FONDY EVROPSKÉ UNIE Evropské fondy v ochraně životního prostředí • Evropská Kohezní politika: cíle, fondy • Současné programové období 2007 – 2013 • Příprava příštího programového období • Zkušenosti, skandály Evropská politika soudržnosti Souhrnný název: evropská politika hospodářské a sociální soudržnosti (HSS), či krátce kohezní politika. HSS (35% rozpočtu EU) patří vedle zemědělské politiky (41%) k nejvýznamnějším evropským agendám. Nástroj pro naplňování snahy EU o rovnoměrný hospodářský a společenský rozvoj všech svých členských států a jejich regionů. • Cíl: zmírnit rozdíly v životní a ekonomické úrovni mezi chudšími a bohatšími zeměmi EU a zároveň zvyšovat schopnost EU jako celku čelit výzvám 21. století. • Prostředky se přerozdělují od tzv. čistých plátců (Německo, Francie aj.) do regionů s HDP nižším, než je 75% (ERDF) resp. zemí s HDP nižším než je 90% průměru EU (CF). Multiannual financial framework Víceletý finanční rámec • Rozpočet celé EU činí 1% HND celé EU, cca 140 mld. EUR ročně (cca 3x vyšší, než rozpočet ČR). Plánuje se vždy na 7 let. Nyní proces přípravy na léta 2014-2020. • Nebyl schválen EP, nyní rozpočtové provizorium. • Spor: návrhy na škrty cca 50 mld. - 100 mdl. EUR z celkových cca 1 biliónu EUR. Některé státy navrhují škrty až 200 mld., jiné – většina chudších, zejména ze SVE – jsou naopak zcela proti. • Detailnější info viz modré brožury. Multiannual financial framework Víceletý finanční rámec Fondy EU Hlavní nástroj realizace evropské kohezní politiky Evropská unie disponuje třemi hlavními fondy: Strukturální fondy:    – Evropský fond pro regionální rozvoj (ERDF) – Evropský sociální fond (ESF) Fond soudržnosti (FS) – Cohesion fund (CF) Současné programovací období (2007–2013): cíle 2007-2013 více než třetina rozpočtu EU (35,7 %) Mezi hlavní cíle unijní kohezní politiky pro toto období patří: Konvergence, Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost a Evropská územní spolupráce. Konvergence – více jak 80 % Nejchudší, konvergenční regiony – pod 75 % průměru EU HDP na hlavu Cíl: Stimulovat hospodářský růst, a to včetně projektů, které se týkají dopravy nebo rozvoje infrastruktury Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost - 17 % Regiony, které nedosáhnou na finanční podporu skrz Cíl Konvergence posílení konkurenceschopnosti a zaměstnanosti těchto regionů: inovací a podnikání, ochrany životního prostředí, zlepšení dopravního spojení, přeškolení pracovní síly a investic do lidských zdrojů. Evropská územní spolupráce - přeshraniční spolupráci regionů - 2,5 % prostředků. Regiony a HDP na hlavu Současné období EU fondů v ČR • Na právě probíhající programové období 2007—2013 má ČR z evropských fondů k dispozici 26,69 miliard eur, cca 670 mld Kč na 7 let. Tj. přibližně ¾ ročního rozpočtu ČR. Nejvíce na hlavu z členských států EU. • Může je získat, ale nemusí…viz dále. • Každá členská země si dojednává s EK operační programy, které jsou zprostředkujícím mezistupněm mezi ERDF, ESF, FS a konkrétními příjemci finanční podpory v členských státech a regionech. • OP definují, které problémy chce Česká republika za prostředky získané z rozpočtu EU řešit a čeho chce v programovém období dosáhnout v souladu se záměry kohezní politiky. Operační programy 2007 – 2013 ČR má v letech 2007-2013 26 OP. • 8 tematických (doprava – 22%, životní prostředí – 20%, věda a vzdělávání, zaměstnanost,) • 7 regionálních – NUTS II. • Ostatní OP přeshraniční, meziregionání a nadregionální spolupráce, technické , administrativní a výzkumné zázemí realizace politiky soudržnosti. • Obtížná administrace. Pro srovnání: Polsko má OP jen 8. 4 cíle: • Konkurenceschopná česká ekonomika • Otevřená, flexibilní a soudržná společnost • Atraktivní prostředí • Vyvážený rozvoj území Co se financuje: • Rozvoj dopravy a dopravní infrastruktury • Ochrana životního prostředí • Rozvoj měst a obcí, přeshraniční spolupráce • Rozvoj cestovního ruchu • Rozvoj lidských zdrojů • Zlepšování kvality služeb poskytovaných veřejnou správou a samosprávou • Podpora podnikání, vědy a výzkumu Operační programy 2007 – 2013: indikátory a cíle Operační program životní prostředí Operační program životní prostředí • 60 mld Kč schváleno na projekty • 48 mld Kč proplaceno 5526 projektů Graf: alokace a stav schválených žádostí v prioritních osách OPŽP Financování úspor energie a OZE Průběh financování Průběh financování Příprava na období 2014-2020: Legislativa: Nařízení o společných ustanoveních o fondech Společného strategického rámce, Nařízení o jednotlivých fondech – CF, ERDF, ESF, EAFRD, EMFF Strategie: Evropa 2020 Koordinace: Společný strategický rámec, který určí základní podmínky pro přípravu OP v členských státech, jednotný pro všechny fondy, způsob vypracování Dohody o partnerství Vymezení financování z evropských fondů v členských státech Dohoda o partnerství – mezi člen. státem a EK Ex-ante kondicionality – nutné podmínky, zejm. implementace legislativy Princip partnerství – účast veřejnosti v přípravě Finanční nástroje – dotace, půjčky a jejich kombinace Principy období 2014-2020: ● Posílení strategického plánování – provázanost, odůvodněnost ● Zvýšení tématické koncentrace – méně cílů ● Zvýšení výkonnosti pomocí podmínek a pobídek - efektivita ● Zlepšení hodnocení, výkonu a výsledku – indikátory, cíle ● Podpora využívání nových finančních nástrojů – finanční návratnost Cíle strategie Evropa 2020 1. Zaměstnanost. Zaměstnat 75 % osob ve věkové kategorii od 20 do 64 let 2. Výzkum a vývoj. Investovat do výzkumu a vývoje 3 % HDP Evropské unie 3. Změna klimatu a energetika . Snížit emise GHG o 20 % ve srovnání se stavem v roce 1990 , Zvýšit podíl energie z obnovitelných zdrojů na 20 % , Zvýšit energetickou účinnost o 20 % 4. Vzdělávání. Snížit míru nedokončení studia pod 10 %. Dosáhnout v kategorii od 30 do 34 let alespoň 40% podílu vysokoškolsky vzdělaného obyvatelstva 5. Chudoba a sociální vyloučení. Snížit alespoň o 20 milionů počet lidí, kteří žijí v chudobě a sociálním vyloučení nebo jsou na pokraji chudoby a hrozí jim sociální vyloučení Tématické cíle Nařízení o společných ustanoveních 1) posílení výzkumu, technologického rozvoje a inovací; 2) zlepšení přístupu k informačním a komunikačním technologiím, jejich využití a kvality; 3) zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních podniků, odvětví zemědělství, rybářství a akvakultury 4) podpora přechodu na nízkouhlíkové hospodářství ve všech odvětvích; 5) podpora přizpůsobení se změně klimatu, předcházení rizikům a řízení rizik; 6) ochrana životního prostředí a podpora účinného využívání zdrojů; 7) podpora udržitelné dopravy a odstraňování překážek v klíčových síťových infrastrukturách; 8) podpora zaměstnanosti a podpora mobility pracovních sil; 9) podpora sociálního začleňování a boj proti chudobě; 10) investice do vzdělávání, dovedností a celoživotního učení; 11) posilování institucionální kapacity a účinné veřejné správy. Národní úroveň – období 2007 - 2013 Implementace OP pro léta 2007-2013. ČR spolu s BG a I nejhorším příjemcem – malé čerpání, neexistence priorit (zejména v dopravě), předražování zakázek, růst vicenákladů, neférové tendry – některé problémy identifikovaly vnitřní audity ministerstev, něco NKÚ, mnohem větší množství EÚD. Donedávna neexistovala nezávislá certifikace ze strany MF. Některé kauzy: Rath, ROP SZ, ČOV Praha, • Dopad: ČR měla pozastavené splácení, to je nyní obnoveno, nicméně EK snížila jako varování platby o cca 5%. • Proplácení v něktrých OP stále zastaveno, v ROP SZ EK vůbec náklady neproplatí – škoda pro ČR asi • V souhrnu může jít o desítky miliard korun z celkových cca 700, o které ČR přijde (nebude je umět vyčerpat, resp. projekty v důsledku praxe předplácení projektů z národních rezerv namísto EK zaplatí čeští daňoví poplatníci). Národní úroveň – příprava období 2014 - 2020 Alokace pro ČR: cca. 500 mld Kč (o 200 mld méně než minule) Regiony: všechny kraje konvergenční, Praha rozvinutý Příprava pro další programování - řídí MMR, jednotlivé programy vytvářejí sektorová ministerstva – MŽP, MD, MPO, MPSV, MŠMT, MMR Harmonogram: 1. fáze do konce března 2013 první návrhy programů do konce května 2013, kdy první návrhy programů předloženy vládě 2. fáze od června do října 2013, kdy budou programy na úrovni ČR kompletně dopracován a postoupen vládě ČR k projednání, 3. fáze od listopadu 2013 do prosince 2013, kdy budou program předložen EK, projednán oficiálně s  EK, upraven a poté konečná verze programu předložena ke schválení EK formou rozhodnutí. Národní úroveň – příprava období 2014 - 2020 Dosavadní průběh: Podzim 2012 ● Podklad pro přípravu Dohody o partnerství: 8 OP, základní zaměření, tématické cíle ● Pozice Evropské komise k vyjednávání Zima 2013 Ustanovení Platformy 2014 mezi střechovými NNO Jaro 2013 ● „Intervenční logika“ ● První návrh programového dokumentu ● Výše alokace pro jednotlivé OP a priority Ekologické organizace • Proces přípravy nebývá příliš průhledný a systematický, podobné je to ve fázi realizace. V ČR jde spíš o chaos kdy se řada podstatných věcí mění na poslední chvíli. Některé NNO se to v rámci snahy o zapojení veřejnosti snaží sledovat a nastavení priorit ovlivňovat. • Obecně pracují jak na úrovni EU – koordinace mezi zástupci nejvýznamnějších organizací v Bxls, tak na úrovni národní – přes MV OP, nebo různé prac. skupiny. Příklad aktivit • Práce směrem k EK, europoslancům, národním centrálním úřadům – MMR, MŽP, MD, Úřad vlády • Bankwatch: http:// bankwatch.org/our-work/who-we-monitor/eu-funds • http:// bankwatch.org/sites/default/files/EU-peoplesguide-CZ Priority EK mj. i díky NNO • EK – snaha prosadit, aby se ze sedmiletého rozpočtu nejméně 20% (cca 205 miliard EUR) použilo na problémy spojené se změnou klimatu a ochranou životního prostředí. • Vzhledem ke komplexnosti problematiky by tato částka směřovala i do oblastí ovlivňujících OŽP nepřímo přes investice do vzdělávání a odborné přípravy, a rezortů dopravy a zemědělství. Širší kontext ekologických priorit v programování využití fondů EU Další odkazy k využití: • www.strukturalni-fondy.cz • http://www.foeeurope.org/sustainable-eu-funds • http://ec.europa.eu/europe2020/index_cs.htm