Jednovýběrový t-test pro průměr Terapeut zkouší efektivitu nového přístupu k terapii nevhodného chování u dětí. Vybere si malý reprezentativní vzorek dětí s určitým druhem nevhodného chování (např. závažné narušování výuky) a týdenním pozorováním u nich stanoví frekvenci nevhodného chování. Poté proběhne terapie a pak opět týdenním pozorováním stanoví frekvenci nevhodného chování. Nakonec odečtením zjistí rozdíl mezi frekvencí před a po terapii. Chce otestovat hypotézu, že terapie má efekt. před po rozdíl (před – po) 11 8 3 6 6 0 15 18 -3 22 14 8 8 7 1 9 10 -1 18 15 3 4 0 4 10 5 5 11 4 7 N min max m s[m] s VAR00001 10 -3 8 2,7 1,1 3,5 I. Stanovit statistické hypotézy - alternativní: - nulová: II. Rozhodnout se, jakou p-nost chyby a jsme ochotni akceptovat – hladina statistické významnosti: 5%, 1% ... III. Jak velký je rozdíl (d) mezi hypotetizovaným m a m? IV. Uvědomit si, zda znám populační rozptyl: z nebo t? V. Najít výběrovou chybu průměru: s / √ n VI. Převedeme d na t-skór či z-skór (testová hodnota) VII. Jaká je p-nost |z| či |t| stejných nebo vyšších? =2*(1-NORMSDIST(z)) =TDIST(t; df; 2) ...nebo v tabulkách VIII. Vynesení verdiktu