Gender v mediální praxi

Úvodní hodina, seznámení se s kurzem

Sylabus e-kurzu Gender v mediální praxi (GEN 533)

charakteristika a cíle e-kurzu
E-learningový kurz Gender v mediální praxi si klade za cíl zdůraznit genderový aspekt soudobých mediálních diskurzů, doložit mediálně užívané strategie na praktických příkladech a poukázat na alternativní možnosti tvorby mediálních obsahů. Pomocí teoretických a praktických nástrojů budou studující rozkrývat genderové aspekty analyzovaných mediálních produktů a sami utvářet genderově korektní modely jednotlivých žánrů či typů mediálních pořadů.  V hodinách se seznámí se základními východisky feministické literární a filmové teorie a s některými aspekty feministické kritiky médií, jež jim tak poskytnou možné nástroje de-konstrukce vlastních i cizích (žurnalistických) textů. V rovině praxe má e-kurz rozvíjet nejen schopnost vnímání mediálních obsahů z genderového hlediska, ale také obecné zcitlivění na přítomnost genderové tematiky v širších oblastech každodennosti. Východiskem kurzu je předpoklad, že symbolická rovina zacházení s genderovými kategoriemi, jak ji prezentují soudobá média, se zásadním způsobem podílí na formování pozic žen a mužů v konkrétních sférách soudobé společnosti a je potenciálním zdrojem sociální nerovnosti. Právě analýza symbolických forem reprezentace je pak jedním ze způsobů rozrušování společenských struktur nerovnosti.
 
E-kurz se věnuje základním teoretickým konceptům (genderové aspekty literární, filmové či televizní tvorby, mediální stereotypizace, tzv. femininní televizní žánry), jež se následně pokouší aplikovat na konkrétních žánrech a produktech. Studující tak postupně přejdou od analýzy k vlastní tvorbě a vyzkouší si své žurnalistické schopnosti v oblasti zavedených žánrů (filmová recenze, slovníkové heslo ad.), ale i svou (nejen sociologickou) imaginaci a nápaditost ve volněji zadaných úkolech směřujících k uvědomování si a případnému nabourávání genderových stereotypů. V jednotlivých sekcích se kurz věnuje oblastem, v nichž je dle názoru jeho garantek genderová problematika významně zneviditelňovaná, avšak v případě de-konstruujícího pohledu se zároveň ukazuje jako nejviditelnější – reklamě či pohádce. Některé z výstupů naleznou své praktické uplatnění: v internetové encyklopedii Wikipedie, v internetovém periodiku MU Stisk nebo na stránkách Katedry genderových studií, kde tak budou zpřístupněna širší veřejnosti.


komu je e-kurz určen
E-kurz je určen především studujícím Genderových studií, doporučujeme ho také studujícím oboru Mediální studia a žurnalistika. Studující by měli být ve třetím a vyšším roce studia. Maximální počet zapsaných v jarním semestru 2013 je 26, o přijetí do kurzu rozhoduje nutnost absolvování kurzu pro ukončení studia, rychlost při zápisu a studijní zaměření zájemců a zájemkyň.
 

udělení zápočtu a hodnocení kurzu
Vyučující budou hodnotit splnění úkolů v jednotlivých týdnech. Pro udělení zápočtu je nutné získat 80 z 90 povinných bodů (tj. splnit 8 z 9 úkolů). Bonusové body pak určí hodnocení (stupnice A-F) (viz tabulka na závěr sylabu).


doplňující organizační informace
- kurz vede v příslušném týdnu vždy jedna z tutorek, obracejte se na ni; v případě obecných otázek k průběhu kurzu směřujte dotazy na obě tutorky (v kopii); v obou případech platí, že nejlepší cestou je komunikace prostřednictvím diskuzního fóra předmětu!
- většina povinné i část volitelné literatury je dostupná v elektronické podobě ve Studijních materiálech IS MUNI
- v rámci výuky není respektován studijní týden; tento čas využíváme na základě předchozích zkušeností k rozložení ostatních úkolů do delšího časového období

 

Osnova výuky

1. Úvodní hodina
tutorka: Pavlína Binková
termín: 18.-24.2.
zadání a nároky:

-    seznámení s průběhem a podmínkami ukončení kurzu
-    četba povinné literatury
-    individuální práce, bez požadavku pravidelného přístupu k internetu

seznámení se sylabem a kurzem, s e-learningovou formou výuky

povinná literatura: 
Baslarová, J.: „Ženám jejich šminky, mužům jejich fotbal? aneb Gender a (česká) média: úvod do problematiky.“ In: Tamara Nováková a Magdalena Hort (eds.) Gita černá na bílé. Genderová a informační agentura GITA, Praha, 2008, s. 9-13.
Binková, P.: „Feministická perspektiva v mediálních studiích.“ Revue pro média, č. 9 / 2004, s. 2-9.
„From Beijing to Brussels. An Unfinished Journey.“ Women and the Media. The European Women’s Lobby Beijng+15 Report on the Activities of the European Union. 
 


2. Feminismus a umění; feministická literární a filmová teorie
tutorka: Pavlína Binková
termín: 25.2.-3.3.
zadání a nároky:

-    příprava podkladů k utvoření/přepracování slovníkového hesla dle zadání
-    komunikace ve skupinách; včasné přihlášení se k zadání; přístup na internet v průběhu celého týdne

povinná literatura:
Pachmanová, M. (ed.): Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě. One Woman Press 2002 (vybraná kapitola).


doporučená literatura:
Moi, T.: „Marginality and Subversion: Julia Kristeva“. In Sexual/Textual Politics: Feminist Literary Theory. Routledge 1995, s. 150-173.
Mulvey, L.: „Vizuální slast a narativní film“. In Dívčí válka s ideologií. Sociologické nakladatelství, Praha 1998, s. 115-131.
www.wikipedia.com

doporučená literatura k formální stránce textu:
Maggio, R.: Talking about People: A Guide to Fair and Accurate Language. Phoenix: Oryx Press, 1997, s. 1-27.
Culler, J.: „Reading as a Woman.“ In: Warhol Robyn a Diane Price Herndl, eds. An Anhology of Literary Theory and Criticism. New Brunswick: Rutgers University Press, s. 509-524.
Valdrová, J.: „Rovné pojednávání žen a mužů v jazyce a řeči.“ In: Tamara Nováková a Magdalena Hort (eds.) Gita černá na bílé. Genderová a informační agentura GITA, Praha, 2008, s. 20-24.


3. Reprodukce genderových rolí v médiích: televize v rodině, rodina v televizi
tutorka: Iva Baslarová
termín: 4.3.-10.3.
zadání a nároky:

-    kreativní tvorba komixu prostřednictvím specifického rozhraní
-    práce výhradně ve skupině; přístup na internet vyžadován dle domluvy ve skupině

povinná literatura:
Morley, D.: Family Television. Cultural Power and Domestic Leisure. Television in the Family. London and New York, Routledge, 1999, p. 18 – 40.

Zoonen, L.: Feminist Media Studies. London, Sage, 1994, s. 113 – 122.

doporučená literatura:
Fiske, J.: "Television Culture." Gendered Television: Femininity. Gendered Television: Masculinity. London and New York, Routledge, 2004, p. 179 – 224.
Baslarová, I.: „Pro samé slzy uvidět. ,Femininní‘ televizní žánr soap opera a jeho publikum v procesu uvědomování si genderových identifikací.“ Iluminace, Praha : Národní filmových archiv, 20/2008, 4, od s. 65-83.


4. Genderové nerovnosti v mediálním průmyslu a jejich vliv na mediální obsahy; politická ekonomie médií z genderového hlediska
tutorka: Pavlína Binková
termín: 11.3.-20.3. (středa!)
zadání a nároky:

-    práce s mediální databází Anopress, mediální rešerše vybrané organizace dle zadání
-    individuální práce; plnění úkolu zcela závislé na práci s internetovými zdroji; po seznámení s mediální databází lze plnění úkolu rozvrhnout do 10 dnů dle svých potřeb

povinná literatura:
Tuchman, G.: „Women’s Depiction by Mass Media“. Signs, 4 (3), 1979, s. 528-542.


doporučená literatura:
Modleski, T.: „Femininity as Mas(s)quarade. A Feminist Approach to Mass Culture“. In C. Mc Gabe High Theory/Low Culture. Analysing Popular TV and Film. Manchester 1986.


5. Genderové nerovnosti v mediálním průmyslu a jejich vliv na mediální obsahy; politická ekonomie médií z pohledu gender – hodnocení
tutorka: Pavlína Binková
termín: 21.3.-27.3. (středa!)
zadání a nároky:

-    práce s mediální databází Anopress, mediální rešerše vybrané organizace dle zadání
-    individuální práce; plnění úkolu zcela závislé na práci s internetovými zdroji; po seznámení s mediální databází lze plnění úkolu rozvrhnout do 7 dnů dle svých potřeb


6. Praktická cvičení – filmová recenze
tutorka: Iva Baslarová
termín: 28.3.-7.4.

zadání a nároky:
-    zpracování filmové recenze
-    nutnost shlédnutí vybraného snímku v kině; individuální práce, přístup k internetu a plnění úkolu lze rozvrhnout do 10 dnů dle svých potřeb

povinná literatura:
Humm, M.: „Practising Feminist Theory.“ In: Feminism and Film. Edinburgh Univesity Press, 1997, s. 179-195.
Bendová, H.: „Omyly kritiky.“ Cinepur , č. 31, leden 2004.


doporučená literatura:
Gmiterková, Š.: Spodní tóny pianistky. In: Sborník Oboru genderových studií FHS UK Praha.
Bláhová, J.: Víš, jak vím, že jsi gay? / Hrdí outsideři v éře ponížení: specifika mužské genderové identity ve filmech 'skupiny' Judda Apatowa. Cinepur č. 61, leden 2009.
Baslarová, I.: Cococodák! Cinepur č. 6, září 2009.
Kaplan, E. Ann: Hollywod, Science and Cinema: the Imperial and the Male Gaze in Classic Film. In Looking for the other: feminism, film, and the imperial gaze. New York, Routledge, 1997, s. 56 – 98.
Wood, R.: Responsibilities of a Gay Film Critic. In: Gay, Lesbian, and Queer Essays on Popular Culture. London, Duke University Press, 1995.


7. Praktická cvičení – filmová recenze – hodnocení
tutorka: Iva Baslarová
termín: 8.4.-17.4. (středa!)
zadání a nároky:

-    zhodnocení recenze dle zadání
-    bez specifických nároků na spolupráci a pravidelnost přístupu k internetu


8. Reprodukce genderových rolí v médiích: socializace, dětství a queerness 
tutorka: Iva Baslarová
termín: 18.4.-24.4. (středa!)
zadání a nároky:

-    vytvoření literárního textu dle zadání
-    individuální práce bez specifických nároků na spolupráci a přístup k internetu

povinná literatura:
Messner, M. A.: „Barbie Girls versus Sea Monsters: Children Constructing Gender.“ Gender and Society, Vol. 14, No. 6. (Dec., 2000), pp. 765-784.
Kynčlová, T.: „Gender, tradice a mýty.“ In: Tamara Nováková a Magdalena Hort (eds.) Gita černá na bílé. Genderová a informační agentura GITA, Praha, 2008, s. 101 – 111.


9. Praktická cvičení – Televizní dramatická a zábavní tvorba pro genderované publikum
tutorka: Pavlína Binková
termín: 25.4.-5.5. (opět neděle!)
zadání a nároky:

-    vytvoření odborného textu
-    práce ve skupinách vyžadující vzájemnou domluvu a koordinaci
-    nutnost shlédnout několik dílů pořadu dostupného na internetu

povinná literatura:
Binková P.: „Vlasta, všechny stránky ženy.“ Média a realita 2000, MU Brno 2000, s. 121-144.
Řeháčková D.: „Konstruování maskulinity v časopisech životního stylu pro muže.“ Sociologický časopis,  Sociologický ústav AV ČR, Vol. 42/2006, No. 2, s. 291-306.


doporučená literatura:
Brunsdon Ch.: „Identity in Feminist Television Criticism“, In: Feminist Television Criticism, Oxford: Clarendon Press, 1997, s. 114-125.
William Body: „Amatér, hospodyňka a prodejna. Propagace poválečné americké televize.“ Iluminace 4/2005, s. 27-38.
Klodová, L.: „Ženin“. In Rozrazil. 2006.


10. Praktická cvičení – mýtus krásy a fat studies
tutorka: Iva Baslarová
termín: 6.5.-12.5.
zadání a nároky:


- sbírání příkladů dobré a špatné praxe v médiích + jejich komentování
- pravidelný přístup na internet v průběhu celého týdne

povinná literatura:
Wolf, N.: Mýtus krásy. Aspekt, Bratislava, 2000.
Millman, M.: „Set Apart: The Fat Person as an Antisocial Figure.“ In: Such a Pretty Face. Being Fat in America. New York, W. W. Norton & Company, 1997.


doporučená literatura:
Bordo, S.: „Hunger as Ideology.“ In: Unbearable Weight. Feminism, Western Culture, and the Body. Los Angeles, University of California Press, 1993.


11. uzavření kurzu – vyplnění hodnotícího dotazníku
tutorka: Iva Baslarová
termín: 13.5.-19.5.
zadání a nároky:

-    vyplnění dotazníku, bez omezení 

 

nároky na studium – stručný přehled
* (minimální nároky, samostatná práce/práce dle vlastního časového rozvrhu)  – ***** (maximální nároky, nutná spolupráce/přístup k internetu)

hodina

 

termín

míra nutné spolupráce
s ostatními

míry nutného pravidelného přístupu
k internetu

další požadavky

1 úvodní hodina

18.-24.2.

*

*

 

2 feministická literární a filmová teorie

25.2-3.3.

***

***

práce s internetovými obsahy

3 reprodukce genderových rolí v médiích – televize v rodině a rodina v televizi

4.3.-10.3.

*****

*****

osvojení nové aplikace

4-5 politická ekonomie médií z pohledu gender

11.3-27.3.

*

*****

osvojení práce s mediální databází

6 praktická cvičení – filmová recenze

28.3.-7.4.

*

*

zhlédnutí vybraného snímku

7 praktická cvičení – filmová recenze: hodnocení

8.4-17.4.

*

*

 

8 reprodukce genderových rolí v médiích – média a socializace

18.4.-24.4.

*

*

 

9 praktická cvičení – televizní dramatická a zábavní tvorba pro genderované publikum

25.4.-5.5.

*****

*****

zhlédnutí určených pořadů dostupných na internetu

10 praktická cvičení – mýtus krásy a fat studies

6.5.-12.5.

*****

*****

práce s internetovými obsahy

11 hodnocení kurzu

13.5.-19.5.

*

*

 


hodnocení kurzu 

hodina

 

počet povinných bodů

počet bonusových bodů

 celkem (maximum)

feministická literární a filmová teorie

10

30

40

reprodukce genderových rolí v médiích – televize v rodině a rodina v televizi

10

20

30

politická ekonomie médií z pohledu gender

10

30

40

praktická cvičení – filmová recenze

10

30

40

praktická cvičení – filmová recenze: hodnocení

10

20

30

reprodukce genderových rolí v médiích – média a socializace

10

30

40

praktická cvičení – televizní dramatická a zábavní tvorba pro genderované publikum

10

30

40

praktická cvičení – mýtus krásy a fat studies

10

20

30

hodnocení kurzu

10

0

10

 celkem

90

 

300

 K udělení zápočtu je nutné získat 80 z celkových 90 povinných bodů.

hodnocení

počet bodů

A

260 – 300

B

220 – 259

C

180 – 219

D

130 – 179

E

90 – 130

F

0 – 90

  Sylabus ke stažení ve formátu word