0 0 0 5 333 0 0 0 0 4 13:02 5 0 0 0 0 331 5 0 2 0 3 13:03 0 6 6 0 0 331 3 0 0 0 2 20 13:04 3 0 0 0 0 334 3 0 0 3 3 13:05 0 0 0 3 3 334 0 0 0 0 3 13:06 0 0 0 0, 0 326 0 0 n 0 3 13:07 6 0 0 0 2 312 0 4 5 0 5 13:08 0 4 2 0 8 318 3 0 0 0 0 13:09 3 0 5 0 6 332 0 0 0 0 0 13:10 0 0 4 0 4 343 0 0 0 0 3 13:11 0 0 0 0 3 345 3 3 0 0 0 13:12 0 0 7 0 0 348 0 0 0 0 0 13:13 0 0 3 0 4 355 0 0 0 0 0 13:14 0 0 0 0 4 356 4 0 0 0 2 13:15 3 0 4 0 6 350 0 0 0 0 10 13:16 2 0 0 5 3 291 10 0 2 7 54 Minutu před začátkem telenovely (12:26) zapíná dvanáct tisíc diváků Novu. V téže době dva tisíce diváků přepne z České televize a šest tisíc z Primy. O minutu později se ještě více diváků začne přesouvat na Novu. Trend je označen červenou barvou. V 12:27 přepnulo z ČTI 14 tisíc diváků - skončily zprávy, z ČT2 tři tisíce a z Primy devět tisíc lidí. Na ČT 1 začal v 12: 30 pořad Sama doma a tudíž sledujeme odliv diváků, tři tisíce lidí přepnulo z NOVY na ČTI. V 13:15 skončí telenovela Pomsta a 10 tisíc diváků vypne televizi, ostatní ještě sledují titulky. V 13:16 vypne televizi 54 tisíc diváků. Deset tisíc přejde na ČT 1 a dva tisíce na Primu. 7.2 Konzumace telenovely Pomsta s ohledem na věk Sledovanost Pomsty v závislosti na věk Ukazatel: Rating, Share Stanice: NOVA Pořady: Pomsta Den: Po,Út,St,Čt,Pá,So,Ne Období: 1.3.2004-31.3.2004,1.6.2004-30.6.2004,1.9.2004-30.9.2004,1.12.2004-31.12.2004 NET/RAW: RAW Nákupní podmínky: Ceníkové Hosté: S hosty Věkové kategorie 15+ 15-24 25-34 35-44 45-54 55+ Rating 3,8 2 2 2 2,4 7,7 Share 42,3 28,38 25,77 27,17 34,04 59,09 Počet diváků v tisících 325 28 32 27 37 201 Rating i share je nejvyšší u poslední sledované skupiny (diváci 55+). Ta je následována druhou nejstarší kategorií (45 až 54 let). Rating zbylých tří skupin vykazuje stejnou hodnotu dvou procent. Share těchto věkových kategorií je také velmi podobný. Sledovanost Pomsty dle věku věk El Rating m Share 21 Průměrný počet diváků telenovely Pomsta v tisících 250 200 / Počet diváků v tisících 100 50 0 15-24 25-34 35^4 45-54 věkové kategorie 55+ B Počet diváků v tis [cích Nejstarší diváci (dle zkoumaných skupin) se dívali na telenovelu nejvíce - sledovalo ji průměrně 201 tisíc diváků starších 55 let. Když spočítáme dohromady počet diváků všech ostatních analyzovaných věkových skupin, dosáhneme pouze hodnoty 124 tisíc diváků. 7.3 Konzumace telenovely v závislosti na rodu (gender) Statistické údaje o publiku mají vždy tendenci ukazovat určité typy rozdílů mezi muži a .; 47 ženami. Také naše analýza potvrzuje rodový charakter soap opery. Konzumace telenovely v závislosti na rodu (gender) Ukazatel: Rating, Share, Projekce Stanice: NOVA ' Pořady: Pomsta Den: Po,Ut,St,Ct,Pá,So,Ne Období: 1.3.2004-31.3.2004,1.6.2004-30.6.2004,1.9.2004-30.9.2004,1.12.2004-31.12.2004 NET/RAW: RAW Nákupní podmínky: Ceníkové Hosté: S hosty Diváci 15+ Muži 15+ Zeny 15+ Rating 3,837 1,5 6 Share 42,34 24,34 50,51 Projekce 325 60 265 Telenovela Pomsta -průměrný Rating/Share B Rating B Share Diváci 15+ Muži 15+ Zeny 15+ vekové kategorie Na základě analýzy průměrné sledovanosti (rating / share) telenovely Pomsta v průběhu roku 2004 zjišťujeme, že rating je u mužů (starších 15 let) čtyřikrát vyšší u žen (starších 15 let). Share u žen je vysoký, přes padesát procent. Share u mužů je více než dvakrát menší. Ženy tedy sledovaly tuto telenovelu více než muži, a to výrazně více. Průměrně sledovalo Pomstu 265 tisíc žen a jenom 60 tisíc mužů. 47 McQuail, D. (1999): Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, s 344. 22 7.3.1 Jak Pomstu sledovaly ženy jednotlivých věkových kategoriích Diváčky sledující telenovelu Pomsta (dle věkových kategoriO Ukazatel: Rating, Share, Projekce Stanice: NOVA , Pořady: Pomsta Den: Po,Ut,St,Ct,Pá,So,Ne Období: 1.3.2004-31.3.2004,1.6.2004-30.6.2004,1.9.2004-30.9.2004,1.12.2004-31.12.2004 NET/RAW: RAW Nákupní podmínky: Ceníkové Hosté: S hosty Ž15+ Z15-24 Ž25-34 Z35-44 Ž45-54 Ž55+ Rating 6 3,1 3,3 3,2 3,8 11,3 Share 50,51 36,44 29,92 34,1 45,02 65,96 Projekce 265 22 26 21 29 168 Sledovanost Pomsty u žen jednotlivých věkových kategorií 70 T Procenta rSffiP^ia Z15+ Z15-24 Z25-34 72,5-44 Věkové kategorie Z45-54 Z55+ H Rating m Share Počet divaček sledujícíh telenovelu Pomsta počet divaček v tisícich Pokud prozkoumáme ženské publikum Pomsty na základě věku, zjistíme, že největšími fanynkami telenovely jsou nejstarší ženy (nad 55 let). Rating se pohybuje kolem 11 procent a share je velice vysoký - 67 procent. Telenovely sledují také ženy ve věku od 45 do 54 let, share je čtyřicet pět procent. Rating je však menší a srovnatelný s mladšími diváčkami. Nejmenší rating ze všech kategorií vykazují nejmladší diváčky. Na Z15+ Z15-24 Z25-34 Z35-44 Z45-54 věk Z55+ B Projekce základě hodnoty projekce zjistíme, že zdaleka nejvíce se na telenovelu dívaly ženy starší padesáti pěti let. Jsou následovány kategorií žen mezi 45 a 54 lety. Nejméně sledovaly Pomstu ženy v produktivním věku 35 až 44 let. To si lze vysvětlit i jejich pracovní vytížeností. U mladších žen je pravděpodobnější, že studují nebo jsou na mateřské dovolené. 23 7.3.2 Jak Pomstu sledovaly muži jednotlivých věkových kategoriích Diváci - muži sledující telenovelu Pomsta (dle věkových kategorií) Ukazatel: Rating, Share, Projekce Stanice: NOVA Pořady: Pomsta Den: Po,Ut,St,Ct,Pá,So,Ne Období: 1.3.2004-31.3.2004,1.6.2004-30.6.2004,1.9.2004-30.9.2004,1.12.2004-31.12.2004 NET/RAW: RAW Nákupní podmínky: Ceníkové Hosté: S hosty M15+ M15-24 M25-34 M35-44 M45-54 M55+ Rating 1,5 1 0,8 0,9 1 2,9 Share 24,34 16,79 16,48 16,22 17,76 38,54 Projekce 60 7 6 6 8 33 Sledovanost Pomsty u mužů jednotlivých věkových kategorií M15+ M15-24 M25-34 M35-44 M45-54 Věkové kategorie M55+ li Rating a Share Počet diváků(mužů) sledujících telenovelu Pomsta počet v tisících M15+ M15-24 M25-34 M3544 M45-54 věk M55+ H Projekce Jak ukazují grafy, telenovelu sledovali především muži starší padesáti pěti let. Všechny námi sledované hodnoty jsou nejvyšší právě u této věkové kategorie. Pomstu sledovalo průměrně 33 tisíc mužů starších 55 let. Hodnoty ostatních kategorií jsou srovnatelné a poměrně konstantní. Mladší muži tento žánr příliš nepreferují. Velikost celkové projekce ovlivňují především muži v důchodu, kteří se zřejmě dívají se svými manželkami. 24 7.4 Vliv vzdělání na sledovanost telenovely Pomsta Vliv vzdělání na sledovanost telenovely Pomsta Ukazatel: Rating, Share Stanice: NOVA Pořady: Pomsta Den: Po,Út,St,Čt,Pá,So,Ne Období: 1.3.2004-31.3.2004,1.6.2004-30.6.2004,1.9.2004-30.9.2004,1.12.2004-31.12.2004 NET/RAW: RAW Nákupní podmínky: Ceníkové Základní Vyučený Středoškolské s maturitou Vysokoškolské Rating 7,9 3,7 3 1,6 Share 58,46 39,16 35,38 33,9 Projekce 110 118 79 13 Vliv vzdělanosti na sledování telenovely Vyučený typ vzdělání SŠs maturitou B Rating a Share Graf znázorňuje, jaké cílové skupiny s ohledem na vzdelaní byly telenovelou Pomsta zasaženy. Na základě hodnot rating a share zjišťujeme, že se na telenovelu dívali především diváci se základním vzděláním. Hodnoty skupin diváků vyučených a se středoškolským vzděláním s maturitou jsou srovnatelné. Nejméně sledovali Pomstu vysokoškoláci (rating je jen 1,6 procenta). Vliv vzdělanosti na sledování telenovely(projekce) Vyučený SŠ s VŠ maturitou vzdělání U Projekce Graf projekce nám ukazuje, že se na Pomstu dívalo nejvíce vyučených diváků. Hodnota projekce vyučených diváků je však téměř totožná s hodnotou publika se základním vzděláním. Nejmenší hodnota projekce je u vysokoškolsky vzdělaných. 25 7.4.1 Vzdělání divaček sledujících Pomstu Diváčky telenovely v závislosti na vzdělání Ukazatel: Rating, Share, Projekce Stanice: NOVA Pořady: Pomsta Den: Po,Ut,St,Ct,Pá,So,Ne Období: 1.3.2004-31.3.2004,1.6.2004-30.6.2004,1.9.2004-30.9.2004,1.12.2004-31.12.2004 NET/RAW: RAW Nákupní podmínky: Ceníkové Hosté: S hosty žena VŠI5+ žena ZŠ15+ Rating 1,9 10,7 Share 32,1 65,71 Projekce 7 102 počet divaček se základním a vysokoškolským vzděláním v tisících žena ZS15+ co > Q. ^ ženaVŠ15+ 20 40 60 80 100 počet divaček v tisících e žena VŠ15+ 0 žena ZŠ15+ 120 Grafy' nám ukazují, že diváčky se základním vzděláním sledovaly telenovelu Pomsta mnohem více než diváčky s vysokoškolským vzděláním. Průměrný počet divaček se základním vzdělám byl 102 tisíc a průměrný počet divaček s vysokoškolským vzděláním byl jen 7 tisíc. Vliv vzdělání na sledovanost 70-60-50-40-procenta 30 20-10- ^ ISM m m ''■Jäšm Ä smmm gJ|Q|HÍ|fifjSuH| ™ • ■—"— "~ '■■' i -:' rz^ C"-'-.U^,-.^ä •■.,■ s žena VŠ15+ typ diváka žena ZŠ 15+ m Rating B Share 26