PRACOVNÍ NÁPLŇ ŠKOLNÍHO PSYCHOLOGA PRO PŘÍMOU PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKOU ČINNOST Školní psycholog je oprávněn realizovat pouze ty pedagogicko-psychologické činnosti, ke kterým získal kompetence absolvováním příslušných výcviků nebo jiných vzdělávacích programů (např. k realizaci psychoterapeutické práce je nezbytný dlouhodobý psychoterapeutický výcvik) Diagnostika, depistáž Participace na provádění zápisu do 1. ročníků základní školy Depistážní činnosti zaměřené na vyhledávání žáků se specifickými poruchami učení a žáků nadaných Individuální psychodiagnostické činnosti s žáky s výukovými a výchovnými problémy, s mimořádným nadáním apod. Provádění diagnostiky sociálního klimatu ve třídách Realizace screeningů, anket a dotazníků ve škole Konzultační, poradenské a intervenční práce Péče o integrované žáky, konzultace s pedagogy zaměřené na přípravu a naplňování individuálních vzdělávacích plánů pro integrované žáky Poskytování služeb psychologického poradenství (včetně psychoterapie) žákům v osobních problémech a žákům s výukovými a výchovnými problémy Realizace krizových intervencí pro žáky, pedagogické pracovníky, zákonné zástupce a poskytování služeb psychologického poradenství zaměřených na zpracování krize Poskytování psychologických služeb žákům a jejich zákonným zástupcům v oblasti kariérového poradenství Skupinová a individuální práce se žáky zaměřená na techniky a hygienu učení Skupinová a komunitní práce se žáky Participace na vedení preventivních programů pro třídy Participace na vedení programů podpory spolupráce třídy a třídního učitele Poskytování individuálních konzultací pedagogům v oblasti výchovy a vzdělávání a zákonným zástupcům při výukových a výchovných problémech žáků Pomoc při realizaci aktivit se žáky zaměřených na řešení multikulturní problematiky ve škole Metodická práce a vzdělávací činnost Poskytování metodické pomoci třídním učitelům Vedení pracovních (metodických) seminářů a poskytování metodických intervencí z psychodidaktiky pedagogům, včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu Realizace besed a osvěty pro zákonné zástupce žáků, prezentační a informační činnost PRACOVNÍ NÁPLŇ ŠKOLNÍHO PSYCHOLOGA PRO NEPŘÍMOU PEDAGOGICKOPSYCHOLOGICKOU ČINNOST Školní psycholog je oprávněn realizovat pouze ty pedagogicko-psychologické činnosti, ke kterým získal kompetence absolvováním příslušných výcviků nebo jiných vzdělávacích programů (např. k přípravě a vyhodnocování výsledků psychoterapeutické práce je nezbytný dlouhodobý psychoterapeutický výcvik) Diagnostika, depistáž Příprava, vyhodnocování a zpracovávání výsledků depistáží žáků se specifickými poruchami učení a žáků nadaných Příprava individuálních psychodiagnostických činností s žáky s výukovými a výchovnými problémy, s mimořádným nadáním apod., vyhodnocování a interpretace výsledků psychologických vyšetření, zpracovávání psychologických zpráv o žácích Příprava, vyhodnocování a interpretace diagnostických činností zaměřených na zjišťování sociálního klimatu ve třídách Příprava screeningů, anket a dotazníků ve škole, vyhodnocování, zpracovávání a analýza jejich výsledků Konzultační, poradenské a intervenční práce Pomoc při sestavování individuálních vzdělávacích plánů pro integrované žáky Příprava konzultací, poradenského a psychoterapeutického vedení žáků v osobních problémech a žáků s výukovými a výchovnými problémy, vyhodnocování výsledků individuální případové práce s těmito žáky Vyhodnocování realizovaných krizových intervencí pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce, příprava konzultací zaměřených na zpracování krize a vyhodnocování výsledků této práce Příprava a vyhodnocování výsledků psychologických činností v oblasti kariérového poradenství u žáků Příprava a vyhodnocování výsledků skupinové a individuální práce se žáky zaměřené na techniky a hygienu učení Příprava a vyhodnocování jednotlivých setkání a celkových výsledků skupinové a komunitní práce se žáky Koordinace preventivní práce ve třídách, pomoc při přípravě a vyhodnocování výsledků preventivních programů pro třídy Příprava programů podpory spolupráce třídy a třídního učitele a vyhodnocování výsledků realizovaných programů Příprava individuálních konzultací pro učitele v oblasti výchovy a vzdělávání a konzultací se zákonnými zástupci při výukových a výchovných problémech žáků Pomoc při přípravě a vyhodnocování výsledků aktivit zaměřených na řešení multikulturní problematiky ve škole Metodická práce a vzdělávací činnost Participace na přípravě programu zápisu na 1. ročníku základního vzdělávání Příprava metodických informací a forem metodické pomoci třídním učitelům Příprava pracovních (metodických) seminářů a metodických intervencí z psychodidaktiky pro pedagogy včetně podpory při tvorbě školního vzdělávacího programu Účast na pracovních poradách školy Koordinace činnosti školního poradenského pracoviště (výchovný poradce, školní metodik prevence, třídní učitelé) Koordinace poskytování poradenských služeb žákům mimo školu, spolupráce se školskými poradenskými zařízeními, zdravotnickými a dalšími zařízeními Příprava besed a osvěty pro zákonné zástupce žáků, prezentační a informační činnost Participace na přípravě přijímacího řízení ke vzdělávání na střední škole