Jste atraktivní? Lidé Vám věří více![A1] Atraktivní tváře na sebe upozorňují několikrát denně, ať v televizi či na billboardech. Atraktivita je jedno z důležitých kritérií hodnocení druhých. Spousta neatraktivních lidí tím značně trpí, a pokud patříte právě mezi ně, možná vám přineseme další zklamání[A2] . Vědci se podívali na zoubek tomu, jak je to s atraktivitou a důvěryhodností, zda tyto dvě naše charakteristiky spolu souvisejí. Výzkumu se zúčastnilo 100 respondentů ve věku 25-35 let. Všichni respondenti byli muži a zároveň budoucí policisté. Možná se ptáte, proč zrovna policisté. Autorka výzkumu uvádí, že dopravní policisté jsou často vystaveni rozhodování se na základě „prvního dojmu“. Zároveň je tento výzkum spíše „předvýzkumem“ [A3] pro další plánovaný výzkum, který se bude týkat vlivu fyzické atraktivity člověka na jeho posouzení a ohodnocení jinými [A4] lidmi. Respondenti následně posuzovali 24 vybraných fotografií mladých lidí, dvanácti žen a dvanácti mužů, ve věku od 20 do 30 let. Cílem pak tedy bylo zjistit, zda je přisuzovaná důvěryhodnost spjata s vnímanou atraktivitou a zda jedinec hodnocený jako nejatraktivnější, resp. nejméně atraktivní, bude zároveň považován za nejdůvěryhodnějšího, resp. nejméně důvěryhodného. Jak to tedy dopadlo? Z provedeného výzkumu vyšlo, že mezi atraktivitou a důvěryhodností, jak u fotek žen, tak u fotek mužů, existuje celkem významná souvislost[A5] . Pokud tedy jste atraktivní, pravděpodobně na druhé působíte i důvěryhodným dojmem. Nejčastěji se pořadí atraktivity a důvěryhodnosti u žen pohybovalo na stejném umístění nebo se lišilo o dvě místa[A6] , u mužů se pořadí nejčastěji odlišovala o dvě místa. V praxi to může vypadat např. následovně[A7] : Jste mladá atraktivní žena a ucházíte se o pracovní místo v bance. Před pohovorem se setkáte také s mladou ženou, ovšem příroda k ní štědrá nebyla. Po krátkém rozhovoru zjistíte, že se jedná o vaši sokyni v žádosti o místo. Vy se však nemusíte tolik obávat, jelikož jste atraktivní je vysoká pravděpodobnost, že vás budou vnímat i jako důvěryhodnější a práci dostanete právě vy. Stejně tak se může stát, že vašemu slovu jako „atraktivního svědka“ při nehodě bude přidávána větší váha, také pokud dostanete „botičku“ na auto a jste atraktivní, možná ani žádná pokuta nepřijde apod. Pokud [A8] však nepatříte mezi atraktivní spoluobčany, nemusíte se hned děsit. Žena, která byla průměrně hodnocena za nejatraktivnější, se na žebříčku důvěryhodnosti propadla až o 8 míst. Muž, který byl průměrně ohodnocen jako druhý nejatraktivnější se na žebříčku důvěryhodnosti propadl o 9 míst. Nevěste tedy hlavu, tyto výsledky neplatí pro všechny[A9] . Vaše pojetí se mi líbí, prezentujete důležité věci, vhodně redukujete informace, ale zachováváte podstatu, držíte se jednoho tématu… přesto bych vás poprosila o doplnění – v sekci prezentace výsledků, o tu statistiku a nějaké vhodné upravení toho vysvětlení přes pořadí, i když oceňuji tuto myšlenku, je to ta správná cesta… Literatura: Šrámková, L. (2011). Atraktivita a důvěryhodnost. E-psychologie [online], 5 (2-3), 9-23 [30.4.2013]. Dostupný z WWW: . ________________________________ [A1]Fajn hlavní sdělení hned na začátek [A2]To není moc pěkné do popularizace L co takhle to zacílit spíše pozitivně? I když je to pochopitelně vaše volba… [A3]Možná ne až tak relevantní pro čtenáře, zároveň chápu, že chcete uvést tu návaznost… [A4]To už právě bude zacílené na ty policisty, ne? Takhle to vypadá, jako by se to pak mělo zobecňovat na všechny [A5]Nechceme-li říct významná, přidáme tam „celkem“ – co to znamená toto vyjádření? Chybí mi tu ta prezentovaná statistika a vysvětlení, co ten vztah znamená [A6]Fajn pokus o vysvětlení významu toho zjištení… co to ale znamená nejčastěji stejné nebo se lišilo o dvě místa? Není mi to jako čtenáři úplně jasné… možá by bylo lepší dát o kolik v průměru… příp. ty výjimky, co se odlišovaly… [A7]Fajn, že se věnujete zjištěnému, a nejdete hned k něčemu jinému [A8]Ano, pokud… to možná mohlo zaznít i dříve, ale fajn, že to zmiňujete… [A9]Ve výzkumu bylo něco i o tom, pro koho to neplatilo.. škoda, že neuvádíte…