PSY109 Aplikovaná sociální psychologie SYLABUS PŘEDMĚTU PRACOVIŠTĚ Katedra psychologie, Fakulta sociálních studií PŘEDMĚT PSY109 Aplikovaná sociální psychologie FORMA STUDIA denní studium ŠKOLNÍ ROK JS 2013 GARANT doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 2 OBSAH OBSAH ____________________________________________________________________________________ 2 VYUČUJÍCÍ _________________________________________________________________________________ 3 CHARAKTERISTIKA PŘEDMĚTU ________________________________________________________________ 3 CÍL PŘEDMĚTU______________________________________________________________________________ 3 ORGANIZACE PŘEDMĚTU _____________________________________________________________________ 3 POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU _________________________________________________________ 4 Účast na seminářích _________________________________________________________________________ 4 Písemné úkoly ______________________________________________________________________________ 4 ÚKOL 1: Komunikace v pomáhajících profesích ________________________________________________ 5 ÚKOL 2: Najdu sociální psychologii? _________________________________________________________ 5 Zkouška ___________________________________________________________________________________ 7 DŮLEŽITÉ BODY, KTERÉ JE DOBRÉ MÍT NA PAMĚTI ________________________________________________ 7 STUDIJNÍ MATERIÁLY K PŘEDMĚTU ____________________________________________________________ 8 Literatura ______________________________________________________________________________ 8 Studijní materiály předmětu _______________________________________________________________ 9 TEMATICKÉ OKRUHY________________________________________________________________________ 10 Mezilidská komunikace a vztahy mezi lidmi aneb kdo, co, kde, proč a jak__________________________ 10 Komunikační dovednosti při pomáhání druhým (dovednosti v profesionálním prosociálním chování) ___ 11 Partnerské vztahy v období adolescence a dospělosti__________________________________________ 12 Výcviková, tréninková a terapeutická skupina ________________________________________________ 13 Sociálně psychologické aspekty duševního zdraví _____________________________________________ 13 Sociální psychologie při výběru, hodnocení a rozvoji lidí________________________________________ 15 Interpersonální aspekty emocí ____________________________________________________________ 15 Prosociální chování u dobrovolníků, v organizacích a v běžném životě ____________________________ 17 OBSAH SEMINÁŘŮ _________________________________________________________________________ 19 PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 3 VYUČUJÍCÍ doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. – garant předmětu Katedra psychologie, FSS MU e–mail: vaculik@fss.muni.cz prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. Katedra psychologie, FSS MU e–mail: vybiral@fss.muni.cz prof. PhDr. Petr Macek, CSc. Katedra psychologie a IVDMR, FSS MU e–mail: macek@fss.muni.cz doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D. Katedra psychologie a IVDMR, FSS MU e–mail: lacinova@fss.muni.cz PhDr. Radka Michalčáková, Ph.D. IVDMR FSS MU e–mail: michalca@fss.muni.cz Mgr. Tomáš Řiháček, Ph.D. Katedra psychologie, FSS MU e–mail: rihacek@fss.muni.cz Mgr. et Ing. Jakub Procházka, Ph.D. Katedra psychologie, FSS MU e–mail: jak.prochazka@mail.muni.cz Mgr. Miroslav Šipula Katedra psychologie, FSS MU e–mail: miro@fss.muni.cz CHARAKTERISTIKA PŘEDMĚTU Předmět PSY109 Aplikovaná sociální psychologie je jednosemestrový předmět, který patří mezi základní předměty sociální psychologie v bakalářském studiu. Je zaměřen na problematiku mezilidské komunikace, práce se skupinou, interpersonálnímu poznávání v různých oblastech života, zdraví a jeho propojení se vztahem k sobě, intrapersonálním aspektům emocí a prosociálním chování. Předmět zahrnuje dvouhodinovou přednášku a dvouhodinový seminář. Je primárně určen studentům bakalářského studia jednooborové psychologie Fakulty sociálních studií. Předmět mohou (po případném udělení výjimky) navštěvovat studenti dalších oborů Fakulty sociálních studií, případně studenti jiných fakult Masarykovy univerzity. CÍL PŘEDMĚTU Cílem předmětu je seznámení studentů s teoriemi vybraných oblastí sociální psychologie a možnostmi aplikace těchto teorií v běžném životě nebo psychologické praxi. Studenti by se měli naučit vnímat nejrůznější oblasti lidského života „sociálně psychologickýma očima“, tj. za využití sociálně psychologických konstruktů a teorií. ORGANIZACE PŘEDMĚTU Počet kreditů: 5 Ukončení předmětu: zkouška Prerekvizity: PSY108 Přednášky: 2 hodiny 1x 14 dní Semináře: 2 hodiny 1x 14 dní Seminární skupiny: PSY_A (koná se ve stejný den jako přednáška) PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 4 Předmět tvoří 6 – 7 přednáškových bloků, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají zpravidla jednou za 14 dní. Do seminárních skupin se studenti zapisují prostřednictvím Informačního systému MU. Konkrétní časový harmonogram výuky je upřesněn v souboru umístěném ve studijních materiálech předmětu. POŽADAVKY NA UKONČENÍ PŘEDMĚTU ÚČAST NA SEMINÁŘÍCH Účast na seminářích je povinná, přítomnost na semináři je kontrolována. Na semináři je možná jedna neúčast. Jakákoliv další neúčast automaticky znamená nesplnění podmínek pro řádné ukončení předmětu. Neúčast na seminářích nelze omluvit žádnými doklady (např. vyjádřením lékaře, dokumentem o zpoždění spoje apod.). PÍSEMNÉ ÚKOLY V průběhu semestru pracují studenti na níže uvedených písemných úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech je předpokladem pro přihlášení se ke zkoušce. Úkoly jsou plněny formou individuální práce, jsou zadávány prostřednictvím informací ve studijních materiálech předmětu případně doplňovány informacemi na seminářích. Písemné úkoly jsou bodově hodnoceny. Body za písemné úkoly jsou součástí výsledného hodnocení. U každého písemného úkolu musí student získat minimální počet bodů. Pokud ho nedosáhne, může úkol jednou přepracovat. Při přepracování úkolu tvoří výsledné bodové hodnocení průměr z obou hodnocení úkolu. V případě, že ani po přepracování student nezíská minimální počet bodů, předmět je mu ukončen hodnocením F. Plagiátorství Všechny písemné úkoly musí být vytvořeny výhradně pro předmět PSY109. Text jakéhokoliv písemného úkolu se nesmí shodovat s textem nebo nápadně podobat textu, který vznikl pro účely jiného předmětu. Odevzdáním každého písemného úkolu student stvrzuje, že je výhradním autorem textu, respektuje řádné způsoby citace, bere na vědomí, že práce bude uložena v elektronickém archívu předmětu a původnost práce bude prověřena systémy pro odhalování plagiátu. PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 5 Bodové hodnocení písemných úkolů a zkoušky Úkol maximální počet bodů minimální počet bodů ÚKOL 1: Komunikace v pomáhajících profesích 10 5 ÚKOL 2: Najdu sociální psychologii? 15 8 Zkouška 40 20 Σ 65 33 ÚKOL 1: Komunikace v pomáhajících profesích V rámci toho úkolu mohou studenti volit ze dvou níže uvedených možností. Možnost č. 1: Student si najde v internetové poradně jeden z dotazů a odpověď na něj. V komentáři rozebere přednosti odpovědi a slabá místa odpovědi a navrhne odpověď vlastní, v níž se pokusí uplatnit komunikační dovednosti důležité pro pomáhání druhým. Možnost č. 2: Součástí tohoto úkolu je analýza dovedností a chyb v rozhovoru v pomáhající profesi. Může jít o analýzu z převzaté ukázky z terapeutovy (poradcovy apod.) práce s druhým člověkem. Ukázka může být převzata z odborné literatury. Analýza je pokusem (ve smyslu náčrtu) o kvalitativní analýzu ukázky. Analyzovaný rozhovor bude v příloze úkolu. Vyučující: prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D. Rozsah práce 1 : maximálně 7200 znaků včetně mezer, bez příloh (4 normostrany) Termín odevzdání 2 : 24. 3. 2013 Forma odevzdání: soubor pojmenovaný příjmením autora ve formátu dokumentu Word Místo odevzdání: studijní materiály předmětu PSY109, složka s názvem Komunikace v pomáhající profesi ÚKOL 2: Najdu sociální psychologii? Úkolem je nalezení sociálně psychologických konstruktů a teorií ve filmu 12 Angry men 3 . Student musí najít v ději filmu události, které je možné pojmenovat sociálně psychologickými konstrukty a teoriemi. Cílem práce je trénink vnímání událostí běžného života sociálně psychologickým pohledem. Výstupem je dokument obsahující sociálně psychologické konstrukty nebo teorie, které jsou propojeny s dějem filmu. Děj filmu bude sloužit jako argument pro zdůvodnění správného využití sociálně psychologického konstruktu nebo teorie. Text tvoří jednotlivé sociálně psychologické konstrukty a odstavec se zdůvodněním. Nejedná se tedy o souvislý text s návazností. V rámci zdůvodnění je vhodné pracovat nejen s dějem filmu (v podobě konkrétních příkladů), ale také s odbornými zdroji. Ty je vhodné využít také k definování konstruktů. Práce bude hodnocena podle těchto kritérií: 1 Nedodržení stanovených limitů je důvodem k nepřijetí práce. 2 Přijaty jsou pouze práce odevzdané v termínu. 3 Více informací o filmu je možné nalézt na http://www.filmsite.org/twelve.html. Film je ke stažení ve studijních materiálech předmětu. PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 6 vhodnost a správnost propojení sociálně psychologického konstruktu nebo teorie s dějem filmu (autor musí jasně formulovat argumenty, proč se domnívá, že uvedený sociálně psychologický konstrukt se týká popisovaného děje filmu) kvalita uvedených sociálně psychologických konstruktů a teorií (musí se jednat o konstrukty patřící do sociální psychologie) počet „důkazů“ z filmu (nejlépe přímá řeč), které budou dokazovat, že sociálně psychologický konstrukt lze ve filmu najít sociálně psychologické konstrukty a teorie jsou vybrány z celého filmu, ne pouze z prvních nebo posledních 15 minut jsou vybrány sociálně psychologické konstrukty, které nejsou na první pohled ve filmu zcela zřetelné (doporučujeme vyhnout se těmto: předsudek, stereotyp, konformita, sociální skupina, skupinová dynamika, procesní ztráty) počet sociálně psychologických konstruktů a teorií uvedených v práci (minimální počet uvedených konstruktů a teorií je 7, maximální počet 10) využité zdroje, jejich kvalita i počet Vyučující: doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. Film 12 Angry men Rozsah práce 4 : minimálně 5400 znaků včetně mezer (3 normostrany) maximálně 7200 znaků včetně mezer (4 normostrany) Termín odevzdání 5 : 14. 4. 2013 Forma odevzdání: soubor pojmenovaný příjmením autora ve formátu dokumentu Word Místo odevzdání: studijní materiály předmětu PSY109, složka s názvem Najdu sociální psychologii? Ukázka jednoho zpracovaného sociálně psychologického konstruktu nebo teorie Consensus striving: Jedná se o tendenci k dosažení a udržení konsensu uvnitř skupiny (Kruglanski, Fishman, 2009), se kterou se jedinec ztotožňuje. Je subjektivně nepříjemné (ačkoliv pro různé osoby může být intenzita a dokonce i valence tohoto subjektivního pocitu různá), když není vlastní skupina v určitém názoru či úsudku plně jednotná a najdou se v ní tací, kteří mají zcela opačný názor. Příkladem je rozmluva k muži č. 8 (O čem to mluvíte? Jedenáct z nás si myslí, že je vinen, nikdo o tom nepotřebuje přemýšlet víckrát. Tedy kromě vás!“. Muž č. 7 jej přesvědčuje o tom, že právě on je překážkou k dosažení shody ve skupině, protože (na rozdíl od zbylých 11 mužů) si myslí něco jiného. 4 Nedodržení stanovených limitů je důvodem k nepřijetí práce. 5 Přijaty jsou pouze práce odevzdané v termínu. PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 7 ZKOUŠKA Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu PSY109. Zkouší se v rozsahu látky, který je dán obsahem předmětu PSY109. Je nezbytné, aby student při přípravě na zkoušku využíval několik informačních zdrojů a neopíral se pouze o jeden studijní text. Zkouška má písemnou formu – písemný test, který obsahuje 20 otázek. Otázky jsou uzavřené s možností volby. Každá otázka je hodnocena 2 body. Maximální počet bodů je 40. Minimální počet bodů, které musí student získat je 20. Celkové hodnocení předmětu Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly a výkonem při zkoušce. Bodové hodnocení je převedeno na známky podle následujícího klíče: známka bodové hodnocení A 65 – 60 B 59 – 54 C 53 – 47 D 46 – 40 E 39 – 33 F 32 – méně DŮLEŽITÉ BODY, KTERÉ JE DOBRÉ MÍT NA PAMĚTI 1. Účast na seminářích je povinná a přítomnost na semináři je kontrolována. Možná je jedna neúčast na semináři. Jakákoliv další neúčast na semináři znamená nesplnění podmínek pro řádné ukončení předmětu. 2. 100% realizace a odevzdání všech úkolů v určených termínech je předpokladem k tomu, aby se student mohl přihlásit ke zkoušce. 3. U každého písemného úkolu musí student získat minimální počet bodů. Pokud ho nedosáhne, může úkol jednou přepracovat. Při přepracování úkolu tvoří výsledné bodové hodnocení průměr z obou hodnocení úkolu. V případě, že ani po přepracování student nezíská minimální počet bodů, předmět je mu ukončen hodnocením F. PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 8 STUDIJNÍ MATERIÁLY K PŘEDMĚTU Literatura Při studiu aplikací sociální psychologie je nutné kombinovat různé materiály. Mezi základní literaturou uvádíme texty, jejichž nastudování (vybraných kapitol) tvoří základní poznatkovou základnu předmětu PSY109. Znalost témat ze základní literatury považujeme za znalostní minimum. Texty uvedené v části doplňující literatury vhodně doplňují témata, která jsou součástí předmětu. Základní literatura Andersen, T. (1991). The Reflecting Team. Dialogues and Dialogues about the Dialogues; NY, W.W. Norton & Company. Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2005). Social psychology. New Jersey, Prentice–Hall. Brehm, S., Kassin, S., Fein, S. (2006). Social psychology of business. Boston, Houghton Mifflin Custom Publishing. Brewer, M. B., Hewstone, M. (eds.) (2004). Applied Social Psychology. Malden, Blackwell Publishing. Clary, E.G., Snyder, M. (1991). A functional analysis of altruism and prosocial behavior: The case of volunteerism. In Clark, M. (Ed.), Review of personality and social psychology: Vol. 12 (pp. 119–148). Newbury Park, CA: Sage. Clary, E.G., Snyder, M. (1999). The motivations to volunteer: Theoretical and practical Considerations. Current directions in psychological science, 8, 156 – 159. Collinsová, B. C. (2003). Emocionální nezpůsobilost: jak ji poznat, jak ji chápat a jak nepadnout do jejích pastí. Praha, Triton. Dindia, K. (2000). Relational Maintenance. In C. Hendrick, S.S. Hendrick (Eds.), Close Relationships. London: Sage Publications. Dovidio, J.F., Piliavin, J.A., Schroeder, D.A., Penner, L.A. (2006). The social psychology of prosocial behavior. Mahwah, Lawrence Erlbaum Associates. Feldman, R.S. (2001). Social psychology (3. vydání). New Jersey: Prentice Hall. Goleman, D. (1997). Emoční inteligence. Praha, Columbus. Goleman, D. (2000). Práce s emoční inteligencí. Praha, Columbus. Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (Eds) (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha, Grada. Kratochvíl, S. (1996). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha, Galén. Matsumoto, D. (2000). Culture and psychology: people around the world. Belmont, Wadsworth. Miller, R. S., Perlman, D., Brehm, S. S. (2007). Love. In R. S. Miller, D. Perlman, S. S. Brehm, Intimate Relationships. New York: McGraw–Hill. Perls, F. (2004). Gestalt terapie: vzrušení lidské osobnosti a její růst. Praha, Triton. Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací – přístupy, dovednosti, poruchy. Praha, Grada. PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 9 Procházka, J. (2008). Faktory ovlivňující prosociální chování: Příklady výzkumů. Výtah z diplomové práce: Procházka, J. Experimentální ověření souvislosti mezi prosociálním chováním a tendencí vyžadovat prosociální chování od ostatních. Brno, MU. Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat. Praha, SLON. Vaculík, M. (2010). Assessment centrum: psychologie výběru a rozvoje lidí. Brno: NC Publishing a.s. Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace, 2. vydání. Praha, Portál. Vybíral, Z. (2006). Psychologie jinak. Praha, Academia. Výrost, J., Slaměník, I. (eds.) (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha, Grada. Doplňující literatura Bierhoff, H.W. (2006). Prosociální chování. In: Hewstone, M., Stroebe, W. Sociální psychologie. Praha, Portál. Corey, G. et al. (2006). Techniky a přístupy ve skupinové psychoterapii. Praha, Portál. Eysenck, M. ed. (1998). Psychology: an integrated approach. Harlow, Longman. Hazan, C., Shaver, P. (1987). Romantic Love Conceptualized as an Attachment Process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511–524. Hrušková, D. (2007). Kvalita internetového poradenství. FSS MU (diplomová práce). Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha, Academia. Kennedy – Moore, E. (1999). Expressing emotion: myths, realities, and therapeutic strategies. New York, Guilford press. Midlarsky, E. (1991). Helping as coping. In Clark, M. (Ed.), Review of personality and social psychology: Vol.12 (pp. 119 – 148). Newbury Park, CA: Sage. Nakonečný, Milan, (2000). Lidské emoce. Praha, Academia. Parma, P. (2006). Umění koučovat. Praha, Alfa Publishing. Penner, L.A., Dovidio, J.F., Piliavin, J.A., Schroeder, D.A. (2005): Prosocial Behavior: Multilevel Perspectives. Annual Review Psychology, 56, 365 – 392. Plaňava, I. (1996). Jak (to) spolu mluvíme. Brno, FF MU. Plaňava, I. (1998). Spolu každý sám. Praha, Lidové noviny. Sternberg, R. J. (2004). A Triangular Theory of Love. In H. T. Reis, C. E. Rusbult (Eds.). Close Relationships. New York: Psychology Press. Stuchlíková, Iva, (2002). Základy psychologie emocí. Praha, Portál. Wallenius, M. (1999). Personal projects in everyday places: perceived supportiveness of the environment and psychological well– being. Journal of Environmental Psychology 19, 131–143. Yalom, I. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové, Konfrontace. Studijní materiály předmětu Ve studijních materiálech předmětu PSY109 najdou studenti podklady k vybraným tématům uvedených v sylabu, podklady k prezentovaným přednáškám (soubory ve formátu PDF), další studijní materiály a pokyny nezbytné k plnění písemných úkolů. PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 10 TEMATICKÉ OKRUHY Níže uvedené tematické okruhy jsou součástí přednášek předmětu PSY109. Jedná se o rozsáhlá témata, a proto je možné, že některé pojmy a přístupy uvedené v sylabu na přednáškách nezazní. V takovém případě spoléháme na aktivitu studentů, kteří využijí pramenů uvedených v seznamu literatury ke každému tématu i prameny získané vlastním snažením. TÉMA Mezilidská komunikace a vztahy mezi lidmi aneb kdo, co, kde, proč a jak ANOTACE TÉMATU Téma zahrnuje nabídku vybraných informací o mezilidské komunikaci se zaměřením na jejich aplikaci především v oblasti partnerských vztahů. Součástí tématu je téma komunikačních motivů (proč) a komunikačních stylů (jak). Téma je také zaměřeno na repertoár komunikačních dovedností účastníků procesu komunikace (kdo) a prostředí, v němž se komunikace odehrává (kde). KLÍČOVÉ POJMY komunikačně relační axiom, komunikační motivy, zpětná vazba v komunikaci a její typy, konotativní a denotativní význam slov, distance v komunikaci, transakční prostředí, neverbální komunikační projevy a jejich význam v komunikaci, komunikační styly Literatura Základní literatura autor strany počet stran Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací – přístupy, dovednosti, poruchy. Praha, Grada. 9 – 88 80 Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace, 2. vydání. Praha, Portál. 25 – 64, 225 – 243 59 Otázky k rekapitulaci Co je to komunikačně – relační axiom a proč má smysl o něm něco vědět? Jaké jsou základní motivy ke komunikaci? Proč je dobré umět čitelně signalizovat komunikační motiv a jak to udělat? Co vše patří do transakčního prostředí? O čem uvažujeme, když se řekne komunikační proces? Jaký význam má v komunikaci zpětná vazba? K čemu slouží neverbální komunikační projevy? Jaké jsou základní komunikační styly – vysvětlení stylů, předpoklady pro úspěšné zvládnutí komunikačního stylu. K jakým účelům slouží komunikační styly? Jaké jsou základní předpoklady konverzačního komunikačního stylu? Co nepatří do operativního komunikačního stylu? PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 11 Jaké jsou jednotlivé kroky alternativního vyjednávání? Jaké komunikační dovednosti vyžaduje efektivní zvládnutí osobního komunikačního stylu? TÉMA Komunikační dovednosti při pomáhání druhým (dovednosti v profesionálním prosociálním chování) ANOTACE TÉMATU Téma je zaměřeno na dovednosti při pomáhání a zároveň některá úskalí v terapeutických vztazích. Důraz je kladen na zdravou komunikaci pomáhajícího. Dále na chyby na straně pomáhajícího (zdůrazňované expertství, narcismus, dotčenost a vyčítání, moralizování, kognitivní omyly, resp. dysfunkční myšlenky, generalizace, předsudky, scházející dovednosti). KLÍČOVÉ POJMY komunikace, pomáhání, terapie, empatie, dovednost, prosociální chování Literatura Základní literatura autor strany počet stran Vybíral, Z. (2005). Psychologie komunikace, 2. vydání. Praha, Portál. 227 – 233, 255 – 256, 259 – 270 20 Úlehla, I. (1999). Umění pomáhat. Praha, SLON 57 – 60 4 Vybíral, Z. (2006). Psychologie jinak. Praha, Academia. 171 – 187 17 Andersen, T. (1991). The Reflecting Team. Dialogues and Dialogues about the Dialogues; NY: W.W. Norton & Company. Chapter 2 – Basic Concepts. 15 – 41 27 Doplňující literatura Bierhoff, H.W. (2006). Prosociální chování. In: Hewstone, M., Stroebe, W. Sociální psychologie. Praha, Portál. 331 – 360 30 Hrušková, D. (2007). Kvalita internetového poradenství. FSS MU (diplomová práce). 90 Andersen, T. (1991). The Reflecting Team. Dialogues and Dialogues about the Dialogues; Chapter 3 – Guidelines for Practice. 42 – 68 27 Corey, G. et al. (2006). Techniky a přístupy ve skupinové psychoterapii. Praha, Portál. 17 – 56 40 Otázky k rekapitulaci Dokážete uvést příklad pro kognitivní přizpůsobování v rozhovoru? Jaké jsou znaky zdravého komunikování? Umíte objasnit tvrzení, že „odborný žargon depersonalizuje“? Umíte uvést příklady? Je možné být v posouzení terapeutického rozhovoru objektivní? Když se hovoří či píše o jazykových obtížích v porozumění, jaké mají psychologové na mysli? PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 12 Co byste dodali ke krédu: „Naslouchejte, co lidé doopravdy říkají.“? Jak byste vysvětlili počáteční stav ne–vědění v dialogu (not – knowing approach)? TÉMA Partnerské vztahy v období adolescence a dospělosti ANOTACE TÉMATU Téma obsahuje vybrané teoretické přístupy ke studiu blízkých vztahů (evolučně psychologický pohled, teorie sociální směny, teorie citové vazby). Součástí tématu je také oblast partnerských vztahů v období adolescence, specifik zkoumání partnerských vztahů v tomto vývojovém období a vybraná empirická zjištění – studie ELSPAC. Téma je zaměřeno na partnerské vztahy v dospělosti (triangulární teorie lásky – R. Sternberg, milostné styly – J. A. Lee, citová vazba v partnerských vztazích dospělých – P. Shaver; C. Hazan). Součástí tématu je také „udržování / údržba vztahu“ v manželství. KLÍČOVÉ POJMY komunikačně relační axiom, blízké vztahy (close relationships), teorie citové vazby (attachment theory), triangulární teorie lásky (triangular theory of love), milostné styly (styles of loving) Literatura Základní literatura autor strany počet stran Miller, R. S., Perlman, D., Brehm, S. S. (2007). Love. In R. S. Miller, D. Perlman, S. S. Brehm, Intimate Relationships. New York: McGraw–Hill. 244 – 275 31 Dindia, K. (2000). Relational Maintenance. In C. Hendrick, S.S. Hendrick (Eds.), Close Relationships. London: Sage Publications. 287 – 299 12 Doplňující literatura Hazan, C., Shaver, P. (1987). Romantic Love Conceptualized as an Attachment Process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511–524. 511 – 524 14 Sternberg, R. J. (2004). A Triangular Theory of Love. In H. T. Reis, C. E. Rusbult (Eds.). Close Relationships. New York: Psychology Press. 213 – 227 15 Otázky k rekapitulaci Historické proměny reprezentace lásky, vyjmenujte dimenze, v nichž se pohled na lásku liší. Triangulární teorie lásky – jaké jsou základní dimenze, s nimiž se pracuje? Charakterizujte „romantickou a kamarádskou lásku“. Jaké jsou základní charakteristiky raných partnerských vztahů v adolescenci? Teorie citové vazby – aplikace na partnerské vztahy v dospělosti – jaké jsou čtyři styly citové vazby v dospělosti, jejich charakteristika? Dynamika partnerského vztahu – pokuste se popsat vývoj partnerského vztahu v čase pomocí dimenzí triangulární teorie lásky. PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 13 Udržování / údržba partnerského vztahu – jaké jsou jednotlivé složky, které se podílejí na udržování „kvality“ dlouhodobých vztahů? TÉMA Výcviková, tréninková a terapeutická skupina ANOTACE TÉMATU Téma je věnováno malé sociální skupině a jejímu využití pro cílenou práci na sobě: trénink dovedností, výcvik v sebereflexi a komunikaci, prostor pro řešení osobních problémů a potíží. Budou představena specifika práce s výcvikovou a terapeutickou skupinou, možnosti a meze skupinové práce. Zaměříme se na charakteristiku skupinového procesu, roli vedoucího skupiny / terapeuta. Představíme metody a techniky práce se skupinou a ve skupině. KLÍČOVÉ POJMY výcviková skupina, terapeutická skupina, skupinové procesy, vedení skupiny Literatura Základní literatura autor strany počet stran Kratochvíl, S. (1996). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha, Galén. 188 – 207 20 Štětovská, I., Gillernová, I., Komárková, R., Šípek, J., Junková, V. (2001). Výcvik sociálních dovedností. In . In R. Komárková, I. Slaměník, J. Výrost (Eds), Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha, Grada. 35 – 123 89 Gillernová, I., Štětovská, I. (2001). Pravidla a podmínky provádění sociálně psychologického výcviku. In R. Komárková, I. Slaměník, J. Výrost (Eds), Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálně psychologický výcvik. Praha, Grada. 23 – 33 11 Doplňující literatura Yalom, I. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové, Konfrontace. Otázky k rekapitulaci Jaké znáte základní charakteristiky výcvikové a terapeutické skupiny? Jaké jsou možnosti práce se skupinou, jaké jsou omezení a limity? Jaké jsou typy terapeutických a výcvikových skupin? Jaké existují základní požadavky na vedení skupiny? Pojmenujte základní pravidla práce se skupinou a vysvětlete jejich význam? TÉMA Sociálně psychologické aspekty duševního zdraví ANOTACE TÉMATU Sociální aspekty lidské psychiky mají stěžejní význam pro duševní zdraví. Budeme o něm uvažovat na různých úrovních. Nejprve si na příkladech sociálních (interpersonálních) potřeb ukážeme sociální podmíněnost celé psychiky a tedy i duševního zdraví. Po tomto úvodu se na duševní zdraví podíváme skrze paradigma stresu (a zejména jeho sociálně psychologické PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 14 aspekty, jako je např. vnímaná kontrola). Do třetice se budeme zabývat sociálně psychologickými zdroji zvládání (copingu), zejména různými koncepcemi nezdolnosti, sociální oporou, ale také koncepcí osobních projektů, stylem připoutání (attachmentu) z hlediska zvládání emocí atd. KLÍČOVÉ POJMY stres, coping, seberegulaci, vnímaná kontrola, naučená bezmocnost, nezdolnost, koncepce osobních projektů, koncepce životních událostí, sociální opora Literatura Základní literatura autor strany počet stran Aspinwall, L.G. (2004). Dealing with adversity: self–regulation, coping, adaptation, and health. In M.B. Brewer, M. Hewstone (eds.), Applied Social Psychology. 3 – 27 25 Kebza, V. (2001). Sociální psychologie zdraví. In J. Výrost, I. Slaměník (eds.), Aplikovaná sociální psychologie II. 19 – 35 17 Výrost, J., Baumgartner, F. (2001). Sociálna opora a strategie. In J. Výrost, I. Slaměník (eds.), Aplikovaná sociální psychologie II. 113 – 128 16 Baumgartner, F. (2001). Zvládanie stresu – coping. In J. Výrost, I. Slaměník (eds.), Aplikovaná sociální psychologie II. 191 – 208 18 Frankovský, M. (2001). Strategie správania v náročných životných situáciách. In J. Výrost, I. Slaměník (eds.), Aplikovaná sociální psychologie II. 209 – 227 19 Doplňující literatura Kebza, V. (2005). Psychosociální determinanty zdraví. Praha, Academia. 62 – 180 119 Wallenius, M. (1999). Personal projects in everyday places: perceived supportiveness of the environment and psychological well– being. Journal of Environmental Psychology 19, 131–143. 131 – 143 13 Otázky k rekapitulaci Jaké sociálně psychologické charakteristiky ovlivňují působení stresu? Jaké existují poznatky o vztahu mezi určitým způsobem chování ("typem osobnosti") a somatickým onemocněním? Charakterizujte některé z pojetí nezdolnosti. Vysvětlete fungování sociální opory z hlediska některé teoretické koncepce. V čem mohou spočívat negativní stránky sociální opory? Jaké tři typy stresových situací rozlišuje McCrae? Vysvětlete, v čem se liší. Vysvětlete, v čem podle Lisy Aspinwall spočívá chápání optimismu jako psychologického zdroje. Vyberte si některé dělení copingových strategií (strategií zvládání náročných situací) a vysvětlete rozdíly mezi jednotlivými strategiemi. PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 15 TÉMA Sociální psychologie při výběru, hodnocení a rozvoji lidí ANOTACE TÉMATU Téma je zaměřeno na aplikaci sociální psychologie v oblasti personální práce. Budeme se věnovat metodě assessment centra, která slouží k výběru zaměstnanců a diagnostice jejich potenciálu. Upozorníme na vztah mezi interpersonálním poznáváním a hodnocením lidí (nejen metodou assessment centra). KLÍČOVÉ POJMY výběrový rozhovor – strukturované interview, assessment centrum; assessment centrum a sociální facilitace, sociální zahálení, skupinové řešení problémů, skupinová polarizace, groupthink, hodnocení zaměstnanců a chyby v interpersonálním poznávání – schéma, mental shortcuts, primacy effect, recency effect, halo effect, confirmation bias, implicitní teorie osobnosti, iluzorní korelace, trait negativity bias, availability heuristic, hodnocení zaměstnanců a atribuční zkreslení – základní atribuční chyba, actor / observer difference, positivity effect, negativity effect, hodnocení zaměstnanců a zkreslení vyplývající z kategorizace – minimal discrimination effect, in–group bias, out–group homogeneity bias Literatura Základní literatura autor strany počet stran Brehm, S., Kassin, S., Fein, S. (2006). Social psychology of business. Boston, Houghton Mifflin Custom Publishing. 479 – 510 32 Vaculík, M. (2010). Assessment centrum: psychologie výběru a rozvoje lidí. Brno: NC Publishing a.s. 108 – 132 25 Doplňující literatura Aronson, E., Wilson, T.D., Akert, R.M (2005). Social psychology. New Jersey, Prentice–Hall. 57 – 91, 93 – 129 72 Otázky k rekapitulaci Jaké výhody přináší metoda assessment centra ve výběru zaměstnanců a hodnocení jejich potenciálu? Aplikujte poznatky z oblasti interpersonálního poznávání na hodnocení zaměstnanců. S jakými ohroženími, která vyplývají ze skupinového řešení problémů, je možné se potkat při integraci pozorování v assessment centru? Co je to koučování a jaké jsou výhody toho přístupu v oblasti vedení lidí? Na jakých psychologických základech je tento způsob vedení lidí založený? Čím přispěla sociální psychologie do oblasti rozlišování stylů vedení? TÉMA Interpersonální aspekty emocí PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 16 ANOTACE TÉMATU Téma představuje důležité aspekty emocí z hlediska sociální psychologie. Představí charakteristiky emocí ve třech rovinách: osobní (prožívání a vyjadřování emocí v přítomnosti druhých a s ohledem na druhé), v blízkých vztazích a v rovině skupinové. Rovnocenným cílem bude identifikovat důležité faktory ovlivňující v pozitivním i negativním smyslu emoční kontakt a najít některé zákonitosti emoční adaptace. KLÍČOVÉ POJMY emoce soukromé a veřejné, prezentované a potlačené, faktory ovlivňující vyjadřování emocí, nápadné veřejné emoce a „stín“, emoce v blízkých vztazích a ve skupině, šíření emocí, skupinová emoční inteligence, empatie vs. projekce, introjekce, konfluence, citlivost, „stres z empatie“ a syndrom vyhoření, agrese, dominance a moc vs. kooperace jako faktory uspořádání skupinové hierarchie vůdcovství ve skupině a skupinových vztahů, role a zákonitosti konfliktů, plný emoční kontakt („flow“) a způsoby jeho narušení, role osobních hranic a kreativní adaptace v emočním kontaktu a ve vztazích, tzv. „zvládání“ emocí Literatura Základní literatura autor strany počet stran Collinsová, B. C. (2003). Emocionální nezpůsobilost: jak ji poznat, jak ji chápat a jak nepadnout do jejích pastí. Praha, Triton. 69 – 73, 76 – 77, 192 – 193 6 Goleman, D. (1997). Emoční inteligence. Praha, Columbus. 99 – 111, 114 – 118, 268 – 270, 284 – 287 21 Goleman, D. (2000). Práce s emoční inteligencí. Praha, Columbus. 162 – 167, 172 – 175, 178 – 180, 185 – 186 11 Matsumoto, D. (2000). Culture and psychology: people around the world. Belmont, Wadsworth. 280 – 282 2 Perls, F. (2004). Gestalt terapie: vzrušení lidské osobnosti a její růst. Praha, Triton. 199 – 227, 246 – 256 38 Výrost, J., Slaměník I., (eds) (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha, Grada Publishing. 63 – 75 12 Mackewn, J. (2009). Gestalt psychoterapie. Praha, Portál. 33 – 43, 113 – 120, 231 – 232 18 Doplňující literatura Eysenck, Michael ed. (1998). Psychology: an integrated approach. Harlow, Longman. 478, 495 – 496, 497 – 498, 695 4 Kennedy – Moore, E. (1999). Expressing emotion: myths, realities, and therapeutic strategies. New York,Guilford press. 3 – 17, 109 – 202 108 Matsumoto, D. (2000). Culture and psychology: people around the world. Belmont, Wadsworth. 271 – 312 41 PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 17 Otázky k rekapitulaci Jak ovlivňuje prožívání a vyjadřování emocí přítomnost nebo představa druhých? Jaký vliv má společnost na prožívání a vyjadřování emocí? Existují některé typické emoční procesy a) u jednotlivce ve vztahu k druhému, ke skupině b) v rámci skupiny? Jak se utváří emoce v blízkých vztazích: a) v průběhu ontogeneze b) ve vztahu dospělých? Jakou roli ve vztazích hrají osobní (osobnostní) hranice? Jaké důsledky má narušení osobních hranic? Jaké podmínky jsou podle vašeho názoru důležité pro a) plný emoční kontakt b) dobrou emoční adaptaci? Jaké překážky stávají v cestě emočnímu kontaktu a uspokojivým emočním vztahům? Pokud byste vedli kurs emočního sebepoznání, jehož konečným cílem by bylo (na základě sebepoznání) zlepšit emoční vztahy k druhým, které by byly jeho nezbytné součásti? TÉMA Prosociální chování u dobrovolníků, v organizacích a v běžném životě ANOTACE TÉMATU Téma je věnováno praktické aplikaci poznatků o prosociálním chování ve třech různých oblastech. Po připomenutí si základních pojmů z problematiky prosociálního chování z předchozích kurzů sociální psychologie se zaměříme zejména na tři okruhy: a) Motivace dobrovolníků k prosociálnímu chování, b) Organizační prosociální chování, c) Prosociální chování v každodenních mezilidských vztazích. Cílem bude dozvědět se, jak můžeme podporovat prosociální chování a rozvoj prosociálního chování ve svém okolí – ať už při práci s dobrovolníky v neziskové organizaci, se zaměstnanci v soukromé společnosti nebo v rámci různých sociálních skupin. KLÍČOVÉ POJMY altruism, sympathy (solidarita, soucit, účast), cooperation (spolupráce), donating (dárcovství), helping (pomáhání), diffusion of responsibility (rozptýlená odpovědnost), confusion of responsibility, pluralistic ignorance, norm of reciprocity, norm of social responsibility (norma společenské odpovědnosti), bystander effect (efekt přihlížejících), Lataného a Darleyho model rozhodování (decision model of bystander intervention), community activism, volunteering (dobrovolnictví), organizational citizenship behavior, organizational commitment a organizational justice (a její 2 složky), motivace dobrovolníků (co všechno může motivovat k dobrovolnictví), očekávané dobrovolnictví (co způsobuje požadavek „zkušenost práce dobrovolníka“), faktory ovlivňující prosociální chování Literatura Základní literatura autor strany počet stran Clary, E.G., Snyder, M. (1991). A functional analysis of altruism and prosocial behavior: The case of volunteerism. In Clark, M. (Ed.), Review of personality and social psychology: Vol. 12 (pp. 119–148). Newbury Park, CA: Sage. 127 – 131 4 Clary, E.G., Snyder, M. (1999). The motivations to volunteer: Theoretical and 156 – 159 4 PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 18 practical Considerations. Current directions in psychological science, 8, 156 – 159. Dovidio, J.F., Piliavin, J.A., Schroeder, D.A., Penner, L.A. (2006). The social psychology of prosocial behavior. Mahwah, Lawrence Erlbaum Associates. 68 – 85, 145 –158, 165 – 170 38 Feldman, R.S. (2001). Social psychology (3. vydání). New Jersey: Prentice Hall. 282 1 Procházka, J. (2008). Faktory ovlivňující prosociální chování: Příklady výzkumů. Výtah z diplomové práce: Procházka, J. Experimentální ověření souvislosti mezi prosociálním chováním a tendencí vyžadovat prosociální chování od ostatních. Brno, MU. 1 – 6 6 Doplňující literatura Midlarsky, E. (1991). Helping as coping. In Clark, M. (Ed.), Review of personality and social psychology: Vol.12 (pp. 119 – 148). Newbury Park, CA: Sage. 238 – 260 23 Penner, L.A., Dovidio, J.F., Piliavin, J.A., Schroeder, D.A. (2005): Prosocial Behavior: Multilevel Perspectives. Annual Review Psychology, 56, 365 – 392. 365 – 392 28 Otázky k rekapitulaci Co všechno hraje roli při rozhodování, zda se zachovat prosociálně a jakými fázemi musí člověk projít mezi zaznamenáním příležitosti a aktem prosociálního chování? Jaké vnější faktory zvyšují pravděpodobnost prosociálního chování a jak můžeme ke zvýšení této pravděpodobnosti přispět my? Jaké motivy udávají dobrovolníci pro svou práci? Jaké chování nebo přístup by mohlo snížit pravděpodobnost další práce dobrovolníka? Jaké formy má prosociální chování v organizacích a čím je možné jej podněcovat? PSY109 Aplikovaná sociální psychologie © doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 19 OBSAH SEMINÁŘŮ Obsah seminářů bude tvoři kombinace níže uvedených bodů: diskuse k přednášeným tématům procvičování přednášeného formou vlastního zážitku na sobě diskuse témat z běžného života se zvláštním zřetelem na uplatňování dovednosti vidět sociálně psychologickou dimenzi jevů a událostí diskuse vyplývající z písemných úkolů Semináře jsou zaměřeny na praktickou aplikaci znalostí prezentovaných na přednáškách a doplněných samostudiem. Mají interaktivní podobu – sami účastníci jsou aktivními tvůrci obsahu a podoby seminářů. Obsah seminářů má proto pravděpodobnostní charakter. Lze jej měnit podle aktuálních požadavků studentů. seminář obsah 1 Vybrané komunikační dovednosti 2 Volné komentáře k modelové situaci komunikování v pomáhající profesi. „Brainstorming“: co pomáhá v komunikaci a co ji naopak znesnadňuje? Cvičení v rotující trojici: Naslouchání „problému“ (trápení) a dovednosti při naslouchání. 3 Interpersonální aspekty emocí 4 Výzkum partnerského chování v praxi 5 Demonstrace metod a technik práce s výcvikovou a terapeutickou skupinou. Diskuse nad možnostmi, omezeními, specifiky a pravidly práce se skupinou a ve skupině. 6 Prosociální chování