Seminární práce 1: Popularizační sdělení Statistická analýza dat (Psy 117) Ivan Černický 414713, Psychologie - Mediální studia a žurnalistika Vyučující: Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. Datum odevzdání: 1. 5. 2013 Fakulta sociálních studií MU, 2012-2013 Úvod Cílem práce je popularizace vědecké práce. Cílovým médiem je zamýšlen například internetový blog či novinová příloha. S ohledem na toto se budu formu sdělení snažit přiblížit publicistickému stylu, srozumitelnému širšímu spektru potenciálních recipientů.[VK1] Práce Kvůli Facebooku mladí píjí více alkoholu, soudí vědci Odborníci z USA se zabývali vztahem mezi užíváním alkoholu a aktivitou na sociálních sítích. Mladí lidé sdílejí fotografie, na kterých se objevuje alkohol, a často o něm také píší. Podle výzkumníků to může vést ke zvýšené konzumaci lihovin. Mladiství si myslí, že pít je normální, na Facebooku to vidí každý den. Této studie se zúčastnilo 68 vysokoškolských studentů, jejich průměrný věk byl 20 let. Nejprve byli dotazování na to, jak často konzumují alkohol. Poté umožnili výzkumníkům prohlédnout si jejich profil na sociální síti Facebook. Šlo především o fotografie, na kterých je otevřeně vidět alkohol nebo jsou pořízeny v baru. Odborníci se zajímali také o „statusy“, tedy texty, které mezi sebou uživatelé Facebooku sdílejí. Z dat je patrné, že průměrně čtyři procenta všech příspěvků se týkaly alkoholu. U některých jednotlivců to však bylo i přes 20 procent. Jedná se ale jen o případy, kdy byla přítomnost alkoholu očividná. Není zahrnut obsah, který byl nejednoznačný. Ačkoli tato čísla nemusí působit varovně, je potřeba si uvědomit, s kolika lidmi jsou uživatelé sociálních sítí v kontaktu. V průměru má každý více než 400 „přátel“. Velmi pravděpodobně tedy každý uživatel uvidí nějaký příspěvek, který se týká alkoholu. A pokud si mladí myslí, že ostatní často pijí, s velkou pravděpodobností sami začnou konzumovat alkohol častěji[VK2] . Studie odhalila i další zajímavost. Zúčastnění si zpravidla vždy [VK3] mysleli, že toho vypijí méně než jejich vrstevníci. Konkrétně 20 procent dotázaných přiznalo, že si zajdou na skleničku minimálně jednou za týden. Přitom 60 procent z nich to považuje za běžné mezi jejich přáteli. Tato zjištění jsou důležitá hlavně kvůli prevenci nadužívání alkoholu. Zvláště v Americe se jedná o závažný problém, protože věková hranice pro alkohol je 21 let. Znamená to, že tito studenti pijí nelegálně. Ze studie vyplývá, že mladí lidé mají kvůli sociálním sítím nesprávný obraz o míře konzumace alkoholu.[VK4] Proto více pijí. Pokud by tento závěr byl správný, je potřeba učinit vhodná preventivní opatření. Především se pokusit napravit tento zkreslený obraz o alkoholizmu. To znamená snažit se studenty lépe informovat o tom, jak se věci skutečně mají. Nejedná se o první výzkum chování lidí na sociálních sítích. Protože jejich užívání je v současnosti velmi rozšířené, zajímají se o ně vědci zejména z oblasti psychologie a sociologie. S tímto novým médiem se objevily nové jevy ve společnosti. Obecně se dá říci, že tyto sociální sítě mohou ovlivňovat lidské vnímání a chování. Je třeba mít na paměti, že ne vše, co se dočteme na Facebooku musí být nutně pravda. Závěr Byla prezentována popularizovaná verze výzkumné studie. Jelikož závěry studie samotné byly podle mého názoru ne úplně legitimní ve světle konkrétních čísel, měl jsem problém dosáhnout kompromisu mezi nezkreslenou interpretací a snahou udržet dojem významnosti. [VK5] Za největší slabinu výzkumu považuji to, že ačkoli „vnímaná frekvence“ užívání alkoholu ostatních korelovala s frekvencí vlastního užívání, nebyla prokázána významná souvislost mezi touto vnímanou frekvencí a počtem facebookových příspěvku týkajících se alkoholu r=(68)=0,287.[VK6] zdroj: Fournier, A.K, & Clarke, S. (2011). Do College Students use Facebook to Communicate about Alcohol? An Analysis of Student Profile Pages. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 5(2), article 2. http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2011121702&article=2 Líbí se mi, že se snažíte na základě výsledků dělat závěry a popisovat je srozumitelnou formou. Bohužel ne vždy jsou vaše závěry oprávněné. Zkuste se k článku ještě vrátit a prezentovat výsledky korektněji. Prosím tedy o přepracování textu. ________________________________ [VK1]Ano, přesně takovýto byl cíl úkolu. [VK2]Zde už popisujete zjištění autorů. Skutečně můžeme hovořit o tom, že vnímání pití druhých ovlivňuje naše vlastní pití? A ještě s „velkou pravděpodobností“? [VK3]Toto je velmi silné tvrzení, je pro něj v článku podklad? [VK4]Zlé sociální sítě… ještě jednou se zamyslete. Dovolují nám prezentované výsledky takovéto závěry? [VK5]Ano, toto je to těžké na psaní popularizace. Přitom v popularizaci můžete být i kritický k výzkumu autorů. [VK6]A co to znamená pro závěry, které můžeme činit?