Jsou atraktivní lidé důvěryhodnými nebo jsme opíjení rohlíkem krásy? Statistická analýza dat I, PSY 117 Radek Krejčí 414881 Vyučující: Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. Mgr. Věra Kontríková Mgr. et Mgr. Alena Robotková Datum odevzdání: 1.5.2013 Fakulta sociálních studií MU, 2012/2013 Již před půl stoletím si lidé uvědomovali důležitost atraktivity na mezilidské vztahy[A1] . To, že atraktivita ovlivňuje i důvěryhodnost si byl vědom i československý komunistický režim, když v propagandistickém filmu Botostroj[A2] , kde hlavní role socialistických revolucionářu ztvárnili atraktivní Vilém Besser s krásnou Evou Kubešovou. Zda se záměrně vybrané herecké obsazení do filmů[A3] , potažmo zda, a případně jaké, má atraktivita doopravdy dočinění s důvěryhodností dané osoby, se rozhodla otestovat Lenka Šrámková, studentka psychologie v Olomouci. Ta vybrala pro potřeby výzkumu sady fotografií mužů a žen, kde každá z nich reprezentovala prototyp obličeje určitého stereotypu, například romantický, intelektuální, alternativní aj. a předložila je začínajícím policistům ve věku 20-35 let, aby je seřadili 1.[A4] podle atraktivity a za 2. Podle důvěryhodnosti. Proč zrovna začínající policisty? S policisty přicházíme do kontaktu nejčastěji při dopravních kontrolách. Pokud spácháme přestupek, máme tu smůlu, že se musíme spolehnout na dobrosrdečnost mužů v uniformách, abychom platili tu nejnižší možnou pokutu. Na první pohled se nám může zdát, že policisté jsou ideálními respondenty. Je však nasnadě, jestli v případě, kdy se průzkum dotazuje jedné specifické skupiny obyvatel, můžeme výsledky zobecnit na celou populaci[A5] . Výsledky prokázaly vysokou podobnost žebříčků [A6] atraktivity a důvěryhodnosti u mužů i žen. Ve výsledcích průzkumu vybočoval typ obličeje „frajer“, který je sice atraktivní, ale nedůvěryhodný. Jaká kritéria ale stojí za tím, kdo je pro nás atraktivní a kdo není? Důležitou roli hrají maskulinní, resp. feminní rysy obličeje. Těmi jsou vousy, vystouplé lícní kosti a tmavé oči a husté obočí u mužů, typicky ženským rysem je hladká pleť a velké oči. Atraktivitě obou pohlaví prospívá snědá pleť, úzký obličej i krk a husté řasy. Nositelé těchto rysů se mohou těšit větší náklonností okolí, které je podle stereotypu „Co je hezké, to je dobré“ považuje za úspěšnější . Ale pozor, stejně jako ne všem chutná vanilková zmrzlina, tak ne všichni jsou přitahováni stejnými typy. Každý má sice jiné chutě, ale stále platí, že naše preference jsou do velké míry vytvářeny kulturními normami a sterotypy, podle kterých jednáme. Jiné průzkumy ukázaly, že máme tendenci se k atraktivním lidem chovat přívětivěji a hodnotit je pozitivněji. Nesmíme ale zapomínat, že v reálném setkání na nás působí nejen vzhled, ale i charisma, tělesný postoj a situační kontext, který může naše hodnocení atraktivní krásky pozměnit. Je tedy doopravdy možné, že důvěryhodnost propagandistických filmů doopravdy zvyšovaly krásné obličeje jejich pozitivních hrdinů. Stoprocentně jistí si ale nemůžeme být ani v případě mladých policistů, kteří tento film nejspíš ani neviděli. Pokud se odvážíme zjištění Lenky Šrámkové zobecnit na celou populaci, čelíme zjištění, které může mít důsledky pro každého, kdo nepečuje o svůj vzhled. Péče o zevnějšek se nám může vrátit už při první pokutě za parkování nebo v práci, kde větší důvěryhodnost může zlepšit naši pozici. [A7] Většinu vaší práce tvoří sdělení, která se netýkají toho hlavního – co bylo ve výzkumu zjištěno (tomu věnujete 2 řádky). V celku tedy toto zjištění zcela zapadá. Navíc nebyla prezentována statistika, o což jste se měli pokusit jako hlavní úkol... prosím zkuste to ještě jednou. Zdroje: · Botostroj. Staženo 29.4.2013 z http://www.csfd.cz/film/24624-botostroj/ · Šrámková, L. (2011). Atraktivita a důvěryhodnost. E-psychologie [online], 5 (2-3), 9-23 [29.4.2013]. Dostupný z WWW: http://e-psycholog.eu/pdf/sramkova.pdf. ________________________________ [A1]Divná formulace… [A2]Když co… nějak vám to tu lítá ta skladba vět [A3]Taktéž… e? [A4]Nepoužíváme číslice, ale slovní vyjádření… [A5]Však autorka nechce zobecňovat, chce zkoumat policisty… do popularizace asi není třeba takovéto pochybnosti uvádět, jde o prezentaci zjištění… [A6]Tzn? chybí mi tu statistika i nějaké vysvětlení pro čtenáře… co to znamená, atd. [A7]3 odstavce, které jsou každý z jiného soudku… po přečtení moc nevím, o čem článek byl…