PSY 475 VĚDECKÁ KOMUNIKACE PŘEDNÁŠKA: POPULARIZACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek POPULARIZACE ¢„Vědecký text přeložený do normálního jazyka“ ¢Snažíme se komunikovat o odborných poznatcích s lidmi, kteří z většiny nejsou odborníci v našem oboru ¢Co to znamená? ¢ POPULARIZACE ¢Musíme zvolit vhodnou jazykovou i obsahovou formu ¢Opět: velmi záleží na tom, kde (ke komu) chceme komunikovat POPULARIZACE ¢Například v časopise —Ale i ne-odborné časopisy se velmi liší ¢ POPULARIZACE POPULARIZACE POPULARIZACE POPULARIZACE ¢Na internetu… POPULARIZACE ¢Na internetu… POPULARIZACE ¢V televizi, rádiu, na přednáškách pro veřejnost atd… ¢ POPULARIZACE ¢V této komunikaci máme velkou zodpovědnost za to, co si publikum z textu odnese ¢Nezapomínejme na etiku, domýšlejme důsledky toho, co říkáme ¢ ¢Důležité je si uvědomit, že publikum z většiny: —Nemá stejné znalosti v teorii —Nemá ani stejné znalosti v metodologii — —Díky tomu si může naši zprávu interpretovat úplně jinak, bez ohledu na zamýšlené sdělení — POPULARIZACE ¢Je nutné dostatečně zdůraznit to, co opravdu chceme říct (a proč je to důležité) —Musí to být napsáno zajímavě, musí si to získat čtenáře —„Co Češi dělají na internetu: vedou v sexu, online hraní a IP telefonii!“ ¢Stejně nutné je ale nedat šanci k desinterpretaci toho, co říkáme —K níž často dochází právě díky snaze nalákat publikum —Také ale z jiných důvodů…(viz později) POPULARIZACE ¢Uvědomme si, že publikum vstřebá jen určité množství informací, soustřeďme se proto na to důležité ¢Mnoho věcí je potřeba zjednodušit (ale ne trivializovat!) —velkou výzvou je vyhnout se přílišnému – a/nebo zavádějícímu – zjednodušení ¢ ¢ POPULARIZACE ¢Nyní pár konkrétnějších doporučení k psaní popularizací… POPULARIZACE ¢ ¢Popularizace obecně píšeme co nejjednodušším jazykem ¢ ¢Nepoužíváme zbytečně moc cizích slov ani odborných konceptů —Koncepty do nich samozřejmě patří, musí ale být jednoduše vysvětleny —Ale ne formou operacionalizací! BELIEF IN A JUST WORLD (CZ: VÍRA VE SPRAVEDLIVÝ SVĚT) ¢Pojem patří do oblasti interpersonálního poznávání, případně vztahu k sobě samému. Autorem pojmu je Melvin Lerner. Jedná se o typ sebeochranné atribuce (defensive attribution). Pojem označuje všeobecně sdílený typ obranné atribuce, na jehož základě jedinecn vnímá okolní svět jako implicitně spravedlivý, tj. jako místo, kde každý dostává, co si zasluhuje a zasluhuje si, co dostává. ¢ ¢ ¢(Učební materiál do sociální psychologie) ¢ ¢ ¢Svou vědeckou nálepku dostal tento fenomén v 60. letech od amerického psychologa Melvina Lernera. Ten jako první použil označení „víra ve spravedlivý svět“ (belief in a just world). Rozuměl pod ním obecné přesvědčení, že svět funguje spravedlivě a že každý dostane, co si zaslouží. Člověk s vysokou vírou ve spravedlivý svět je tedy ten, kdo věří, že spokojení lidé si něčím svou spokojenost zasloužili, zatímco zbídačení lidé si zasloužili svou zbídačenost. ¢ ¢(Jan Šerek, Nový prostor) POPULARIZACE ¢ ¢Popularizace by měly být co nejvíce konkrétní a co nejvíce orientované přímo na dané téma —Neměly by odkazovat na znalosti, které publikum nejspíše nemá —Neměly by obsahovat informace přímo nesouvisející s tématem (ty patří do učebnic) — BELIEF IN A JUST WORLD (CZ: VÍRA VE SPRAVEDLIVÝ SVĚT) ¢Pojem patří do oblasti interpersonálního poznávání, případně vztahu k sobě samému. Autorem pojmu je Melvin Lerner. Jedná se o typ sebeochranné atribuce (defensive attribution). Pojem označuje všeobecně sdílený typ obranné atribuce, na jehož základě jedinecn vnímá okolní svět jako implicitně spravedlivý, tj. jako místo, kde každý dostává, co si zasluhuje a zasluhuje si, co dostává. ¢(Učební materiál do sociální psychologie) ¢ ¢ ¢Svou vědeckou nálepku dostal tento fenomén v 60. letech od amerického psychologa Melvina Lernera. Ten jako první použil označení „víra ve spravedlivý svět“ (belief in a just world). Rozuměl pod ním obecné přesvědčení, že svět funguje spravedlivě a že každý dostane, co si zaslouží. Člověk s vysokou vírou ve spravedlivý svět je tedy ten, kdo věří, že spokojení lidé si něčím svou spokojenost zasloužili, zatímco zbídačení lidé si zasloužili svou zbídačenost. ¢(Jan Šerek, Nový prostor) POPULARIZACE ¢Je nutno oddělit „obecně známé pravdy“ (ve smyslu empiricky podloženého vědění) od vlastních interpretací —„Podle mého názoru je…“ —„Já vidím tuto skutečnost jako…“ POPULARIZACE ¢ ¢Do popularizací přitom nepatří reference ¢Dávají se jen minimálně a pouze ve výjimečných příkladech, například pokud chceme doporučit knihu —„Mnoho informací o kyberšikaně můžete najít například v knize od Aleny Černé a kolegů.“ ¢Často na ně ani není místo ¢Například blogu ale můžete doporučit články, z nichž vycházíte POPULARIZACE ¢V popularizacích se moc nevěnujeme metodologii ¢Stačí minimum informací —NE: „V naší studii jsme realizovali 24 polostrukturovaných rozhovorů se studenty středních škol na téma kyberšikana“ —ANO: „Žáků jsme se ptali na zkušenosti s kyberšikanou“ ¢Publikum metodologii stejně natolik podrobně nezná, nedokáže dobře zhodnotit, nakolik mohl design výzkumu ovlivnit výsledky — ¢ POPULARIZACE ¢Nepatří sem proto například: —Použité škály ¢„Depresivitu jsme měřili pomocí BDI“ —Metoda analýzy ¢„Na základě faktorové analýzy jsme identifikovali tři dimenze“ —Způsob výběru vzorku ¢Pomocí metody sněhové koule jsme získali 55 respondentů“ ¢ POPULARIZACE ¢Ale! Pokud víme o něčem, co by mohlo způsobit zkreslení, čtenáře o tom informujme ¢Věnujme se ale opravdu základním věcem, které mají významné důsledky pro interpretaci toho, co říkáme ¢Opět normálním jazykem —NE: „Ve vzorku byli z 82% zastoupeni studenti gymnázií, díky čemuž jsme mohli naměřit vyšší hodnoty skórů testů vybraných kognitivních schopností nežli jaká je jejich průměrná hodnota ve sledované populaci“ —ANO: „V našem výzkumu však byli převážně žáci gymnázií, proto je možné, že ve skutečnosti jsou děti v ČR průměrně o něco horší ve čtení a psaní.“ POPULARIZACE ¢Doporučujeme užívat příklady či přirovnání ¢Musí ale být velmi dobře vybrány —publikum z nich vyvozuje význam toho, co říkáme —také si je spíše zapamatuje než obecné definice BELIEF IN A JUST WORLD (CZ: VÍRA VE SPRAVEDLIVÝ SVĚT) ¢Pojem patří do oblasti interpersonálního poznávání, případně vztahu k sobě samému. Autorem pojmu je Melvin Lerner. Jedná se o typ sebeochranné atribuce (defensive attribution). Pojem označuje všeobecně sdílený typ obranné atribuce, na jehož základě jedinecn vnímá okolní svět jako implicitně spravedlivý, tj. jako místo, kde každý dostává, co si zasluhuje a zasluhuje si, co dostává. ¢(Učební materiál do sociální psychologie) ¢ ¢ ¢Svou vědeckou nálepku dostal tento fenomén v 60. letech od amerického psychologa Melvina Lernera. Ten jako první použil označení „víra ve spravedlivý svět“ (belief in a just world). Rozuměl pod ním obecné přesvědčení, že svět funguje spravedlivě a že každý dostane, co si zaslouží. Člověk s vysokou vírou ve spravedlivý svět je tedy ten, kdo věří, že spokojení lidé si něčím svou spokojenost zasloužili, zatímco zbídačení lidé si zasloužili svou zbídačenost. ¢(Jan Šerek, Nový prostor) POPULARIZACE ¢Dobré je také používat grafy —dokonce i jindy zavrhované „koláče“ ¢Opět ale s velkou opatrností, aby nedošlo k desinterpretaci POPULARIZACE ¢Pozor - spousta čtenářů nepropojí jednotlivé informace v článku, je nutné vždy zopakovat/konkretizovat, co zrovna máte na mysli ¢ POPULARIZACE POPULARIZACE PSY 475 VĚDECKÁ KOMUNIKACE PŘEDNÁŠKA: KNIŽNÍ RECENZE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek KNIŽNÍ RECENZE ¢Je trochu spojena s popularizací ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢Budeme se ale věnovat především odbornějším recenzím ¢ KNIŽNÍ RECENZE ¢Různá délka (cca 150 – 2000 slov) – ale většinou kratší formát ¢Bývají vydávány ve většině odborných časopisů —Většinou mají vlastní sekci ¢Důležitá součást vědecké komunikace ¢ ¢ KNIŽNÍ RECENZE ¢Recenze má knihu zhodnotit z Vašeho hlediska, ale také „z hlediska“ celého oboru – včetně různých skupin lidí, kteří se v něm pohybují —Obě perspektivy by v recenzi měly být zastoupeny —Také by ale mělo být jasné, kdy mluvíte spíše za sebe, a kdy hodnotíte z perspektivy oboru — — — ¢ KNIŽNÍ RECENZE ¢Recenze je nevyhnutelně hodnotící ¢Recenze proto můžeme psát trochu subjektivněji —Není dobré psát „suše akademicky“, především pokud prezentujete vlastní názor ¢Přesto bychom vždy měli zachovávat korektnost a kolegialitu — KNIŽNÍ RECENZE ¢Nemá jen převyprávět obsah! ¢Je potřeba věnovat pozornost všem aspektům významným pro odborného čtenáře —Pokud ve výsledku kniha pro odborného čtenáře není, samozřejmě to také uvedeme – spolu s tím proč ¢ ¢ KNIŽNÍ RECENZE ¢K recenzi je potřeba vždy přičlenit konkrétní údaje o knize: Název, autory, vydání, cena, vydavatel…. ¢V recenzi se také musí objevit, je-li kniha monografií, je-li editovaná, nebo jestli např. jde o encyklopedii, sborník z konference… KNIŽNÍ RECENZE ¢Začněme uvedením celé knihy —Do jaké oblasti přesně patří (např. analytická psychoterapie) —Proč/v jakém kontextu kniha vznikla —„Few delve into psychology in China and Chinese psychology in other regions in a single volume. There is hence a need for such a general reference text.“ ¢Můžeme zkusit popsat záměr autora – s rezervou —Ideálně vycházejme z toho, co autor/ka v knize sám/sama říká ¢Představme téma knihy ¢„The book opens and ends with the assertion that hope is a crucial component of the human experience, and is a way of being in the world as well as a tool for arriving at desired psychological destinations. Scioli and Biller’s stated goals are to bring disparate fields together and to capture the entire breadth of the hope experience.“ ¢ ¢ KNIŽNÍ RECENZE ¢Nemá jen převyprávět obsah! ¢Ale musí shrnout základní myšlenky knihy —Co je hlavní myšlenka? —Jaké jsou základní závěry? ¢A musí je kriticky zhodnotit ¢ ¢ KNIŽNÍ RECENZE ¢Zamyslete se nad obsahem knihy ¢Jak hodnotíte to, o čem autor píše? ¢Jak si obsah stojí v porovnání s tím, co je již známo? ¢Je to něco nového/přínosného? ¢Vidíte nějaké nesrovnalosti, chyby? ¢Z jakých zdrojů autorka čerpá? ¢Jakou perspektivu zaujímá? —„The authors find common ground between theologians, religious texts and the views of sceptical humanists such as Ernest Becker and Erick Erikson.“ KNIŽNÍ RECENZE ¢Jakým způsobem autor knihu píše? —Např. série případových studií —Postupné rozvíjení základní myšlenky ¢Jakým způsobem je text pojímán? —Polemika —Uvedení do nové problematiky ¢ ¢ KNIŽNÍ RECENZE ¢Jaká je struktura knihy? ¢Lze dobře sledovat téma? ¢Jsou kapitoly členěny přehledně? ¢U editovaných – tvoří jednotlivé části dobrý celek? ¢ KNIŽNÍ RECENZE ¢Hodnotí se také styl (forma) textu ¢Nakolik je kniha psána „odborně“, nakolik je přístupná laikům ¢Je psána hodně subjektivně? ¢Spíše abstraktní text, nebo jsou v něm konkrétní příklady? ¢Je text přehledný, srozumitelný? ¢Jak se čte? ¢Jsou v něm (přehledné) grafy, obrázky, tabulky? ¢ KNIŽNÍ RECENZE ¢Můžete také zhodnotit pozici/charakter autora ¢Více či méně obsáhle —Má praxi v této oblasti? —Napsala na toto téma již několik publikací? —Je v oblasti známou osobností? —… ¢ KNIŽNÍ RECENZE ¢Na závěr (ale i v průběhu textu) —Jak na Vás kniha působila? —Vyvolává nové otázky? —Zodpovídá na staré? —Přináší nové poznatky, nebo jen znovu opakuje již známá fakta? ¢Jak konkrétně ovlivnila Vás? —Změnili jste na něco názor? —Rozšířili si v něčem obzory? —Nesouhlasíte s autorem v něčem? KNIŽNÍ RECENZE ¢Komu byste knihu doporučili (pokud byste ji doporučili)? Zhodnoťte —Účel knihy ¢představení nového problému/teorie/metody, reakce na změnu paradigmatu, rozvedení/přiblížení určité problematiky, představeních nových fakt/dat…) —Target audience ¢obor, úroveň znalostí, teoretik/praktik… — Konkrétní téma — ¢„Pro mě osobně je tato kniha spíše další z řady publikací na téma kyberšikana, určitě bych ji ale doporučila čtenáři, který s danou problematikou teprve přichází do kontaktu“. ¢