Mediální systém jeden ze subsystémů sociálního systému (soustava elementů n. subsystémů, institucí a jednotek v sociálních rolích) Slovník. Med kom., s. 247-8 Na mediální systém mají vliv: •Počet a druhy mediálních subjektů •Ekonomické změny (vydavatelské domy, reklamní sítě, globální média s národními mutacemi) •Technologické změny (nová média, digitalizace) •Kulturní změny •-proměna hodnot, prezentovaných v médiích •-změny chování publika (individualizace užití médií, aktivní, odmasovělé publikum, interaktivita) Český mediální systém •Na konci 90. let podle čtyř teorií tisku a McQuaila se proměňoval z autoritářského na libertariánský, vykazoval prvky i z jiných systémů, včetně rozvojového •Svoboda mediál. trhu dominantní hodnotou, mediál. politika na okraji zájmu, nedošlo k pokusu formulovat nebo implementovat vzory mediál. systému srovnatelné velikosti a síly ekonomiky •Ustavil se jako duální: média veřejné služby a média privátní (komerční a nekomerční) •Nová ekonomická podoba ustavena rychle, kultura (včetně etiky) se prosazuje opožděně •Navrátilová, S.: Mediál. sféra české společnosti po r.1989: Normativní a axiologické aspekty. In: Média a realita 04 Česká mediální politika •V 90. letech nevýrazná až absentující •Nedeklarované a neveřejné vlivy •Přelom r. 2000 evropský impuls ke změně politizovaných mediálních dozorujících institucí na nezávislé •Po r. 2000 pokračuje trend politických tlaků, lobbismu aj. nedemokratických vlivů v mediální sféře •R. 2010 zatím nepřináší výrazné změny, část politiků i veřejnosti se staví odmítavě k médiím veřejné služby •V letech 2008-11 je ČR v procesu implementace změn, které doporučuje evropská směrnice o audioviz.službách Společné vývojové rysy s postkomunistickými zeměmi •neprůhlednost privatizačních procesů •nedostatek domácího kapitálu •vytváření vlastnických řetězců unifikovaných periodik •opožďování regulace a samoregulace médií za ekonomickými změnami •slabé profesní odborové mediální organizace •vzestup elit z dřívějších autoritářských režimů aj. Nové technologie • se vymykají dosavadním způsobům mediální typologie i regulace • •přesahují i hranice tradičních rezortů • •je třeba hledat nová východiska i pro samoregulaci Nové paradigma •Po padesáti letech byla v r. 2004 typologie, známá jako čtyři teorie tisku (mnohokrát později revidována, shrnuje např. Mc Quail) •nahrazena obecně přijímanou typologií Hallina a Manciniho •Systémy médií v postmoderním světě. Tři modely médií a politiky •České vydání 2008, přel T. Trampota, úvodní studie o českém mediálním systému (Jirák, Trampota) •(Libertariánská, t. sociální zodpovědnosti, autoritářská, sovětská/demokraticko-participační, rozvojová) Systémy médií podle Hallina a Manciniho (3 modely) •Mediální systém(y) • - jaký je? (analytický přístup: popis, • pojmy, souvislosti) •4 hlavní parametry (vývoj mediálních trhů, politický paralelismus, vývoj novinářského profesionalismu, stupeň a způsob intervence státu do mediálního systému) • - jaký by měl být (normativní přístup: • pravidla, právní rámec) • • 3 modely mediálních systémů •Středomořský • (polarizovaně-pluralitní) •Severo/středoevropský • (demokraticko-korporativistický) •Severoatlantický • (liberální) • • •