Popularizační sdělení Statistická analýza dat (PSY 117) Jitka Sedláková UČO 414720, Psychologie - Sociologie Vyučující: Mgr. Stanislav Ježek, PhD. Datum odevzdání: 26. 5. 2013 Fakulta sociálních studií MU, 2012/2013 ATRAKTIVITA SILNĚ OVLIVŇUJE DŮVĚRYHODNOST Fyzický vzhled je většinou první informací, kterou o člověku získáme, a spousta lidí se pouze touto informací řídí a mění tak své chování na základě atraktivity toho druhého. Není se proto čemu divit, když lidé atraktivní po fyzické stránce mají v mnoha situacích „dveře dokořán“ častěji než lidé, kteří atraktivitou neoplývají. Jak ale atraktivita souvisí s důvěryhodností? Mají něco společného, nebo se od sebe zásadně liší? Podle čeho ale poznáme, že je daný člověk atraktivní? Ve většině případů se rozhodujeme podle jeho fyzického vzhledu, oblečení a způsobu chování. Výzkumný tým Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci pod vedením Lenky Šrámkové se v roce 2011 zaměřil na atraktivitu založenou pouze na fyzické kráse, kterou zkoumal ve vztahu k důvěryhodnosti. Ve výzkumu bylo určeno 12 kategorií vzhledových rysů a každá kategorie obsahovala jednu fotografii muže a jednu ženy. Například v kategorii „romantický typ“ byly charakteristiky jako blond vlasy, modré oči a světlá barva pokožky. Následně bylo do výzkumu zapojeno sto mužů budoucích policistů z Vyšší policejní školy ministerstva vnitra v Brně. Ti měli za úkol seřadit fotografie podle atraktivity od nejvíce po nejméně atraktivní. Na stejných fotografiích pak hodnotili míru důvěryhodnosti, tedy toho, jestli člověka na fotografii považují za spolehlivého a důvěryhodného. Stovka budoucích policistů hodnotila zvlášť muže a zvlášť ženy a z jejich hodnocení vznikly opravdu zajímavé výsledky. Z výzkumu vzešla statisticky významná těsnost vztahu atraktivity a důvěryhodnosti u obou pohlaví (u mužů korelace činila 0,538 a u žen 0,668[r1] ). Z těchto statistických hodnot můžeme vyvodit, že lidé, kteří se umístili na vyšších příčkách atraktivity, získali i jedny z vyšších příček důvěryhodnosti[r2] . V tomto výzkumu se konkrétně jednalo o posun průměrně o dvě [r3] místa v hodnocení atraktivity a důvěryhodnosti. I přes prokázanou významnou míru korelace, se objevily dvě „černé ovce“, muž a žena, kteří se v žebříčku atraktivity a důvěryhodnosti umístili na zcela odlišných místech. Tato dvojice byla považována za nejvíce atraktivní, ale naopak také za nejméně důvěryhodné. Jednalo se o muže i ženu z kategorie „frajer“, to znamená o člověka atraktivního, ale na první pohled ne zrovna spolehlivého. Po odstranění této dvojice ze statistik se korelace u mužů vyšplhala na 0,748 a u žen dokonce až na 0,864. Celkové výsledky tedy prokázaly úzký vztah mezi důvěryhodností a atraktivitou. To znamená, že lidé hodnotí atraktivitu podobně jako důvěryhodnost. Jak jsme zjistili, mohou se objevit i výjimky, takže malá rada na závěr: pokud budete vypadat jako „frajer“ a budete se tak také chovat, neočekávejte od druhých, že vás budou vnímat jako důvěryhodné. Fajn, pěkné. Přijímám. ___________________________________________________________________________________________________ Šrámková, L. (2011). Atraktivita a důvěryhodnost. E-psychologie, 5, 9-23. ________________________________ [r1]Aaale… viděla jste někdy tolik desetinných míst v časopise? [r2]Ano [r3]Výborně, že uvádíte i velikost toho účinku (pochopitelnou pro laika)