Tullia Reucci učo: 407062 Ovlivňuje Facebook alkoholové návyky dnešních vysokoškolských studentů? V roce 2011 provedla psycholožka Angela Founier z Bemidji state University v Minnesotě spolu s ředitelem Campus Alcohol Abuse Prevention Centre ve Virginii Stevenem Clarkem zajímavý výzkum. Tito dva odborníci přes zdravý životní styl dnešních vysokoškolských studentů chtěli zjistit míru, kterou se dnešní nejpopulárnější sociální síť podílí na intenzitě jejich konzumace alkoholu. Bylo vybráno 68 VŠ studentů, jejichž průměrný věk byl 19,9 let. Výzkum byl prováděn pomocí vstupního dotazníku (otázky se týkaly četnosti konzumace alkoholu, využívání facebooku ke komunikaci o alkoholu, apod.) a analýzy facebookových profilů zkoumaných osob, tedy jejich fotky, statusy, komentáře, komentáře jejich přátel, při čemž zaznamenávali počty těchto aktivit na Facebooku, ve kterých byl jejich obsah spojen s konzumací alkoholu. Výsledky, kterých se výzkumníci dobrali, nejsou až tak hrozivé a nenutí nás ke konsternaci či hlubokému zamyšlení, ať již do zmiňované skupiny sami patříme, nebo jsou to naši blízcí přátelé a příbuzní, kterých se tento výzkum přímo dotýká. Konkrétní výsledky ukazují, že průměrná hodnota je zhruba 4% fotografií, kde je v kontextu alkohol, ze všech fotografií na profilu zkoumané osoby. Ještě nižší je pak průměrná hodnota komentářů, kde je v obsahu vyjádřena aktivita spojená s alkoholem, která činí pouze 0,3% ze všech komentářů na profilu dané osoby. Výsledky předběžného dotazníku ukazují, že cca 31% zkoumaných osob nepije alkohol vůbec a cca 48% dotazovaných pije 2-3krát za měsíc. Dále pak tvrdí, že pouhá polovina jejich přátel na Facebooku pije alkohol. Ze zkoumaných osob cca 48% nikdy nekomunikuje přes Facebook o alkoholu s přáteli, avšak 30% z nich to činí 2-3krát za měsíc. Směrodatná pro nás mohou být především dvě fakta. První je, že většina zkoumaných osob byla pod povolenou věkovou hranicí konzumace alkoholu (tj. 21 let v USA). Když byly srovnány výsledky průměru aktivit na Facebooku spojených s alkoholem (tedy fotografie, komentáře, chat dohromady) studentů pod věkovou hranicí 21 let a nad ní, vyšel z nich signifikantní [VK1] rozdíl. Studenti pod věkovou hranicí 21 let měli průměrnou hodnotu 4% aktivit obsahujících explicitně konzumaci alkoholu, zatímco tento průměr u studentů starších 21 let byl 10%. Druhý fakt se týká tvaru křivky četnosti konzumace alkoholu. Z ní vyplývá, že více studentů nepilo alkohol vůbec, ale bylo zde několik extrémů, kteří pili alkohol často, při události, kdy konzumovali alkohol, vypili 5 a více drinků a obsah jejich facebookových aktivit spojených s alkoholem činil zhruba 29%. Z výzkumu tedy vyplývá, že čím více studenti pijí, tím více se to projeví na jejich facebookové profilu. Nicméně neprokázala se žádná souvislost mezi působením facebookových obsahů s alkoholovým kontextem na ostatní studenty a jejich picí návyky[VK2] . Tyto výsledky ovšem mohou být zkreslené faktem, že – jak už zde bylo řečeno – většina studentů nedosahovala povolené věkové hranice pro pití. Zkreslení mohla způsobit také samotná metoda měření, při které bylo studentům řečeno, dříve než se do výzkumu dobrovolně zapojili, že jejich facebookové profily mohou být kdykoliv během semestru kontrolovány. Ze 400 studentů v kurzu se jich zapsalo pouhých 68. Tato nízká účast mohla být ovlivněna právě strachem ze sankciování, či nějakého znevýhodnění u závěrečného hodnocení při prezentaci vlastních alkoholových návyků výzkumníkům. Můžeme tedy intuitivně předpokládat, že právě ti studenti, kteří konzumují alkohol nejvíce, nebyli do tohoto výzkumu zahrnuti. Bohužel nestačí pouze konstatovat rozdíly a souvislosti, ale je třeba čtenáři vyložit, jak jsou silné a co znamenají. Jsou to velké či malé rozdíly? Jsou to silné či slabé souvislosti? Jak jsou zjištění zásadní? V tomto duchu prosím o přepracování textu. Zdroje Founier, A.K., Stewen, W.C. (2011). Do college students use Facebook to communicate about alcohol? Staženo 2.1.2013 z http://cyberpsychology.eu/view.php?cisloclanku=2011121702&article=2 ________________________________ [VK1]Laik neví, co toto slovo znamená. [VK2]Toto bylo předmětem výzkumu?