spb-letterhead.png Energeticky úsporné renovace budov: ekonomická a energetická příležitost Letní škola energetiky, FSS MUNI, Brno 5. září 2013 spb-letterhead.png Ekonomický potenciál úspor energie ●Možné úspory v rezidenčním sektoru: 142 PJ ●Možné úspory v tercierním sektoru: 33 PJ ●Možné úspory v průmyslu: 95 PJ (konz. odhad) ● ●Konečná spotřeba energie v ČR: 1120 PJ spb-letterhead.png World Energy Outlook 2012 ●Poprvé Mezinárodní energetická agentura připravila energeticky úsporný scénář vývoje (Efficient World Scenario) ●Celosvětové potřebné investice do roku 2035 ve výši 11,8 bil. dolarů (ceny 2011), ale 17,5 bil. úspory na platbách za energie a 5,9 bil. dolarů úspory z nerealizovaných investic do zdrojové infrastruktury ●Přínos pro HDP: 18 bilionu dolarů spb-letterhead.png Efficient World Scenario spb-letterhead.png Potřebné investice a finanční úspory spb-letterhead.png Přesun investic ke konečné spotřebě spb-letterhead.png Přesun ekonomického přínosu mezi regiony spb-letterhead.png Proč se to neděje? ●Tržní selhání na úrovni vlastníků budov §příliš vysoká vstupní investice (domácnosti) §alternativní použití peněz s vyšším výnosem (podnikatelé) §nedostatek informací o přínosech a konkrétních možnostech §vysoké transakční náklady (nutný projekt, energetické zhodnocení, nepohodlí při realizaci, vlastník nedisponuje odborností) ●Strategické selhnání na úrovni státu §setrvačnost vnímání energetiky §ohrožení finančních zájmů stávajících energetických společností §miliony malých projektů místo několika velkých §nižší korupční potenciál spb-letterhead.png Ekonomické dopady regulace: vyšší standardy ●Kumulovaná čistá současná hodnota pro vlastníky: +223 mld. Kč (25 let, 3% reálný růst cen energie) ●Silná závislost na růstu cen energie ●Přechod k vyšším energetickým standardům budov zajišťuje vlastníky proti růstu cen ● spb-letterhead.png Ekonomické přínosy podpůrných programů ●Dobře nakalibrovaný program je pro stát ekonomicky výhodný §za investovanou 1 mld. Kč stát získá na daních 0,97 až 1,21 mld. Kč zpět §zároveň indukuje ekonomický růst 2,13 až 3,59 mld. Kč §srovnej se efektem endogenních výdajů státu (dopad na růst HDP 0,60 mld. Kč, tedy 3,5x až 6x nižší) §vysoké transakční náklady (nutný projekt, energetické zhodnocení, nepohodlí při realizaci, vlastník nedisponuje odborností) ●Absorbční kapacita 2013 až 2020: 80 až 100 mld. Kč §to znamená každoroční příspěvek k HDP ve výši až 1 % (38 mld. Kč) ●Stabilní programy (podmínky, finance) mají větší efekt §důvěra žadatelů umožňuje vyšší páku na soukromé investice §nedochází k turbulencím na trhu, drží se ceny stavebních prací spb-letterhead.png Co může udělat stát? Tato vláda? ●Kvalitně připravit čerpání evropských fondů §připravit koherentní podmínky pro čerpání prostředků na energeticky úsporné renovace ve všech OP (a snížit jejich počet) §zajistit dostatečnou alokaci na toto opatření s neodiskutovatelným makroekonomickým přínosem a úspěšným čerpáním ●Zajistit dostatečnou alokaci pro Novou zelenou úsporám §a umožnit tím kontinuální příjem žádostí ●Připravit dlouhodobou strategii pro energeticky úsporné stavebnictví §zajistit statistiku soukromých budov a inventarizaci veřejných §připravit dlouhodobou informační a poradenskou kampaň §udržet stabilní ekonomické prostředí pro stavebnictví §neměnit regulační rámec bez rozmyslu, vynucovat si jeho dodržování ●Zohlednit úspory energie ve Státní energetické koncepci, státní hospodářské politice a dalších oborových politikách (sociální, zdravotní..) ●Strategii dodržovat.. spb-letterhead.png Děkuji za pozornost Mgr. Petr Holub m: 604 177 711 e: petr.holub@sanceprobudovy.cz www.sanceprobudovy.cz Šance pro budovy je aliance významných oborových asociací podporující energeticky úsporné stavebnictví. Sdružuje Českou radu pro šetrné budovy, Centrum pasivního domu, Asociaci výrobců minerální izolace a Sdružení EPS. Reprezentuje přes 200 firem napříč hodnotovým řetězcem výstavby a renovace budov. Šance pro budovy usiluje o dosažení zásadních celospolečenských přínosů, které s sebou energeticky úsporné budovy nesou. Za tímto účelem prosazuje změny legislativního a ekonomického rámce, včetně kvalitní implementace evropských směrnic v České republice.