Popularizační sdělení PSY 117 Statistická analýza dat Petr Seidel 348432, obor psychologie - prezenční Vyučující: Mgr. Stanislav Ježek, PhD. Datum odevzdání: 1. 5. 2013 Fakulta sociálních studií MU, 2012/2013 Atraktivita ruku v ruce s důvěryhodností Atraktivita je měřítko, se kterým se setkáváme denně. Někteří lidé jej považují za povrchní, ale fakt, že vzhled je to první co na druhém člověku vnímáme je nevyvratitelný. Sice v mezilidských vztazích nejde jen o vzhled, ale hezká „tvářička“ přináší svému majiteli i mnoho společenských výhod.[A1] Mezi jednu z těchto výhod můžeme zařadit i přisuzovanou důvěryhodnost. Z výzkumu provedeného na [A2] FF Univerzity Palackého v Olomouci vyplývá, že na první pohled atraktivní lidé se jeví v našich očích jako důvěryhodnější. Tento výzkum se zabýval právě vztahem těchto dvou vlastností a pracoval[A3] na principu posuzování neutrálních fotografií mužů a žen nejdříve podle atraktivity a následně podle důvěryhodnosti. Autorka výzkumu[A4] , Lenka Šrámková, zadala toto posuzování fotografií mužům, kteří se hodnocením lidí podle „prvního dojmu“ v rámci své profese nevyhnou, a to budoucím dopravním policistům. Sto studentů Vyšší policejní školy MV v Brně ve věku od 25 do 35 let posuzovalo 24 portrétních fotografií lidí (12 mužů a 12 žen), které předtím nikdy neviděli, a výsledky byly velice přesvědčivé. Podle výsledků je vztah mezi atraktivitou a důvěryhodností velmi silný[A5] , a to jak u žen, tak i mužů. Portrétovaným dobrovolníkům hodnoceným jako atraktivní respektive neatraktivní, byla následně přisouzena i podobná[A6] míra důvěryhodnosti. Pořadí na žebříčcích hodnocených vlastností se lišilo jen málo, obvykle 2 místa[A7] . Našel se ovšem i případ, kdy jedinec na fotografii byl hodnocen jako velmi atraktivní a zároveň naprosto nedůvěryhodný (rozdíl až 8 míst), [A8] ten byl, ale u každého pohlaví vždy jeden. Pro zasvěcenější[A9] můžeme uvést, že korelace mezi vnímanou atraktivitou a přisuzovanou důvěryhodností byla, při vypuštění extrémní hodnoty, r=0,748[A10] pro muže a u žen dokonce r=0,864 (přičemž 1 je naprostý soulad[A11] ). Určitě většina z vás už zažila silniční kontrolu [A12] a pravděpodobně i řešení nějakého přestupku, a tento výzkum nám napovídá, že pokud dobře vypadáte, budou s vámi strážci zákona nakládat lépe, než s méně atraktivními jedinci. Je tedy možné, že dostanete menší nebo žádnou pokutu, že vašemu tvrzení bude dána větší váha. Ale nejde jen o silniční kontroly. Tento poznatek lze účinně aplikovat na mnoho dalších oblastí, kde se u člověka posuzuje jeho důvěryhodnost, jako například pracovní pohovor nebo obchodní jednání. S tímto závěrem nabírá snaha o dobrý vzhled nový rozměr, protože už nejde jen o to se líbit, ale přináší to s sebou tuto velkou výhodu, které vám může více či méně pomoci při jednání s ostatními lidmi. Celkem fajn, připomínky viz komentáře, ale práci přijímám… líbí se mi, že je to čtivé, že čtenáři vysvětlujete, jak se ta korelace ve výzkumu projevila… není opomenuto nic zásadního, ale není to ani nijak natahované… chválím ________________________________ [A1]Fajn to takhle uvést [A2]Určitě by stálo za to zmínit, kdo výzkum provedl [A3]Možná by bylo vhodnější jiné spojení, než „výzkum pracoval na principu“ [A4]ok [A5]Co znamená velmi silný? Propojila bych rovnou s prezentací korelace [A6]Jaká? [A7]Super… čtenář si tak udělá představu a netápe, co to vlastně vyšlo… skoro by se i dala vynechat ta korelace [A8]Oceňuji, že se věnujete těmto výjimkám… myslím, že jsou velmi zajímavé a za zmínku určitě stojí [A9]J nevím, co by na to čtenář… tak trochu to cítím, že to z něj dělá hlupáka ;) [A10]Není mi jasné, proč uvádíte hodnotu po vypuštění té dané fotografie, ale ne před… navíc 3 desetinná místa??? pro tyto popularizační účely by stačila i jedna desetina [A11]Fajn pokus o přiblížení korelace čtenáři [A12]Hezky popularizační závěr