Fragmentace Česká republika Zpráva o stavu přírody a krajiny ČR 2009 Fragmentace jako důsledek urbanizace Pojem fragmentace (z latinského fragmentum; úlomek, zlomek, zbytek) Dochází k postupnému dělení větších celků na menší, ty ztrácejí své původní kvality. Krajina ztrácí propojenost (konektivitu) a prostupnost (permeabilitu).prostupnost (permeabilitu). Fragmentace jako důsledek urbanizace Růst urbanizovaných ploch má dramaticky stoupající tendenci (satelitní městečka, hypermarkety, autostrády, obří parkoviště nebo sklady) Fragmentace jako důsledek urbanizace Zastavěno 5 000 km2. Kdyby jen polovina urbanizované plochy zastavěná/zcela zpevněná (vyasfaltovaná, pokrytá betonem…) odpovídala by velikosti Lucemburska. Fragmentace jako důsledek urbanizace V ČR zmizí od r. 2000 cca 11 hektarů zemědělské půdy/den ( plocha tří Václavských náměstí). Od roku 2006 se „vybetonovalo“ asi 540 km2 (= plocha větší než rozloha Prahy či okresu Most nebo Teplice). Fragmentace jako důsledek urbanizace V ČR zmizí 11 hektarů zemědělské půdy/den Fragmentace jako důsledek urbanizace V ČR zmizí 11 hektarů zemědělské půdy/den Fragmentace jako důsledek výstavby silnic a dálnic Metoda stanovení tzv. oblastí nefragmentovaných dopravou (UAT; z anglického Unfragmented Areas by Traffic) počítá s vyšší intenzitou dopravy než je 1000 vozidel/24h a s rozlohou větší než 100 km2. Fragmentace jako důsledek výstavby silnic a dálnic Stanovení tzv. oblastí nefragmentovaných dopravou (UAT; Unfragmented Areas by Traffic) Fragmentace jako důsledek výstavby silnic a dálnic Stanovení tzv. oblastí nefragmentovaných dopravou (UAT; Unfragmented Areas by Traffic) Fragmentace jako důsledek výstavby silnic a dálnic Stanovení tzv. oblastí nefragmentovaných dopravou (UAT; Unfragmented Areas by Traffic) Fragmentace jako důsledek urbanizace a výstavby silnic a dálnic 1980-2005 klesl podíl nefragmentované krajiny v ČR z 81 procent na 64 % rozlohy (53 % - 2040?) Fragmentace jako důsledek urbanizace a výstavby silnic a dálnic průměrná velikost UAT se zmenšila z 307 na 218 km2 Epilog Jen asi 17 % plochy státu je tvořeno přírodními nebo přírodě blízkými prvky 3/4 z nich jsou navíc v nepříznivém stavu. Zánikem jsou ohrožena vzácná stanoviště, vázána na specifické podmínky. Běžná stanoviště mají tendencipodmínky. Běžná stanoviště mají tendenci rozšiřovat. Mizí tak různorodost, krajina se unifikuje. Epilog 2 (optimistický) Chystá se novela zákona o ochraně zemědělského fondu: Dnes: Cena za odnětí 124 tis. Kč/ha Nově: až více než mil. Kč/haNově: až více než mil. Kč/ha (ne však pro bydlení dle ÚPD) Zdroje Anděl P. a Hlaváč V. (2008): Vliv automobilové dopravy na mortalitu obratlovců. Ochrana přírody 5: 19-21 Anděl P., Gorčicová I. a Petržílka L. (2008): Atlas vlivu silniční dopravy na biodiverzitu. Evernia, Liberec Anděl P., Gorčicová I. a Petržílka L. (2009): Metodika hodnocení fragmentace krajiny na úrovni EU. Evernia, Liberec