PSY 475 VĚDECKÁ KOMUNIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek CÍLE KURZU ¢Seznámení se se základy vědecké komunikace. ¢Konkrétně: psaní článků, abstraktů, recenzí, grantových projektů, popularizací, prezentací. ¢Současně – čtení a vnímání těchto textů. ¢Více později… ¢ PŘEDSTAVENÍ - KDO JSME? ¢Pracovníci IVDMR. ¢Oblast výzkumu: ¢1) Psychologie internetu ¢2) Politická psychologie VĚDECKÁ KOMUNIKACE - ÚVOD ¢Existuje mnoho forem vědecké komunikace (mnohoznačný termín) ¢Na více úrovních (např. odborník-odborník, odborník-laik…) ¢Na více místech (knihy, časopisy, přednášky, kurzy, workshopy…) ¢Na větší či menší úrovni odbornosti či obecnosti VĚDECKÁ KOMUNIKACE - ÚVOD ¢Pokaždé se musíme sami sebe zeptat: s kým právě komunikujeme? Ke komu? ¢Pravidlo číslo jedna – KDO je naším publikem? —Učitelé na ZŠ —Grantová komise —Kolegové ze zahraničí, ¢Významné současně je, KDE komunikujeme. ¢V odborném časopise, knize, na konferenci pro psychology, na přednášce pro studenty… ¢A samozřejmě PROČ a O ČEM komunikujeme. ¢ ¢ — VĚDECKÁ KOMUNIKACE - ÚVOD ¢Tyto otázky jsou samozřejmě velmi těsně spojeny. ¢Všechny ovlivňují způsob, jakým komunikujeme, formu, v níž je komunikace vedena (psána), informace, které jsou v ní obsaženy ¢Příklad: představte si článek o zvládání zátěže — ¢ V časopise Respekt Pro pedagogy na SŠ S cílem přiblížit základní poznatky V časopise Journal of Adolescence Pro kolegy z oblasti psychologie a sociálních věd S cílem revidovat dostupnou odbornou literaturu VĚDECKÁ KOMUNIKACE - ÚVOD ¢V kurzu se budeme zabývat především komunikací mezi odborníky —Ale také částečný přesah – popularizace ¢I v rámci odborné (vědecké) komunikace existuje mnoho faktorů, které musíme vzít v úvahu. ¢Existuje mnoho pravidel (psaných i nepsaných) a doporučení, které bychom měli respektovat. ¢ ¢ ¢ PŘÍKLAD – ODBORNÉ ČASOPISY ¢Často se mluví jednoduše o „odborných publikacích/článcích“ ¢Ovšem existuje mnoho rozdílů i napříč odbornými časopisy – a v návaznosti také na publikace v nich ¢Způsob, jakým píšete článek, závisí do značné míry na charakteru časopisu, v němž jej chcete publikovat. — — ¢ PŘÍKLAD – ODBORNÉ ČASOPISY – LIŠÍ SE ¢Zaměření článků, které jsou ne/publikovány —vědní oblast —kvalitativní/kvantitativní studie —empirické zkoumání teoretických otázek či spíše výsledky praktických intervencí ¢ PŘÍKLAD – ODBORNÉ ČASOPISY – LIŠÍ SE ¢Kdo je čtenářskou obcí —akademici vs. lidé z praxe (např. odlišná znalost konceptů, orientace v metodologických otázkách) —psychologové vs. interdisciplinární pracovníci sjednoceni jedním tématem (v podstatě totéž) ¢ PŘÍKLAD – ODBORNÉ ČASOPISY – LIŠÍ SE ¢Významné jsou také „formální“ rozdíly: ¢ ¢Např. vyžadovaný/povolený rozsah —studie o 2000 vs. 5000 slovech (vs. magisterská práce o rozsahu 18 000 slov) PŘÍKLAD – ODBORNÉ ČASOPISY – LIŠÍ SE ¢Používaný styl (APA, MLA, Chicago, ISO…) – určují, jaké informace uvádíte (např. požadavky APA na uvádění empirických údajů; a vlastně celý APA manuál) ¢http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/prif/ps11/metodika/web/ebook_citace_2011.html ¢ ¢ ¢ ¢V kurzu Vás seznámíme především s APA stylem – je ale nutné mít na paměti, že u různých časopisů jsou vyžadována i jiná formální pravidla a styly! ¢ PŘÍKLAD – ODBORNÉ ČASOPISY – LIŠÍ SE ¢Další rozdíly… —V recenzním řízení (pokud je) ¢No review, peer-review, blind, double blind… —Impaktem —Indexací v databázích (Scopus, ISI…) ¢Tomuto se ale budeme věnovat v jiné hodině. VĚDECKÁ KOMUNIKACE - ÚVOD ¢K tématu typů časopisů (a otázce citování) se tedy ještě vrátíme na hodině věnované psaní odborných článků a recenzí. ¢Důležité je uvědomit si, že vědecká komunikace (např. v podobě článku, nebo ale také například prezentace) se mění v závislosti na mnoha faktorech —Například tedy podle toho, v jakém časopise chcete článek publikovat. VĚDECKÁ KOMUNIKACE - ÚVOD ¢Začátkem je samozřejmě dobrý výzkum či teorie. ¢Ovšem způsob, jakým je komunikujete dále, určuje ke komu se dostane a jaký bude mít dopad. ¢Cílem kurzu je proto seznámit Vás se základy dobré/efektivní vědecké komunikace CHARAKTER KURZU ¢Kurz je založen především na výměně zkušeností. ¢Interaktivní – nutná je aktivní účast, plnění úkolů. ¢Seminární podoba kurzu – prostor pro diskusi. ¢Cílem je seznámení se se základy vědecké komunikace – především tedy komunikace mezi odborníky (a konkrétně mezi psychology). ¢ POŽADAVKY ¢Vzhledem k interaktivní podobě kurzu je základní podmínkou k absolvování kurzu Vaše aktivita: ¢Aktivita v seminářích. ¢Včasné a kvalitní plnění úkolů. ¢Konkrétní požadavky jsou uvedeny v sylabu. ¢ ¢Dále je nutná: ¢Určitá znalost různých textů – články, knihy, recenze – a odborných časopisů. ¢Dobrá znalost anglického jazyka. ¢ POŽADAVKY ¢Konkrétní požadavky – viz sylabus: —10. 3. – abstrakt —24. 3. – první verze článku —7. 4. – odborná recenze knihy (max. 2NS) —10. 4. – recenze první verze článku jiného studenta (max. 2 NS) —21. 4. – druhá verze článku —24. 4. – recenze druhé verze článku jiného studenta (max. 2 NS) —7. 5. – odevzdání prezentace ¢ OTÁZKY NA NÁS?