Gender v mediální praxi

Reprodukce genderových rolí v médiích: televize v rodině, rodina v televizi

Vážení/é a milé/í studující,

v této hodině se budeme společně zabývat rolí televize v rodině a zobrazením rodiny v televizi. Tutorkou bude v tomto týdnu Iva Baslarová, na ni se obracejte v případě nejasností.

Televize bývá pokládána za nejvýznamnější socializační činitel z oblasti médií. Podle výzkumů stráví lidé v USA průměrně třicet tři procent svého volného času s televizí, obyvatelé České republiky sledují televizi v průměru téměř čtyři hodiny denně (Volek, Televize a její publikum v každodenní perspektivě, 2002). Z masových médií se v tomto týdnu zaměříme na televizi, která produkuje žánry, označované jako femininní (melodrama, soap opera, telenovela) a maskulinní (western, sci-fi, adventure). Ukážeme si také, jakou úlohu hraje televize v rodině. David Morley provedl výzkum, v němž se zaměřil na individuální proces sledování televize uprostřed britských rodin. Sledoval přitom rozdílnou moc jednotlivých členů a členek domácnosti, jejich odpovědnost a kontrolu v rozdílných sledovacích časech v průběhu dne a noci. Dynamiku sledování přitom určují také genderové vztahy a role. Morley se soustředil na otázku moci v rodině, přičemž tím, kdo ve většině případů „držel v ruce dálkové ovládání“ a tedy i rozhodoval o výběru pořadu, byl muž. Ženu zpravidla v této hierarchii „přeskočily“ i děti, především pak chlapci. Pokud byl však muž nezaměstnaný a mohl se na televizi dívat i v průběhu dne, byl to on, kdo ustoupil ze své mocenské pozice ve prospěch toho, kdo rodinu právě živil (Morley 1994: 138-159). V opačném případě se ovladač dostal do rukou pracující ženy. Právě „pro ni“ se při zrodu televizního vysílání usídlil žánr soap opera, což bylo jasnou strategií rozvíjejícího se marketingového průmyslu.

File:Family watching television 1958.jpg

Podle Abercrombieho lidé v domácnosti stráví konzumací médií ještě více času, média jsou konstitutivní složkou každodenního života. Média a každodenní život začala být tak těsnými složkami, až se stala neoddělitelnými. Silverstone tvrdí, že se televize stává běžnou součástí života v moderní společnosti. Tvrdí, že náš pocit bezpečí je dán familiární rutinností každodenního života, našim smyslem obecného porozumění a praktického vědění. Důležitá část spočívá v rituálech a symbolech, které jsou samozřejmě nevědomé. Symboly denního života: každodenní znamení a zvuky přirozeného jazyka a rodinné kultury, veřejná média, texty na reklamních tabulích, noviny, televize, intensivní osobní a veřejné rituály v domestikovaných či národních obřadech mezinárodních svátků. V těchto symbolech a rituálních konstrukcích každodenního života hraje televize svou kritickou roli. Je jako objekt v pokoji obstarávající konverzaci, jako médium lokalizující své diváky do určitého prostoru, národní a globální vztah, jako ta, co baví a informuje.

Sledování televize se stalo víceméně individuální záležitostí až se začátkem 21. století, kdy nákup televizoru nepředstavoval příliš velký výdaj a kdy je na výběr z nesčetného množství televizních kanálů, což umožnila digitalizace televize. Ještě donedávna bylo přitom sledování televize kolektivní záležitostí, kdy se publikum množilo o přátele, sousedy a známé, neboť televize nebyla běžnou součástí domácností (Bednařík 2006).

Televize je jedním ze signifikátorů interakce členů a členek rodiny. Podle Jeana Brodieho a Lyndy Stoneman je ten člen/ka domácnosti, které/mu je pořad určen nebo koho zaujal, vždy v menší interakci s ostatními. Dítě ve věku pěti let je vizuálně zdatnější a pozornější při sledování televize i v dalších možnostech, spojených s aktivním diváctvím.

Family watching tv 300x198  How to Maintain Your TV Screen

Televize ženy stejnou měrou emancipovala i mardinalizovala. Joshua Meyrowitz uvádí, že se ženy prostřednictvím televizního vysílání seznámily s tzv. „mužskými tématy“. Představovala pro ně významný zdroj informací, k nimž dosud neměly přístup. Muži už dále nemohli vynechávat partnerky z diskuzí s výhradou, že tomu „nerozumí“. V souvislosti se seznámením se s televizními obsahy však ženy začaly nahlížet, jak jsou v nich opomíjeny jako členky společnosti a zároveň sexualizovány s odkazem na jejich  na jejich pohlavní kategorie. „V tomto ohledu televize osvobodila ženy z informační izolace, a tím zasela sémě nespokojenosti, jež posléze vyklíčilo ve vzpouru“ (Meyrowitz 2006: 175).

Image from about.com

Zadání úkolu pro tento týden

V tomto týdnu budete ve dvojicích zpracovávat ukázku z vámi vymyšleného televizního pořadu určeného rodinám u obrazovek. Podmínkou je, aby byla vámi vytvořená ukázka genderově senzitivní. Na žánru nezáleží - můžete si vybrat pohádkový příběh, sci-fi, fantasy či talk show. Myslete na to, že vámi sledovaný program musí být myšlený vážně - samozřejmě můžete být vtipní a kreativní, nicméně buďte na chvíli tvůrci i televizními producenty v jednom a zaměřte se na to, abyste svým pořadem přilákali/y co nejvíce diváků a divaček. V ukázce rozveďte do hloubky jedno téma v rámci konkrétní dějové linky - tu mi popište v mailu, kde stručně charakterizujte i typ pořadu, žánr a jeho zaměření. Propracujte dialogy a vymyslete vhodnou zápletku/téma.

Do dvojic se zapisujte prostřednictvím balíků témat.

Komiksový chat najdete na této adrese:

comicschat.fss.muni.cz/index.php

Jak pracovat s komiksovým chatem
 
Login i heslo obdržíte individuálně e-mailem, použijete ho tedy přesně v tomto tvaru.
Po přihlášení se můžete testovat funkce komiksového chatu v knize Zkušební 2013, kam se dostanete jednoduchým způsobem, tedy nakliknutím na knihu. Vyberete možnost Přidat panel, zvolíte obrázek postavy, která vám vyhovuje, a do bílého pole napíšete text. Potom kliknete na Odeslat a panel se zobrazí v knize. Pokud zjistíte, že jste udělali/y chybu, můžete smazat jen svůj poslední panel, a to okamžitě - zpětné úpravy komiksový chat neumožňuje.
Více informací si můžete přečíst v oddílu Kniha.
V celém komiksovém chatu vás povedou české návody a příkazy.
Přístup do svých vlastních knih budete mít až tehdy, jakmile se zaplní počet míst v jednotlivých tématech/knihách. Nejpozději tedy od pátku (půlnoci ze čtvrtka na pátek).
Případné další dotazy můžete klást v diskusním vláknu pro tuto hodinu.
 
 
A nyní se začtěte do povinných textů pro tento týden:

Morley, D.: Family Television. Cultural Power and Domestic Leisure. Television in the Family. London and New York, Routledge, 1999, p. 18 – 40.

Zoonen, L.: Feminist Media Studies. London, Sage, 1994, p. 113 – 122.
 

Doporučená literatura:

Baslarová, I.: „Pro samé slzy uvidět. ,Femininní‘ televizní žánr soap opera a jeho publikum v procesu uvědomování si genderových identifikací.“ Iluminace, Praha : Národní filmových archiv, 20/2008, 4, od s. 65-83.