PSY717 – STATISTICKÁ ANALÝZA DAT 3. setkání Seminární práce ¨úvaha = teze + argumenty (+protiargumenty) ¨typicky handlování s procenty a pravděpodobnostmi ¨zaokrouhlování ¨úplnost výčtu zjištění výzkumu ¨statistika vs. metodologie ¨přemýšlení nad významem čísel v argumentech je obtížné ¨kritika výzkumných studií samotných Ano-Ne ¨Statistická indukce se zabývá vztahem mezi statistikami a parametry. ¨Momentové statistiky mají oproti pořadovým výhodu ve vyšší účinnosti. ¨Většina statistik má při dostatečně velkém vzorku přibližně normální výběrové rozložení. ¨t-rozložení je někdy strmější než normální r., někdy méně strmé – záleží na stupních volnosti ¨Odhadovaný parametr se pohybuje někde v 95% intervalu spolehlivosti s pravděpodobností 95%. ¨To, že je např. rozdíl průměrů statisticky signifikantní na 5% hladině významnosti znamená, že pravděpodobnost pravdivosti nulové hypotézy je menší než 5%. ¨Nulová hypotéza může znít H0: m1−m2=3. ¨ ¨ ¨Velikost účinku má smysl počítat jen když nám jde o kauzální vliv jedné proměnné na druhou. ¨Jedním z hlavních účelů úvah o síle testu je potřeba odhadu velikosti vzorku potřebné pro smysluplný test dané hypotézy. ¨Srovnáváme-li, nakolik se změnil výkon lidí po nějaké intervenci, je na místě použít párový test. ¨Máme-li ve vzorku všechny členy populace (cenzus), je statistické testování bezpředmětné. ¨Pro pořadové proměnné jsou určeny tzv. neparametrické testy. ¨Pro otázky na četnosti jsou určeny různé varianty chí-kvadrát testu. ¨Analýza rozptylu testuje rozdíly ve variabilitě. ¨