sipka samotna Lektorské dovednosti aneb naučit se učit Identifikace rozvojových potřeb • Máme k dispozici dva základní vstupy pro identifikaci mezery, rozvojových potřeb a možností. Tím prvním je hodnocení pracovního výkonu a kompetencí, tím druhým je rozpracovaná business strategie do cílů a způsobů jejich naplnění. Dá se tedy říci, že identifikujeme: • Metody identifikace •Individuální potřeby • •Individuální potřeby identifikujeme ze tří úhlů: • oZ úhlu subjektu vzdělání (individuální potřeby a přání) oZ úhlu požadavků vyplývajících z funkce oBudoucnosti •Subjektivní metody •Objektivní metody oAutofeedback oIdentifikace nadřízeným oRozvojový a kariérový plán oRozvojový a kariérový plán o360° feedback Identifikace rozvojových potřeb • •Zná? •Umí? •Může? •Chce? • ¨ Podmínky ¨ Způsobilosti ¨ Motivace Identifikace mezery, potřeb a možností •Potřeby organizace •Individuální potřeby Design vzdělávací aktivity • Realizace •Podpora transferu •Databanka know-how •Záznamy průběhu •Zakotvení efektů oDomácí úkol oReferování kolegům oWorkshop oKrátké výcvikové bloky oProjekt oatd. Zpětná vazba (vyhodnocení) Charakteristiky dobrých kurzů, 3P • Potřebujeme, aby v každém bloku bylo jedno téma vztáhnuté k praxi, zaznělo silné poselství a blok obsahoval jedno překvapení. Designování výcviku •Je třeba si promyslet, kolik času bude ve formě: • oakce, odiskusí osdělení § •Při tvorbě pořadí jednotlivých aktivit je třeba dbát na to, aby po sobě nenásledovaly metody stejného charakteru, aby se střídaly části, ve kterých jsou aktivnější účastníci a ve kterých je aktivnější lektor. Rytmus výcviku Rétorické figury v diskusi o…jinými slovy chcete říci, že… o…měl bych stejné obavy, kdybych si myslel… oTo snad nemůžete myslet vážně! - Chci vás ubezpečit, že to opravdu beru vážně. oPrezentace problém velmi zjednodušuje a je povrchní – Dělat jednoduché věci a s nadhledem je to nejtěžší. A také jsem chtěl poskytnou vám všem prostor pro diskusi. Rebel, kývač, lhostejný •Nepřátelský svět •Přátelský svět •Proaktivní odpověď •Reaktivní odpověď Práce s rebelem, kývačem a lhostejným •Nepřátelský svět •Přátelský svět •Proaktivní odpověď •Reaktivní odpověď •Najít něco, s čím mohu souhlasit, překlopit jej na svou stranu. •Podporovat a pověřovat úkoly, které zvládne, povzbuzovat. •Zadat samostatný a krátkodobý úkol, oceňovat. •Speciální techniky vedení workshopu • Kolečko pravdy •Řekněte každý sám za sebe, co byste od ostatních uvítali v oblasti komunikace, nebo naopak co nemáte rádi. http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTr9M1WqsebU4RsMp0O6sGpdK_8r85I7BXqJEw7QaqdoqKY-kc&t=1&usg= __IHMmIxIZN7MuDSCZOouciYVeu5c= Každý bude mít zadání v tištěné podobě. Zároveň to bude „svítit“. Motivační workshop •Je rok 2015. Vaše organizace byla vyhodnocena jako nejprogresivnější v ČR ve svém oboru. Váš úspěch vzbudil pozornost a dostali jste zadání, abyste vytvořili případovou studii Vašeho úspěchu a bodový scénář pro dokumentární film o Vaši práci. • •Rozdělte se na 2 skupiny. Na práci máte k dispozici 25 minut. • •Po 25 minutách budete prezentovat výsledky své práce. •Co nám z toho vyplývá? V čem nás výstupy inspirují pro současnost? Technika Swaping •Tuto techniku je vhodné použít, když se tým rozdělí na 2 názorové skupiny, které setrvávají na svém a proces řešení uvízl na mrtvém bodě. • REFLEXE A MOTIVACE •PREZENTACE NÁZORU DRUHÉ STRANY •PROTIARGUMENTACE VLASTNÍHO NÁZORU •Zachycení podstatných bodů klíčových bodů vlastního názoru za pomocí mediátora. Formulace společného cíle. •HLEDÁNÍ KONSENSU •Skupina má za úkol co nejpřesvědčivěji prezentovat názor druhé strany. Lze dokonce soutěžit, která prezentace byla věrohodnější. •De facto skupina má za úkol kriticky posuzovat svůj vlastní názor prezentovaný protistranou. Je zde nutno rozlišovat mezi popisem, pocitem a hodnocením. Protiargumentace se pečlivě zapisuje. •Hledání bodů, v nichž došlo k názorovému sblížení, aniž dojde ke snadným kompromisům. Mohou se zde objevit i zcela nová řešení. Technika ďáblova advokáta •Tuto techniku je vhodné použít, když tým poměrně snadno dospívá k jednotnému názoru a je zde riziko ocitnutí se na scestí. •REFLEXE A MOTIVACE •URČENÍ ROLÍ •HLEDÁNÍ KRITICKÝCH MÍST •VĚCNÉ VYVRACENÍ •PŘEFORMULOVÁNÍ POSTUPU NEBO ZABEZPEČENÍ SWOT analýza •Silné stránky • •Strengths •Slabé stránky • •Weaknesses •Opportunities • •Příležitosti •Threats • •Hrozby * * * * •vnější prostředí •vnitřní prostředí Cílené dotazování •Možno zahrnout hlasování •Následná práce ve skupinách •Prezentace