Jste atraktivní? Lidé Vám věří více! Atraktivní tváře na sebe upozorňují několikrát denně, ať v televizi či na billboardech. Atraktivita je jedno z důležitých kritérií hodnocení druhých. Spousta neatraktivních lidí tím značně trpí, a pokud patříte právě mezi ně, možná vám přineseme další zklamání. Vědci se podívali na zoubek tomu, jak je to s atraktivitou a důvěryhodností, zda tyto dvě naše charakteristiky spolu souvisejí. Výzkumu se zúčastnilo 100 respondentů ve věku 25-35 let. Všichni respondenti byli muži a zároveň budoucí policisté. Možná se ptáte, proč zrovna policisté. Autorka výzkumu uvádí, že dopravní policisté jsou často vystaveni rozhodování se na základě „prvního dojmu“. Zároveň je tento výzkum spíše „předvýzkumem“ pro další plánovaný výzkum, který se bude týkat vlivu fyzické atraktivity člověka na jeho posouzení a ohodnocení jinými lidmi. Respondenti následně posuzovali 24 vybraných fotografií mladých lidí, dvanácti žen a dvanácti mužů, ve věku od 20 do 30 let. Cílem pak tedy bylo zjistit, zda je přisuzovaná důvěryhodnost spjata s vnímanou atraktivitou a zda jedinec hodnocený jako nejatraktivnější, resp. nejméně atraktivní, bude zároveň považován za nejdůvěryhodnějšího, resp. nejméně důvěryhodného. Jak to tedy dopadlo? Z provedeného výzkumu vyšlo[r1] ,že mezi atraktivitou a důvěryhodností, jak u fotek žen (r = 0,7), tak u fotek mužů (r = 0,5), existuje významná souvislost. Pokud tedy jste atraktivní, pravděpodobně na druhé působíte i důvěryhodným dojmem. Nejčastěji se pořadí atraktivity a pořadí důvěryhodnosti u žen i u mužů lišilo pouze o dvě místa[r2] . Pokud by se umístění na pořadích naprosto shodovala, vycházelo by r = 1. Naopak, pokud by se pořadí neshodovala, výsledek r by se velmi blížil hodnotě 0.[r3] V praxi to může vypadat např. následovně: Jste mladá atraktivní žena a ucházíte se o pracovní místo v bance. Před pohovorem se setkáte také s mladou ženou, ovšem příroda k ní štědrá nebyla. Po krátkém rozhovoru zjistíte, že se jedná o vaši sokyni v žádosti o místo. Vy se však nemusíte tolik obávat, jelikož jste atraktivní, tak je vysoká pravděpodobnost, že vás budou vnímat i jako důvěryhodnější a práci dostanete právě vy. Stejně tak se může stát, že vašemu slovu jako „atraktivního svědka“ při nehodě bude přidávána větší váha, také pokud dostanete „botičku“ na auto a jste atraktivní, možná ani žádná pokuta nepřijde apod. Pokud však nepatříte mezi atraktivní spoluobčany, nemusíte se hned děsit. Žena, která byla průměrně hodnocena za nejatraktivnější, se na žebříčku důvěryhodnosti propadla až o 8 míst. Muž, který byl průměrně ohodnocen jako druhý nejatraktivnější, se na žebříčku důvěryhodnosti propadl o 9 míst. Nevěste tedy hlavu, tyto výsledky neplatí pro všechny. Škoda, že jste neupravila opravdu nic jiného, než tu statistiku (jejímu vysvětlení se dalo věnovat ještě trochu více)… nicméně nyní splňujete požadavky, takže přijímám… Literatura: Šrámková, L. (2011). Atraktivita a důvěryhodnost. E-psychologie [online], 5 (2-3), 9-23 [30.4.2013]. Dostupný z WWW: . ________________________________ [r1]Používáme spíše formulaci „bylo zjištěno“ [r2]Možná bych více vysvětlila ta umístění (že kdo byl na vyšším pořadí v tom, tak i v tom druhém) [r3]Ok, dobrý pokus o vysvětlení ale možná až dost polopatický… nicméně cením pokus