A) Chí-kvadrátový test dobré shody Chceme zjistit, zda je podíl příznivců/odpůrců školného stejný. Řekněme, že jste náhodným vzorkem vysokoškoláků (což nejste...). Observed N proti 48 pro 8 Total 56 1. H[0]: f[pro]=f[proti] H[0]: c^2 = n a hladinu významnosti zvolíme a = 0,05 (jednostranně) 2. Spočítáme testovou statistiku c^2 3. Jaká je pravděpodobnost, c^2 s jedním stupněm volnosti? CHIDIST(____;____)= 4. H[0] na 5% hladině významnosti zamítáme; rozdíly jsou příliš velké a nepravděpodobné na to, aby se přihodily náhodou. Totéž můžeme provést i tehdy když má proměnná 3 nebo více hodnot (33%, 33%, 33%...) nebo když chceme i jiné než uniformní rozložení hodnot (20%; 80%), máme-li důvod takové hypotetizovat (např. testy rozložení). B) Chí-kvadrátový test nezávislosti proměnných (homogenity) Chceme zjistit, zda je poměr příznivců/odpůrců stejný mezi studenty píšícími levou a pravou. skolne Total pro proti Psaní leváci Observed Count (f[o]) 4 11 15 27% 73% praváci Observed Count (f[o]) 30 34 64 47% 53% Total Observed Count 34 45 79 1. H[0]: H[0]: c^2 = n a hladinu významnosti zvolíme a = 0,05 (jednostranně) 2. Spočítáme testovou statistiku c^2 3. Jaká je pravděpodobnost, c^2 s jedním stupněm volnosti? CHIDIST(____;____)= 4. H[0] na 5% hladině významnosti zamítáme; rozdíly jsou příliš velké na to, aby se přihodily náhodou. 5. Velikost účinku je zde např. r[f ](r × 2; 2 × s) , nebo Cramerovo V (r × s) r[f] = 6. Chí-kvadrát test dobré shody Chceme zjistit, zda jsou v populaci studentů odpůrci a příznivci školného zastoupeni rovnoměrně. 7. Chí kvadrát test rozdílu rozložení mezi dvěma populacemi / nezávislosti mezi dvěma kategoriálními proměnnými. Chceme zjistit, zda je poměr příznivců/odpůrců stejný mezi prezenčními a kombinovanými studenty. C) Interval spolehlivosti a test hypotézy o relativních četnostech p má přibližně normální rozložení s průměrem p a 1. činitel v čitateli zohledňuje, jak velkou část populace máme ve vzorku. Je-li populace vzhledem k vzorku obrovská(nekonečná), nemusíme ho používat.