ZUR138 Úvod do studia kultury

6. Pracovní týden/setkání

Polární koncepty subkultur v anticko-křesťanské kulturní oblasti

Základní pracovní témata

  1. Sociálně kulturní časoprostor, hierarchie kulturních oblastí
  2. Subkultury a kontrakultury

Nadčasové subkultury uplatňující se ve vývojových údobích (epochách) kulturních oblastí, včetně anticko-křesťanské kulturní oblasti:

  • každodenní a reprezentativní (sváteční) kultura
  • vysoká a nízká kultura
  • centrální a regionální kultura
  • sakrální (náboženská) a profánní (světská) kultura
  • dominantní a marginalizovaná kultura
  • majoritní a minoritní kultura
  • tradiční a novátorská kultura
  • komerční a nekomerční kultura

Časoprostorově ukotvené polární subkultury anticko-křesťanské kulturní oblasti:

Antika

  • vesnická a městská kultura
  • antická a barbarská kultura
  • starořecká a římská kultura
  • židovská a křesťanská kultura
  • antická a křesťanská kultura
  • křesťanská a pohanská kultura

Středověk

  • vesnická a městská kultura
  • křesťanská a pohanská kultura
  • východní křesťanská (byzantská) a západní křesťanská kultura
  • feudální a poddanská kultura
  • církevní a dvorská kultura
  • církevní a měšťanská kultura
  • šlechtická a měšťanská kultura
  • katolická a protestantská kultura

Novověk

  • aristokratická a plebejská kultura
  • církevní a měšťanská kultura
  • šlechtická a měšťanská kultura
  • křesťanská a islámská kultura
  • katolická a protestantská kultura
  • vesnická a městská kultura
  • racionalistická osvícenská a romantická kultura
  • lidová (kolektivní) a umělá (individuální) kultura
  • romantická a akademická kultura
  • národní a kosmopolitní kultura
  • moderní / modernistická a měšťácká / akademická kultura
  • avantgardní a tradiční kultura
  • masová kultura a kultura pro elitu/snoby
  • globální a etnická kultura
  • komerční a nekomerční kultura
  • populární a alternativní kultura


Studijní texty

  • Pavelka, Jiří - Pospíšil, Ivo: Slovník epoch, směrů, skupin a manifestů. Brno : Nakladatelství Georgetown, 1993 (hesla související se Základními pracovními tématy).
  • Petráň, Josef, a kol.: Dějiny umělecké kultury II.1. Praha : Karolinum, 1995, Každodennost tradiční kultury, s. 31-32.
  • Debicki, Jacek - Favre, Jean-François - Grünewald, Dietrich - Pimentel, Antonio Filipe: Dějiny umění. Malířství. Sochařství. Architektura. Praha : Argo, 1998. Viz Téma č. 4.


Doporučená četba

  • Chatelet, Albert - Groslier, Bernard Philippe, aj.: Světové dějiny umění. Malířství, sochařství, architektura, užité umění. Praha : Larousse - Cesty 1990, 784 s.

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/auth/el/1423/jaro2012/ZUR138/um/ZUR138-06_07.pdf

Zadání písemného úkolu č. 2
Název práce: Srovnání dvou děl reprezentujících polární subkultury euroamerické kultury
Žánr: interpretační úvaha
Počet znaků: cca 7 000
Maximální počet bonusových bodů: 5                    

Zadání:
Zvolte si dva kulturní produkty (texty) stejného druhu, žánru či formátu (např. 2 stavby, divadelní hry, obrazy, sochy, filozofická, hudební, literární, filmová díla), které vznikly ve stejné době-epoše (nejlépe dvě umělecká díla), ale které spadají do dvou protichůdných, nejlépe polárních, vzájemně se střetávajících a konfrontujících se subkultur anticko-křesťanské kulturní oblasti. Tyto produkty popište a srovnejte. Uveďte vždy dobu vzniku díla a tam, kde je to známo, také jméno jejich tvůrce/ů a konzumentů. Referenčním rámcem úvahy je sociálně kulturní kontext, v jehož rámci dané kulturní produkty fungují. Vhodné jsou odkazy na použité zdroje (citace, poznámky).

Cílem práce je odhalit, postihnout a vyložit shody, ale zejména rozdíly mezi jednotlivými produkty a ve svých důsledcích mezi polárními subkulturami. Jde o shody a odlišnosti ve formě, obsahu a především funkcích a pozicích, které dané produkty v daném kulturním časoprostoru (ve vztahu k jejich producentům, distributorům, konzumentům a interpretům) plní.

Doporučená struktura práce
1. Titulní list.
2. Zdůvodnění volby daných kulturních produktů (osobní motivace) a stanovení cílů práce.
3. Obecná charakteristika epochy (zejména její vývojové dynamiky), v jejímž rámci dané kulturní produkty vznikly.
4. Identifikace a popis kulturních produktů.
5. Závěr - shrnutí základních zjištění.
6. Použitá literatura.

Termín odevzdání: 1. 4. 2012

Odevzdávárny
Domácí úkoly, sběr souborů.