SYLABUS KURZU ZUR134 KRITICKÉ TEORIE MÉDIÍ: MASOVÁ KULTURA, MÉDIA A SPOLEČNOST Katedra mediálních studií a žurnalistiky stupeň: bakalářský vyučující: PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. výstup: zkouška výuka: úterý 14.00 - 15.40/ posluchárna AVC Podmínky pro absolvování kurzu: 1/ zisk minimálně 40b. z pěti dílčích testů 2/ závěrečný test Závěrečné hodnocení je dáno součtem bodového hodnocení obou popsaných úkolů. TÉMATA PRO ZÁVĚREČNÝ ESEJ (neplatí pro tento semestr) 1/ Možnosti a hranice pojmu „masová kultura“ - kritická reflexe jeho aplikovatelnosti jako analytického nástroje (pokus o redefinici) 2/ Kritická reflexe základních východisek kritických teorií médií 3/ Masová kultura jako obranný mechanismu 4/ Analýza konkrétního produktu masové kultury optikou teorie narcismu 5/ Analýza konkrétního produktu masové kultury optikou kritické teorie (Frankfurtská škola) 6/ Analýza konkrétního produktu masové kultury optikou teorie simulace a hyperreality. 7/ Analýza konkrétního produktu masové kultury optikou teorie hegemonie. 8/ W. Benjamin, M. McLuhan, J. Baudrillard: názoroví protivníci nebo souběžci? 9/ Nezamýšlené důsledky informatizace pozdněmoderních společností: případová studie 10/ Riziková společnost a masová média: masová média jako součást pozdněmoderních rizik? Závěrečný esej - kritéria hodnocení: 1/ stylistická úroveň 2/ práce se zdroji - formální náležitosti (odkazy, citace, bibliografie) 3/ dodržení zadaného tématu a naplnění požadavků daného žánru 4/ využití dostupné literatury a datového kontextu 5/ logická výstavba textu 6/ korektní aplikace a interpretace použitých teoretických koncepcí 7/ závěrečné shrnutí – jasnost, konkrétnost 8/ originalita výkladu a celkový přínos základních zjištění HODNOCENÉ ESEJE: 1-1,49=130/ 1,5-1,99=110/ 2-2,49=90/ 2,5-2,99=70 Základní literatura: Eco, U. (1995): Skeptikové a těšitelé. Svoboda. Kloskowska, A. (1967): Masová kultura. Svoboda. Le Bon, G. (1993): Psychologie davu. Praha. McLuhan, M. (1991): Jak rozumět médiím. Odeon. Doporučená četba: Arendt, H. (1994): Krize kultury. Mladá fronta. Baudrillard, J. (1996): O svádění. Votobia. Habermas, J.(2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Filosofia. McLuhan, M. (2000): Člověk, média a elektronická kultura. Jota. Ortega y Gasset, J. (1993): Vzpoura davů. Naše vojsko. Ritzer, G. (1996): Mcdonaldizace společnosti. Academia. 1. týden (21.2.): Základní informace o hodnocení a celkové organizaci kurzu (cca 30 min) 2. týden: Úvod do problematiky: kritická teorie médií – základní vymezení klíčová slova: kritická/é teorie, masová kultura, populární kultura, lidová kultura, masa, dav, masscult, midcult. · Fiske, J.: Understanding popular culture. Routledge 1989, pp. 23-32 Revue pro média (téma: Média a populární kultura). In: HOST č. 10, 2001. http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Revue01/preklad_fiske_rpm01.pdf *. MacDonald, D. (1953): A Theory of Mass Culture. In: Diogene č. 3. *Eco, U.: Skeptikové a těšitelé. Svoboda 1995, pp. 34-63. - Wilensky, H. (1964): Mass society and mass culture: interdependence or independence? In: Smelser, N. (ed) American Sociological Review, Vol. 29, No. 2. pp. 174-6, 194-6. (studovna FSS) - James, R. (1995): What is popular culture. In: Cultural theory and popular culture. Routledge, pp. 1-19. 3. týden : Kultura a masa optikou psychoanalýzy: (masová) kultura jako obranný mechanismus Klíčová slova: vědomí, předvědomí, nevědomí, libido, superego, ego, id, obranné mechanismy já- vytěsnění, regrese, sublimace, projekce, reaktivní formace,racionalizace, introjekce, reálné a ideální já, ideál já, fetišismus, voyérismus, éros, thanatos, kolektivní duše, psychologie davu. + Freud, S. (1990): Nespokojenost v kultuře. In: O člověku a kultuře. Odeon 1990, pp. 316-380. * Freud, S. (1999): Já a Ono. In: Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Psychoanalytické nakladatelství, pp. 189-229. * Freud, S. (1990): Psychologie masy a analýza Já. In: O člověku a kultuře. Odeon, pp. 110-275. (studovna FSS) * Mulvey, L. (1975): Visual Pleasure and Narative Cinema. Screen, 16,3 (Autumn) 6-18. 4. týden: Narcistická kultura optikou psychoanalýzy Klíčová slova: primární a sekundární narcismus, egoismus, separační a individuační stádium, grandiozita, pravé já, falešné já, dětská omnipotence, štěpení já, imperiální já, syndrom paní Bovaryové. · Lasch, Ch. (1979): The Socialization of Reproduction and the Collapse of Authority. In: The Culture of Narcisism. W.W. Norton, pp. 154-186. * Freud, S. (2002): K zavedení narcismu. In: Sebrané spisy Sigmunda Freuda. Psychoanalytické nakladatelství, pp. 129-151. - Rohr, H.P. (2001): Narcismus - vnitřní žalář. Portál, pp. 12-40, 131-133. - Flaubert, G. (1969): Paní Bovaryová. Mladá fronta. 5. týden: Kulturní narcismus, masová kultura a masová média Klíčová slova: reflexivní projekt já, terapeutická sensibilita, spektáklizace, celebritizace, narcistická idealizace – kult hvězd, estetizace každodennosti. + Lasch, Ch. (1979): The Narcistic Personality of Our Time. In: The Culture of Narcisism. W.W. Norton, pp. 31-51. - Lipovetsky, G. (2001): Narcis aneb strategie prázdnoty. In: Éra prázdnoty. Prostor, pp – 43-60. - Kernberg, O. (1999): Normální a patologická láska. Portál, pp. 173-208. 6. týden: Kulturní průmysl I. (Adorno, Horkheimer) Klíčová slova: směnná a užitná hodnota, komodifikace, reifikace, racionalizace, kulturní průmysl, identifikace, poetické mystérium zboží, jednota industriálního systému, instrumentální racionalita, anti-osvícenství, autoritární osobnost. · T. Adorno: The Schema of Mass Culture. In: Adorno, T. (1992): Culture Industry. Sage, pp. 53- 84. nebo T. Adorno: Schéma masové kultury. Oikoymenh, 2011. * Horkheimer, M.: Tradiční a kritická teorie. pp. 1-21. * Adorno, T. (1992): How to look at television. In: Adorno, T. Culture Industry. Sage, pp. 136- 153. * Adorno, T., Horkheimer, M. (1979): The Culture industry enlightenment as mass deception. In: Adorno, T., Horkheimer, M. Dialectic of Enlightenment. London. Verso. pp. 120 - 124. 7. týden - Kulturní průmysl II. (Benjamin, Marcuse) Klíčová slova: auratické umění, zreflexivnění každodenního života, proměna percepční zkušenosti, nová sensibilita masy, represivní desublimace, základní a vedlejší represe + Benjamin, W. (1984): Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj. Odeon 1984 pp. 16-47. * Marcuse, H. (1991): Vítězství nad nešťastným vědomím: represivní desublimace. In: Jednorozměrný člověk. Naše vojsko. pp. 66-136. 8. týden: Masová média a proměna veřejnosti: Ideologie, hegemonie, kontragehemonie v masových mediích Klíčová slova: veřejná sféra (veřejnost), refeudalizace veřejnosti, reprezentativní veřejnost, depolitizace kultury, kritický dialog, veřejná mediální služba, ideologické nástroje státu, kontrahegemonie, mechanismy vytváření souhlasu, falešné vědomí. · Habermas, J.(2000): Strukturální přeměna veřejnosti. Filosofia. pp. 231-244, 254-280, 281-298 * Garnham, N.(1986): The media and the public sphere. In: Golding, P., Murdock, G., Schledsinger, P. (eds): Communicating Politics. Leicester University Press, pp. 45-53. - Elliott, P. (1982) Intellectuals, the "information society" and the disappearance of the public sphere. In: Schlesinger, P., Sparks, C. (eds) Media, Culture and Society. Academic Press, London, Vol. 4, No. 3, pp. 244-6. * Kellner, D. (1990): Contested Terrain and the Hegemony of capital. In: Television and the Crisis of Democracy. Westview Press, pp. 14-22. * Newbold, Ch. (1995): Approaches to cultural hegemony within cultural studies. In: Approaches to media. Arnold, pp. 328-331. * Golding, P., Murdock, G. (1979): Ideology and the Mass Media. In: Barrett, M., Corrigan, P., Kun, A., Wolff, J. (eds.): Ideology and Cultural Production. Croom Helm. pp. 198-224. * Hall, S. (1982): The rediscovery of ideology: return of the repressed in media studies. In: Gurevitch, M. et al.: Culture, Society and the Media. Methuen, pp. 354-363. * Good, L. (1989): Power, Hegemony, and Communication Theory. In: Angus, I., Jhally, S. (eds): Cultural Politics in Contemporary America. Routledge. pp. 51-64. - Bennett, T. (1986): Popular culture and “the turn to Gramsci”. In: Bennett, T., Mercer, C., Woollacott, J. (eds): Popular Culture and Social Relations. Open Univ. Press. pp. xi-xix. 9. týden: Technologický determinismus a jeho kritika /médium jako poselství? Klíčová slova: technologický /mediální/ determinismus, těžká a lehká média, časo/vá a prostorová média, McLuhanovy spirituální dichotomie, Sapir-Whorfova hypotéza, horká a chladná média, imploze. + McLuhan, M.: (1991): Jak rozumět médiím. Odeon. pp. 19-32 * McLuhan, M. (2000): Gutenbergova galaxie. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000.. * Marshall McLuhan versus Playboy (rozhovor). In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. 10. týden: Od lineárního myšlení vizuálního prostoru k hodnotám multisenzorického života Klíčová slova: vizuální prostor, akustický prostor, retribalizace, globální vesnice, noogeneze, planetizace,, tetradický model. · McLuhan, M.: (1991): Jak rozumět médiím. Odeon. pp. 33-55. · McLuhan, M.: Postoje a podvody manažerské minulosti. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. * McLuhan, M. Zákony médií. In: Člověk, média a elektronická kultura. Jota 2000. 11. týden: (1.5.) STÁTNÍ SVÁTEK 12. týden: (8.5.) STÁTNÍ SVÁTEK 13. týden: Hyperrealita a simulace Klíčová slova: označované, označující, směnná a užitná hodnota, plovoucí označující, symbolická směna, krize reprezentace, simulákrum, simulace, hyperrealita. + Baudrillard, J.: Praecessio Simulacrorum. In: Host 1996, č. 6. * Baudrillard, J. (1983): Mass Media Culture. In: Poster, M. (ed.) Selected Writings. Stanford University press . pp. 63 - 97. - Baudrillard, J. (1983) : Implosion of Meaning in the Media. In: In the Shadow of the Silent Majorities NY. Semiotext(e) pp. 1-61. 14. týden: Kyberprostor, psychoanalýza a nezamýšlené důsledky informatizace pozdněmoderních společností: Slavoj Žižek a mor fantazií Klíčová slova: informační společnost, kritika informace, informační přetížení, reflexivní modernita, individualizace, nezamýšlené důsledky sociálního jednání, komunikační ideologie, důvěra, ontologické ne-bezpečí, riziková společnost · Žižek, S. (1999): The Matrix, two sides of Perversion, Nettime. Dostupné na:http://www.nettime.org/Lists-Archives/nettime-l-9912/msg00019.html · Mackay, H. ( 2001): Theories of the Information Society. In: Investigating the Information Society. Routledege, pp. 21-41. * Volek, J. (2003): Mediální studia mezi kritikou ideologie a kritikou informace. In Média a realita. Brno : Masarykova universita v Brně, s. 11-34. * Volek, J. (2002): Nezamýšlené důsledky "komunikační ideologie" v kontextu informační společnosti. In Média a realita: sborník prací Katedry mediálních studií a žurnalistiky. Brno : Masarykova Universita v Brně, s. 11-38, - Žižek, S. (1998): Cyberspace,or how to traverse the fantasy in the age of retreat of the big other. Public Culture, 19, 3. Dostupné na: http://www.uchicago.edu/reseach/jnl-pub-cult/backissues/pc26/Žižek.html - Luke, W., T. (1994): „Packaging“ Chernobyl: The Manufacture of Meaning from a Transnational Ecological Disaster. In: Screens of Power. University of Illinois Press, pp. 181- 201. - Kroker, A.,Weinstein, M.A.(2001): Data Trash: the Theory of the Virtual Class. New World Perspectives. Montreal, pp. 27-40. LEGENDA: + znalost textu je povinná na danou přednášku a bude testována · znalost textu je povinná na danou přednášku * znalost textu se předpokládá při vypracování závěrečného eseje - doporučený text