PSY411 PEDAGOGICKÁ A ŠKOLNÍ PSYCHOLOGIE Úvodem… Kontakt ¨Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. ¤jmares@fss.muni.cz ¤konzultační hodiny: núterý 14:00-15:00; njindy pouze po předchozí domluvě n Prosím, uvádějte v předmětu zprávy kód předmětu a v textu mailu učo, kód předmětu n Pro obecné dotazy, prosím, využívejte diskusní fórum kurzu v ISu Další vyučující ¨PhDr. Josef Lukas ¤CPIV Brno; inkluzivní vzdělávání; kazuistický seminář ¨ ¨Mgr. Lenka Chalupníčková ¤Školní psychologie; kazuistický seminář ¤ ¨ Hodnocení aktivní účast na výuce (75 % účast), nutná podmínka; 5 bodů bonus za 100% účast 3 krátké průběžné testy (65% bodů), 10 bodů za každý; 19 bodů minimum zpracování a prezentace posteru na vybrané téma v semináři (veřejná prezentace před kolegy i vyučujícími v prostorách ), nutná podmínka; nebodováno zkouška - písemný test (70% minimum) 50 bodů max., 35 bodů minimum celkem body 85 bodů max., 54 bodů minimum Poster - Instrukce ¨Téma dle vlastního výběru v rámci okruhů vymezených sylabem §Téma zajímavé pro autora, dostatečně úzce vymezeno (věk žáků, typ školy atp.), důraz na subjektivní praktickou využitelnost (např. návaznost na projekt DP, praxi atp.) nzákladní informace a doporučení pro praxi nvarianty pro výběr tématu – kazuistika / empirická ministudie §Publikem není vyučující ale spolužáci §Diskuse o tématech v předcházejících seminářích i v online diskusním fóru §Soutěž o „hodnotné ceny“ (fidorka) ve dvou kategoriích §Poster obsahově (informačně) nejvíce zajímavý §Poster vtipný či vzhledově originální §Formální požadavky na postery •1. krok - anotace 250 slov, dva základní prameny do odevzdávárny v Isu (28.3.) •2. příprava a prezentace posteru v semináři •Formát A1, název, autor, prameny (možnost připravit handout) •rozdělení do dvou skupin – prezentující a publikum (25.4. a 9.5.) Pedagogická a školní psychologie ¨Zkouška ¤Písemný test; 25 otázek: npojmy, aplikace, problémové otázky; nuzavřené i volné odpovědi ¤Možno zkoušet ve speciálních případech i ústně Pedagogická a školní psychologie ¨Cílem kurzu je seznámit studenty s vybranými tématy pedagogické a školní psychologie. Studenti získají vhled do současných teorií v rámci okruhů a dovednost je prakticky aplikovat. Na konci kurzu budou studenti: ¨umět chápat a umět vysvětlit systém poradenské péče v oblasti výchovy a vzdělávání ¨umět aplikovat současné teoretické koncepty v konkrétních modelových situacích ¨umět aplikovat na modelových případech své znalosti přípravy na práci s klienty, základy diagnostiky i intervenčních strategií vč. etických aspektů činnosti psychologa v dané oblasti ¨budou umět interpretovat výsledky modelových diagnostických situací ¨budou se orientovat v legislativním rámci upravujícím činnost psychologa v oblasti ¨budou se orientovat v profesní nabídce možných odborných specializacích v oblasti 1. a 2. setkání ¨Čt 28. 2. 10:00–13:30 P31 (J. Mareš) ¨Pedagogická i školní psychologie v souvislostech (vč. specializace a možnosti uplatnění absolventů, vzdělávání dospělých, etické kodexy, platná legislativa, odborné společnosti, trendy v oboru – RVP, evaluace atd.) ¨Informace k vytváření posterů, rozdělení studentů do skupin k prezentování posterů ¨Čt 28. 3. 10:00–13:30 P31 (J. Mareš) ¨První průběžný test (úroveň znalostí témat předchozího bloku) ¨Diagnostika a intervence v kontextu pedagogické a školní psychologie ¨Různé účely diagnostiky v kontextu edukace (screening, evaluace, individuální a skupinová diagnostika) ¨Práce s výsledky a intervence, mezioborová spolupráce (úvod) ¨Příprava, adaptace a úprava diagnostických nástrojů – příklady dobré i špatné praxe 3. a 4. setkání ¨Čt 25. 4. 10:00–13:30 P31 (J. Mareš, J. Lukas) ¨Druhý průběžný test (úroveň znalostí témat předchozího bloku) ¨Interakce učitel a žák (interakční styly učitele, pojetí profesní role atd.) ¨Inkluze, práce se specifickými potřebami žáků ve škole; systém poradenských služeb ve školství a práce s klienty na zakázkách týkajících se edukace ¨Řešení modelových situací ¨Prezentace posterů formou posterové minikonference (první polovina studentů) ¨Čt 9. 5. 10:00–13:30 P31 (J. Mareš, L. Chalupníčková) ¨Třetí průběžný test (úroveň znalostí témat předchozího bloku) ¨Školní psycholog, škola, lidé v ní a kolem ní ¨Řešení modelových situací ¨Prezentace posterů formou posterové minikonference (druhá polovina studentů) ¨ Pedagogická a školní psychologie ¨Literatura ¨FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál 2011. ¨BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5. ¨ŠEĎOVÁ, K. a kol. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál 2012. ¨PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004. 141 s. ISBN 80-7178-977-1. ¨opakování ¨ČÁP, J. - MAREŠ, J..[. Psychologie pro učitele [Čáp, 2001]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-. ¨FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4 ¨a další - viz sylabus kurzu ¨rozšiřující ¨VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. 88 s. ISBN 80-7184-487-. ¨Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda - Dana Krejčířová - Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha : Portál, 2001. 791 s. ISBN 80-7178-545-8. ¨Psychologie handicapu. Edited by Marie Vágnerová - Zuzana Hadj-Moussová - Stanislav Štech. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. 230 s. ISBN 80-7184-929-4. ¨VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha, 1995. 108 s. ¨(…) Pedagogická a školní psychologie ¨Odborná periodika ¤Pedagogika; Studia Padeagogica; Orbis Scholae; Pedagogická orientace; Pedagogika.sk atp. ¤Čs. Psychologie; Psychológia a patpsychológie dieťaťa ¨ ¨Populární periodika ¤Moderní vyučování; Učitelské noviny (...) Pedagogická a školní psychologie ¨Internetové zdroje ¤Ebrary education - http://site.ebrary.com/lib/masaryk/ ¤Elektronické zdroje na MU i na PedF MU nhttp://library.muni.cz/ezdroje/ nBlackwell, Cambridge Press nDatabáze (ERIC, JSTOR) ¤Stránky nMŠMT www.msmt.cz nDále např. www.ceskaskola.cz; www.studovna.cz atd. ¤Svépomocné skupiny (www.nadanedeti.cz/, ¤Internetové prezentace škol (ŠVP, výroční zprávy atp.) ¤Denní tisk (informace o školství) ¨ PEDAGOGICKÁ A ŠKOLNÍ PSYCHOLOGIE Úvod Modality oboru ¨Učebnice ¤(Ďurič) obor, který nemá předmět, ale mnoho učebnic ¤někdy zaměňovány s teorií (co není v učebnici, učitel neví) ¨Vyučovací předmět ¤SŠ pedagogického směru, VŠ a tzv. pedagogické minimum ¨Součást profesní přípravy ¤Učitelé (a související profese) nSpeciální pedagogika, sociální pedagogika, andragogika… Modality oboru 2 ¨Součást profesní přípravy pre i postgraduální ¤Psychologové – EUROPSY, DSP (PedF UK v Praze) ¨Profesní specializace (eduacational sciences) ¨Profesní diskurz ¤Aktivity APA a EFPA ¨Mediální diskurz ¤každý chodil do školy a tím pádem je každý expert ¤Školství jako vděčný problém i nabídka řešení společenských problémů (ve formě vyučovacích předmětů) ¤Specifické otázky (integrace, organizace…) ¨Začít školu v 9 hodin. Co to znamená systémově? ¨Začít školní docházku od 7 let? ¨Zkrátit přestávky na 5 minut je psychologicky vzato dobrý nápad? ¨(…) Zařazení pedagogické psychologie. ¨Situování pedagogické psychologie v rámci humanitních věd je ovlivněno historickou tradicí, v různých zemích se liší. ¤ve většině evropských států, v USA, Kanadě, Austrálii je řazena mezi psychologické vědy ¤v Německu a ve skandinávských zemích bývá počítána mezi vědy pedagogické. Vymezení pedagogické psychologie ¨je nesnadné, neboť se odvíjí od názoru na její zařazení do soustavy vědních oborů, od její vývojové etapy (proměňovalo se v čase), od zastávané koncepce oboru. ¤Americká tradice: npedagogická psychologie je obor, který aplikuje vědecké metody při studiu chování lidí v pedagogických podmínkách (Berliner, 1982) nje to obor, který shromažďuje psychologické poznatky, které jsou relevantní pro výchovu a vzdělávání a aplikuje je tak, aby zlepšil kvalitu edukačního procesu a jeho výsledků (Sternberg, Williams, 2002). njde o obor, který se systematicky věnuje zkoumání jedince v kontextu výchovy a vzdělávání (Berliner, Calfee, 1996; Reynolds, Miller, 2003). Vymezení pedagogické psychologie (2) ¨Česká a slovenská tradice: ¤Neakcentuje aplikační charakter oboru, nýbrž chápe obor jako svébytný. ¤Souvisí to se specifickou situací v ČR (první země s VŠ požadavkem na vzdělávání učitele) ¤V. Příhoda (1956) vymezuje pedagogickou psychologii jako soustavu poznatků o vnitřních zákonitostech změn, navozených v chování člověka. Od psychologie se liší specifickým zaměřením na jevy sociálně a výchovně formující, od pedagogiky pak neuropsychickým pohledem na učební a výchovně vlivy působící na člověka. ¤věda o psychologických zákonitostech výchovně-vzdělávacího procesu ve škole i v mimoškolních zařízeních (Ďurič, 1974). ¤V. Kulič a J. Mareš (1992) vymezili pedagogickou psychologii jako relativně samostatný psychologický obor, který sice přijímá podněty od mnoha dalších psychologických i nepsychologických disciplin, ale integruje je, rekonstruuje je a využívá v situacích pedagogického typu. Pedagogické psychologii jde o psychologický pohled na předpoklady, průběh a výsledky: a) rozvoje jednotlivce (zvláště jeho osobnosti), b) rozvoje skupin (žáků, učitelů, vychovatelů, rodin, týmů apod.) v situacích pedagogického typu. Profesní uplatnění absolventů ¨Více jak 1/3 absolventů FSS začíná profesní dráhu v oblasti školství a vzdělávání ¨ Jak je to s Vámi? ¨ Současné trendy v oboru ¨Kognitivistický přístup (pokračování „revoluce“) – srv. RVP ¨Konstruktivistický pohled na učení a vyučování v praxi (Piaget) ¨Učení se přestalo chápat jako ryze individuální záležitost a stoupá zájem o jeho sociální a kulturní determinanty (Vygotskij) ¨V pedagogické psychologii se pozornost badatelů nezaměřuje jen na učení a vyučování lidí, ale též na problémy výchovné. Badatelé zkoumají vývoj morálního usuzování dětí, dospívajících a dospělých a souběžně s tím i jejich morální či nemorální jednání v konkrétních situacích. ¨Psychologie motivace (Weiner, Ames, Dwecková, Deci...) ¨Rozdíly mezi lidmi (inteligence...) Sternberg, Gardner ¨Psychologický pohled na učivo (žákovo pojetí učiva, záměrná konceptuální změna - Sinatra, Pintrich, 2003) ¨Učitelovy postoje vůči jednotlivým žákům (postoje kladné, neutrální, záporné) i učitelovy postoje k celým třídám (Good, Nichols, 2001). ¨Technická edukační média (Hadwin et al., 2005) ¨„Evidence based education“ Kritika pedagogické psychologie ¨Kritika přichází ze tří zdrojů: od laické veřejnosti, od učitelské veřejnosti, od přestavitelů jiných psychologických oborů. ¨Laická veřejnost (a zčásti i učitelská veřejnost) tvrdí, že obor toho málo nabízí reálné praxi. ¤Veřejnost očekává, že dostane jednoduché návody typu: jak nejlépe postupovat, když… Protože je nedostává (a nemůže v této podobě dostat), mívá výhrady. Někteří učitelé (i někteří rodiče) zase v diskusích s odborníky argumentují jednotlivými „případy ze života“, které znají a současně se odvolávají na své osobní pedagogické zkušenostmi s dětmi a dospívajícími. ¤Good a Levin (2001), když je příběh ze života použit jako náhražka za seriózní výzkum, když je kasuistikou argumentováno místo teoretického rozboru a zobecnění empirických nálezů, vzbuzuje to vážné odborné výhrady. ¨Někteří představitelé jiných psychologických oborů se domnívají, že pedagogická psychologie je aplikační obor, který jen „převádí“ poznatky jiných psychologických disciplin do oblasti učení, vzdělávání, výchovy a výcviku lidí. ¤Kritizují pedagogickou psychologii za to, že se málo zabývá laboratorním výzkumem, tedy výzkumem za přísně kontrolovatelných podmínek. ¤Neuvědomují si, že psychické procesy jsou spoluurčovány obsahem (např. zvláštnostmi učiva), zaměřeností (např. výchovně-vzdělávacími cíli školy, osobními cíli učícího se jedince), způsobem řízení (nelze přenášet poznatky získané např. spontánním učení na situace pedagogického typu), sociálním kontextem, v němž se vše odehrává. ¨ Reakce na kritiku ¨Americká psychologická asociace (APA) začala vydávat novou ediční řadu s názvem Psychologie ve škole. (http://www.apa.org/) ¨Tým amerických expertů vypracoval pro praxi soubor psychologických principů, které akcentují roli žáka při učení a vzdělávání (Learner-Centered Psychological Principles, 1997). (http://www.apa.org/ed/lcp2/lcp14.html) ¨V Evropě vznikla a úspěšně funguje mezinárodní Asociace pro výzkum učení a výuky - EARLI (European Association for Learning and Instruction), která prostřednictvím vlastních časopisů a každoročních konferencí stimuluje rozvoj oboru v evropských zemích.(http://www.earli.org/) ¨Evropská federace psychologických asociací – EFPA se snaží posíli povědomí o oboru psychologie jako takovém (psychologická gramotnost, popularizace, podpora aktivit směřujících do školství i do společnosti) U nás ¨NÚV, divize IPPP ¨http://www.nuv.cz/ ¤http://www.ippp.cz/ ¨AŠP SR a ČR ¨www.schoolpsychology.cz ¨Česká asociace pedagogického výzkumu ¤http://www.phil.muni.cz/wapv/ ¨Sekce pedagogické psychologie při ČMPS ¤http://cmps.ecn.cz/?page=pedagpsych ¨(...) Nejdůležitější časopisy ¨Journal of Educational Psychology (USA – vychází od r. 1910), ¨Conteporary Educational Psychology (USA – vychází od r. 1975), ¨Educational Psychologist (USA – vychází od r. 1976), ¨Educational Psychology Review (USA – vychází od r. 1989). ¨Review of Educational Research (USA – vychází od r. 1931) ¨American Educational Research Journal (USA – vychází od r. 1964). ¨ ¨British Journal of Educational Psychology (Velká Británie – vychází od r. 1931), ¨Educational Psychology in Practice (Velká Británie – vychází od r. 1985), ¨Psychologie in Erziehung und Unterricht (Německo – vychází od r. 1954, zpočátku pod názvem Schule und Psychologie), ¨Revue de psychologie de l’ éducation (Francie, vychází od r. 1996), ¨European Journal of Psychology in Education (Portugalsko, vychází od r. 1986). ¨ ¨ ¨Pedagogika (ČR – vychází od r. 1951) ¨někdy i Československá psychologie (ČR – vychází od r. 1957). ¨ ¨...a někdy i časopisech pedagogických ¤Pedagogika, Studia Paedagogica, Orbis Scholae, Pedagogika.sk, Pedagogiská orientace ¨ PEDAGOGICKÁ A ŠKOLNÍ PSYCHOLOGIE Normy upravující aktivity psychologů ve školství Legislativní předpisy důležité pro práci školního psychologa n1. Zákon č. 94/1993 Sb., o rodině, ve znění zák. č. 91/1998 Sb. a zák. 210/1998 n2. Zákon č.167/1998 Sb., o návykových látkách n3. Zákon č. 101/2000, o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění zákona nč.227/2000 Sb. n4. Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví n5. Zákon č. 109/2002, o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o npreventivně výchovné péči ve školských zařízeních n6. Zákon č. 218/2003, o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a no změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže) n7. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání n(školský zákon) n8. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů n9. Vyhláška č.72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských nzařízeních n10. Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami na dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných n11. Nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé nspeciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků n12. Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a nkariérním systému pedagogických pracovníků Kde je hledat ¨Zákony, nařízení vlády v tištěných Sbírkách zákonů (vydává MV) a vyhlášky ¤http://www.mvcr.cz/sbirka ¨Směrnice, pokyny ¤v tištěném Věstníku MŠMT (vydává MŠMT) nhttp://www.msmt.cz ¤v tištěném Věstníku vlády pro orgány krajů, okresní úřady a orgány obcí (vydává MV) nhttp://www.mvcr.cz/vestnik