Seminární práce 1: Popularizační sdělení Statistická analýza dat (Psy 117) Ivan Černický 414713, Psychologie - Mediální studia a žurnalistika Vyučující: Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. Datum odevzdání: 1. 5. 2013 Fakulta sociálních studií MU, 2012-2013 Úvod Cílem práce je popularizace vědecké práce. Cílovým médiem je zamýšlen například internetový blog či novinová příloha. S ohledem na toto se budu formu sdělení snažit přiblížit publicistickému stylu, srozumitelnému širšímu spektru potenciálních recipientů. Práce Kvůli Facebooku mladí píjí více alkoholu, soudí vědci Odborníci z USA se zabývali vztahem mezi užíváním alkoholu a aktivitou na sociálních sítích. Mladí lidé sdílejí fotografie, na kterých se objevuje alkohol, a často o něm také píší. Podle výzkumníků to může vést ke zvýšené konzumaci lihovin. Mladiství si myslí, že pít je normální, na Facebooku to vidí každý den. Této studie se zúčastnilo 68 vysokoškolských studentů, jejich průměrný věk byl 20 let. Nejprve byli dotazování na to, jak často konzumují alkohol. Poté umožnili výzkumníkům prohlédnout si jejich profil na sociální síti Facebook. Šlo především o fotografie, na kterých je otevřeně vidět alkohol nebo jsou pořízeny v baru. Odborníci se zajímali také o „statusy“, tedy texty, které mezi sebou uživatelé Facebooku sdílejí. Z dat je patrné, že průměrně čtyři procenta všech příspěvků se týkaly alkoholu. U některých jednotlivců to však bylo i přes 20 procent. Jedná se ale jen o případy, kdy byla přítomnost alkoholu očividná. Není zahrnut obsah, který byl nejednoznačný. Ačkoli tato čísla nemusí působit varovně, je potřeba si uvědomit, s kolika lidmi jsou uživatelé sociálních sítí v kontaktu. V průměru má každý více než 400 „přátel“. Z toho zmíněná čtyři procenta[Vera Kont1] dávají dohromady 16 osob. Z tohoto úhlu pohledu je tedy opravu každý vystaven takovýmto obsahům. Studie bohužel neprokázala dostatečně věrohodně vztah mezi tím, kolik příspěvků s alkoholem člověk vidí a tím, kolik mu připadá normální vypít. Co však prokázala je fakt, že mezi názorem na akceptovatelnou míru konzumace a tím, kolik člověk skutečně vypije, existuje souvislost[Vera Kont2] . Studie odhalila i další zajímavost. Zúčastnění si zpravidla vždy mysleli, že toho vypijí méně než jejich vrstevníci. Konkrétně 20 procent dotázaných přiznalo, že si zajdou na skleničku minimálně jednou za týden. Přitom 60 procent z nich to považuje za běžné mezi jejich přáteli. Tato zjištění jsou důležitá hlavně kvůli prevenci nadužívání alkoholu. Zvláště v Americe se jedná o závažný problém, protože věková hranice pro alkohol je 21 let. Znamená to, že tito studenti pijí nelegálně. Pokud je ve hře možnost, že sociální sítě by mohly ovlivňovat obraz mladistvých ohledně alkoholismu, mělo by smysl učinit vhodná preventivní opatření. Především se pokusit napravit tento zkreslený obraz o alkoholizmu. To znamená snažit se studenty lépe informovat o tom, jak se věci skutečně mají. Nejedná se o první výzkum chování lidí na sociálních sítích. Protože jejich užívání je v současnosti velmi rozšířené, zajímají se o ně vědci zejména z oblasti psychologie a sociologie. S tímto novým médiem se objevily nové jevy ve společnosti. Obecně se dá říci, že tyto sociální sítě mohou ovlivňovat lidské vnímání a chování. Je třeba mít na paměti, že ne vše, co se dočteme na Facebooku musí být nutně pravda. Závěr Byla prezentována popularizovaná verze výzkumné studie. Článek byl napsán v chudu myšlenek autorů výzkumu. Přestože bylo uvedeno, že nebyla prokázána signifikantní souvislost mezi děním na sociálních sítích a vnímanou frekvencí užívání alkoholu, upozorňuje text na tento fenomén, kterému neprůkazný výsledek studie neubírá na váze. Za největší slabinu výzkumu považuji to, že ačkoli „vnímaná frekvence“ užívání alkoholu ostatních korelovala s frekvencí vlastního užívání, nebyla prokázána významná souvislost mezi touto vnímanou frekvencí a počtem facebookových příspěvku týkajících se alkoholu r=(68)=0,287. zdroj: Fournier, A.K, & Clarke, S. (2011). Do College Students use Facebook to Communicate about Alcohol? An Analysis of Student Profile Pages. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 5(2), article 2. http://www.cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2011121702&article=2 Zjištění výzkumu jsou bohužel popsána nedostatečně. I to, že výzkum nezjistil vztah mezi vnímanou frekvencí a počtem příspěvků něco znamená a dalo by se popsat. Úkol jste nesplnil. 0b ________________________________ [Vera Kont1]Mícháte jablka a hrušky. Výše zmíněná čtyři procenta jsou o příspěvcích, vy je nyní převádíte na lidí. [Vera Kont2]Existuje souvislost? A jaká? Nestačí toto konstatovat, je třeba jít dál a tu souvislost popsat.