Seminární práce 1 Popularizace výzkumu Statistická analýza dat, PSY117 Tereza Kubešová 414647, Psychologie - sociologie Datum odevzdání: 1. 5. 2013 Fakulta sociálních studií MU, 2012/2013 Hezcí lidé budí větší důvěru Nedávný výzkum studentky psychologie odhalil souvislost mezi atraktivitou člověka a tím, za jak důvěryhodného bývá obecně považován. Krása je otevřený doporučující dopis, který pro vás již předem získává srdce druhých. (Arthur Schopenhauer) Začněme ilustračním příkladem ze života. Představte si dvě mladé stopařky přibližně ve stejném věku, které stojí u rušné silnice. Obě dvě jsou slušně oblečené, ovšem jedna z nich je podle obecných měřítek výrazně hezčí než ta druhá a to již na první pohled. Které ze stopařek budou řidiči více zastavovat? Samozřejmě té atraktivnější. Proč? Možná je pouze příjemnější, povídat si s krásnou ženou než s tou méně přitažlivou, ale nemůže to být i něčím jiným? Jak vyplývá z výzkumu studentky psychologie z olomoucké Univerzity Palackého Lenky Šrámkové, lidé, kteří jsou námi považováni za atraktivní, v nás budí větší důvěru než ti, kteří se nám fyzicky nelíbí. Výzkum byl proveden na základě obecného předpokladu, že máme tendenci přisuzovat lidem kladné či záporné charakterové vlastnosti na základě toho, jak moc nám připadají atraktivní. Tento fenomén se ukazuje nejen v televizních pořadech, kde jsou do kladných rolí nejčastěji dosazování lidé s vysokým sex-appealem a naopak do rolí záporných jedinci neatraktivní. S fyzickou krásou bývá spojováno několik žádoucích vlastností, jako například otevřenost a přívětivost a naopak neatraktivní člověk bude nejspíše považován za odměřeného a sociálně neobratného. Jak tedy celý výzkum probíhal? Na začátku bylo padesát lidí požádáno, aby rozdělili obecně lidi ve věku 20 - 35 let podle vzhledu do různých kategorií a tyto kategorie libovolně pojmenovali. Poté výzkumníci vybrali 12 nejčastěji se opakujících kategorií, podle kterých následně vybrali 24 lidí (12 žen a 12 mužů), jako zástupce pro dané kategorie. Vybraní lidé byli pro účely výzkumu vyfotografováni na bílém pozadí a s neutrálním výrazem. Tyto fotografie byly pak ukázány budoucím policistům - mužům ve věku 20 - 35 let, kteří měli za úkol seřadit je nejprve podle toho, jak se jim lidé na fotografiích zdáli atraktivní a poté podle toho, jak jim připadali důvěryhodní. Poté hrálo klíčovou roli srovnání, zda lidé zařazení mezi nejatraktivnější zároveň působili nejdůvěryhodněji a opačně, tedy zda existuje nějaký vztah (korelace) mezi těmito dvěma proměnnými. U hodnocených mužů dosahovala míra korelace čísla 0,75 a u hodnocených žen 0,86, což jsou hodnoty značící poměrně úzký vztah mezi proměnnými. Korelace se totiž vždy pohybuje mezi čísly 0 a 1 či 0 a -1, přičemž v podstatě čím vzdálenější číslo od nuly (ať už doprava nebo doleva), tím větší propojení mezi zkoumanými jevy. Tedy korelace 0 značí, že zde žádný vztah neexistuje a korelace 1 a -1 nám říká, že zkoumané proměnné spolu velmi souvisí a navzájem se ovlivňují. [r1] Budoucí policisté tedy považovali za nejdůvěryhodnější lidi, které zároveň zařadili mezi atraktivní a naopak nejméně by věřili těm, kteří podle nich nebyli fyzicky přitažliví[r2] . Jedinou výjimkou jak u žen, tak u mužů, byl typ označený jako "frajer". Tato kategorie byla sice hodnocena jako vysoce atraktivní, ale co se týče důvěryhodnosti, skončila mezi posledními. Do konečného výpočtu míry vztahu nebyla zařazena, jelikož oproti ostatním kategoriím významně vybočovala ze zjištěného rámce. Na základě výsledků z tohoto výzkumu je připravován druhý výzkumný projekt, tentokrát mnohem větší, který se bude zabývat vlivem atraktivity člověka na to, jak ho ostatní lidé posuzují. Pro tento navazující výzkum budou použity také některé výsledky vyplývající z výzkumu předešlého. Co z toho tedy vyplývá? Pokud jste lidé atraktivní, jistě se nyní radujete z toho, že máte celkem velkou šanci uniknout pokutě, protože vás nejspíše nikdo nebude považovat za "kriminální živly". Jestliže se naopak po přečtení tohoto článku bojíte vyjít na ulici, abyste nebyli neprávem označeni za vyvrhele, nezoufejte. Na míru atraktivity mají kromě fyzického vzhledu vliv například chování, či situace, za které se setkáváte, ale také jak často se s daným člověkem vídáte a dokonce i to, jak daleko od sebe bydlíte. Už původní verze byla fajn, takže ač doplnění není příliš markantní, požadavky jsou jakš takš naplněny… ________________________________ [r1]Tohle je podle mě pro popularizaci opravdu nadbytečné… překvapuje mě, jak to tam všichni doplnili J jde spíše o to uvést jednoduše nějakou tu korelaci a vysvětlit, co to znamená.. nikoliv uvádět, co BY znamenaly krajní hodnoty… [r2]Toto je fajn vysvětlení… plus by se velikost efektu dala ukázat např. na rozdílu pořadí, příp. někdo použil i graf, atd. nebo toto uvést vícekrát, jinak… aby si to čtenář nejvíce zapamatoval (hlavní sdělení)